Geld & Recht alle pijlers

wie doet er aan banksparen?

07-07-2014 21:00 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan banksparen omdat ik geen pensioenvoorziening heb. Nu kost een advies bij de bank rond de 600 euro. Ik kan ook gaan banksparen zonder advies en dat kost slecht 120 euro maar hoeveel moet ik gaan sparen per maand?? Ik heb ook een gewone spaarrekening maar kies voor banksparen omdat dat belastingtechnisch beter is.



Wie doet er ook aan banksparen en hoeveel spaar je dan per maand?
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Alle reacties Link kopieren
Pfff, zo veel geld om een rekening te openen??



Ik heb een Toekomstsparen rekening van de Rabobank. Heeft me niks gekost. Ik leg 25 euro in. Het is niet veel, maar over 40 jaar wel iets . Ik bouw hiernaast ook nog pensioen op.

En als ik meer wil storten mag dat, en als ik de inleg wil stoppen mag dat ook. Heb daar nu 4,7% rente op.



En mocht ik komen te overlijden voor die tijd, komt het geld vrij voor mijn nabestaanden.
Zoek goed uit van welke spaarinstelling de regels het best bij je passen. In bepaalde gevallen kan je voor een vast bedrag per jaar gaan, bij andere kan je tot op zekere hoogte variëren.



Als je dat duidelijk hebt, kan je makkelijk zonder advies van de bank. Bedenk dat alleen jij het beste overzicht hebt over je inkomsten en uitgaven, en bij welke regeling je je het veiligst voelt.



Aangezien niemand hier jouw situatie kent, kan je geen goed advies verwachten over hoeveel jij moet gaan sparen. Heb je een accountant die je wijzen kan maken? Kost ook geld, maar allicht een stuk minder dan een bank. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Heu? betalen om te mogen sparen? En dan ook nog tegen de huidige rente?

Volgens mij kost het 10 jaar sparen om die ¤600,- terug te verdienen aan rente!

Volgens mij moet dat goedkoper kunnen!



De huidige variabele rente is 1.5%

als je 40.000,- gespaard hebt verdien je die ¤600,- in 1 jaar terug.

Als je nu 10.000,- stort, duurt het 4 jaar om het terug te verdienen!



Ondertussen is de inflatie 2%. Eigenlijk lever je dus al een half procent in per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb spaarrekeningen, maar ik heb nog nooit hoeven te betalen om er één te openen, laat staan bedragen in de orde van grootte die jij noemt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Banksparen is niet hetzelfde als sparen bij de bank, jo12345 en pejeka. Banksparen is een speciale constructie waarbij je geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen over je gespaarde saldo. Het zal TO gaan om lijfrente (andere doelen zijn hypotheek of uitvaart).



TO, ik heb er geen verstand van, maar volgens independer heb je wel advies nodig, zie hier: https://www.independer.nl/algemeen/info/banksparen.aspx

En gezien je OP heb je er niet zo veel verstand van, dus misschien kun je maar beter toch op zoek naar advies. Die paar honderd euro kun je weer besparen als je een heel goed advies krijgt. Het gaat hier namelijk om constructies die 15/20 jaar of langer duren, dus het is wel een grote verplichting, die je niet zo maar aan moet gaan zonder te weten wat de beste opties specifiek voor jou zijn.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een pensionopbouw voor mij die ik pas kan opnemen na mijn 67ste. Voor een advies betaal je best veel, bij elke bank/verzekeringsmaatschappij.
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 07 juli 2014 @ 21:18:

Banksparen is niet hetzelfde als sparen bij de bank, jo12345 en pejeka. Banksparen is een speciale constructie waarbij je geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen over je gespaarde saldo. Het zal TO gaan om lijfrente (andere doelen zijn hypotheek of uitvaart).



TO, ik heb er geen verstand van, maar volgens independer heb je wel advies nodig, zie hier: https://www.independer.nl/algemeen/info ... ren.aspxOK, verwarrende term dan nogal. Bij banksparen denk ik gewoon aan sparen (op een spaarrekening) bij de bank.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 07 juli 2014 @ 21:21:

[...]





OK, verwarrende term dan nogal. Bij banksparen denk ik gewoon aan sparen (op een spaarrekening) bij de bank.Tja, het is dus iets heel anders.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar 600 euro is toch best een hoop geld
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Ik heb vorig jaar een bankspaarrekening geopend zonder advies. Ik betaalde inderdaad 120 euro afhandelingskosten. Ik vond een advies in mijn geval niet nodig, omdat ik alleen mijn ontslagvergoeding wilde vastzetten tot mijn 67e. Voor een hele financiële toekomstplanning is deskundig advies misschien niet onverstandig. Ik ben met je eens dat 120/600 euro een hoop geld is, maar vroeger zat dat in de provisie en wist je niet dat je ervoor betaalde. Nu kun je de verschillende bankspaaraanbieders makkelijker met elkaar vergelijken, en weet je tenminste vooraf wat je kwijt zal zijn aan kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 07 juli 2014 @ 22:11:

Ik heb vorig jaar een bankspaarrekening geopend zonder advies. Ik betaalde inderdaad 120 euro afhandelingskosten. Ik vond een advies in mijn geval niet nodig, omdat ik alleen mijn ontslagvergoeding wilde vastzetten tot mijn 67e. Voor een hele financiële toekomstplanning is deskundig advies misschien niet onverstandig. Ik ben met je eens dat 120/600 euro een hoop geld is, maar vroeger zat dat in de provisie en wist je niet dat je ervoor betaalde. Nu kun je de verschillende bankspaaraanbieders makkelijker met elkaar vergelijken, en weet je tenminste vooraf wat je kwijt zal zijn aan kosten.Maar spaar jij verder geen geld meer op deze rekening? Als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen.
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Alle reacties Link kopieren
Zoveel geld betalen vind ik niet nodig. Het is echt makkelijk. Hoeveel je per jaar mag sparen kun je op de site van de belastingdienst uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Betalen voor een adviesgesprek..?

Ga naar de rabo site (bijvoorbeeld) en vraag een internet spaarrekening aan. Je wordt gebeld en je bepaald zelf de inleg en het maandbedrag.

Zo doe ik het tenminste,
Als je 7 keer valt..Sta je 8 keer op..
Nee, het bedrag ligt vast. Het is ook een rekening die speciaal bedoeld is om je gouden handdruk te stallen, ik kan er niets meer bijstorten, al zou ik willen.



Skybaby, als je de vraag niet snapt kun je beter maar niet reageren. Zoals al eerder gezegd werd: banksparen is iets totaal anders dan sparen bij een bank.
En wat Es zegt: op het jaarlijkse overzicht van je pensioen (UPO) kun je zien wat je factor A is. Hiermee kun je je jaarruimte berekenen, dus hoeveel je fiscaal voordelig mag sparen.
Alle reacties Link kopieren
Zo via internet kan toch niemand je daarover adviseren. Het is heel persoonlijk welk bedrag je na je 67ste denkt nodig te hebben. En wat is je leeftijd momenteel, dwz hoeveel tijd heb je nog om te sparen?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is toch wat anders summer73? Ik heb straks waarschijnlijk veel te weinig pensioen maar bij een bankspaarrekening kan ik alleen een klein stuk belastingvrij sparen. TO is er al over uit dat ze wil gaan banksparen dan vind ik het echt belachelijk dat ze zoveel geld voor een advies zou moeten betalen. Ikzelf heb de rekening al een paar jaar en heb trouwens van de rabobank en van een pensioenadviseur vreeselijk verkeerd advies hierover gekregen. Ik moet er niet aan denken dat ik daarvoor ook nog 600 Euro kwijt was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er bewust niet voor gekozen. Aangezien de pensioenleeftijd zeker nog gaat stijgen en ik simpelweg niet weet wat er allemaal in mijn leven gebeurd.... Er staat namelijk een fikse boete op vroegtijdig opnemen ik geloof uit mijn hoofd 20% van de waarde.



Daarnaast is de fiscale wetgeving behoorlijk aan verandering onderhevig vooral de laatste jaren.



Dat was/waren voor mij al genoeg reden(en) om het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee in de hoop dat er nog meer reacties komen, want ik wil ook gaan banksparen omdat ik geen pensioen opbouw bij/via mijn werkgever.



Maar ik vind het qua advies erg moeilijk, waar moet je dat doen en krijg je dan echt onafhankelijk advies of prijzen ze alleen wat aan waar ze de meeste commissie voor krijgen?



Zomaar zelf een rekening openen vind ik ook lastig, want ik heb geen idee hoeveel ik per maand moet inleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nnicky1985 schreef op 11 juli 2014 @ 12:57:

Maar ik vind het qua advies erg moeilijk, waar moet je dat doen en krijg je dan echt onafhankelijk advies of prijzen ze alleen wat aan waar ze de meeste commissie voor krijgen?



Zomaar zelf een rekening openen vind ik ook lastig, want ik heb geen idee hoeveel ik per maand moet inleggen.



Staar je er niet dood op. Nodig gewoon een adviseur uit, of ga ergens langs, en kies het eenvoudigste product met de laagste kosten. Stel gewoon ook die vragen die je hier vraagt.



Je moet vermijden dat je je laat "verlammen" door de angst een verkeerde keuze te maken. De slechtste keuze is dat je niets doet.



Ter vergelijking: ik zit bij ABP en er wordt bruto 200 euro van mijn salaris ingehouden. De werkgever legt zelf ook nog eens 200 euro bij. Dus als jij 400 euro per maand bruto spaart aan pensioen, dan zit je best aardig.
Alle reacties Link kopieren
Heel grove richtlijn voor sparen voor het pensioen:



- Neem je bruto inkomen.

- Trek daar 10.000 vanaf.

- Neem van de rest een percentage, ongeveer je leeftijd / 3.



Dus als je 40 bent, en je bruto inkomen is 40.000, dan spaar je 13% van 30000 = 3900 per jaar.



Maar dit is heel globaal. Beter maak je een goed financieel plan, waarvan pensioen maar een klein onderdeel is. Veel hangt af van overige opbouw van vermogen, bijvoorbeeld in eigen huis, of in een eigen bedrijf. Het maakt simpel gezegd nogal wat uit of je een zzp'er bent waarbij de werkzaamheden volledig samenvallen met jou als persoon, of dat je een heel goed lopend eigen bedrijf runt dat je met enige zekerheid gewoon kunt verkopen als je met pensioen wilt.



Voor wat betreft banksparen: Let erop dat de fiscale voordelen gemaximeerd zijn tot een bepaald bedrag per jaar. Als je voor banksparen kiest, dan is het waarschijnlijk verstandig om exact het maximum in te leggen elk jaar. Eventuele extra opbouw kun je dan beter op een andere manier doen, die meer vrijheid geeft.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 11-07-2014 15:58
Reden: kannierekenen
% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven