Geld & Recht alle pijlers

WGA inhoudingen

27-01-2011 16:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg vandaag mn loonstrook en nu verbaasd het mij dat er 35 euro wga wordt ingehouden op mn netto loon.

Dit is nog nooit eerder gebeurd en ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen wat dit inhoud.

Heb al gegoogled maar kom er niet echt uit.
De nieuwe naam van WW? Bij mij stond WW er niet meer op.
Google zegt WIA. En nog een aantal dingen die ik niet snap. Goed, ik hou mijn mond weer
Even nakijken ...

Nee ww stond er voorheen bij mij ook niet op.

Is er bij jou ook zo een bedrag ingehouden Aletta?
Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (volgens google) helpt dit?
Het zal geen WW zijn, sinds 2009 (volgens mij) is er geen werknemers deel meer mbt de ww premie. dus die is van je loonstrook verdwenen.

Kan het zijn dat je sinds dit jaar aanvullend verzekert bent voor inkomensverlies via je werkgever?
Ik wil ook een motto
Vraag:

De WGA-premie gaat per 1 januari 2010 flink omhoog. Tot nu toe hebben we deze premie voor onze rekening genomen. Mogen we die nu per 1 januari zomaar op de werknemer verhalen?

Antwoord:

Als werkgever betaalt u voor de verzekering van arbeidsongeschiktheid WIA-premies. Eén van de premieonderdelen is de gedifferentieerde premie WGA. De hoogte van deze premie wordt jaarlijks vastgesteld en u mag 50 procent verhalen op het nettosalaris van uw medewerker. Dat is strijdig met de gangbare regels, maar bij wet is hiertoe besloten. De uiteindelijke hoogte van de inhouding is afhankelijk van het salaris van uw medewerker. De inhouding is slechts 0,59 procent en zal in 2010 maximaal ¤ 11,75 (netto) per maand kunnen bedragen conform de (wettelijk) vastgestelde percentages en het maximum premieloon van ¤ 47.802,=.

De inschatting is dat deze premie de komende jaren sterk zal stijgen (in 2010 verdubbeld ten opzichte van 2009). U kunt, als u de eerste jaren heeft besloten de premie niet te verhalen, niet zonder meer besluiten om dat ineens wel te doen. Het niet inhouden kan namelijk als een verworven recht worden uitgelegd. Wanneer u dus ineens wel gaat verhalen, is goedkeuring van de OR wel op z’n plaats. U kunt wél met uw werknemers afspreken om het bedrag niet van het nettoloon in te houden, maar om het brutosalaris te verlagen. Let wel: dat is iets anders dan een inhouding op het brutosalaris. Het financiële voordeel is nu nog gering, maar zal in 2010 al snel meer dan honderd euro per jaar zijn. Door het verlagen van het brutosalaris kan de grondslag voor de sociale wetten wordt verlaagd, maar niet de pensioengrondslag. Wanneer de premie echter wordt verruild met de vakantietoeslag, zal dit geen gevolgen hebben voor de grondslag.

Andries Bongers, Freebeans BV, www.hr-kiosk.nl
“Don’t look back – you’re not going that way.”
uitleg loonspecificatie

staat iets in over WGA
Ok Yellowlove helaas snap ik deze uitleg niet helemaal?

Ik heb wel al iets erover gelezen op verschillende sites via Google maar ben nog niet heel veel wijzer.

Tickel ik begrijp dus dat het inderdaad mag worden ingehouden maar niet zo netjes is om het van het nettosalaris in te houden.

Zijn er hier nog meer op het forum waar dit is ingehouden ?
Bijn mijn werk wordt het ook ingehouden, mocht in 2010 ook al en is bij ons in 2010 ook ingehouden. Maar de gedifferentieerde wga premie is inderdaad gestegen, dus het deel wat op de werknemer verhaald wordt ook.
ok is het ongeveer net zo veel dan als bij mij?

Kan iemand mij ook verteeln hoeveel de werkgever moet betalen?
Bij mij wordt ook WGA ingehouden maar dat is een bedrag van EUR 7,89.

Het percentage gedifferentieerde premie die je werkgever moet betalen is afhankelijk van een aantal dingen zoals de grootte van het bedrijf en het aantal WIA gerechtigden dat je werkgever heeft. Kortom niet zo makkelijk uit te rekenen.

Misschien kan je HR om uitleg vragen?
Klopt wat Bianca zegt. Het is afhankelijk van de grootte van je werkgever, het premieplichig loon van de afgelopen 4 jaar en ik geloof ook van het aantal wia gevallen in de sector. Dat laatste weet ik niet zeker. Van het wga percentage (berekend door de belastingdienst) komt bij ons boven de 0,29% 50% voor rekening van de werkgever en 50% voor rekening van de werknemer.

Stel dat de beschikking 1,40% is, dan komt er dus 0,555% (1,4 - 0,29 = 1,11 x 50% = 0,555%) voor rekening van de werknemer. 0,29% + 0,555% komt dan voor rekening van de werkgever.

Die 0,29% staat bij ons in de cao. Weet dus niet of het overal hetzelfde is.
@ Nikki_28, ik als ik jou was even met je loonstrook naar iemand van de salarisadministratie gaan op je werk. Dan kan die het even persoonlijk aan je uitleggen. Ik heb zelf de salarisadministratie gedaan op mijn oude werk en wij (als werkgever) hebben toen ook de keuze gemaakt om die 50% van de WGA premie op het netto-loon van de werknemers te verhalen. Toen het werd ingevoerd (weet niet meer precies wanneer kan in 2008 of 2009 zijn geweest) werden werkgevers ook expliciet gewaarschuwd dat ze werknemers wel moesten informeren, als ze besloten dit niet te verhalen op het loon van werknemer. Dit om te voorkomen dat het geen verworven recht zou worden. Als ze dit in het verleden niet hebben gedaan, zou je eens kunnen onderzoeken wat je rechten zijn (mocht je daar trek in hebben). Vreemd dat de werknemers niet dmv een memo zijn geinformeerd. Weet je zeker dat het bedrag ook niet werd ingehouden op je loonstrook van december, maar dat het gewoon veel lager was? Inmiddels werk ik niet meer, dus ik kan niet zeggen wat nu het gemiddelde bedrag is wat wordt ingehouden.
Oja, de hoogte van de premie kregen wij zoals hier boven al genoemd was van het UWV door, omdat wij ervoor hadden gekozen om dit via het UWV te laten lopen. Maar een werkgever kan ook kiezen om zelf een verzekering hiervoor af te sluiten bij een verzekeringskantoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven