Geld & Recht alle pijlers

Wel werk, geen contract

14-09-2010 14:01 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien meer een vraag voor onder 'werk', maar hij past ook zeker onder 'recht' lijkt me: ik hoop dat er iemand een antwoord voor me heeft...

Ik werk sinds mei voor een middelgroot bedrijf. Ik werk veel en ontvang salaris naar het aantal uren dat ik werk. Ik heb, toen ik hier net kwam, lang moeten wachten op mijn contract. Toen ik dat eindelijk kreeg stonden er ten eerste fouten in (passages heb ik doorgestreept) en ten tweede was het niet ondertekend door de andere partij. Dit zou gedaan worden na dat ik getekend zou hebben en ik zou het contract thuisgestuurd krijgen.

Niet heel normaal, leek me toen al.

Ondertussen is het september en hoewel ik keurig iedere maand mijn salaris krijg heb ik het contract niet in mijn bezit. Ik heb natuurlijk al meerdere malen bij p.z. gevraagd en 'gezeurd', maar het komt er niet van. Helaas zit p.z. op een andere locatie, wat even langsgaan om te informeren niet heel haalbaar maakt.

Wat zijn mijn rechten in deze? Ik moet toch gewoon een arbeidsovereenkomst hebben? Of heb ik die wel, maar gewoon nog niet in mijn bezit? Wat zijn de mogelijke consequenties hiervan? Iemand een idee?
Je bent nu voor onbepaalde tijd in dienst bij deze organisatie. Dat is het risico voor hen om je geen overeenkomst te laten tekenen voor bepaalde tijd.
Tja, ik ben dus wel degelijk zo 'dom' of 'naief' geweest te tekenen voor het door de andere partij ondertekend was. Ik heb nu alleen het fysieke contract niet in mijn bezit (in theorie liggen er dus twee door mij getekende contracten bij pz...)
Oh ja dat is inderdaad vreemd. Kun je niet een brief/e-mail sturen dat je het wenst te ontvangen?

Je hebt nu de rechten die je hebt ondertekend. Bij de verlenging zou je eerst even een kopie voor jezelf kunnen maken.
Tja, die brief/email is al meerdere malen verstuurd. En steeds wordt toegezegd dat ik het zal ontvangen...

Ik vraag me vooral af of dit gevolgen heeft voor mijn rechtspositie nu.
Kort gezegd heb je geen poot op op te staan, want je hebt de arbeidsovereenkomst ondertekend. Dit heeft als nadeel dat je niet kunt teruglezen wat je arbeidsvoorwaarden zijn. Het verandert verder niets aan de situatie.
Daar was ik al bang voor... Dom zeg
jee, das vervelend zeg. Ik zit in soort gelijke situatie, kan je niet helpen, maar misschien dat hier mensen lezen die weten wat ik het beste kan doen.

Ik heb best wel een lakse baas, ik heb afgelopen dec een contract gekregen voor 1 jaar die dus 31 dec weer afloopt. Dit contract heb ik wel ontvangen in tweevoud, hij heeft het getekend, ikzelf echter nog niet en het ligt nog steeds bij mij in de kast. Hij heeft er ook nooit meer om gevraagd en ik ben het eigenlijk in de loop van tijd vergeten. Nu loopt dit contract bijna af, ik wil graag bij mijn baas weg, liefst gister al dan morgen. Kan ik omdat ik dit contract nooit getekend heb gewoon zeggen dat ik eigenlijk geen arbeidsovereenkomst en geen verplichtingen heb naar hem toe? Is wel heel gemeen natuurlijk en zo zal ik het ook niet doen, maar ben wel benieuwd wat ik het beste wel kan doen.

Iemand tips?
Nee, je hebt wel een aov. Die is namelijk een bevestiging van hetgeen door jullie overeen is gekomen. Dat jij laks bent geweest in het retourneren van jouw getekende exemplaar en je werkgever daar niet achteraan heeft gezeten, maakt de inhoud niet ongedaan. Zeer waarschijnlijk heb je ook conform de gestelde bepalingen je werkzaamheden verricht, waardoor je al helemaal niet meer aannemelijk kunt maken dat de aov niet gegolden kan hebben.

Kortom, wees netjes en een goed werknemer, verstrek je werkgever de getekende overeenkomst die gewoon al lang in je personeelsdossier had moeten zitten op jouw initiatief, en hou je aan de daarin gestelde bepalingen.
Tia Dalma, je hebt gelijk, is ook laks van mij geweest dat ik het nog niet geretourneerd heb. Ik zou ook niet morgen opbellen met het bericht ik kom niet meer, zoiets zou ik niet over mijn hart verkrijgen, maar het was meer dat ik benieuwd was hoe het nou precies zat. Dus thanks voor het antwoord. Ik ben nog druk zoekende naar een nieuwe baan, dus voorlopig blijf ik nog even waar ik zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven