Geld & Recht alle pijlers

Woning zoeken zonder baan na scheiding

12-05-2012 16:00 250 berichten
Om de situatie niet te herkenbaar te maken blijf ik misschien een beetje vaag, maar ik hoop toch dat er iemand is die hier kennis over heeft, via google kom ik niet heel veel verder. Gaat trouwens niet over mijzelf.

Vrouw gaat scheiden, is tegen de 60 en heeft niet meer gewerkt na haar 30ste. Redenen maken niet uit, in ieder geval heeft zij nu een leeftijd bereikt waarop werk vinden bijna onmogelijk is, na zo een lange tijd niet gewerkt te hebben. Als de scheiding rond is en het huis verkocht zal zij op straat komen te staan met laten we zeggen 80.000 euro (helft van overwaarde en spaargeld). Dan nu de vraag, hoe kom je dan in deze tijd aan een woning? Je kan geen huis kopen, geen hypotheek krijgen zonder baan, geen huurwoning krijgen, want je staat net een maand ingeschreven, particulier is te duur, want geen inkomen. Oh ja je hebt ook nog een thuiswonend studerend kind, wat je graag onderdak wil blijven bieden.

Heeft iemand enig idee wat de opties zijn in deze situatie?

OP graag niet quoten, in verband met mogelijke herkenning wil ik het graag wel kunnen halen hoe irritant dat soms ook is voor anderen
Het liefst zou ik in de Bahama's wonen in een resort aan zee....

Maar dat kan natuurlijk niet. Nogmaals ze kan een goedkope woning zoeken in de vrije sector, desnoods een studio of appartement, Die zoon moet dan maar op kamers. Dan kan ze tot haar AOW zich prima redden met haar spaargeld en alimentatie.
Voorwaarden bijstandsuitkering

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland.

U bent 18 jaar of ouder.

U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw gezinsleden ook mee.

U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.

U bent niet gedetineerd.

Uw eigen vermogen en dat van uw eventuele gezinsleden komt niet boven een bepaald bedrag uit.

Eigen vermogen en bijstand

Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Voor gezinnen, mensen die een gezamenlijke huishouding voeren en voor alleenstaande ouders is het maximumbedrag aan eigen vermogen ¤ 11.370. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag ¤ 5.685. Deze bedragen gelden in 2012. Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken.
quote:redband schreef op 12 mei 2012 @ 16:22:

Even serieus, heb je bij jullie in de gemeente 50 plus woningen om te reageren?Ja, die zijn er wel! Echt maar enkele, maar ze zijn er wel, dat is zeker een optie om te proberen.
Met die 80k redt ze het idd tot aan haar aow, daarna krijgt ze ook de helft haar partners pensioen daar bovenop. Lijkt mij goed te doen
Spaargeld niet opeten en een woning weer kopen??? als wens??? In your dreams
quote:Wellhello schreef op 12 mei 2012 @ 16:23:

Maar goed, huis zal eerst verkocht moeten worden voordat het geld vrijkomt (neem ik aan?).

Als die verkocht is zie ik eigenlijk niet het probleem van vrije sector huren. Hoe oud is het kind? Kan die bijdragen aan de huishoudpot?Kind studeert fulltime, dus hoogstens met een zaterdagbaantje voor zijn eigen kosten opdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze twee opties heeft:

1. In huidige woonplaats particulier huren; duurder maar wel in buurt van familie.

2. In andere woonplaats particulier huren; verder weg bij familie maar wel goedkoper.

Gok dat er niet meer smaken zijn..

Met een bedrag van 80.000 kan je inderdaad een heel eind komen!
Maar is de woning al verkocht?
This is not kosher!
quote:makreel schreef op 12 mei 2012 @ 16:23:

Knagertje, ik vraag me af hoe ver weg wonen je bedoelt. Ik snap dat in Oost-Groningen minder woningnood is dan in de randstad, maar zelfs in de randstad zijn steden en dorpen waar je wel een particuliere woning kunt huren voor weinig geld.

Amsterdam is bijvoorbeeld een onmogelijke stad om betaalbaar particulier iets te huren, maar ik woon er een kwartiertje treinen vandaan en hier zijn plenty huizen betaalbaar te huur, morgen verhuizen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat voor andere steden of dorpen niet het geval is: niet in Alkmaar, maar in Alkmaar-Noord en niet in Rotterdam maar eh... ergens een dorp in de buurt (waar ik duidelijk niet zo thuis ben).Ja het liefst natuurlijk op fietsafstand, maar dat dat niet realistisch is begrijp ik. Het is gewoon nogal wat om op die leeftijd na zo een lang huwelijk opeens 'weg' te moeten.
quote:valentinamaria schreef op 12 mei 2012 @ 16:26:

als er bijna geen goedkope huurwoningen in die regio zijn lijkt mij het ook stug dat je er iets kan kopen voor een ton.Nee, maar wel met die 80.000 erbij. Dan heb je een klein flatje.
ALs ze 80.000 eigen geld heeft kan ze mischien een appartement kopen en voor het restbedrag een kleine hypotheek krijgen.
oh, mosterd
Ik zou bijna willen zeggen dat ze een andere man moet zoeken om haar te onderhouden.

Vloeken in de kerk misschien, maar is werken een optie?
Ga in therapie!
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 16:26:

Het liefst zou ik in de Bahama's wonen in een resort aan zee....

Maar dat kan natuurlijk niet. Nogmaals ze kan een goedkope woning zoeken in de vrije sector, desnoods een studio of appartement, Die zoon moet dan maar op kamers. Dan kan ze tot haar AOW zich prima redden met haar spaargeld en alimentatie.

Zijn AOW . Maar inderdaad ik zal eens gaan kijken wat de opties zijn om particulier te huren.

80.000 lijkt misschien heel erg veel, maar je bent er zo doorheen met alle vaste lasten, laat staan dat je er iets van kan kopen.
Hoe zeker is die overwaarde en wanneer krijgt ze die? Is het huis al verkocht?
Ga in therapie!
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 16:28:

Spaargeld niet opeten en een woning weer kopen??? als wens??? In your dreamsInvesteren in de woning natuurlijk, anders is het sowieso nooit een optie om iets te kopen.
quote:Wellhello schreef op 12 mei 2012 @ 16:29:

Maar is de woning al verkocht?Nee, dus ze heeft genoeg tijd om iets te zoeken en te regelen
Werk zoeken is natuurijk een goede optie, maar;

60 jaar, 30 jaar uit het arbeidsproces en (neem ik aan) ongeschoold, flinke klap na de scheiding en psychisch al niet heel stabiel. Ik denk dat werk krijgen een groot probleem wordt (alhoewel ik het volstrekt normaal vind dat ze werk zou gaan zoeken)
This is not kosher!
Kind kan toch studeren en op kamers met een lening van de ibg?
quote:dubiootje schreef op 12 mei 2012 @ 16:33:

Hoe zeker is die overwaarde en wanneer krijgt ze die? Is het huis al verkocht?Deze overwaarde is ongeveer wat je nu voor het huis zou krijgen als het wordt verkocht, wat dus aangepast is op de huidige tijd. Zo niet, dan blijft ze daar voorlopig nog. Deel van dat geld is ook spaargeld trouwens.
Wat het kind kan doen, bijvoorbeeld, is snel afstuderen en dan een leuke baan vinden waarmee hij/zij een hypotheek kan krijgen. Met de 80 000 van moeder koopt kind dan een huis, dat moeder zolang huurt. Op die manier gaat het geld wel in iets structureels zitten. Moet kind wel meewerken natuurlijk (die heeft uiteraard ook een eigen leven).

Maar ja, anders gewoon die 80k opeten.
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 16:33:

[...]

Zijn AOW . Maar inderdaad ik zal eens gaan kijken wat de opties zijn om particulier te huren.

80.000 lijkt misschien heel erg veel, maar je bent er zo doorheen met alle vaste lasten, laat staan dat je er iets van kan kopen.Nee hoor HAAR aow. Elke nederlander, of deze nu gewerkt heeft od niet, heeft recht op aow....ze heeft recht op een deel van zijn PENSIOEN..... Dat waar ze zelf voor hebben gespaard.
quote:Wellhello schreef op 12 mei 2012 @ 16:36:

Werk zoeken is natuurijk een goede optie, maar;

60 jaar, 30 jaar uit het arbeidsproces en (neem ik aan) ongeschoold, flinke klap na de scheiding en psychisch al niet heel stabiel. Ik denk dat werk krijgen een groot probleem wordt (alhoewel ik het volstrekt normaal vind dat ze werk zou gaan zoeken)Ja dat is ook de reden waarom het onrealistisch is, anders was dat ook de meest logische stap. Maar nu is het voor bijna niemand makkelijk om werk te vinden, dus heb ik niet de illusie dat het bij haar wel gaat lukken.
Dus eigenlijk heeft ze nu helemaal niets qua geld en valt er momenteel weinig te kopen/huren. En aangezien de woning niet is verkocht en het wellicht een flinke tijd kan gaan duren voordat hij verkocht is, kan ze zoals Dubiootje aangeeft misschien eerst werk gaan zoeken.
This is not kosher!
Kan ze geen baan gaan zoeken? Productie, schoonmaak, inpakken, thuiszorg..? Ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar niks ondernemen vind ik kwalijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven