Geld & Recht alle pijlers

Woning verhuren na tijdelijk contract

13-08-2024 13:02 239 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik verhuren een woning. Deze woning hebben wij ooit geërfd in verhuurde staat. De toenmalige huurder heeft er daarna nog bijna 20 jaar in gewoond tegen een bizar lage huur. Uiteindelijk is hij vertrokken. Wij wilden het huis toen verkopen, omdat er veel onderhoud aan gepleegd moest worden en de huur die wij toen ontvingen te laag was om al deze kosten te betalen.
Dat was net in de tijd dat er veel vluchtelingen uit Oekraïne deze kant op kwam en toen hebben we het huis eerst nog even een half jaartje ter beschikking gesteld aan een paar vluchtelingen. Toen het daarna vrij kwam, kregen we een dringend verzoek van een via-via-via kennis, die wij zelf niet persoonlijk kenden, die ging scheiden en een huis zocht. Omdat wij dat huis toch nog hadden, wilden we wel helpen. We hebben het toen voor 2 jaar aan die dame verhuurd tegen een redelijke huur (700 euro voor een woning met 3 slaapkamers en tuin op een goede locatie, maar wel met wat achterstallig onderhoud). We hebben toen heel duidelijk afgesproken dat het niet verlengd kon worden, want dan wordt het gelijk voor vast en dat willen we zeker niet. Met de gewijzigde belastingwetgeving in box 3 is zelfs de huidige huur amper genoeg voor de vaste lasten en belastingen, laat staan voor het noodzakelijke onderhoud dat ook steeds noodzakelijker wordt.

Die 2 jaar zijn nu bijna voorbij en onze huurster kan maar geen andere woning vinden. En ik heb er slapeloze nachten van. Zij ook uiteraard. Ze mailt me constant of we asjeblieft de huur willen verlengen, zodat ze niet op straat komt te staan. We hebben al overal rondgevraagd in onze omgeving of iemand nog een woning weet, maar er is niets beschikbaar. Vakantieparken heb je ook niet in onze regio, waar ze tijdelijk op zou kunnen. De gemeente wil geen urgentie geven. Ze heeft ook niet zo'n hoog inkomen, dus particuliere huur is voor haar vaak helemaal niet betaalbaar.

Aan de ene kant word ik misselijk bij het idee dat ik haar en haar kinderen eind volgende maand op straat moet zetten. Ik slaap er echt slecht door. Aan de andere kant, we hadden echt duidelijk afgesproken dat het voor max 2 jaar zou zijn, dat wist ze en daar was ze akkoord mee. Als we het nu verlengen, krijgen we haar er nooit meer uit. Die vorige huurder heeft er ook 50 jaar gewoond. We hebben nog serieus onderzocht of we het misschien aan haar nieuwe partner (met wie ze nog niet officieel samenwoont) nog een keer tijdelijk zouden kunnen verhuren, maar de rechtsbijstandverzekering raadde dat sterk af, omdat zij daar ingeschreven blijft en ze dan nog steeds aanspraak op huurbescherming zou kunnen maken. Bovendien mag je sinds kort niet meer tijdelijk verhuren ook. En met het nieuwe puntensysteem zou de huur misschien alsnog wel te hoog zijn en het kost ons nu al elk jaar geld.

Mijn man vindt dat het niet ons probleem is. Ze zou ook iets breder kunnen kijken naar een woning of appartement in een nabijgelegen stad (ongeveer 10 km hiervandaan). Daar is wel van alles beschikbaar binnen haar budget, maar dan woon je niet in een goede wijk en haar sociale leven en werk is natuurlijk hier in het dorp. Dus ik snap wel dat ze dat liever niet doet.

Wat zouden jullie doen? Hulp bieden tegen alle gezonde verstand en regelgeving in of je schouders ophalen en zeggen dat ze maar een stevige kartonnen doos moet gaan kopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou zij of zij en haar vriend het huis kunnen kopen?

Zo niet, einde verhaal en zelf verkopen. Heel sneu, maar ja, t is niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad vasthouden aan de afspraak, anders krijg je haar er nooit meer uit en de huur van 700,- dekt amper de lasten. Wat als er een keer een nieuwe cv in moet? Een nieuw dak? Is daar dan voor gespaard?

En wat is nou 10 km afstand, waar ze wel huisvesting kan krijgen? Niet alles hoeft toch om de hoek te zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, dat hebben we ook al gevraagd, maar dat is echt niet haalbaar. Het is helemaal geen groot of duur huis, maar haar eigen inkomen is daar niet hoog genoeg voor en eigenlijk willen ze ook helemaal nog niet samenwonen, laat staan samen een huis kopen, omdat ze nog niet zo lang samen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
13-08-2024 13:07
Ik zou inderdaad vasthouden aan de afspraak, anders krijg je haar er nooit meer uit en de huur van 700,- dekt amper de lasten. Wat als er een keer een nieuwe cv in moet? Een nieuw dak? Is daar dan voor gespaard?

En wat is nou 10 km afstand, waar ze wel huisvesting kan krijgen? Niet alles hoeft toch om de hoek te zijn?
Ja, wij hebben al die jaren dat we het al verhuren de huur opgespaard voor het noodzakelijk onderhoud, maar het is bij lange na niet genoeg. Dus als we het goed willen opknappen moet daar nog flink veel ander spaargeld bij. En de huur die we daarna kunnen vragen is nog steeds niet hoog genoeg om een beetje rendement op te leveren. Je kan het nog beter bij Raisin wegzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
er zijn meerdere oplossingen, maar zij wil niets
En jij ligt wakker...

Het is lief van je hoor, maar het is haar verantwoordelijkheid, zij kan vanuit de verschillende opties, de meest wenselijke kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan is het klaar. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen al snap ik dat het niet leuk is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat je er slapeloze nachten van hebt.
Dat zou ik ook hebben, maar:

Wie zegt dat ze zich wel aan de afspraken gaat houden op het moment dat jullie met nog een jaar verlengen. Ze houdt zich nu ook niet aan het contract.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de huur niet verlengen en verkopen. Jullie hebben haar al 2 jaar geholpen. Als je nu verlengd gaat ze er nooit meer uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze maakt van haar probleem jullie probleem.

Bij het tekenen van het contract was duidelijk wat de einddatum is.

Jullie willen het huis nu terug, opknappen en dan of verkopen of voor een eindelijk marktconforme prijs terug in de verhuur aanbieden.

Jullie zijn veel te lief en veel te soft.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook niet verlengen, en daarna de woning meteen verkopen. Realiseer je dat zelfs jullie dood het contract niet breekt en jullie erfgenamen de verhuur voort moeten zetten als je nu verlengt. Veel te riskant en te duur met de huidige box 3 regels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
13-08-2024 13:15
Ze maakt van haar probleem jullie probleem.

Bij het tekenen van het contract was duidelijk wat de einddatum is.

Jullie willen het huis nu terug, opknappen en dan of verkopen of voor een eindelijk marktconforme prijs terug in de verhuur aanbieden.

Jullie zijn veel te lief en veel te soft.
Ik voel me veel te hard als ik zo probeer te denken als hoe jij het opschrijft.... maar dat is inderdaad wel precies wat we willen.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent geen charitatieve instelling. Het is enorm lief van jullie dat jullie tot twee maal toe mensen hebben geholpen door deze woning door te verhuren, maar je kan dit geen oneindige molensteen om je nek laten zijn. Ze wist dat het maar max. 2 jaar zou zijn, ik snap dat een woning vinden moeilijk is, maar twee jaar tijd lijkt me ook ruim genoeg om een (suboptimale) oplossing te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft 2 jaar de tijd gehad om iets anders te vinden. Helaas , hoe hard het ook is. Je krijgt haar er idd niet meer uit en dat wil je niet, daarom heb je dit zo hard afgesproken.

Kortom. eruit met de huurder en je eigen plan trekken
Alle reacties Link kopieren Quote
Persdottir123 schreef:
13-08-2024 13:18
Ik voel me veel te hard als ik zo probeer te denken als hoe jij het opschrijft.... maar dat is inderdaad wel precies wat we willen.....
Dat was het plan en dat is nog steeds het plan.

Hoe harder jij meldt dat je haar er echt uit wil hebben, hoe meer je haar helpt om een andere woning te vinden.

Je bent geen filantropische instelling en door haar te helpen, heb je straks een krot wat nog heel veel meer geld gaat kosten en steeds minder gaat opleveren.

Ze heeft de woning mogen lenen voor 2 jaar. Nu zijn jullie weer aan de beurt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze weet al twee jaar dat dit eindig is en jij bent geen liefdadigheidsinstelling, dus einde huur en verkopen dit niet-rendabele huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap de laatste opmerking niet. ‘Zeggen dat ze maar een kartonnen doos moet kopen’?
Er zijn toch gewoon mogelijkheden voor haar schrijf je? Ik zou me hier dan verder echt niet schuldig over voelen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet verlengen!! Dan zit je volledig klem. Het is ook helemaal niet aannemelijk dat zij nu wel snel een woning zal vinden als haar dat de afgelopen twee jaar ook niet is gelukt.

Hulp bieden is mooi, maar soms moet je je eigen belangen vooropstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blijf het zakelijk bekijken. Er is een huurcontract, dat loopt nu af en daarmee is de overeenkomst beëindigd. Ze hoeft niet in een kartonnen doos onder een brug, er zijn voldoende mogelijkheden maar die zijn niet zo goed als wat ze nu heeft. Duh, geen wonder dat ze op je schuldgevoel werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Persdottir123 schreef:
13-08-2024 13:02


Wat zouden jullie doen? Hulp bieden tegen alle gezonde verstand en regelgeving in of je schouders ophalen en zeggen dat ze maar een stevige kartonnen doos moet gaan kopen?
Zo. Hoe bedoel je twee uiterste én de laatste opmerking nog passief agressief ook.

Wat dacht van er gewoon zakelijk in blijven staan.
Het spijt mij, het kan niet langer verlengt worden. Je zult echt een andere oplossing moeten zoeken.
Dan en dan moet het huis leeg zijn en ontvang ik de sleutels terug.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat haar eerst maar eens echt zoeken in die plaats op 10 km afstand. Dat had ze al 2 jaar kunnen doen.

Waar woont/woonde haar vriend eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Persdottir123 schreef:
13-08-2024 13:02
Ze zou ook iets breder kunnen kijken naar een woning of appartement in een nabijgelegen stad (ongeveer 10 km hiervandaan). Daar is wel van alles beschikbaar binnen haar budget, maar dan woon je niet in een goede wijk en haar sociale leven en werk is natuurlijk hier in het dorp. Dus ik snap wel dat ze dat liever niet doet.

Wat zouden jullie doen? Hulp bieden tegen alle gezonde verstand en regelgeving in of je schouders ophalen en zeggen dat ze maar een stevige kartonnen doos moet gaan kopen?

Ik snap echt je compassie, maar je maakt het wel wat te dramatisch. Ze kan dus wel ergens terecht. Ik zou de huur zeker niet verlengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik zou natuurlijk nooit letterlijk zeggen dat ze maar een kartonnen doos moet kopen, maar voor mij voelt het wel alsof ik haar daartoe ga dwingen. Maar het helpt wel dat jullie zo eensgezind zijn hierin, misschien kan ik daardoor zelf ook wat meer het slechte gevoel dat het mij geeft loslaten en wat zakelijker erin gaan staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je nu zomaar opeens het contract zou ontbinden, zonder dat ze het wist, dan gaf ik je gelijk.

Maar ze wist in 2022 dat het in 2024 ten einde zou komen. Was super duidelijk, want ze is bezig om je te bewerken om te mogen blijven.

Des te meer reden om voet bij stuk te houden. Blijkbaar zitten jullie qua huurprijs belachelijk laag...
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, jij dwingt haar niet in een kartonnen doos. De gevolgen van het niet ruimer willen zoeken en vasthouden aan haar wensen is haar eigen keuze. Die gevolgen mag en moet ze zelf dragen. Huur aanzeggen, tot hier en niet verder. Jij wilt af van deze financiele molensteen en door haar huur te verlengen, krijg je haar niet meer weg. Niet doen dus.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven