Wel of niet kopen?
zaterdag 30 juni 2012 om 21:13
We hebben een dilemma.
Via de makelaar zijn we terecht gekomen dat in de stille verkoop staat. Het is echt ons droomhuis. Maar we wonen nu in een koophuis. Het staat nog maar vijf weken te koop. De verkopers willen nu weten of we het huis willen kopen anders komt het op internet. Er ligt al een heel scherpe bodemprijs voor ons.
Mijn gevoel en verstand zijn het niet eens. Aan de ene kant durf ik het risico niet te nemen. De overdracht zou in december zijn en we hebben tot die tijd de tijd om dit huis te verkopen. We hebben nog geen kijkers gehad. Met de hypotheekvormen die vanaf 2013 gaan gelden zijn we maandelijks veel meer geld kwijt dan wanneer we nu een andere hypotheek afsluiten, maar ja het risico voor dubbele lasten is ook aanwezig. We zouden dubbele lasten wel kunnen betalen, maar het is ook zonde.
Wat zouden jullie doen? Tips zijn welkom!
Via de makelaar zijn we terecht gekomen dat in de stille verkoop staat. Het is echt ons droomhuis. Maar we wonen nu in een koophuis. Het staat nog maar vijf weken te koop. De verkopers willen nu weten of we het huis willen kopen anders komt het op internet. Er ligt al een heel scherpe bodemprijs voor ons.
Mijn gevoel en verstand zijn het niet eens. Aan de ene kant durf ik het risico niet te nemen. De overdracht zou in december zijn en we hebben tot die tijd de tijd om dit huis te verkopen. We hebben nog geen kijkers gehad. Met de hypotheekvormen die vanaf 2013 gaan gelden zijn we maandelijks veel meer geld kwijt dan wanneer we nu een andere hypotheek afsluiten, maar ja het risico voor dubbele lasten is ook aanwezig. We zouden dubbele lasten wel kunnen betalen, maar het is ook zonde.
Wat zouden jullie doen? Tips zijn welkom!
zaterdag 30 juni 2012 om 21:16
Goed voor jezelf afwegen hoe lang je de dubbele lasten op zou kunnen brengen (en ook nog een beetje leuk zou kunnen blijven leven). Ons huis staat inmiddels anderhalf jaar te koop en hebben in totaal 2 kijkers gehad. Ik ga er vanuit dat het zeker nog wel een jaar of anderhalf kan duren voordat er iets gebeurt. Kan en wil je zo lang twee huizen hebben?
Persoonlijk zou ik het niet doen. Eerst vekopen, dan pas kopen. Er komen wel weer meer mooie huizen voorbij tegen die tijd.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Eerst vekopen, dan pas kopen. Er komen wel weer meer mooie huizen voorbij tegen die tijd.
zaterdag 30 juni 2012 om 21:17
zaterdag 30 juni 2012 om 21:18
Wij zijn daar beiden heel stellig in. Hoe mooi we een huis ook vinden, hoe verliefd we ook zijn, eerst huis verkopen dan pas nieuw huis kopen. Maar goed, het is heel persoonlijk natuurlijk hoe je daarover denkt. Kan me voorstellen dat je als de dood bent dat het huis verkocht zou zijn als je eigen huis straks hebt verkocht. Ik zou daar alleen veel minder ziek van zijn, dan slapeloze nachten hebben van dubbele lasten en stress om geld, restschuld ed. Wij zouden er dus niet aan beginnen.
Succes met je beslissing!
Succes met je beslissing!
zaterdag 30 juni 2012 om 21:20
3 jaar terug kwamen wij voor hetzelfde dilemma te staan. Kopen maar ons huis nog niet verkocht, of het huis wat we beide mooi vonden in een mooie buurt voor een goede prijs aan ons voorbij laten gaan.
Wij hebben gekocht!
Nog 9 maanden met 2 huizen gezeten, in ons geval dus zo'n 9000,- euro achter de wagen.
Maar het is iedere euro van die 9000 waard geweest!
Geen van de huizen in deze staat is vergelijkbaar met die van ons qua extra's maar ze gaan wel voor evenveel of meer weg dan dat wij deze gekocht hebben.
Wij zouden het zo weer doen.
Wij hebben gekocht!
Nog 9 maanden met 2 huizen gezeten, in ons geval dus zo'n 9000,- euro achter de wagen.
Maar het is iedere euro van die 9000 waard geweest!
Geen van de huizen in deze staat is vergelijkbaar met die van ons qua extra's maar ze gaan wel voor evenveel of meer weg dan dat wij deze gekocht hebben.
Wij zouden het zo weer doen.
zaterdag 30 juni 2012 om 22:25
quote:visils schreef op 30 juni 2012 @ 21:17:
Wat zijn de spelregels als je wil verhuren? Moet het dan al lang te koop staan?Mijn ouders moesten een vergunning aanvragen bij de gemeente (a 250 euro en vergunning zou een jaar geldig zijn) en toestemming vragen aan de bank. Hebben ze niet gekregen en het huis stond toen al een jaar te koop.
Wat zijn de spelregels als je wil verhuren? Moet het dan al lang te koop staan?Mijn ouders moesten een vergunning aanvragen bij de gemeente (a 250 euro en vergunning zou een jaar geldig zijn) en toestemming vragen aan de bank. Hebben ze niet gekregen en het huis stond toen al een jaar te koop.

zaterdag 30 juni 2012 om 23:36
Wij hebben wel eerst gekocht en daarna verkocht, maar dat was vóór deze crisis. We hebben het huis toen heel scherp geprijsd (en net onder een funda-zoekopdracht-prijslimiet) en kregen binnen een week twee biedingen bóven de vraagprijs.
Als dit huis voorbestemd is voor jullie, dan krijgen jullie het echt wel. En anders wacht er ergens anders een nóg passender huis op jullie.
Het huis waar we nu wonen hebben we behoorlijk op afgedongen, en op een gegeven moment de onderhandelingen zelf stopgezet, met de mededeling dat we misschien over een half jaar terugkwamen met een lager bod, omdat de rentes gingen stijgen. Twee uur later was het van ons !!! (Bijna dan, maar de verkoper ging accoord).
Als dit huis voorbestemd is voor jullie, dan krijgen jullie het echt wel. En anders wacht er ergens anders een nóg passender huis op jullie.
Het huis waar we nu wonen hebben we behoorlijk op afgedongen, en op een gegeven moment de onderhandelingen zelf stopgezet, met de mededeling dat we misschien over een half jaar terugkwamen met een lager bod, omdat de rentes gingen stijgen. Twee uur later was het van ons !!! (Bijna dan, maar de verkoper ging accoord).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

zaterdag 30 juni 2012 om 23:52
Je kunt eventueel proberen te bedingen dat je bijvoorbeeld een paar maanden de tijd krijgt om je eigen huis te verkopen terwijl het huis wat je wilt hebben voor jou gereserveerd blijft, en als je eigen huis in die tijd niet verkocht wordt, de deal niet doorgaat. Als ze hun huis echt graag kwijt willen, dan kan het dat ze daar akkoord mee gaan (in eigen kennissenkring is dit gebeurd: eigen huis werd alleen niet op tijd verkocht helaas).