Geld & Recht alle pijlers

WIA uitkering toegekend, werkgever heeft me niet ontslagen

17-02-2018 17:17 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds december ben ik voor 80-100% arbeidsongeschikt verklaard en krijg ik een WIA (in WGA vorm) uitkering van het UWV. Dit na 2 jaar ziekte waarbij ik hard geprobeerd heb te herstellen en te reïntegreren maar het lukt niet door lichamelijke klachten.

Als het goed is alle info ook naar mijn werkgever gestuurd, maar ik heb niets van hen gehoord over ontslag. Mijn eerdere leidinggevende is zelf langdurig ziek thuis dus ik dacht dat het gewoon even afwachten was. Maar inmiddels heb ik nog steeds niets gehoord.
Wel heb ik dubbel uitbetaald gekregen: dus salaris van mijn werkgever en een uitkering van het UWV. Van mijn werkgever krijg ik iets meer dan van het UWV. (Ik heb het extra geld maar apart gezet, ik kan me indenken dat ik het terug zal moeten betalen).

Online kom ik wel tegen dat sommige werkgevers je bewust niet ontslaan om onder de transitievergoeding uit te komen. Als ik het bereken heb ik recht op een vergoeding van rond de 8000 en binnenkort heb ik weer de dienstjaar erbij.

Ik vraag me af wat te doen, afwachten en extra geld apart zetten en zo mogelijk extra spaargeld opbouwen (wat ik heel goed kan gebruiken) of actief aan gaan kloppen bij mijn werkgever wat ze nu gaan regelen voor mijn ontslag en transitievergoeding. Zelf heb ik niet direct haast.... Ik bouw nu ook nog eens pensioen op en in WIA niet.

Met mijn rechtsbijstand zal ik ook nog contact opnemen, kijken of ze tips hebben.
anoniem_364743 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 17:27
1.86% gewijzigd
z-u-s schreef:
17-02-2018 18:09
Het is geen ZW uitkering, maar een WIA-uitkering. Die vult je inkomen aan, niet andersom. Dát zou pas lekker worden. Hoeven werkgevers slechts een gedecimeerd salaris meer te betalen voor mensen met een WIA en betaalt de staat de rest.

Maar kennelijk vervalt de loondoorbetalingsverplichting sowieso na 2 jaar? Ook als het dienstverband niet wordt ontbonden?
In dit geval is TO volledig arbeidsongeschikt. De werkgever hoeft geen salaris aan te vullen. Hoe kom je daarbij?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Zit sinds eind januari in de vervroegde wia/iva. Ik had begrepen dat ik nu een uitkering van het uwv krijg en dat mijn werkgever/excedentverzekering (via werkgever) dit aanvult tot 100% en dat mijn nabestaandenpensioen nog geldt alsof ik gewoon in dienst ben. Ik had wel direct na toekenning wia een mail van p&o dat zij contact op gingen nemen met verzekeraar om het te regelen. Ik zit dus nog in de 'ik wacht gewoon af' houding.
Ik heb ook nog niks gehoord over ontslag en een transitievergoeding was mij onbekend.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
[quote=AnnA_C post_id=28165281 time=1518891131 user_id=105271
Ik heb ook nog niks gehoord over ontslag en een transitievergoeding was mij onbekend.
[/quote]

Dat hoeft dus ook niet.
Alle reacties Link kopieren
bij wia-wga zijn er 3 opties voor de werkgever:
- ontslag aanvragen via het uwv
- ontslag met wederzijds goedvinden regelen dmv een vaststellingsovereenkomst
- een slapend dienstverband

Bij alle drie de opties hoeft de werkgever geen loon met te betalen vanaf de datum dat de wga uitkering ingaat.
Bij de eerste twee heb je idd recht op een transitievergoeding. Bij de derde hoeft de werkgever dat niet te doen. Ik heb begrepen dat je bij de derde vorm wel je plek terug kunt 'eisen' mocht je weer geschikt raken voor dat werk (weet niet zeker of dat klopt).
Ga er maar vanuit dat dat geld terug moet
duizel wijzigde dit bericht op 18-02-2018 22:14
25.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
duizel wijzigde dit bericht op 18-02-2018 22:13
99.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@duizel: die opties is ook wat ik begreep. Maar ik neem aan dat je werkgever je wel van te voren moet informeren dat ze de loonbetalung stopzetten. Deden ze dat bij jou?

Bij mij is er in ieder geval geen vervroegd traject, heb de volle 2 jaar een deel en later compleet ziek gemeld gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Blauwerdanblauw schreef:
17-02-2018 19:43
@duizel: die opties is ook wat ik begreep. Maar ik neem aan dat je werkgever je wel van te voren moet informeren dat ze de loonbetalung stopzetten. Deden ze dat bij jou?
Dat hoeft dus niet. Je hebt bericht gekregen dat je Wia krijgt, dat vervangt je loon.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ze dat moeten melden. Bij mij had de arbeidsdeskundige van het uwv dit al uitgelegd. Dat als de uitkering begon, het salaris stopt. Dus ik denk eigenlijk dat de werkgever dit niet meer expliciet hoeft te doen. Misschien wel hoor.
Ik heb vrij vlug na de uitslag van het uwv gesprek gehad op het werk waarin besproken werd wat de opties waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er echt vanuit gaan dat dat loon terug moet. Ik kan me echt niet voorstellen dat je daar recht op hebt.

Hou er ook rekening mee dat er veel belasting van die transitievergoeding af gaat. Even uit mijn hoofd 45% ofzo.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
17-02-2018 19:51
Ik zou er echt vanuit gaan dat dat loon terug moet. Ik kan me echt niet voorstellen dat je daar recht op hebt.

Hou er ook rekening mee dat er veel belasting van die transitievergoeding af gaat. Even uit mijn hoofd 45% ofzo.
Ik weet dat er een groot bruto netto verschil is bij die transitievergoeding. En het dubbele geld heb ik al apart gezet, het leek me too good to be true, maar een extraatje lijkt me ook weleens fijn.
Blauwerdanblauw schreef:
17-02-2018 19:55
Ik weet dat er een groot bruto netto verschil is bij die transitievergoeding. En het dubbele geld heb ik al apart gezet, het leek me too good to be true, maar een extraatje lijkt me ook weleens fijn.
Het is een onverschuldigde betaling, die MOET terug.
Even contact opnemen met uwv.

Extra inkomen moet je altijd melden, als je dat niet doet kan je het terug betalen plus een boete krijgen.
Dit valt gewoon onder fraude.
Blauwerdanblauw schreef:
17-02-2018 19:55
Ik weet dat er een groot bruto netto verschil is bij die transitievergoeding. En het dubbele geld heb ik al apart gezet, het leek me too good to be true, maar een extraatje lijkt me ook weleens fijn.
Ja iedereen wilt wel een extraatje.
Moet je er wel recht op hebben ;)
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 20:15
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga volgende week wel alles eens bellen.
Stiekem baal ik ook van de houding van mijn werkgever, helemaal niets van je laten horen nadat iemand helemaal afgekeurd wordt. Dat ik nu niets weet wat ze van plan zijn. Terwijl ze me eerder gepusht hebben om maar te blijven werken.... ik weet dat ik het gewoon zakelijk moet blijven zien, maar ik heb er ook wel wat wrokgevoelens over.
Pientjexxxx schreef:
17-02-2018 19:01
In dit geval is TO volledig arbeidsongeschikt. De werkgever hoeft geen salaris aan te vullen. Hoe kom je daarbij?
Nee natuurlijk niet. Ik schrijf nergens dat WG salaris hoeft aan te vullen, waar lees je dat precies? Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen.

Ik bedoel dat áls iemand salaris krijgt uit een dienstverband (en tot een paar uur geleden was ik nog niet op de hoogte van de precieze werking van een slapend dienstverband, dank voor de uitleg Vivaamber), dat iemand dan vanuit de WIA zijn inkomen aangevuld krijgt. Dus éérst salaris en dan WIA. Niet andersom, en dat dacht ik juist lezen in jouw post.
Alle reacties Link kopieren
Blauwerdanblauw heb je een loonstrook ontvangen? Zo ja: kijk deze even na. Misschien is het de eindafrekening die nu uitbetaald is.

@AnnA_C jouw situatie is anders, jij zit nog in de 2 jaar dat een werkgever normaal gesproken loon door zou moeten betalen. De WIA uitkering die jij nu al ontvangt mogen ze daarop in mindering brengen. Het dienstverband loopt in deze periode gewoon door. Na de periode van 2 jaar kan dat veranderen.
Blauwerdanblauw schreef:
17-02-2018 17:47
Bovendien ben ik een aantal jaar terug al vrijwillig de helft teruggegaan in uren ivm lichamelijke klachten.
Dat is dan wel ontzettend dom! Als je vrijwillig minder gaat werken krijg je toch voor minder uren uitkering? Dus door deze domme zet krijg je nooit meer 'n volwaardige WIA uitkering. Wat zonde!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2018 22:42
Dat is dan wel ontzettend dom! Als je vrijwillig minder gaat werken krijg je toch voor minder uren uitkering? Dus door deze domme zet krijg je nooit meer 'n volwaardige WIA uitkering. Wat zonde!
Als je even verder leest, deed ik het ook om een opleiding te volgen. Hierbij speelde ook mee dat ik met die opleiding mogelijk minder zwaar werk zou kunnen doen. Opleiding wel afgemaakt maar ondertussen zieker geworden.
z-u-s schreef:
17-02-2018 20:27
Nee natuurlijk niet. Ik schrijf nergens dat WG salaris hoeft aan te vullen, waar lees je dat precies? Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen.

Ik bedoel dat áls iemand salaris krijgt uit een dienstverband (en tot een paar uur geleden was ik nog niet op de hoogte van de precieze werking van een slapend dienstverband, dank voor de uitleg Vivaamber), dat iemand dan vanuit de WIA zijn inkomen aangevuld krijgt. Dus éérst salaris en dan WIA. Niet andersom, en dat dacht ik juist lezen in jouw post.
Duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 80-100 % afgekeurd en zit nu in de wao (geen wia). Im het verleden kleiner percentage afgekeurd. Sinds een jaar volledig. Maar werkgever houdt mij in totaal 10 jr in een slapend dienstverband. Dit om geen transitie vergoeding te hoeven betalen. Jurist van DAS heeft me idd uitgelegd dat er in 2019 -2020 andere wetgeving hierover gaat komen en dat werkgever me wrs dan toch zal omslaan. Voordeel is dat ik nu wel recht op jubileum uitkering bij 25 jarig dienstverband (over 1/2 jaar) Heb premievrije pensioen opbouw.
deenje schreef:
18-02-2018 03:26
Voordeel is dat ik nu wel recht op jubileum uitkering bij 25 jarig dienstverband (over 1/2 jaar)
Maar wilden de werkgevers dat juist ook niet uitbetalen? Staat me iets van bij nav een uitzending van Radar vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-02-2018 10:04
Maar wilden de werkgevers dat juist ook niet uitbetalen? Staat me iets van bij nav een uitzending van Radar vorig jaar.
Vlgs mijn werkgever betalen ze dat wel uit, maar de 2 jaren dat ik geen salaris heb, drukken het bedrag wel flink. En anders wordt ook dat weer iets voor mijn rechtsbijstandsverzekering.
Blauwerdanblauw schreef:
17-02-2018 18:42
[Ik heb tot nu toe alleen dubbel inkomen in januari ontvangen, ik kijk wat deze maand op mijn rekening verschijnt over een paar dagen en neem dan contact op met rechtsbijstand, vakbond en dan afhankelijk van hun advies met werkgever en evt UWV.

Die medische afzakker regeling ben ik van op de hoogte, maar ik weet vrijwel zeker dat ik dat niet hard maken, omdat ik toen ik terugging in uren ook een opleiding ging doen. Dat was ook de reden die ik aangaf bij mijn werkgever, maar eigenlijk was toen mijn doel al om via die opleiding minder belastend werk te gaan doen op termijn.


Waarom dat allemaal?
Het is gewoon duidelijk qua wetgeving: na 2 jaar ziek zijn moet de werkgever alleen nog maar gewerkte uren uit te betalen. Je hebt niet gewerkt, dus het loon is onterecht. Ik zou zeker niet de loonbetaling van deze maand afwachten, maar gewoon morgen direct melden bij HRM dat je 24 maanden ziek bent en dus geen recht meer hebt op loon. Vraag om de eindafrekening en stort terug waar je geen recht op hebt.

Ik snap heel goed dat je teleurgesteld bent in je werkgever, dat die niks van zich heeft laten horen nav de uitslag mbt de WIA. Je kunt daarom nu gaan zitten mokken en tegenwerken. Je kunt je ook gewoon netjes opstellen en zelf aan je werkgever vertellen wat de stand van zaken is. En vraag dan gelijk hoe de werkgever nu verder wil met je. Dan hoor je vanzelf of ze je willen ontslaan of dat ze er een slapend dienstverband van willen maken. Zeer waarschijnlijk het laatste. Het goede nieuws daarvan is dat ze je weer verplicht werk moeten bieden mocht je WIA over x jaren worden ingetrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven