Geld & Recht alle pijlers

Werkervaringstage zonder leerovereenkomst mag dat?

13-09-2010 15:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb een ww uitkering en zou graag stage lopen bij een uitgeverij of drukkerij bijvoorbeeld. Mijn vraag is mag dit volgens de wet. Of mag je alleen bij een bedrijf stage lopen als er sprake is van een leerovereenkomst met een school. Dat heb ik namelijk niet. Het gaat puur om het vak goed te leren en werkervaring op te doen.
Je mag denk ik op zich wel stage lopen van 'de wet'. Maar als je stage loopt, betekent dat dat je niet meer beschikbaar bent voor werk en dat je ww uitkering gekort wordt of komt te vervallen. Zou dit eerst even met je werkcoach bespreken!
Ik heb de zomer een werkervaringsstage gedaan, dit geheel los van mijn studie, dus dat kan gewoon. Hoe het zit als je in de ww zit weet ik niet. Maar ik denk dat als je bij je werkcoach goed kunt beargumenteren dat je de stage nodig hebt om daarna makkelijker werk te vinden, dat er misschien best mogelijkheden zijn.
Bedankt voor jullie reactie . Ik heb namelijk vandaag een bedrijf gebeld en zij dachten dat zij zelf niet iemand stage konden laten lopen bij het bedrijf als er geen sprake was van een leerovereenkomst. Ivm belasting enzo; dat je dan eigenlijk zwart aan het werk bent. Ik vroeg me af of dit inderdaad zo is en wat ze precies bedoelen. (Meestal krijg je toch ook een stagevergoeding waar ook weer belasting over wordt geheven?)
Waarom zou je niet gewoon een leerovereenkomst tekenen dan?

Je moet volgens mij altijd een stage-contract hebben, want je werkgever moet jou ook verzekeren. Alleen hoeft het niet persee gekoppeld aan een school te zijn.
Dat kan gewoon. Zorg er wel voor dat je een stage-overeenkomst tekent bij het bedrijf waar je stage gaat lopen. Dit ivm met de verzekering van het bedrijf. Stel dat je een bedrijfsongeval krijgt tijdens het werk moet je wel verzekerd zijn.

Je stage bedrijf kan door de stage-overeenkomst ook aantonen dat je niet zwart werkt.
@diedietje Ok dus volgens jou hoeft het niet perse aan de school gekoppeld te zijn; dat is goed om te horen. Ik vind het alleen maar goed om een leerovereenkomst te tekenen. Ik vraag me alleen af of een bedrijf weet hoe dit soort contracten op te stellen enzo als ze nu al denken dat een werkervaringsstage niet mag bijvoorbeeld.
Ik zou even overleggen met je werkcoach van het Werkbedrijf. Hij/zij kan je vertellen over het hoe en wat.
@ christina: goed om te horen dat het dus wel mag zo'n stage. Maar dat er dus wel een stage overeenkomst moet worden ondertekent.
Als het goed is tekenen stagaires die wel een opleiding volgen ook een overeenkomst van het bedrijf, deze kunnen ze waarschijnlijk ook gewoon voor jou gebruiken.

Deze overeenkomst staat namelijk los van de overeenkomst van de opleiding.
In de stage overeenkomst staat (even snel uit mijn hoofd)

- dat bedrijf x en jij een overeenkomst aan gaan voor een stage periode

- de periode waarin de stage word aangeboden

- of je een reis-, onkosten- of stagevergoeding gaat ontvangen

- dat je geen bedrijfsgevoelige info naar buiten mag brengen

- dat de stage ontbonden kan worden als jij je niet aan de bedrijfsregels houdt

- dat jij je stage kan ontbinden als niet de juiste begeleiding krijgt en niet de kans krijgt te leren waarvoor je stage komt lopen.

Volgens mij was dat het.

Als ik nog wat vergeten ben kom ik nog even terug
@ christina: bedankt voor de informatie. Goed om te weten

@Medinilla; bedankt voor je reactie. Zal ik inderdaad ook doen.
Bij het bedrijf waar ik werk kan het niet. Daar moet een leerovereenkomst zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven