Geld & Recht alle pijlers

Wijziging begeleid wonen

13-02-2019 15:13 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde dit topic eigenlijk niet maken, maar ik vraag me toch af of dit wettelijk wel mag:

Sinds 2014 woon ik in een appartementencomplex voor begeleidend wonen, 6 dagen in de week liep er van 5 tot 9 's avonds iemand rond waar je een beroep op kon doen als dat nodig was. Ook kreeg ik 2 uur per week individuele begeleiding.
Omdat er vanaf 2015 niemand meer binnenkomt via de WLZ vanwege de nieuwe regelingen en er sindsdien ook wat mensen verhuist zijn hadden ze vorig jaar de plannen al om alles naar de thuisbegeleiding over te brengen (dit ging om 3 man die hier nog onder de WLZ zitten waaronder ikzelf)
We wisten dat dit eraan zat te komen, maar hadden hier verder géén inspraak over. Er loopt hier ook niet meer iemand.
Voorheen betaalde ik 1 bedrag aan het CAK voor de begeleiding, gas, water licht, kabel, inboedelverzekering en huur. Vanaf 1 maar huur ik via de wooncorporatie en moet ik de rest ook allemaal zelf af gaan sluiten.

Heb ik nog verdere rechten?

Sorry als het niet allemaal duidelijk is, maar het is ook niet echt makkelijk uit te leggen
michella_1991 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 17:01
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nou dan vind ik het een hele rare gang van zaken. Je woont feitelijk in een instelling voor 24 uurs begeleiding en dan besluiten ze om deze begeleiding te stoppen. Meestal wordt mensen dan gevraagd om te verhuizen naar een setting waar dit wel geboden wordt. Bij jou wordt eigenlijk gezegd dat ze dat niet meer bieden. Maar je bent daar wel gaan wonen omdat deze zorg geboden wordt. Ik zou inderdaad iemand van buiten de organisatie vragen om mee te helpen. Mee heeft ook WLZ adviseurs. Ik denk dat het een heel goed idee is om MEE te vragen om je te helpen hierbij.
Jouw wlz indicatie is dan waarschijnlijk nog gebaseerd op overgangsrecht?

ALs je graag met een groep wilt eten, er worden op veel locaties mogelijkheden geboden om dit gezamenlijk te doen. Juist omdat deze regeling is veranderd, willen ze de (voormalige) gebruikers daarvan dit aanbieden. Vaak vindt dit in een wijkcentrum plaats. Vraag jouw begeleider daar eens naar. Ook zou je begeleider je moeten helpen met de zaken die je vanuit zelfstandig moet gaan organiseren. Vraag daar ook naar! Succes !
Alle reacties Link kopieren
jopee schreef:
13-02-2019 17:38
nou dan vind ik het een hele rare gang van zaken. Je woont feitelijk in een instelling voor 24 uurs begeleiding en dan besluiten ze om deze begeleiding te stoppen. Meestal wordt mensen dan gevraagd om te verhuizen naar een setting waar dit wel geboden wordt. Bij jou wordt eigenlijk gezegd dat ze dat niet meer bieden. Maar je bent daar wel gaan wonen omdat deze zorg geboden wordt. Ik zou inderdaad iemand van buiten de organisatie vragen om mee te helpen. Mee heeft ook WLZ adviseurs. Ik denk dat het een heel goed idee is om MEE te vragen om je te helpen hierbij.
Ik vermoed dat TO een te lage indicatie heeft voor 24-uurszorg (gezien het feit dat er begeleiding van 17-21 aanwezig is) en daardoor tussen wal en schip is gevallen. De ‘zwaardere’ cliënten zijn waarschijnlijk al verhuisd, net als een aantal mensen die zelfstandig genoeg waren om over te kunnen op ambulante zorg. TO heeft te weinig zorg nodig voor een 24-uurslocatie, maar net te veel voor een soepele overgang. En dan val je dus tussen wal en schip...
Waarom kaart je dit niet aan bij je begeleider? Ik kan me heel goed voorstellen dat dit nu onrust voor je veroorzaakt maar je begeleider kent de organisatie en de genomen belissingen beter dan het Viva forum. Mocht je, je daar niet prettig bij voelen is idd onafhankelijke clientondersteuning een goed idee. Ik denk dat de organisatie genoodzaakt is dit te doen omdat er te weinig geld binnenkomt. Daar heb je als client weining inspraak in denk ik. Heeft de organisatie je daarentegen wel goed meegenomen in de nieuwe veranderingen? Waarschijnlijk zou je nu niet eens meer onder de WLZ vallen maar onder de WMO gezien de lage begeleidingsfrequentie die je al had voor deze nieuwe veranderingen.

Kan je begeleider meedenken in het groepsgebeuren en samen koken?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als je nu nog op een wlz indicatie woont, dan val je nog binnen het overgangsrecht. Deze mensen worden volgend jaar allemaal geherindiceerd.
Ik zou dan contact opnemen met het CIZ, zij hebben deze beschikking afgegeven. Je krijgt niet meer de hulp waar je volgens je huidige indicatie recht op hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi To, misschien kan je contact opnemen met het zorgkantoor van jouw regio. Zij weten, nadat iemand is geïndiceerd voor de Wlz, welke instellingen de juiste zorg kunnen bieden. Weet je wat voor indicatie je precies hebt?
En weet je heel zeker dat het Wlz is en niet beschermd wonen?

MEE inschakelen is ook een goede tip. Zij ondesteunen bij dit soort vragen.
Alle reacties Link kopieren
Poekeloris schreef:
13-02-2019 22:02
Hoi To, misschien kan je contact opnemen met het zorgkantoor van jouw regio. Zij weten, nadat iemand is geïndiceerd voor de Wlz, welke instellingen de juiste zorg kunnen bieden. Weet je wat voor indicatie je precies hebt?
En weet je heel zeker dat het Wlz is en niet beschermd wonen?

MEE inschakelen is ook een goede tip. Zij ondesteunen bij dit soort vragen.
WLZ LG 2, 100%
Of bedoelde je dat niet?

Even nog ter info: Na wat gemaild te hebben blijkt dat de woningbouw en deze instantie nog niet alle afspraken rond hebben'dat is toch achterlijk.
Toevallig heb ik vorig jaar nog eens 3 jaar verlengt voor mijn internetabbonement, dus als ik mijn kabel zelf zou afsluiten zou dat bij dezelfde provider moeten Maar voor ik dit allemaal aan kan vragen moeten we eerst weten hoe het zit met de meters van het pand ofzoiets (?)
Alle reacties Link kopieren
Update. Ze zijn in gesprek met een andere organisatie om de locatie aan te verhuren,dit zou een organisatie zijn waar 24 uur per dag begeleiding aanwezig is.
Deze mensen komen in de 4 appartementen die hier nog leeg staan.
Er wordt nog besproken wie de cliënten die nu ambulant daar wonen gaat begeleiden,maar voor zover ik weet mogen we dat toch zelf beslissen?

De organisatie waar ze mee bezig zijn helpen jongeren die van de straat komen met problemen zoals drank en drugs er weer bovenop en ze weer te reintegreren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar een nieuwe maken vind ik overdreven:

Het pand waar ik woon is verhuurd aan een andere organisatie, ik en nog 5 andere bewoners huren dit appartement ''zelf'' via de wb. Omdat wij niks te horen krijgen en er wel allemaal geruchten gaan (zoals dat er vandaag een nieuwe bewoner komt wonen) is mijn begeleidster gaan vissen. Nu blijkt dat de organisatie die het nu huurt ALLE appartementen wil i.p.v. van de 5 die al leeg stonden.
Dit betekend dat ze wil dat wij eruit gaan, hier heeft ze donderdag een gesprek over met de wb.
In hoeverre mag de wb dit weigeren aangezien zij nu dit pand huurt? Ik kan natuurlijk afwachten, maar ik wil ook weten waar ik aan toe ben. (ook al kan het dan nog even duren voor ik kan verhuizen)
Als jij een gewoon huurcontract met de wbv hebt, zonder beperkingen of voorwaarden, dan gelden de normale huurrechtregels voor je. En kunnen ze niet maar zo het contract ontbinden met jou. Het kan natuurlijk zijn dat ze wel in gesprek willen en je bv een (mooier) huis bieden en een verhuiskostencompensatie.

Je kan ook altijd het juridisch loket bellen tzt, die weten veel van huurrecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven