Geld & Recht alle pijlers

Wie werd van een spender een vrek?

20-08-2019 17:28 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf iemand die altijd net boven haar stand leeft, ik kan ook wel een tijdje de hand op de knip houden maar die gaat er ook altijd weer vanaf. Mezelf dingen ontzeggen vind ik erg moeilijk. Sparen lukt amper..... Ik heb het ontzettend druk waardoor ik regelmatig in de verleiding kom om gemak in te kopen. Nu heb ik weer veel goede voornemens en een goed plan op papier , alleen hoe houd je het vol.....

Alle tips die er zijn gebruik ik, ik heb het overzicht, ik weet van de hoed en de rand, ik shop veel tweedehands, let op de boodschappen, probeer zelf mijn klussen te doen maar echte verbetering in mijn financiële situatie komt er niet,

Nu vraag ik mij af: is het iemand gelukt om echt een ander geldtype te worden die geleerd heeft van teveel uitgeven om echt de hand op de knip te houden en ja, hoe je dat dan hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij geboren uit noodzaak. Ooit in een ver verleden in de WW gekomen. Ik had 600 euro netto (zal jullie niet vervelen met de oorzaak). Daar moest ik alles van doen. Ik had geen honger, want je wordt wel creatief. Maar mijn versleten winterjas moest nog een winter mee en mijn kapotte winterschoenen hielden ook niet meer over. Maar keuze had ik niet. Na drie maanden kon ik via een uitzendbureau aan de slag. Daar kreeg ik een weekloon. Langzaam kwam er weer licht aan het eind van de tunnel. En toen heb ik er een sport van gemaakt om aan het eind van de maand steeds meer geld op mijn lopende rekening en spaarrekening te hebben. En zo doe ik het nog steeds. Ik ben niet zuinig, heb fatsoenlijke kleding en anderen komen ook niets tekort. Maar omdat ik de andere kant van de medaille ook heb gezien, ben ik wel voorzichtig met uitgeven.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel een slechte keus om juist als je geen tijd hebt gemak te kopen, je hebt dan ook geen tijd om ervan te genieten. Dus juist als je geen tijd hebt zou ik een goedkope optie kiezen bijvoorbeeld goedkoop eten wat snel klaar is. Was er niet een app waarmee je spotgoedkoop eten kon ophalen? Dit als ik het niet verkeerd begrepen heb:

https://toogoodtogo.nl/nl
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Gewoon budgetteren, potjes voor verschillende zaken als vaste lasten, boodschappen, kleding, uitgaan/cadeautjes enz... maken en het daar dan mee doen. De rest naar je spaarrekening en daar domweg van afblijven.

Of zorgen dat je meer geld gaat verdienen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
20-08-2019 18:41
Gemak vind ik niet erg aantrekkelijk om geld voor uit te geven. Ook luxe vind ik niet veel aan. Gemak en luxe = verveling.

Maar als ik iets zie wat ik heel erg aantrekkelijk vind dan koop ik het wel hoor. Ik oriënteer me dan eerst terdege en overweeg ook de goedkopere opties.
ik vind gemak en luxe juist heerlijk, en ik heb er ook echt behoefte aan na het zorgen voor de kinderen, studeren en werken, Er zijn regelmatig dagen waarop ik zo moe ben dat het heerlijk is om een maaltijdsalade uit het schap te halen en een snelle biefstuk met verse krieltjes voor de kinderen ipv een hele maaltijd te moeten koken, aardappelen schillen etc. Mijn credo is daarom, bezuinigen kost tijd.

Iemand schreef : ik koop nooit kleding: ok hoe ga je dan naar je werk ? Ik hoef niet heel chique maar kan er niet in afgetrapte kleding naartoe en heb ook weleens belangrijke afspraken oid dat ik toch echt wel in pak moet oid, En mijn kleding slijt, raakt zoek, krijgt onherstelbare vlekken, gaat stuk, wordt te klein....


potjes gebruik ik ook, maar als de benzine pot op is en kind staat met lekke band in de polder dan zit er toch niets anders op dan. ....
of kind met moeilijke voeten, als ik dan een aanbieding zie van betaalbare schoenen dan hecht ik niet meer aan het potje dan ben ik blij dat ik betaalbare schoenen vind. Ik zou dan moeten overhouden later on, alleen is dat nooit zo, er komt altijd wel weer iets bij.

over meer inkomsten: ik werk nu 32 uur,studeer ernaast, en voed solo 4 kinderen op , er kan niets meer bij, anders word ik TE moe....

Uit de verhalen begrijp ik vooral dat als het echt moet door de omstandigheden je het spenden kan afleren. In een hopeloze poging heb ik nu daarom mijn maandelijkse teruggave stopgezet. En mijn dochter heeft een money you spaarrekening dus dat is ook nog een optie.omdat je dan niet snel kan terugboeken ....
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
20-08-2019 18:53
Ik vind het ook wel een slechte keus om juist als je geen tijd hebt gemak te kopen, je hebt dan ook geen tijd om ervan te genieten. Dus juist als je geen tijd hebt zou ik een goedkope optie kiezen bijvoorbeeld goedkoop eten wat snel klaar is. Was er niet een app waarmee je spotgoedkoop eten kon ophalen? Dit als ik het niet verkeerd begrepen heb:

https://toogoodtogo.nl/nl
jaaaa, dat doen we dus heel vaak! ben ik heel blij mee, ik wel , de kinderen vinden de verassing vooral heel leuk, zij zijn ook een stuk kieskeuriger met eten en je krijgt wat je krijgt , er valt niets te kiezen, dus dat werkt niet altijd.....
Alle reacties Link kopieren
Er is nog wel wat tussen aardappelen schillen en een kant en klaar maaltijd. Daarnaast, hoe oud zijn de kinderen? Die kunnen toch ook wel iets doen. Mijn 7-jarige zoon vindt het al leuk om te helpen met koken en hij is prima in staat om de aardappelen op te zetten (nu heb ik wel een inductiekookplaat, met gas had het nog niet gemogen). Daarnaast heb ik ook wel eens de aardappelen al 's avonds van te voren geschild, of in de ochtend al. En als je weet dat er een drukke dag komt kun je ook nog zorgen dat je van te voren gekookt hebt. Genoeg maaltijden die alleen maar opgewarmd hoeven worden. Wat we hier ook nog wel eens doen is aardappelen koken voor 2 dagen. De 2e dag eten we ze dan gebakken. Dat vergt gewoon wat meer planning dan iedere avond na het werk door de supermarkt gaan en dan bepalen wat je gaat eten. 1-2 keer per week naar de supermarkt moet voldoende zijn. En ook hier kunnen kinderen bij helpen. Het ligt natuurlijk aan de route naar de supermarkt, maar mijn kinderen (7 en 9) kunnen met een klein lijstje naar de supermarkt.

Als je het geld op de spaarrekening van je dochter stort is het in principe van haar. Dan zou ik zelf een spaarrekening openen waar je niet makkelijk bij kunt. Ik zou wel zorgen dat je wel een deel laat staan op een rekening waar je wel makkelijk bij kunt.
Alle reacties Link kopieren
Even hulde voor de mensen die financieel aan de grond hebben gezeten en zich er weer uit gewerkt hebben ( soms met een beetje hulp) , zitten pittige verhalen tussen....


is het dan zo dat het financiële gedrag zich alleen laat veranderen als het van buiten uit wordt opgedrongen ?
een vrek worden is meer beeldspraak uiteraard, van spender naar kleine spaarder zou al heel wat zijn. ....
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mezelf geen vrek noemen, maar ik ben wel veel zuiniger geworden. Het was deels uit (tijdelijke) noodzaak, maar ook omdat ik tijdens de verhuizing toch wel heel veel spullen mee moest slepen die ik niet gebruik.

Ik heb geen aparte potjes, maar ik kijk nu wel naar de prijs en overweeg of ik iets wel echt nodig heb. Spullen die ik niet gebruik verkoop ik. Ik ben wel iemand die van kwaliteit houdt dus de aankoopprijs van veel van mijn eigendommen is wel hoog, maar ik ben altijd al zuinig op mijn spullen geweest dus op de langere termijn is het eerder goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
20-08-2019 19:03

Iemand schreef : ik koop nooit kleding: ok hoe ga je dan naar je werk ? Ik hoef niet heel chique maar kan er niet in afgetrapte kleding naartoe en heb ook weleens belangrijke afspraken oid dat ik toch echt wel in pak moet oid, En mijn kleding slijt, raakt zoek, krijgt onherstelbare vlekken, gaat stuk, wordt te klein....

Ik schreef bijna nooit kleding ;-) Mijn kast puilt dus niet uit. Tuurlijk gaat er wel eens wat stuk of slijt. Het raakt echter nooit (echt) zoek, of onherstelbare vlekken. Te klein gebeurt uiteraard wel eens.
Ik maak me gewoon niet zo druk om waar ik in loop. Tuurlijk, het moet heel en schoon zijn! Maar verder vind ik kleding alleen maar nuttig om niet naakt rond te hoeven lopen (wel gepast op de bezigheid/de werkzaamheden uiteraard!).

Als ik 200 euro per jaar uitgeef aan kleding, heb ik flink m'n best gedaan, zeg maar ;-) Maar ik hoef dan weer niet in een pak naar m'n werk! Dat is kleding die gewoon flink duurder is, daar kun je dan weer niet zo veel aan doen.

M'n jas doe ik al weer drie jaar mee; ik heb een jas die ik aantrek zodra ik het nodig vind, en als het kouder is, trek ik er een vest(je) onderaan (is tevens ook m'n regenjas) en de rest van het jaar draag ik een dun vestje, of niets. Hij was best prijzig, zelfs in de uitverkoop, maar brengt z'n geld dan weer meer dan op, want ik heb er maar eentje nodig, en hij ziet er écht nog als nieuw uit (dus niet vaal of versleten)

Sinds ik mij gerealiseerd heb dat ik veel kleding (schoenen, jassen, kleding) gewoon amper draag en dus niet nodig heb, zijn die kosten drastisch gedaald.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger gaf ik geld uit als water aan cd´s, dvd´s, kleding, uitgaan, roken... Rond mijn 20e had ik een kredietrekening van 5000 euro. Die kon je toen bij een bepaalde bank afsluiten zodra je je propedeuse had gehaald. Slechtste financiële beslissing van mijn leven...

Op een gegeven moment was dat mijn nieuwe nulpunt. Bijna 10 jaar over gedaan om het terug te betalen en ongeveer het dubbele aan rente betaald. Daarnaast een studieschuld van 5000 euro (puur consumptief) en altijd wel ergens een betalingsachterstand erbij.

Nu, ruim 10 jaar later, zit ik aan de andere kant van het spectrum. Nu wil ik zoveel mogelijk geld sparen en investeren zodat ik rond mijn 50e kan stoppen met werken. Omslagpunt was rond mijn 27e, toen ik nul spaargeld had en nog in een gare studio woonde. Toen besefte ik dat ik bijna 30 was en nog niks heb bereikt op financieel vlak.

Toen ben ik voor het eerst fulltime gaan werken en heel veel gaan sparen. Na duizendje of 2, 3 begon ik het steeds leuker te vinden. Toen ging ik naar 5 en daarna wilde ik heel graag naar 10 en het werd steeds leuker. Op een gegeven moment ben ik sparen echt als een sport gaan zien en werd ik echt blij zijn als ik naar mijn rekening keek.

Niet omdat ik er dure spullen van kan kopen of tropische vakanties van kan vieren. Uiteraard vanwege de rust die het brengt dat je tegenvallers kan opvangen, maar vooral de vrijheid/ onafhankelijkheid die het je geeft.

Mijn ervaring is dat de eerste paar duizend sparen het moeilijkst is en je even moet doorbijten. Daarna wordt het steeds makkelijker en leuker.
Alle reacties Link kopieren
Fire me, hoe was het om de eerste vijfduizend te sparen?? vertel meer.....
feniks02 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 20:40
Reden: dubbel
95.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-08-2019 19:45
Ik schreef bijna nooit kleding ;-) Mijn kast puilt dus niet uit. Tuurlijk gaat er wel eens wat stuk of slijt. Het raakt echter nooit (echt) zoek, of onherstelbare vlekken. Te klein gebeurt uiteraard wel eens.
Ik maak me gewoon niet zo druk om waar ik in loop. Tuurlijk, het moet heel en schoon zijn! Maar verder vind ik kleding alleen maar nuttig om niet naakt rond te hoeven lopen (wel gepast op de bezigheid/de werkzaamheden uiteraard!).

Als ik 200 euro per jaar uitgeef aan kleding, heb ik flink m'n best gedaan, zeg maar ;-) Maar ik hoef dan weer niet in een pak naar m'n werk! Dat is kleding die gewoon flink duurder is, daar kun je dan weer niet zo veel aan doen.

M'n jas doe ik al weer drie jaar mee; ik heb een jas die ik aantrek zodra ik het nodig vind, en als het kouder is, trek ik er een vest(je) onderaan (is tevens ook m'n regenjas) en de rest van het jaar draag ik een dun vestje, of niets. Hij was best prijzig, zelfs in de uitverkoop, maar brengt z'n geld dan weer meer dan op, want ik heb er maar eentje nodig, en hij ziet er écht nog als nieuw uit (dus niet vaal of versleten)

Sinds ik mij gerealiseerd heb dat ik veel kleding (schoenen, jassen, kleding) gewoon amper draag en dus niet nodig heb, zijn die kosten drastisch gedaald.
Okay, ik dacht dat ik weinig kleding had, want ondanks dat ik veel meer uitgeef dan jij , heb ik maar een halve garderobekast, zeker thuis geef ik er niets om , loop ik echt liefst in een soepele broek met een lekker shirt en makkelijke schoenen.
maar echt maar 1 jas, dat vind ik wel echt heel knap..... omdat je aangeeft geen comfort te missen.... ik heb sws een aparte winter en zomerjas en tsja, ik heb zelfs een aparte warme jas voor langs de lijn bij mijn kinderen, als je dan in de wind staat in de winter is het zo koud, terwijl ik van mezelf best warm ben en normaal niet zo;n hele warme jas voor mezelf heb, eerlijk gezegd vind ik dat dan geen luxe om er een tweedehands dikke jas bij te hebben speciaal voor langs de lijn en okay ik kan hem ook aan als het weer eens sneeuwt in NL.
Ik heb zo’n zes jaar geleden het roer omgegooid. Net als hierboven werd gezegd: een echt vrek ben ik niet, maar ik geef mijn geld wel heel erg bewust uit.
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 09:15
Reden: Herkenbaarheid
79.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
20-08-2019 20:27
Okay, ik dacht dat ik weinig kleding had, want ondanks dat ik veel meer uitgeef dan jij , heb ik maar een halve garderobekast, zeker thuis geef ik er niets om , loop ik echt liefst in een soepele broek met een lekker shirt en makkelijke schoenen.
maar echt maar 1 jas, dat vind ik wel echt heel knap..... omdat je aangeeft geen comfort te missen.... ik heb sws een aparte winter en zomerjas en tsja, ik heb zelfs een aparte warme jas voor langs de lijn bij mijn kinderen, als je dan in de wind staat in de winter is het zo koud, terwijl ik van mezelf best warm ben en normaal niet zo;n hele warme jas voor mezelf heb, eerlijk gezegd vind ik dat dan geen luxe om er een tweedehands dikke jas bij te hebben speciaal voor langs de lijn en okay ik kan hem ook aan als het weer eens sneeuwt in NL.
Mijn man en ik delen één kast :hihi: (zo'n Ikea-ding met twee deuren) Geen stapels truien hebben scheelt ook wel heel erg hoor, en geen hanggedeelte....

Ik weet dat ik echt wel een uitzondering ben hoor ;-) Slechts één jas hebben is niet heel logisch. Maar ik heb een "all weather jacket" (niet zo'n softchell trouwens). Ik draag m ook echt het hele jaar (onder de 12 graden, zeg maar, of als het regent of hard waait) en als het koud is (in de winter dus) draag ik er een vest(je) onder. Als het echt vriest, is een lekker wollen vest (een echte, niet zo'n synthetische) prima om warm te blijven. Als je langs de lijn staat, zou ik zelf meer hebben aan warme voeten dan een extra dikke jas ;-)
Ik draag, als er sneeuw ligt, sneeuwschoenen met wollen sokken, en een sneeuwbroek, maar wel gewoon deze jas (met vest uiteraard). Ik vind een jas die echt water en wind dicht is, zoveel belangrijker dan zo'n dikke winterjas waar je je uiteindelijk kapot in zweet, omdat je niet aan laagjes kunt doen, óf je bent alsnog verkleumd omdat 'ie nat wordt.....

Boven de, zeg, 15 graden draag ik überhaupt geen jas (of dichte schoenen....) Hooguit een katoenen vestje 's ochtends op de fiets als het nog wat fris is. Maar ik ben ook niet helemaal normaal hoor :bonk: (een collega van mij was aan het mopperen, toen het 25/30 graden was begin van de zomer, dat er allerlei mensen maar liepen te klagen dat het zo warm was. "Lekker toch, zonder jas op de fiets?" Mens, ik droeg al geen jas meer toen het 15 graden was :facepalm: )

Sorry, ik ga nu wel heel erg off topic :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een meer dan fulltimewerkende alleenstaande moeder van vier kinderen. Ik heb een kelder en vrieskist vol eten en koop vaak afgeprijsd bij allerlei winkels. Het is handig om een paar simpelmaaltijden te hebben voor momenten dat het superdruk is. Als je langzaam gaat, ga je soms sneller, zeg ik dan tegen mijn kinderen en ze weten precies wat ik bedoel. Genieten in plaats van haasten. Dan eten we soep en broodjes met lekkere brie erop, of broodje hamburger, of we hebben 'restjesdag' of inderdaad gebakken aardappels. Mijn kinderen vinden van die zakjes voorgeschilde aardappels ( 6 minuten in de magnetron) trouwens ook erg lekker. Zijn soms ook afgeprijsd tot 59 cent: dan ga ik niet schillen als ik even klaar ben met alles. Curry is altijd handig, met rijst en allerlei groenten. We hebben hier ook vaak vriendjes van de kinderen die mee-eten, dus dan doe ik er soms een blik bonen bij of door.

Een van mijn buurvrouwen had als ideale 'spoedmaaltijd' vissticks met doperwten uit blik en aardappelpuree. Heb ik altijd onthouden!
Alle reacties Link kopieren
@gianna, wat is jouw maandbudget voor boodschappen? en zijn de kinderen 24-7 bij jou ?

boodschappen is mijn grootste kostenpost per maand, uiteraard met vier tieners.....
Dus je bent een alleenstaande moeder die haar vier! Kinderen solo opvoedt, maar 32 werkt en daarnaast ook nog een studie volgt.

Meid, ik vind dat je echt te hard bent voor jezelf, je bent geen big spender uit vrije wil, maar hebt geen keus. Vier kinderen alleen opvoeden kost een berg geld, dan zijn de fietsen kapot, dan moeten er voetbalspullen aangeschaft worden, en dan nog de schoolbijdrages, en dan en dan....

Ik zou voor nu gewoon even accepteren dat je mega veel onkosten hebt, maar dat je over een paar jaar wat ruimer in het geld zit, als je klaar bent met je studie bijv.

Wat je nu eventueel zou kunnen doen , zijn kleine aanpassingen die je wat geld kunnen besparen, zoals vooruit koken en meer tweedehands shoppen.
Alle reacties Link kopieren
01. Ik betaal alles contant. Zo kan ook visueel vaststellen hoeveel ik nog heb en wat er uit is.

02. Bij alles wat ik "wil" hebben, las ik een twee weken periode in. Als ik dan die drang nog steeds heb dan kijk ik wel eens verder. Bijna in alle gevallen ben ik het bij die twee weken al lang vergeten.

03. Ik heb veel tijd in voedingskunde gestopt. Daardoor maak ik zeer bewust keuzes en zal ik zelden voor gemaksvoedsel kiezen. Het is een drijfveer die soms als stok achter de deur werkt.

04. Ik heb jaren geleden besloten dat mijn comfort in kleren belangrijker is dan hoe het eruit ziet. Ik loop het liefst in afgetrokken joggingbroeken rond als ik niet wegga en als ik wel wegga heb ik een voorraad van dezelfde jeans en draag ik altijd een coltrui of een t-shirt.

Ik heb alles in de aanbieding op voorraad gekocht en ik kan nog 20 jaar vooruit.

05. Mijn tijdverdrijf richt zich voornamelijk op persoonlijke ontwikkeling, op alle vlakken. Dat kost me een sportschool abonnementje en een internetaansluiting, daar is het meeste gratis te vinden.

Zo kun je met relatief weinig best goed leven.
Hier. Jarenlang ieder dubbeltje om moeten draaien als alleenstaande moeder. Daar ben ik erg prijsbewust en creatief van geworden. Nu ik ruimer bij kas zit ben ik nog steeds zuinig en doe ik nog steeds bepaalde dingen zoals ik ze destijds deed. Ik kijk iedere zondag de aanbiedingen van komende week en baseer daarop mijn weekmenu.

Ik eet iedere dag verse groenten uit de aanbiedingen en doe daarvan steeds wat in de vriezer. Dat doe ik ook met vlees,vis en kip. Daarvan maak ik 2 keer per maand een goed gevulde soep, voelt als gratis. Voor ik de aanbiedingen bekijk check ik mijn voorraad. Heb ik bv nog een honig maaltijd pakket (van een vorige aanbieding) kip jambalaya en de kipfilet en chorizo is in de aanbieding dan maak ik dat in mijn weekmenu.

Op boodschappen valt echt heel veel te besparen als je op de aanbiedingen let en een voorraad aanlegt. Zo betaal ik nooit de volle prijs voor schoonmaak en verzorgingsartikelen. Voor de rest koop ik zoveel mogelijk tweedehands en in de uitverkoop.

Waar ik nog steeds moeite mee heb zijn luxere uitgaven voor mezelf zoals een geurtje, hobby spullen, een boek, vakantie. Ik ben guller voor de mensen om me heen dan voor mezelf. Na dagen wikken en wegen heb ik iets besteld wat ik al heel lang heel graag wilde hebben en waar ik zeker 2 jaar plezier van zal hebben. Het kostte bijna 140 euro. En dat terwijl ik het makkelijk kan missen.

Het is vandaag aangekomen en wat ben ik er blij mee!! Maar toch, het blijft in mijn achterhoofd spoken. Zoveel geld voor iets leuks en hoe ik dat geld voor veel zinnigere dingen had kunnen besteden. Voor anderen die het zoveel moeilijker hebben dan ik. Voor mijn kinderen, kleinkinderen. Het blijft lastig als je jezelf altijd op de laatste plaats hebt gezet.
Zo'n 20 jaar geleden (toen men liever niet zomaar met een tasje van Zeeman of Aldi over straat liep - zoiets dééd je gewoon niet, tenzij je een enorme pauper was :-$ ) ging ik consuminderen uit idealisme, aangestoken door een kennis.

De basis was:
- hou een tijdje een boekje bij. Doe dit streng, ook al blijkt het confronterend te zijn en denk je achteraf: dat had ik beter niet kunnen kopen, dit is weggegooid geld, dat ging al stuk voor het avond was, dit lag al na een week in een hoek. Je leert ervan.
- heb ik dit écht nodig? Dwing jezelf om impulsaankopen te laten liggen en er een dagje (of twee, drie, vier) over na te denken, morgen is het ook nog in de aanbieding. Zeker tegenwoordig met internetshoppen is het later altijd wel ergens te vinden als het werkelijk onmisbaar blijkt. In de praktijk heb je het de volgende dag waarschijnlijk alweer vergeten.
- zwicht je nog wel eens voor jengelende kinderen tijdens het winkelen? Laat ze thuis, of bedenk dat van "nee" tegen een prul van de Action, een snoepje of een koekje niemand een diep trauma heeft opgelopen, ook al liggen ze nu gillend op de grond met hun benen te schoppen omdat ze deze reactie niet hadden zien aankomen ;-)
- bezuinigen kost (een beetje) meer tijd, zoals het snijden van je groenten en het schillen van je aardappelen, maar levert geld op. Daarvan kun je misschien wat minder gaan werken (waardoor je meer tijd hebt), meer leuke dingen gaan doen (wat weer energie geeft) of investeren in een goede vriezer waarin je vooraf gekookte gezonde maaltijden invriest. Luiewijventip: pasta en rijst hoef je niet te schillen... ;-)
- ga eens op een regenachtige zondagmiddag berekenen hoeveel je nou wérkelijk verdient per uur met je werk. Kijk dan niet alleen naar de netto som op je salarisstrookje, maar bereken ook je reistijd en -kosten, representatiekosten etc.
De kans bestaat dat je per uur (met bijtelling van de reistijd en aftrekking van de reis- en representatiekosten) stukken minder verdient dan je altijd hebt gedacht. Als je nou weer op het punt staat iets te kopen, bedenk dan hoe lang je er voor hebt moeten werken volgens dát uurloon.
- investeer in goede spullen. Anno 2019 kun je gelukkig ook reviews online lezen.
- bedwing je innerlijke dwingeland, dat tegen je zeurt dat je het verdiend hebt, dat je er recht op hebt, dat je er hard genoeg voor gewerkt hebt. Diezelfde innerlijke dwingeland zwijgt als jij later merkt dat je aan je eind van je geld nog een stuk maand over hebt.
- als ik thuis ben draag ik oude, makkelijke kleding (het scheelt dat ik alleen woon dus niemand hoeft er tegenaan te kijken ;) ). Mijn nette kleding bewaar ik voor als ik de deur uit moet. Dat scheelt wassen en slijtage.
- het kost wel geld, maar onderhoud van o.a. je fiets, auto en zo scheelt extra kosten later!

Tegenwoordig is mijn consuminderen geen idealistische luxe meer, maar een bittere noodzaak. Ook na mijn scheiding, met opgroeiende kinderen (waarvan enkele met een diagnose) en een inmiddels haperende gezondheid waardoor volop werken niet meer lukte, had ik veel nut van wat ik met vallen en opstaan heb geleerd. Ik ben dankbaar dat die kennis me jaren geleden de basis van het consuminderen heeft bijgebracht, anders had ik het een stuk moeilijker gehad. Ik slaag er zelfs in af en toe wat opzij te zetten van mijn krappe budget!

(nee, ik ben niet zonder zonde, ik koop ook wel iets dat ik beter had kunnen laten liggen ;-) ).
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
20-08-2019 20:26
Vroeger gaf ik geld uit als water aan cd´s, dvd´s, kleding, uitgaan, roken... Rond mijn 20e had ik een kredietrekening van 5000 euro. Die kon je toen bij een bepaalde bank afsluiten zodra je je propedeuse had gehaald. Slechtste financiële beslissing van mijn leven...

Omslagpunt was rond mijn 27e, toen ik nul spaargeld had en nog in een gare studio woonde. Toen besefte ik dat ik bijna 30 was en nog niks heb bereikt op financieel vlak.
Oef, heel herkenbaar. Die studentenkredieten tegen mega rentes werden toen bij een pakje boter weg gegeven. De bomen reikten tot in de hemel en toen.. Crisis.

Mijn ouders hebben het afgelost voor me want zelf kwam ik er niet uit. Dat maak ik nog iedere maand over per automatische incasso. Ze hebben er geen haast mee maar wil er vanaf.

Als student idd een gat in de hand en maakte me nergens druk om, daarna afgestudeerd met een baan en ik kwam rond. Maar dat was alles wel zo'n beetje. Deed geen hele gekke dingen toen en had wel een kleine ieniminie buffer.

Toen kwam ik thuis volop in de crisis (na drie jaar crisis). Woonde in een studio en had een baan voor 1400 netto. Mocht blij zijn dat ik wat had. Op dat moment vulde ik het ene gat met het andere. Niet dat mijn schulden opliepen of dat ik nieuwe schulden maakte maar altijd afwegen en af en toe eens iets uit stellen. Terugbetalen aan ouders lukte veelal niet.

Toen wilde ik meer rond mijn 30e. Was het zat om altijd maar te schrapen en afhankelijk van huur te zijn waarbij je bepaalde zaken moest delen. Andere baan met iets meer inkomen en kon op die manier mijn studioappt kopen in Amsterdam en veranderde van baan waarbij ik weer ietsje omhoog ging. Had nog steeds moeite om de eindjes aan elkaar te knopen maar kon nu iig de rekeningen altijd op tijd betalen en als er dingen kapot gingen meteen iets aanschaffen en relaxed op vakantie. Terugbetalen aan ouders kwam op gang.

Het heeft even geduurd maar ik ben nu eindelijk zo ver dat ik weer wat op mijn spaarrekening heb. De incasso staat er op voor mijn ouders. Verdien nog steeds niet veel maar door af en toe nee te zeggen, op uitgaven te letten en slim te zijn om soms extra inkomen te genereren lukt het me steeds beter. Nog wel een work in progress, maar ik kom van ver.

Ben ook heel benieuwd waar ik zal staan over een jaar (of 2). Heb voor mezelf financiële doelen gesteld.

De omslag kwam door oa consuminderen, marie kondo, beter in mijn vel te zitten en de knop om te zetten en het no buy topic.
Vrekkig zijn we bepaald niet, maar wel een heel ander geldtype dan toen we studenten waren. Dat studentikozer 'lang leve de lol' moest namelijk wel afbetaald worden en dat duurde best lang.

Hier is vooral lange termijn-budgetteren een enorme rustgever. Die nieuwe auto (occasion) moet 10 jaar meekunnen. Als de vervangingswaarde 5000 euro is dan moet je dus de maand na aanschaf al 40 euro (5000: 10 jaar: 12 maanden) in je ' nieuwe auto potje' storten. En 2 tientjes in je reparaties-potje.

Zo doen we het met eigenlijk alles en dus voel ik het nooit echt in mijn portemonnee als er onverwacht een droger/ telefoon/ vaatwasser het begeeft.

Misschien dat je na die 'potjes' nog geen geld over houdt maar dan heb je er iig minder stress van. Eventuele meevallers (potje goed gevuld, alles blijft functioneren) kun je dan half-half verdelen tussen 'echt'* sparen en stuk slaan aan leuke dingen.

*Reserveringen voor dingen waarvan je zeker weet dat je het uit moet gaan geven in de komende 5 jaar noem ik eigenlijk geen sparen.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
20-08-2019 18:11
Ik lees mee, geef soms ook makkelijk geld uit, maar wil ook absoluut geen vrek worden.

Het scheelt bij mij dat ik niet meer in een stadscentrum werk, waar alle winkels dichtbij zaten. Nu moet ik echt naar het centrum fietsen en dat is toch een extra drempel (ik heb een hekel aan fietsen..)

Kun je wel goed sparen voor een specifiek doel? Ik kan altijd goed in de zuinige stand komen als ik ergens voor spaar, bijvoorbeeld voor een mooie reis. Als ik geen concreet doel heb, geef ik veel makkelijker geld uit.
daar kom ik niet echt aan toe aan sparen, meestal gaat het zo, ik ga sparen voor bijv. een uitje voor het gezin, twee maanden bezig, ineens gaan 2 fietsen stuk, raakt mijn zoon zijn id kwijt, en moet mijn dochter ivm rugklachten speciale zooltjes.....
conclusie: potje onvoorzien is te klein.......
Ik heb 14 jaar geleden het roer omgegooid, net als meerdere hier financiële problemen gehad. De stress die ik daarvan had wilde ik nooit meer. Door mijn studenten tijd kan ik heel goed bezuinigen, kleding en voedsel zijn de makkelijkste. In het begin is sparen moeilijk want je moet weer wennen aan "nee" zeggen tegen jezelf maar dat went best snel. Eerst had ik als spaardoel 1000,00 euro, dat werd 5000,00 en toen schoten onze inkomsten ineens enorm omhoog en gingen we ruimer leven maar bleef ik maar doorsparen. Wij hebben de mazzel dat we zat overhouden dus sparen is gewoon wat je overhoudt, dat geeft rust maar tot de 10.000,00 hebben we altijd gevierd, je voelt je dan rijker dan ooit. Het is voor sommigen als het behalen van je ideale maat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven