Wie is er aansprakelijk?
maandag 4 oktober 2010 om 13:56
Van de week is er uit ons kantoor een laptop gestolen. De schoonmaker was op dat moment aanwezig, de man heeft gezegd dat hij hier werkte en kwam iets ophalen. Laptop meegenomen, man weg, schoonmaker weer aan het werk.
Buiten dat ik de situatie begrijp hoe dit heeft kunnen gebeuren, het zou zelfs mij kunnen gebeuren al moet hij dan met een beter verhaal komen omdat ik mijn collega's ken, wil ik weten wie er aansprakelijk is.
Onze verzekering dekt niets omdat er geen braaksporen zijn. Is het schoonmaakbedrijf nu aansprakelijk?
Buiten dat ik de situatie begrijp hoe dit heeft kunnen gebeuren, het zou zelfs mij kunnen gebeuren al moet hij dan met een beter verhaal komen omdat ik mijn collega's ken, wil ik weten wie er aansprakelijk is.
Onze verzekering dekt niets omdat er geen braaksporen zijn. Is het schoonmaakbedrijf nu aansprakelijk?
Volg je hart. Dat klopt.
maandag 4 oktober 2010 om 14:02
Was het buiten kantoortijd en is de schoonmaker nalatig geweest, door de deur open te laten. Zodat iemand zomaar naar binnen kon? Dan zou ik het wel proberen te verhalen bij het schoonmaakbedrijf. Heb je een contract en heb je de algemene voorwaarden gelezen? De schoonmaker heeft zich dan niet "als een goedhuisvader" gedragen (zo heet dat volgens mij in verzekeringstermen). Of was het tijdens kantooruren en niet de verantwoording van de schoonmaker wie er wel of niet binnen kwam.
maandag 4 oktober 2010 om 14:04
quote:Pink2510 schreef op 04 oktober 2010 @ 13:58:
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De schoonmaker heeft de sleutel van het pand, alarmcode en werkt altijd alleen. Hij heeft zelf de deur opengezet omdat het warm was binnen.Nou, dan zal ik zeker het schoonmaakbedrijf schriftelijk aansprakelijk stellen.
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De schoonmaker heeft de sleutel van het pand, alarmcode en werkt altijd alleen. Hij heeft zelf de deur opengezet omdat het warm was binnen.Nou, dan zal ik zeker het schoonmaakbedrijf schriftelijk aansprakelijk stellen.
maandag 4 oktober 2010 om 14:08
Komen er wel eens vaker s'avonds nog mensen op kantoor? Was het voor de schoonmaker aannemelijk dat het inderdaad een collega zou kunnen zijn die iets vergeten was? Liggen de laptops bij julie in het pand na sluitingstijd niet achter een gesloten deur of in een kluis? Moeten de medewerkers niet ten alle tijden de laptop zelf mee naar huis nemen?
Welke regels hebben jullie met het schoonmaakbedrijf afgesproken, mag hij iemand binnen laten, mag hij de deur van het slot laten, mag hij alleen werken? Heb je de schoonmaker zelf al gesproken?
En wat nu als de schoonmaker klaar zou zijn, naar buiten gaat om het alarm er op te zetten en iemand zet hem dan een mes op zijn keel? Als de schoonmaker iemand binnen laat onder dwang en bedreiging, keert de verzekering dan wel uit?
Welke regels hebben jullie met het schoonmaakbedrijf afgesproken, mag hij iemand binnen laten, mag hij de deur van het slot laten, mag hij alleen werken? Heb je de schoonmaker zelf al gesproken?
En wat nu als de schoonmaker klaar zou zijn, naar buiten gaat om het alarm er op te zetten en iemand zet hem dan een mes op zijn keel? Als de schoonmaker iemand binnen laat onder dwang en bedreiging, keert de verzekering dan wel uit?

maandag 4 oktober 2010 om 14:56
Het zou zomaar kunnen dat de verzekeringsmaatschappij van het schoonmaakbedrijf stelt dat de eigenaar van de laptop niet zorgvuldig heeft gehandeld door de laptop niet in een afgesloten lade of kast op te bergen.
Bij ons het is ten strengste verboden om laptops in het dockingstation te laten zitten. Ze moeten of opgeborgen of meegenomen worden.
Bij ons het is ten strengste verboden om laptops in het dockingstation te laten zitten. Ze moeten of opgeborgen of meegenomen worden.

maandag 4 oktober 2010 om 15:54

maandag 4 oktober 2010 om 17:39
Dit is simpelweg niet te zeggen omdat het afhangt van de afspraken die met het schoonmaakbedrijf zijn gemaakt. Wat ik zou doen, is het bedrijf bellen, hen de situatie voorleggen en vragen of zij het aan hun verzekering voor willen leggen. Op die manier houd je de relatie goed en krijg je gratis antwoord op je vraag.
maandag 4 oktober 2010 om 17:44
Oke, ik was gewoon benieuwd hoe het werkt in de praktijk.
2 collega's hadden tot diep in de nacht gewerkt, totaal brak naar huis gegaan, laptop laten staan (inderdaad super dom). Schoonmaker kan te allen tijde naar binnen met sleutel en alarmcode. Op de bandopname staat een andere mijnheer die binnenkomt, jas neerlegt op de laptop, praat met de schoonmaker en weer met laptop en jas over zijn arm wegloopt. Ik verwijt de schoonmaker niets. Ik had het waarschijnlijk ook niet door gehad. Schoonmaker is altijd alleen in het pand. Wij beginnen nooit voor half 9 en hij is er midden in de nacht of vroeg in de ochtend. Hij kan niet weten wie er bij ons werkt. Hij weet wel dat alle medewerkers een sleutel en alarmcode hebbern en dus zelf open kunnen doen. Als hij... ja, ik weet het: als hij de deur had dichtgelaten was het niet gebeurd. Maar het is wel gebeurd. We hebben het schoonmaakbedrijf gebeld en de schoonmaker is samen met ons aangifte gaan doen van diefstal. Hij heeft ook een goede omschrijving kunnen geven van de dader en wij hebben de beelopname achtergelaten.
Ik bel gewoon de baas van het schoonmaakbedrijf even en overleg met hem hoe we dit samen oplossen. Ik hou jullie op de hoogte.
2 collega's hadden tot diep in de nacht gewerkt, totaal brak naar huis gegaan, laptop laten staan (inderdaad super dom). Schoonmaker kan te allen tijde naar binnen met sleutel en alarmcode. Op de bandopname staat een andere mijnheer die binnenkomt, jas neerlegt op de laptop, praat met de schoonmaker en weer met laptop en jas over zijn arm wegloopt. Ik verwijt de schoonmaker niets. Ik had het waarschijnlijk ook niet door gehad. Schoonmaker is altijd alleen in het pand. Wij beginnen nooit voor half 9 en hij is er midden in de nacht of vroeg in de ochtend. Hij kan niet weten wie er bij ons werkt. Hij weet wel dat alle medewerkers een sleutel en alarmcode hebbern en dus zelf open kunnen doen. Als hij... ja, ik weet het: als hij de deur had dichtgelaten was het niet gebeurd. Maar het is wel gebeurd. We hebben het schoonmaakbedrijf gebeld en de schoonmaker is samen met ons aangifte gaan doen van diefstal. Hij heeft ook een goede omschrijving kunnen geven van de dader en wij hebben de beelopname achtergelaten.
Ik bel gewoon de baas van het schoonmaakbedrijf even en overleg met hem hoe we dit samen oplossen. Ik hou jullie op de hoogte.
Volg je hart. Dat klopt.
maandag 4 oktober 2010 om 21:45
Dus als ik het goed begrijp is er iemand tussen ongeveer middernacht en 8:30 in de ochtend langs geweest. Vond de schoonmaker het dan niet raar dat een medewerker in de holst van de nacht terug gaat naar kantoor om iets op te halen? Is het uit de bandopname duidelijk dat de onbekende meneer gericht op die laptop afkomt? Want dan kan ik me ook zo voorstellen dat hij jullie bedrijf al een hele tijd in de gaten heeft gehouden en dus wist dat die laptop was vergeten.
donderdag 7 oktober 2010 om 10:44
Ja tussen die tijd is die man binnengekomen. Hij heeft staan praten met de schoonmaker en gezegd dat hij iets op kantoor had neergelegd en terug zou komen als de schoonmaker klaar is. In principe is de schoonmaker altijd alleen.
We hebben uit voorzorg gevraagd of de schoonmaker de deur dicht wil houden, omdat alle medewerkers een eigen sleutel hebben.
De bandopname zijn heel helder. Die mijnheer was zoekende... naar om het even wat. De laptop die hij heeft gestolen is 4 jaar oud. Er stonden ook nieuwe Apple computers die nog geen maand oud zijn (maar waarschijnlijk te groot om mee te nemen?).
We hebben het schoonmaakbedrijf aansprakelijk gesteld. Ik laat wel weten wat daar uit komt.
Bedankt voor het meedenken! Pink
We hebben uit voorzorg gevraagd of de schoonmaker de deur dicht wil houden, omdat alle medewerkers een eigen sleutel hebben.
De bandopname zijn heel helder. Die mijnheer was zoekende... naar om het even wat. De laptop die hij heeft gestolen is 4 jaar oud. Er stonden ook nieuwe Apple computers die nog geen maand oud zijn (maar waarschijnlijk te groot om mee te nemen?).
We hebben het schoonmaakbedrijf aansprakelijk gesteld. Ik laat wel weten wat daar uit komt.
Bedankt voor het meedenken! Pink
Volg je hart. Dat klopt.