Geld & Recht alle pijlers

Wonen bij ex-man van invloed op huishoudelijke hulp en zijn

09-05-2021 21:02 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon bij mijn ouders doordat ik in december bij mijn vriend ben erg gegaan. Ik heb nu in samenspraak met mijn ex-Man besloten om bij hem te gaan inwonen. Maar hij krijgt vanuit de gemeente huishoudelijke hulp en ontvangt een uitkering de zo geheten IVA . Komt dat in gevaar als ik voorlopig bij hem ga wonen en me in laat schrijven. Hoop dat iemand weet hoe dit in elkaar steekt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
absor schreef:
10-05-2021 08:33
Maar is het erg dat zijn huishoudelijke hulp vervalt?? Jij kan immers dan gewoon schoonmaken je eigen huishouden doe je ook en hij woont daar ook. Zou heel raar zijn als er alsnog huishouding komt want die maakt dan jiouw zooi schoon
Schoonmaken voor twee is meer werk dan voor één. Zeker als de ander de hele dag thuis is. En andermans troep opruimen is ook een rottere klus dan je eigen troep. Je moet er maar zin in hebben.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn indicatie voor zorg komt te vervallen, als jij bij hem woont, valt dit onder "gebruikelijke zorg" (je woont in en bent ouder dan 18 jaar), of je 40 uur, 10 uur of 60 uur per week werkt, maakt niet uit.
Als jullie toeslagpartners zijn en jullie samen meer dan 40.000 euro verdienen per jaar, komt zijn zorgtoeslag, met terugwerkende kracht per 1 januari van het jaar waarin jij bij hem bent ingetrokken, te vervallen.
Op zijn IVA is dit niet van invloed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kunnaj schreef:
10-05-2021 19:14
Zijn indicatie voor zorg komt te vervallen, als jij bij hem woont, valt dit onder "gebruikelijke zorg" (je woont in en bent ouder dan 18 jaar), of je 40 uur, 10 uur of 60 uur per week werkt, maakt niet uit.
Als jullie toeslagpartners zijn en jullie samen meer dan 40.000 euro verdienen per jaar, komt zijn zorgtoeslag, met terugwerkende kracht per 1 januari van het jaar waarin jij bij hem bent ingetrokken, te vervallen.
Op zijn IVA is dit niet van invloed.
Niet met terugwerkende kracht. Pas per de eerste van de volgende maand na inschrijving op het adres.
Je bent in de war met een situatie dat iemand er al woonde per 1 januari en later in het jaar toeslagpartner wordt door huwelijk of geboorte kind. To woont daar nog niet, dus terugtrekken naar 1 januari zou sowieso niet kunnen.

Sowieso is het terugtrekken naar datum inschrijving op het adres als er later in het jaar toeslagpartner ontstaat per dit jaar geschrapt uit de wet als één van de onderdelen van het belastingplan.
Alle reacties Link kopieren Quote
summerheat schreef:
10-05-2021 19:24
Niet met terugwerkende kracht. Pas per de eerste van de volgende maand na inschrijving op het adres.
Je bent in de war met een situatie dat iemand er al woonde per 1 januari en later in het jaar toeslagpartner wordt door huwelijk of geboorte kind. To woont daar nog niet, dus terugtrekken naar 1 januari zou sowieso niet kunnen.

Sowieso is het terugtrekken naar datum inschrijving op het adres als er later in het jaar toeslagpartner ontstaat per dit jaar geschrapt uit de wet als één van de onderdelen van het belastingplan.
Je hebt gelijk, mijn excuses. Ik ging uit van het bericht van een andere poster, die aangaf dat ze direct weer als toeslagpartners zouden worden gezien. De wet- en regelgeving liet ik even los.

Edit: dat was jij o_o
kunnaj wijzigde dit bericht op 10-05-2021 19:33
Reden: Edit.
1.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Update: ex-man en ik gaan komende week naar het gemeentehuis. De huisoudelijke hulp komt te vervallen maar als ik weg ga komt ze weer terug. Mijn ex wil dit dan graag zwart op wit. Ik hou jullie verder op de hoogte.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
lichtbron schreef:
15-05-2021 11:16
Update: ex-man en ik gaan komende week naar het gemeentehuis. De huisoudelijke hulp komt te vervallen maar als ik weg ga komt ze weer terug. Mijn ex wil dit dan graag zwart op wit. Ik hou jullie verder op de hoogte.

Dus ondanks het gebrek aan privacy en andere dingen die hier zijn aangedragen, ga je toch samenwonen met je ex? Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je door de gemeente als samenwonend wordt gezien. Zou ook raar zijn als dat niet zo was, want dan zouden er veel stellen op papier voor gescheiden doorgaan, maar in werkelijkheid gewoon samenleven. In feite wonen jullie toch ook gewoon samen? Dat jullie geen bed meer delen, daar heeft de gemeente toch geen boodschap aan?
himalaya schreef:
15-05-2021 13:33
Dus ondanks het gebrek aan privacy en andere dingen die hier zijn aangedragen, ga je toch samenwonen met je ex? Succes.
Ja TO. Hoe haal je het in je hoofd om de ongevraagde adviezen van de vivadames naast je neer te leggen. Tssssssssssss.
Alle reacties Link kopieren Quote
lichtbron schreef:
15-05-2021 11:16
Update: ex-man en ik gaan komende week naar het gemeentehuis. De huisoudelijke hulp komt te vervallen maar als ik weg ga komt ze weer terug. Mijn ex wil dit dan graag zwart op wit. Ik hou jullie verder op de hoogte.
Reken er maar op dat je als samenwonend wordt gezien. Of heb je de beschikking over een kamer met eigen opgang, kookgelegenheid en sanitair, dus een zelfstandige woonruimte?

Ik vind het eerlijk gezegd sowieso een raar verhaal TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
lichtbron schreef:
15-05-2021 11:16
Update: ex-man en ik gaan komende week naar het gemeentehuis. De huisoudelijke hulp komt te vervallen maar als ik weg ga komt ze weer terug. Mijn ex wil dit dan graag zwart op wit. Ik hou jullie verder op de hoogte.
De HH komt vanuit de WMO en je moet een indicatie hebben om voor zorg uit de WMO in aanmerking te komen. Aan de indicatie zit een geldigheidsduur, weet niet of je ex nog meer hulp heeft vanuit de WMO, maar de indicatie heeft een einddatum. Dus jouw simpel "als ik weg ga komt de hulp weer " gaat alleen op als je ex nog een geldige WMO heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
De IVA komt niet in gevaar, maar de huishoudelijk hulp wel. Men zal verwachten dat jij dat nu doet.

Waarom wil je terug?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
lichtbron schreef:
09-05-2021 23:49
We zijn als vrienden beter dan als koppel. We hechten bijzonder veel waarde aan onze vriendschap. Voor ons zelf maar zeker voor onze kinderen die allebei in een instelling zitten. We hebben laatst een goed gesprek gehad en de pijnpunten besproken van ons huwelijk. Er is voor ons beiden veel duidelijk geworden.
Ik woon ook niet met mijn vrienden samen en daarbij merken je kinderen niet zoveel van waar je woont wanneer zij beiden in een instelling zitten.

Op deze manier wordt jij de verzorger van je ex. Is dat echt wat je wil?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
gizzmo-returns schreef:
10-05-2021 08:38
Dat jullie getrouwd waren, tav instanties
Ze worden dan weer gezien als samenwonend. Werkelijk geen enkele instantie gelooft dat zij niet samen een huishouden voeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-amber schreef:
16-05-2021 12:29
Ze worden dan weer gezien als samenwonend. Werkelijk geen enkele instantie gelooft dat zij niet samen een huishouden voeren.
Ze voeren ook een gezamenlijk huishouden, want TO maakt gebruik van de keuken, sanitair, woonkamer enz. Dat is natuurlijk gewoon samenwonen en dat je niet in hetzelfde bed slaapt, maakt helemaal niets uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-amber schreef:
16-05-2021 12:28
Op deze manier wordt jij de verzorger van je ex. Is dat echt wat je wil?

En houdt dan de ‘vriendschap’ stand?
Jullie hebben niet geprobeerd of het werkt om als ‘vrienden’ samen te wonen. Ik zou dat eerst proberen voordat je je daar in laat schrijven en de hulp laat stoppen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, gaan eens 3 dagen logeren en dan 4 dagen terug en kijk of het nog steeds een goed idee is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom zo snel nadat je weg bent gegaan, weer bij hem intrekken?
Ik lees dat jullie rond de kerst uit elkaar zijn gegaan, daarna kreeg je vervelende appjes en na een goed gesprek trek je weer bij hem in.
Ben bang dat dit vragen is om problemen....
lichtbron schreef:
15-05-2021 11:16
Update: ex-man en ik gaan komende week naar het gemeentehuis. De huisoudelijke hulp komt te vervallen maar als ik weg ga komt ze weer terug. Mijn ex wil dit dan graag zwart op wit. Ik hou jullie verder op de hoogte.
Dat wordt lastig, regels kunnen veranderen in de toekomst en daar gaan ze nu geen toezegging in doen ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oemayra schreef:
16-05-2021 12:42
Waarom zo snel nadat je weg bent gegaan, weer bij hem intrekken?
Ik lees dat jullie rond de kerst uit elkaar zijn gegaan, daarna kreeg je vervelende appjes en na een goed gesprek trek je weer bij hem in.
Ben bang dat dit vragen is om problemen....
Dat was haar vriend, dit is haar ex-man. Niet dezelfde vent dus. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit wel een goed plan is. Ik ken TO en haar ex niet, maar het lijkt mij een lastige situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, wat voor afspraken hebben jullie gemaakt over wanneer 1 van jullie een nieuwe relatie krijgt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed plan ja. :facepalm:
Lariba schreef:
16-05-2021 14:35
Dat was haar vriend, dit is haar ex-man. Niet dezelfde vent dus. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit wel een goed plan is. Ik ken TO en haar ex niet, maar het lijkt mij een lastige situatie.
O jee, ik loop achter.... :-$
Alle reacties Link kopieren Quote
Update... deze week verhuis ik naar ex-man. De hulp verdwijnt tot ik iets gevonden heb. Aan de IVA veranderd niets.
Mijn ex en ik zijn al ruim 10 jaar gescheiden en hebben nu een vriendschappelijke band die ons beiden zeer dierbaar is .voor ons ,maar zeker ten opzichte van de kinderen. Die zijn volwassen maar wonen allebei op een woongroep.
Mijn ex en ik willen elkaar graag helpen. Hij kan met niemand anders over de kinderen sparren en praten,alleen met mij.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ex-man wil geen vrouw meer. En ' l heb voorlopig ook geen behoefte aan andere man. Eerst maar eens mijn zaakjes op orde. Als in een onderkomen voor mezelf en onze dochter gaat nu ook voor. Gaat het niet goed mee.
Mocht ik een relatie krijgen dan zal ik daar naar toe gaan. Niet onder de neus van mijn ex-man.

Mijn ex-vriend wil ik niet meer terug. Er is teveel gebeurd. Hij houdt nog steeds van mij zegt hij.. Ik niet meer van hem.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
Gizmo-returns, ze weten niet dat wij getrouwd waren en gescheiden zijn. We hebben gewoon gezegd dat we goeie vrienden zijn die elkaar helpen. En natuurlijk betaal ik mee aan bepaalde zaken die voor hem nu duurder worden. En het huishouden ga ik doen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven