Geld & Recht alle pijlers

Winstdeling / tantieme

11-06-2017 23:35 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik even een beroep doen op de juridische en HR kennis op het forum.

In mijn arbeidscontract staat dat ik recht heb op 1 maand tantieme indien de winst voor belasting en dividend het toelaat.. Wat ik feitelijk altijd als "dertiende maand" heb gelezen.. Dit is de afgelopen 8 jaar ook keurig uitbetaald maar over het afgelopen jaar is dit niet uitbetaald. Ik heb hier navraag naar gedaan en het lijkt erop dat de werkgever de tantieme niet wenst uit te keren.. Ik ben een van de weinige werknemers die deze regeling in zijn contract heeft staan en ik krijg de indruk dat men hier vanaf wil.. Er wordt niet direct gezegd dat er geen winst gemaakt is, er wordt slechts gezegd dat er gelet op het bedrijfsresultaat "besloten" is om geen tantieme uit te keren en er wordt mij aangeboden om het contract aan te passen naar een prestatie afhankelijke bonus.

Nu zit ik met een aantal vragen..
- Kan de werkgever eenzijdig besluiten om geen tantieme uit te keren?
- Hoe weet/check ik of er winst voor belastingen is gemaakt? (Hoe) kan ik gegevens opvragen?
- Wanneer spreken we van winst voor belastingen? Als een werkgever besluit om te investeren in een nieuwe sportwagen.. is er dan geen sprake van winst?
- Hoe kan ik de werkgever wijzen op goed werkgeverschap zonder noodzakelijke stap naar de rechter?
Ja
Jaarstukken gaan lezen
Klopt
Niet
Alle reacties Link kopieren
Als de voorwaarde letterlijk zo in het contract staat heb je mazzel dat je het de afgelopen jaren wel hebt gekregen. Nu is het een nietszeggend statement. Wanneer laat de winst voor belasting het toe? 5% marge, 20%, 50%?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven