Geld & Recht alle pijlers

Wel of niet kopen?

30-06-2012 21:13 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een dilemma.

Via de makelaar zijn we terecht gekomen dat in de stille verkoop staat. Het is echt ons droomhuis. Maar we wonen nu in een koophuis. Het staat nog maar vijf weken te koop. De verkopers willen nu weten of we het huis willen kopen anders komt het op internet. Er ligt al een heel scherpe bodemprijs voor ons.

Mijn gevoel en verstand zijn het niet eens. Aan de ene kant durf ik het risico niet te nemen. De overdracht zou in december zijn en we hebben tot die tijd de tijd om dit huis te verkopen. We hebben nog geen kijkers gehad. Met de hypotheekvormen die vanaf 2013 gaan gelden zijn we maandelijks veel meer geld kwijt dan wanneer we nu een andere hypotheek afsluiten, maar ja het risico voor dubbele lasten is ook aanwezig. We zouden dubbele lasten wel kunnen betalen, maar het is ook zonde.

Wat zouden jullie doen? Tips zijn welkom!
Eerst je eigen huis verkopen voordat je een ander huis koopt. Lijkt me logisch.
Als je de eventuele dubbele lasten kan opbrengen dan is er toch geen probleem? In dat geval zou ik het gewoon doen. Daarmee help je ook de huizenmarkt weer vooruit.

Wat zegt de makelaar over jullie verkoopkansen?
Nettel, het huis staat in een dorpje 15 minuten verderop.
Suusjesoen, de makelaar denkt dat we goede kansen hebben. Ons huis is helemaal af en hoeft niet veel aan te gebeuren. Hij had nog wel iemand die interesse had, maar die is niet geweest bij het open huis.
@visils, dat kan de makelaar wel zeggen, maar je hebt meer aan een reele verwachting door de makelaar. 2 kijkers in 8 maanden wil zeggen dat het huis toch niet helemaal optimaal is. Of te hoog geprijsd.

Wij hebben ons huis 2 jaar te koop staan: 1x mondeling verkocht en 1x onderhandeld. Flink in prijs gezakt en er kan nog onderhandeld worden. En toch staat het nog te koop...
Bertje, dat is ook waar. De makelaar heeft ook geen glazen bol. In ons blok staan meerdere huizen te koop dus de koper heeft veel keus.

Man heeft net gezegd dat hij het risico wil nemen. Mijn gevoel zegt ja en mijn verstand twijfelt.
Mag ik even aannemen dat je een deels aflossingsvrije hypotheek hebt die nog lang niet is afbetaald? Wat als blijkt dat je veel minder voor je huidige huis kunt krijgen? Hoe ga je de restschuld financieren? Wat als je de restschuld niet kunt financieren? Dan kun je namelijk geen kant op!
Een restschuld kunnen we financieren. Daarover is al uitgebreid gesproken met de financieel adviseur.
Ik bedoel trouwens niet dat het heel makkelijk zal zijn, maar het kan wel. En dubbele lasten en restschuld zijn er niet tegelijk.
Wel kopen als jullie makkelijk 2 huizen kunnen betalen, hou er rekening mee dat als jullie in loondienst zitten het ontslagrecht (misschien) wordt versoepeld volgend jaar, je bent als werknemer met vast contract dan niet meer zo beschermd als nu.

Anders Niet kopen, als jullie tzt jullie eigen huis hebben verkocht staat er ook nog wel vast veel te koop. Daarnaast gaat niet elke hypotheekverstrekker akkoord met het verhuren van je oude huis.

En al helemaal niet kopen als er zat bij jullie in de straat te koop staat en jullie kunnen net aan 2 woningen betalen, de hypotheekrente aftrek zal worden afgebouwd (wel in jaaaren) en dan zit je met een probleem. Ik zie vaak genoeg om me heen dat als er financiele problemen zijn er ook vaak relatieproblemen ontstaan.
quote:visils schreef op 01 juli 2012 @ 09:58:

Een restschuld kunnen we financieren. Daarover is al uitgebreid gesproken met de financieel adviseur.

Tsja, als je een restschuld zo makkelijk kunt financieren dan kun je waarschijnlijk eventuele dubbele lasten ook met gemak aan. M.a.w. als je genoeg geld hebt kun je risisco's nemen.

Het hangt dus puur van jullie financiële situatie af.
quote:visils schreef op 01 juli 2012 @ 09:59:

Ik bedoel trouwens niet dat het heel makkelijk zal zijn, maar het kan wel. En dubbele lasten en restschuld zijn er niet tegelijk.

Kun je ook een jaar of twee lang dubbele lasten betalen en dán alsnog de restschuld? Er rekening mee houdend dat die restschuld na twee jaar aanzienlijk groter kan zijn dan je nu denkt omdat je noodgedwongen moet verkopen!

Het moet wel echt jullie droomhuis zijn
Droomhuis wat 5 weken te koop staat, en dan al een bodemprijs.

..
quote:redband schreef op 01 juli 2012 @ 10:38:

Droomhuis wat 5 weken te koop staat, en dan al een bodemprijs.

..

Eens! Addertje?

Niet doen. December lijkt ver weg, maar is al over een paar maanden. Je zal niet de eerste zijn met dubbele lasten. Daarnaast denk ik dat de economie nog veel slechter gaat worden. Juist in deze tijd het zekere voor het onzekere nemen.
Waar zit de any-key?
quote:houston77007 schreef op 01 juli 2012 @ 10:43:

[...]

Eens! Addertje?

Niet doen. December lijkt ver weg, maar is al over een paar maanden. Je zal niet de eerste zijn met dubbele lasten. Daarnaast denk ik dat de economie nog veel slechter gaat worden. Juist in deze tijd het zekere voor het onzekere nemen.Ons eigen huis staat nu 5 weken te koop. Het huis wat we willen staat in de stille verkoop. De bodemprijs is alleen voor ons. Als wij nu afhaken komt het voor veel meer geld op Funda en zijn wij niet meer de eerste voor het huis.
Hangt er helemaal vanaf in wat voor huis je nu woont, welke prijsklasse en in wat voor wijk (geliefd of niet). In onze straat zijn afgelopen twee jaar meerdere woningen verkocht en allemaal binnen twee maanden, een wijk verderop staan woningen soms meer dan een jaar te koop. Wij zouden het er niet om laten.
De prijsklasse van ons huis is de prijsklasse voor starters. We zitten rond de anderhalve ton. Ook mensen die gaan scheiden zijn onze doelgroep. De huizen in onze straat staan gemiddeld 7 maanden te koop. In dit dorp zijn niet veel woningen rond deze prijs dus wel aantrekkelijk voor starters. Maar ja starters hebben ook veel keus nu.
quote:visils schreef op 01 juli 2012 @ 11:12:

[...]

Ons eigen huis staat nu 5 weken te koop. Het huis wat we willen staat in de stille verkoop. De bodemprijs is alleen voor ons. Als wij nu afhaken komt het voor veel meer geld op Funda en zijn wij niet meer de eerste voor het huis.En dat geloof je zelf? Ik durf te wedden dat wanneer het huis over een paar maanden nog te koop staat, ze jullie gaan opbellen en je ineens veel meer van de prijs af kan krijgen.
Als je het doet moet je ook steeds terug om de tuin van het andere huis bij te houden en ongemeubileerd verkoopt nog slechter. Ik zou het absoluut niet doen. Grote kans dat je jezelf in de nesten werkt en jaren met dubbele lasten komt te zitten.
odi et amo
Wij kunnen natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken. De tip die iemand gaf mbt (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek is ook zeker iets om mee rekening te houden.
Niet doen!

En waarom zouden ze het speciaal aan jullie voor een bodemprijs willen verkopen en niet een paar weken willen wachten om het voor een hoger bedrag te kunnen verkopen? Raar verhaal.
sushilala, dat is ook waar over die aflossingsvrije hypotheek. Daar houden we ook zeker rekening mee.

Lamaatje, een tuin hebben we hier niet.. Dat scheelt, maar je hebt zeker gelijk. Een gemeubileerd huis is beter te verkopen.

Ik neem jullie tips en wijze raad zeker mee. Het is echt zo lastig.. Vooral om man en ik even niet op een lijn zitten.
Ook ik zou het niet doen. Het is van de mensen die hun huis proberen te verkopen natuurlijk ook een stunt om hun huis op deze manier kwijt te raken. En ook al zou het op internet komen, ook zij moeten waarschijnlijk even geduldig wachten.

Wij huren momenteel een huis van mensen wiens huis (dit huis dus) al vijf jaar te koop staat. Ze hadden al een ander huis (opknappertje: nu nog bezig) gekocht en hebben jaren dubbele lasten betaald. De huurders voor ons hebben de huur een aantal maanden niet overgemaakt, dus je kunt je wel voorstellen hoe slecht dit voor hun financiële situatie moet zijn.

Wacht gewoon nog even. Het is vast ergens goed voor! Wellicht komt er straks een nog mooier huis vrij. Let maar op.
De makelaar die jullie huis verkoopt, heeft die toevallig ook het huis wat jullie willen kopen in zijn bestand?

Ik zou eens gaan rekenen als ik jullie was. Wat gaat het kosten als jullie 2 jaar met dubbele lasten zitten. Wat gaat er gebeuren als jullie daarbovenop nog een minimale en een maximale restschuld te pakken hebben? Wat gebeurt er als 1 van jullie of misschien allebei een baan kwijtraakt? Wat gebeurt er als je ziek wordt en lange tijd niet kunt werken? Etc ect.... Voordat je al die scenario's hebt doorgerekend zou ik er sowieso niet aan beginnen.
Nooit doen! De kans dat je met dubbele lasten zit is te groot en wat als er financieel iets gebeurt waardoor je inkomen achteruit gaat. Je wordt ziek of verliest je baan. Dan hang je. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je het in deze tijd kunt overwegen om een huis te kopen terwijl je oude huis niet verkocht is. Ik ken genoeg mensen die al minsten twee jaar bezig zijn met verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven