Geld & Recht alle pijlers

Woningbouw maakt problemen met verhuiskosten

24-07-2010 11:49 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik woon in een huis wat gesloopt gaat worden en krijg daar dus (verplicht) een vergoeding voor. Ik heb 2 weken geleden de huur opgezegd en in de opzegbrief staat ook dat ik dat bedrag betaalt krijg. Het gaat om een bedrag van bijna 5400 Euro.

Het probleem is dat de woningbouw problemen lijkt te hebben met betalen.

Anderhalve week geleden werd mij verteld dat het geld donderdag zou worden overgemaakt. vrijdag stond het niet op mijn rekening. Ik heb dinsdags gebeld en hoorde dat er die vorige donderdag niets betaald was. Maar het was vandaag (dinsdag dus) de deur uitgegaan en zou er woensdag of uiterlijk donderdag op staan.

Donderdags moest ik een aanbetaliing doen bij een verhuisbedrijf voor de verhuizing, maar wederom geen geld. Donderdag gebeld en weer bleek dat er die dinsdag niets betaald was, maar het was nu toch echt de deur uit.

Maar ook nu weer geen geld.

Inmiddels zit ik straks in de 3de week van mijn opzegtermijn voor het huis en kan ik niets doen, omdat de vergoeding ng steeds niet betaald is.

Ik heb inmiddels 2 maanden huur laten storneren om in ieder geval de verhuiswagen te kunnen aanbetalen, maar dit is ook niet de ideale manier.

Zijn er stappen die ik kan ondernemen, of kan ik de extra financiele schade die ik heb (bijvoorbeeld door niet tijdig te kunnen verhuizen waardoor het huis niet op tijd leeg kan worden opgeleverd) op de woningbouw verhalen? Want als het geld nog lang op zich laat wachten, dan kan ik het restant niet betalen en vervalt de verhuisdatum.

Ik kan nl maandag wel weer bellen en dan opnieuw horen dat overgemaakt is, maar ik krijg het idee dat men niet echt bereid is om het geld uit te betalen, terwijl dit wettelijk verplicht is.
quote:benmamma schreef op 26 juli 2010 @ 09:57:

En misschien had TO kunnen sparen vanaf 1,5 jaar geleden maar aand eandere kant wwaarom zou ze? Ze kreeg toch een vergoeding?

Als iemand jou 100 euro toezegt, ga jij dan ook sparen omdat je dat teogezegt is??

Ja, ik ga sparen voor een verhuizing. Omdat die sowieso vaak duurder uitpakt dan gepland en ik het benodigde bedrag vooraf bij elkaar wil hebben. Ik ga er niet blind vanuit dat ik namelijk een vergoeding krijg op het moment dat ik het geld nodig heb.
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 juli 2010 @ 09:00:

Ikbenanoniem schreef op 24 juli 2010 @ 22:23:

Het is achteraf gepraat, maar je had in principe bovenop een maandelijks klein bedrag ook je vakantiegeld kunnen sparen. Misschien meer uren kunnen werken? Kosten gaan besparen zodat je iets meer kon sparen (indien mogelijk). Je weet namelijk al anderhalf jaar dat die woning ooit gesloopt gaat worden. Dan weet je dus dat je kosten gaat maken als je gaat verhuizen.

Wat een onzin, ik neem aan dat jij niet het inzicht hebt in het leven en de financieen van TO? Jij weet hier niks van dus doe niet zo dom om te zeggen dat het vakantiegeld gespaard zou kunnen worden. Wie zegt dat ze meer uren had kunnen gaan werken?

Sinds wanneer is het dom om spaargeld achter de hand te hebben? Vooral als je al weet dat de woning waar je woont gesloopt gaat worden?

Zoals je ziet staan er ook vraagtekens (zo' n krulletje met een stipje eronder) ohh, vond het al zo'n wazige letter achter de zinnen. Ik zeg dus niet dat TO dit had kunnen doen. Ik geef aan dat hij/zij dit mogelijk had kunnen doen in anticipatie op de verhuizing. Hij/zij wist namelijk al anderhalf jaar dat hij/zij zou moeten verhuizen. Er komt niet "opeens" een brief van de woningbouw uit de lucht vallen dat ze je woning over 2 maanden gaan slopen.

Je kunt ook overwegen je nieuwe woning gefaseerd aan te pakken, zodat je de kosten gaat uitsmeren. Zijn er geen dingen over te nemen? Misschien niet je smaak, maar het scheelt in eerste instantie wel heel veel geld.

Ik begrijp best dat sparen lastig gaat van een laag inkomen, maar je had best wat tijd om te proberen te anticiperen op de situatie.

En weer hetzelfde: hoe weet jij dit nou?

Omdat TO zelf aangeeft dat hij/zij al anderhalf jaar weet dat die verhuizing ooit zal moeten plaatsvinden.

Jaahhh,is dit nou echt zo moeilijk te begrijpen dat er mensen met een laag inkomen rondlopen die, als er nog eindjes zijn, de eindjes aan elkaar moeten knopen? (kijk!! gebruik het wazige teken!). En als er een toezegging is, ga je er vanuit dat dat in elk geval niet dit soort problemen gaat opleveren. In de OP lees je dat TO keer op keer de toezegging krijgt en telkens wordt zij/hij afgescheept met een nieuwe toezegging die vervolgens ook niet wordt nagekomen.

Mijn zus heeft ooit in dezelfde situatie gezeten en heeft toen een tijdelijk krediet geregeld op haar lopende rekening.

Ja, mooi dom, kan zij voor de extra kosten opdraaien omdat de wb te lam is om hun afspraken na te komen.

Wie zegt dat zij op geld van de woningbouw zat te wachten? Dat maak jij ervan. Ze had onvoldoende spaargeld en heeft daarom een tijdelijke extra roodstand geregeld.

TO had dit ook kunnen regelen en direct kunnen terugbetalen en opheffen zodra de woningbouw over de brug kwam. Dat kost je misschien een paar tientjes extra. En dat had een heleboel stress gescheeld in de huidige omstandigheden. Want nu zit TO alsnog met de handen in het haar omdat hij/zij de rest van de verhuizing moet betalen en het geld niet heeft. Dus wie is er hier dom?

Zoals ik jouw post heb gelezen, sprak je over een soortgelijke situatie en ben ik ervan uitgegaan dat zij eveneens rekende op een verhuisvergoeding. Zoals je het nu schets, is de situatie niet te vergelijken omdat jouw zus nergens op had hoeven rekenen. Inhakend op jouw manier van denken, denk ik dan dat jouw zus waarschijnlijk de verhuizing ook aan had kunnen zien komen en ook had kunnen gaan sparen. Toch?

En ze heeft vooraleerst genoegen genomen met de bestaande zonwering ..

hoe belangrijk is een zonwering,, maar ja, ik neem aan dat het voor je zus een overwinning geweest moet zijn om dit te kunnen accepteren vloer die er lag in plaats van een vloer naar eigen smaak te laten leggen.

Och, lamellen in een woonkamer die op het zuiden ligt zijn best belangrijk. Daar kom je wel achter als het buiten 35 graden is. En voor wat betreft dat accepteren (een overwinning, hoe verzin je het): dat heet de tering naar de nering zetten. Ze hoeft in ieder geval geen geld te storneren om een verhuizing te kunnen betalen.

Waarschijnlijk vind je dat ik bot op je schrijfsel reageer en dit komt dan natuurlijk weer door hoe ik vind dat jij reageert.

Nee hoor, niet bot. Dat zou impliceren dat ik me er iets van aantrek. Ik vind jouw reactie gewoon een beetje dom.

Ik ben nog niet eens blond!!

Je gaat ervan uit dat TO zelf best geld achter de hand had kunnen hebben terwijl je haar niet kent, neem ik aan, tenminste

Bovendien, de wb blijft in gebreke en het bedrag waar het om gaat, is niet niks. Zij rekent hier op en wordt vervolgens aan het lijntje gehouden. Woningbouwclubs schijnen vaak heel veel geld te hebben en te beroerd te zijn dit uit te geven, ja, de hoge heren pikken hun graantje wel mee en dan krijg je dit soort toestanden dat datgene waar zij zichzelf toe verplichten in de verdringen kan komen.

Beetje last van het calimero-effect? Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk, boehoehoe! Sinds wanneer is een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen een vies woord?

TO. bellen, aangetekende brieven, noem het allemaal maar op, net zolang hiermee doorgaan totdat ze er strontziek van worden.

En die huur niet betalen? Wat is het probleem, jij hebt veel meer van hun tegoed dan die twee maanden huur dus dat lijkt me een kul-argument.

Het probleem is, dat TO door dat storneren nu als wanbetaler aangemerkt kan worden bij het BKR. En dat kan hele nare gevolgen hebben. Je kunt niet zomaar eigenmachtig even wat verschuldigd geld terughalen omdat je een bedrag tegoed hebt. Zo werkt dat gewoon niet.

En dit is nou net het probleem!! Al die instanties doen wat ze willen en de brave burger die in goed vertrouwen rekent op een correcte behandeling is de dupe en trekt aan het kortste eind.

Veel succes in ieder geval.

Jij ook, want jij hebt al net zo'n struisvogelhouding als TO aangaande dit soort financiële zaken. Anderhalf jaar weten dat je moet gaan verhuizen, niet kunnen sparen en ook niets regelen zodat je een buffertje hebt maar zitten jammeren dat je het geld per direct moet hebben. Dat is nou precies de reden waarom er zo veel mensen in de financiële sores zitten tegenwoordig. Geen greintje eigen verantwoordelijkheid nemen.Struisvogelhouding? De wb schiet tekort! Daar gaat het hier om. En eerlijk gezegd, heb ik het idee dat jij oogkleppen ophebt, niet kunt vatten dat er mensen leven beneden het bestaansminimum en daardoor in de problemen komen. Hiermee niet gezegd dat dit ook voor TO geldt, dit bedoel ik in zijn algemeenheid. Maar oke, kun je ook niks aan doen als je dit inzicht niet hebt maar je kunt ervan uitgaan dat er mensen zijn die in de problemen komen zonder daar zelf iets aan te kunnen doen of veranderen. Zo zit de wereld in elkaar.
We hebben het hier in principe wel over een gedwongen verhuizing. Daar staat een bepaald bedrag voor waar je dan wettelijk recht op hebt. Van dat bedrag kun je prima gedwongen verhuizen. Ik vind het dus ook een beetje raar dat als jij gedwongen wordt om te verhuizen eerst alles zelf voor zou moeten schieten.

Ik zit namelijk binnenkort met hetzelfde en volgens de papieren van de woningbouw hoor je het eerste bedrag toch echt veel eerder te krijgen dan pas als je de woning verlaten hebt. Als je die verlaten hebt, volgt het laatste kleinere bedrag.

TO had dus volgens mij haar geld (het eerste grotere bedrag) alláng moeten hebben.

Het is dus ook niet tof van de woningbouw om haar een rad voor ogen te draaien en steeds te zeggen dat het geld onderweg is. Klinkklare leugens blijkbaar.

Ik zou ondertussen een keer een gesprek aanvragen met de afdeling die hierover gaat. Uitzoeken waarom ze niet over de brug komen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Shahla het hangt er helemaal vanaf hoe het in het sociaal plan is geregeld.

Vaak is er opgenomen dat een x bedrag wordt betaald bij de huuropzegging en de rest bij het inleveren van de sleutels maar er zijn ook situaties dat het hele bedrag wordt betaald bij het inleveren van de sleutels.

TO kan het beste het sociaal plan eens nalezen en als er dingen gebeuren die niet overeenkomen met het sociaal plan dit aankaarten bij de betreffende manager
quote:rastafun schreef op 26 juli 2010 @ 01:51:

[...]

Woningbouwclubs schijnen vaak heel veel geld te hebben en te beroerd te zijn dit uit te geven, ja, de hoge heren pikken hun graantje wel mee en dan krijg je dit soort toestanden dat datgene waar zij zichzelf toe verplichten in de verdringen kan komen.

.Altijd jammer dat mensen de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Jeetje shahla, ga/moet je weg uit je huisje? Jammer want je hebt zoveel opgeknapt aan huis/tuin. Heb je al wat anders op het oog?

Boarder, ik had al een x gespiekt op 3000 om te zien of ik je zag. Haha, volgens mij zijn hier momenteel wel 2 of 3 topics waar je input nuttig zou kunnen zijn (ook bij/over uitzetten huurder, maar daar heb je misschien al gelezen)
Thee altijd leuk om te horen dat mensen je zoeken
@ boarder
Even totaal off topic. Maar wanneer gaan we eten bij jouw vriendinnetje uit mijn stadje
quote:boarder schreef op 26 juli 2010 @ 19:26:

[...]

Altijd jammer dat mensen de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.Nou, leg het me dan maar uit.
quote:boarder schreef op 26 juli 2010 @ 19:23:

Shahla het hangt er helemaal vanaf hoe het in het sociaal plan is geregeld.

Vaak is er opgenomen dat een x bedrag wordt betaald bij de huuropzegging en de rest bij het inleveren van de sleutels maar er zijn ook situaties dat het hele bedrag wordt betaald bij het inleveren van de sleutels.

TO kan het beste het sociaal plan eens nalezen en als er dingen gebeuren die niet overeenkomen met het sociaal plan dit aankaarten bij de betreffende manager

Je kunt heel goed gelijk hebben, boarder.

Ik ging er vanuit dat de regeling die ik noemde universeel was en dat TO een dergelijke regeling had. Waarom immers een topic openen als je al weet dat je het geld pas krijgt na het inleveren van de sleutel. Inderdaad: of nakijken wat je sociale plan zegt en/of brieven van de woningbouw (als je het niet zo precies weet)

of als je het alláng had moeten krijgen er achteraan.

Waarom maken ze het niet over? Dat zou ik wel willen weten in jouw geval.
quote:thee schreef op 26 juli 2010 @ 19:31:

Jeetje shahla, ga/moet je weg uit je huisje? Jammer want je hebt zoveel opgeknapt aan huis/tuin. Heb je al wat anders op het oog?

Ik zou eventueel ook terug mogen keren. Alleen betekent dat twee keer verhuizen want ik moet er sowieso inclusief alle spullen uit.

En twee keer verhuizen trekt me niet zo. Dan liever rondkijken voor een vergelijkbare woning met drie slaapkamers.

Er is me ondertussen iets aangeboden waar ik mijn belangstelling voor had laten blijken. Ik moet op korte termijn kijken of het wat is. Zo ja, zit ik met een maand elders. Zo niet, ik heb een jaar de tijd. Kijken we verder.
Wat een spannende/stress situatie shahla! Succes met kiezen en hoop voor je dat het allemaal meevalt/gunstig uitpakt.
Thanx, hoop ik ook.

Ben jij alweer op orde in je huis?
Ik vraag me af waar TO is gebleven. Heb het vermoeden dat zij het geld inmiddels al binnen heeft.
@Rastafun: als jij graag met oogkleppen op leeft, be my guest. Geen probleem hoor. En natuurlijk ligt "het" altijd aan anderen. We zijn allemaal willoze slachtoffers van de dingen die ons overkomen.

Mijn levensfilosofie is het (gelukkig) niet maar als het werkt voor jou, prima toch.

(en voor wat betreft dat inleven in de situatie van een laag/minimum inkomen: aangezien ik 5 jaar bijstand heb gehad en daarna 3 jaar voor het minimumloon heb gewerkt, weet ik wel degelijk wat het is)
quote:boarder schreef op 28 juli 2010 @ 18:55:

Ik vraag me af waar TO is gebleven. Heb het vermoeden dat zij het geld inmiddels al binnen heeft.

Ik ben er weer :-) Alleen verhuizen en wachten op internet duurt even. Het eerste deel van de vergoeding heb ik uiteindelijk na stornering van 2 maanden huur, en dagelijks bellen, op 30 juli op mijn rekening gekregen. Ter verduidelijking, er is inderdaad een afspraak dat 75% betaald wordt als de huur opgezegd wordt en het restant nadat de sleutel is ingeleverd.

Voor de mensen die misschien denken dat dit een incident was: ik heb op maandag 30 augustus de sleutel ingeleverd, na eindcontrole. Controle was ok, dus gaf de controleur aan dat hij dinsdag direct aan financien zou doorgeven dat het restant kon worden uitbetaald.

Helaas blijkt het dus geen incident te zijn, maar begint het naar zwendel te ruiken. Ook nu wacht ik alweer weken op het restant en ook nu wordt er bij elk telefoontje trouw beweerd dat het geld die dag nog de deur uit gaat.

En tot overmaat van ramp was men wél zo aardig om "per ongeluk" de huur voor september van mijn rekening af te schrijven. Als je dan belt, hoor je dat dat geld binnen 2 maanden(!) wordt terugbetaald. Uiteraard heb ik hier niet op gewacht en gestorneerd.

Ook van anderen heb ik gehoord dat het zo gegaan is. Persoonlijk krijg ik het idee dat de WB de zaak probeert te bedonderen en de vergoeding zolang mogelijk uitstelt om er rente van te trekken.

Het lijkt misschien een klein bedrag, maar er zijn bijna 150 woningen waarvoor en vergoeding betaald moet worden, dus dan praat je al bijna over driekwart miljoen Euro.

Afgelopen donderdag nog gebeld en weer gehoord dat geld betaald werd. Vrijdag gebeld en weer gehoord dat geld donderdag betaald was. Maar ook nu geen geld, terwijl ik dezelfde bank heb als de WB, dus overschrijvingen binnen een dag rond zijn.

De WB lijkt handig misbruik te maken van een gat in de wet die de verhuiskosten regelt. Er is nl wél een verplichte vergoeding, maar wettelijk is er niets gesteld over het tijdstip van uitbetalen. Dat zou dus betekenen dat de WB, wettelijk gezien, zelfs na maanden zou mogen uitbetalen.

Een van de redenen dat k naar de rechtbank wil, is dan ook om een uitspraak te forceren over een termijn.

Wat andere posters ook al aangaven: Ik ben degene die verplicht moet verhuizen en daarmee hoge kosten moet maken. Dan kan het niet van mij verlangd worden dat ik zelf die kosten ga voorschieten en daarvoor ook extra moet betalen, terwijl de WB rente kan trekken van het geld waar ik recht op heb.

De reden dat ik niet van dezelfde WB huur en een paar honderd KM verhuisd ben, heeft te maken met werk en ook het feit dat de woningen die nieuw gebouwd worden, bijna 300-400 Euro per maand duurder zijn, en daarmee voor een groot deel boven de subsidiegrens komen te liggen.

in ieder geval ga ik er vanuit dat er met de WB niet te praten valt en heb ik een klacht ingediend bij een onafhankelijke geschillencommissie. Verder heb ik de WB een rekening gestuurd van ¤ 50 voor de extra gemaakte kosten, telefoontjes en aangetekende brief.

ik ben dus benieuwd hoe het gaat lopen.
Ik moest ook verhuizen ivm sloop, kreeg deel na opzeggen huur voor aanbetalingen en aanschaf nieuwe spullen thandig) en deel tijdens/na verhuizing.

Alles ligt vast in sociaal plan wat officieel is goedgekeurd en er zijn speciaal voor projevt contactpersonen.

Daar zou ik dus effe live aankloppen en vragen om helderheid en uitleggen dat je zo in problemen komt.

Ik kreeg trouwens laatste huur ook terug gestort ivm dubbele huurbelasting.

Bij ons verliep t netjes volgens (sociaal) plan, maar trek (live) aan de bel.

Want anders ben je daluk verder van huis.
quote:levenisleuk schreef op 24 juli 2010 @ 13:35:

Hebben jullie geen Sociaal Plan waar alle rechten en plichten van de huurder en verhuurder in staan, dus ook over de uitbetaling van de verhuiskostenvergoeding?precies, daarin staat wanneer je welk deel van het geld krijgt. Is er een huurdersbelangenvereniging? Die kan extra druk op de ketel zetten en we hebben het hier over een gedwongen verhuizing he. Dus moet woningbouwvereniging ook op tijd haar plichten nakomen.
quote:Vrouwzondernaam schreef op 12 september 2010 @ 13:05:

Ik moest ook verhuizen ivm sloop, kreeg deel na opzeggen huur voor aanbetalingen en aanschaf nieuwe spullen thandig) en deel tijdens/na verhuizing.

Alles ligt vast in sociaal plan wat officieel is goedgekeurd en er zijn speciaal voor projevt contactpersonen.

Daar zou ik dus effe live aankloppen en vragen om helderheid en uitleggen dat je zo in problemen komt.

Ik kreeg trouwens laatste huur ook terug gestort ivm dubbele huurbelasting.

Bij ons verliep t netjes volgens (sociaal) plan, maar trek (live) aan de bel.

Want anders ben je daluk verder van huis.Ik heb, sinds dat ik de huur opgezegd heb, al meer dan ¤ 30 met de WB gebeld. Het lijkt er op dat niemand van elkaar weet wat er gebeurt. Als ik met mijn contactpersoon spreek, dan krijg ik te horen dat het geld is overgemaakt en wordt het gesprek verder kort gehouden. bel ik 2 dagen later als zij er niet is, dan krijg ik een collega die geen betalingen in de computer kan terugvinden, maar die mij verzekert de betaling direct te verwerken. Bel je en vraag je specifiek naar de afdeling management, dan wordt je óf verkeerd doorverbonden, of de verbinding wordt "per ongeluk verbroken", óf je hoort dat er niemand van de directie en management aanwezig is. Als je dit een paar weken achter elkaar meemaakt, dan heb je niet veel vertrouwen meer in de mensen die daar werken.
Jee, wat een klotezooi MGnick!

Heb je al aanspraak gemaakt op rente?

Misschien ook iets om je lokale krant van op de hoogte stellen en gemeenteraad, want inderdaad: voor 150 woningen is dit een leuk bedrag voor de WBV

Mijn ervaring met bureaucratisch gedoe is trouwens dat een brief een stuk beter werkt dan bellen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven