Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft regie?

17-01-2017 11:30 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor deze vraag heb ik Google reeds geraadpleegd, maar ik krijg niet een goed antwoord. Misschien weet iemand van jullie dit.

Sinds 20 jaar woon ik samen met mijn partner, met wie ik niet ben getrouwd. Samen hebben wij kinderen.

Afgelopen jaar is een familielid van mij overleden. Ik heb gezien hoe zeer mijn ouders dat heeft geraakt en in het bijzonder mijn moeder. Ondanks dat deze persoon een behoorlijk mooie leeftijd heeft behaald (98) heeft mijn moeder in de laatste fase alle toeters en bellen laten rinkelen om de levensverwachting naar boven bij te stellen. Waar ik dacht: wees dankbaar voor het leven en zie hoe mooi uit ze is geworden, kon mijn moeder zich niet verzoenen met de dood.

En nu mijn vraag: ik zou die toeters en bellen nooit willen. Als blijkt dat mijn leven ten einde is, zou ik willen dat mijn naasten mij laten gaan. Maar wie heeft daarin de regie? Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, hij staat er hetzelfde in als ik. Hebben mijn ouders dan de regie? Of toch de partner?
quote:petram schreef op 17 januari 2017 @ 12:02:

Handigmetgeld: het gaat mij om een situatie waarin ik niet meer in staat ben om te communiceren. Wie heeft dan regie?

Een arts wil behandelen. Tenzij het niet meer baat. Of de zorgverzekeraar het te duur vindt.

Wie de regie heeft, is van tal van factoren afhankelijk. Ik weet niet wat jouw beeld is van de zorg, maar 'u roept en wij draaien', bestaat niet. Ook niet voor jou als patiënt.

Ook qua bespreken met etc zijn artsen aan hele strikte regels gebonden (ze vallen onder tuchtrecht). Heb je geregistreerd partnerschap? Dan is jouw partner het aanspreekpunt etc. Want wettelijk gezien jouw vertegenwoordiger. Regel dat dus.
quote:clubmedfan schreef op 17 januari 2017 @ 12:12:

[...]

Ook als zij (en de artsen) niet weten hoe je er uit gaat komen als de boomschors werkt? Indien zo, dan vind ik dat eng en dan zou ik inderdaad zorgen dat het vastgelegd wordt. Ik zou het vreselijk vinden jaren als kasplantje te leven omdat mijn moeder mij dan nog in haar leven houdt.

Dat is dus niet goed te voorspellen, hoe iemand en met welke hersenschade iemand uit coma moet. Ik vermoed dat je een iets te simpel beeld hebt van ziektes etc en hoe het dan werkt.

Maar ook wat de emotionele impact is op familie en gezinsleden. Het is echt niet 'u roept, wij draaien' of dat er een rechtlijnig pad is tussen in coma liggen en al dan niet herstellen.

Artsen zijn ook aan protocollen gebonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven