Geld & Recht alle pijlers

Wsnp en samenwonen

27-07-2017 18:59 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi

Weet iemand hoe dat zit als je in de schuldsanering (wsnp) zit en je wilt graag samenwonen ?!?
Kunnen natuurlijk wachten tot ik eruit ben,wat nu nog een jaar duurt,maar de omstandigheden liggen nu zo dat het makkelijker zou zijn om samen te gaan wonen.

Maar moet hij dan ook mee betalen aan mijn schulden.?
Ter info hij heeft een goedlopende eigen zaak maar dus geen woning (staat ingeschreven bij zijn vader).

Heeft er iemand ervaring met deze situatie!?
Kun je het niet het beste voorleggen aan jouw bewindvoerder? Zij weten het beste wat van toepassing is op jouw situatie. Persoonlijk lijkt het me niet dat jouw vriend iets te maken heeft met de WSNP, maar zeker weten doe je het nooit.
"Schuldsanering en gaan samenwonen
28 februari 2011 | door Liselotte Maas | (73 reacties)
Meerdere malen heb ik al de vraag voorgelegd gekregen of mensen tijdens een schuldregeling mogen gaan samenwonen. Dat mag. Mits op voorhand voorgelegd aan de bewindvoerder en wanneer er informatie wordt verstrekt over het inkomen van de partner.

Ervan uitgaande dat deze partner niet in een schuldregeling zit, betekent dit immers over het algemeen dat de woonkosten gedeeld kunnen worden. En dat leidt weer tot een hogere maandelijkse afdracht voor de schuldeisers. Soms wil men geen informatie over het inkomen van de partner verstrekken, ‘ want hij of zij heeft niets te maken met mijn schuldregeling', maar daarmee snijdt de schuldenaar zich in de vingers. Als het inkomen niet bekend is, houdt dit in dat het vrij te laten bedrag van de schuldenaar (het bedrag dat iemand maandelijks te besteden heeft voor de vaste lasten) doorgaans lager zal worden vastgesteld.

Partner buiten schot
Het is dus altijd in belang van de schuldenaar om deze informatie wel aan de bewindvoerder te verstrekken. “Maar moet mijn partner dan ook gaan meebetalen aan de schulden?” Het antwoord luidt: nee. Mits er geen sprake is van een huwelijk (trouwen tijdens een schuldregeling is op z'n zachtst gezegd niet aan te raden, want in dat geval draait de partner vaak wel op voor de schulden), blijft de partner waarmee wordt samengewoond buiten schot. De schulden zijn immers gedurende de schuldregeling als het ware ‘ bevroren', dus voor deze vorderingen kunnen de schuldeisers geen beslag (meer) leggen op bijvoorbeeld de nieuwe inboedel.

De opmerking dat de partner door het bijbetalen aan de vaste lasten indirect wel meebetaalt aan de schulden, gaat wat mij betreft ook niet op. Doordat aan de woonlasten wordt meebetaald, betaalt de schuldenaar in de schuldregeling weliswaar meer aan zijn schuldeisers per maand, maar het is nog altijd (veel) voordeliger dan het bekostigen van twee woningen."

https://blog.geld.nl/Geld_lenen/Samenwo ... eling.aspx
Ik zou hier echt mee wachten. Wat is nou een jaartje nog? Indirect gaat hij zeker meebetalen aan jouw schuld. Jij hebt minder lasten omdat jullie die kunnen delen, dus je kan meer afdragen.
gizzmo-returns schreef:
27-07-2017 19:06
Ik zou hier echt mee wachten. Wat is nou een jaartje nog? Indirect gaat hij zeker meebetalen aan jouw schuld. Jij hebt minder lasten omdat jullie die kunnen delen, dus je kan meer afdragen.
Hij heeft ook minder lasten omdat hij ze kan delen.

Wat TO minder betaalt aan woonlasten, kan ze meer afdragen. Hij betaalt dus niet mee. Ook niet indirect. TO draagt meer af omdat dat kan. Tenzij ze naar een dusdanig duurdere woning gaat, dat de helft van de lasten meer is dan wat ze nu betaalt. Dan zou de bewindvoerder daar niet mee akkoord kunnen gaan omdat ze bewust kiest voor een situatie waarin haar kosten hoger worden.
patchouli_ schreef:
27-07-2017 19:32
Hij heeft ook minder lasten omdat hij ze kan delen.

Wat TO minder betaalt aan woonlasten, kan ze meer afdragen. Hij betaalt dus niet mee. Ook niet indirect. TO draagt meer af omdat dat kan. Tenzij ze naar een dusdanig duurdere woning gaat, dat de helft van de lasten meer is dan wat ze nu betaalt. Dan zou de bewindvoerder daar niet mee akkoord kunnen gaan omdat ze bewust kiest voor een situatie waarin haar kosten hoger worden.
In theorie klopt dit natuurlijk, in de praktijk ervaren de mensen dit toch echt als meebetalen...
gizzmo-returns schreef:
27-07-2017 19:43
In theorie klopt dit natuurlijk, in de praktijk ervaren de mensen dit toch echt als meebetalen...
Dat is toch vreemd? Zijn woonlasten zullen vast lager worden als hij ze kan delen met iemand anders. Hij gaat er dan toch ook op vooruit? Hij zal in het dagelijks leven wel merken dat hij meer te besteden heeft dan TO, maar dat is nu ook al zo en blijkbaar voor hem geen probleem.
Waarom dringt het zo?
Als dit de man van je leven is, hang je een lintmeter van 365 cm op in je living en knip je elke dag 1 cm af.

Kan je volgend jaar tenminste met een propere lei samen beginnen.
BigALittlea schreef:
27-07-2017 19:53
Dat is toch vreemd? Zijn woonlasten zullen vast lager worden als hij ze kan delen met iemand anders. Hij gaat er dan toch ook op vooruit? Hij zal in het dagelijks leven wel merken dat hij meer te besteden heeft dan TO, maar dat is nu ook al zo en blijkbaar voor hem geen probleem.
Denk het niet, hij woont nu bij zijn pa.
Altijd overleg voeren met de bewindvoerder!!!
Waarom zo'n haast?
gizzmo-returns schreef:
27-07-2017 20:03
Denk het niet, hij woont nu bij zijn pa.
Dat maakt toch niet uit. Als ze gewoon gaan samenwonen komt hij voor dezelfde woonlasten te staan als dat hij met haar gaat samenwonen met Wsnp.
Bedankt voor de antwoorden.
Hij staat nu nog bij zijn vader ingeschreven maar die gaat samenwonen en ja dan gaat hij niet mee ;-)..

Hij kan ook een eigen woning zoeken nu maar dan hebben we dubbele lasten omdat hij meer hier is ivm mijn Kids..
Hoelang zijn jullie samen?
Maar wat zegt je bewindvoerder?
Ik dacht ik vraag het even hier voor ik mijn bewindvoerder mail,vandaar.
gizzmo-returns schreef:
27-07-2017 19:43
Hetzelfde als met alimentatie: een partner betaalt niet mee, de betalingsplichtige kan gewoon minder bijdragen aan het gezamenlijk huishouden dan als er geen alimentatie of Wsnp heeft. Maar in beide gevallen wordt er gewoon rekening mee gehouden dat de helft van de woonlasten voor betalingsplichtige is.
Als je gaat samenwonen met iemand die een veel lager of geen inkomen heeft, weet je dat toch ook van te voren?
Wij zijn nu twee jaar samen bijna,ik ging net in de wsnp.
DollyLollie schreef:
27-07-2017 20:22
Ik dacht ik vraag het even hier voor ik mijn bewindvoerder mail,vandaar.
Lijkt me handiger dit aan je bewindvoerder te vragen. Die is daarvoor en kent jouw situatie.
Ga ik ook zeker doen hoor morgen.
Jij hebt kinderen maar hij woont nog bij zijn vader thuis? Zou hem lekker alleen gaan laten wonen. Rustiger voor jouw kinderen en kan hij eerst wat zelfstandiger worden.
Hoe oud zijn jullie btw?
ClumsyNinja schreef:
28-07-2017 14:24
Jij hebt kinderen maar hij woont nog bij zijn vader thuis? Zou hem lekker alleen gaan laten wonen. Rustiger voor jouw kinderen en kan hij eerst wat zelfstandiger worden.
Hoe oud zijn jullie btw?
Hij heeft altijd een koophuis gehad maar door omstandigheden kwijt geraakt,dus noodgedwongen nu bij zijn vader. Hij is erg zelfstandig ;-) hoor.
Hij kan heel goed met mijn kinderen opschieten dus heeft niks met rustig te maken.
Wij zijn allebei in de 40
DollyLollie schreef:
28-07-2017 14:58
Hij heeft altijd een koophuis gehad maar door omstandigheden kwijt geraakt,dus noodgedwongen nu bij zijn vader. Hij is erg zelfstandig ;-) hoor.
Hij kan heel goed met mijn kinderen opschieten dus heeft niks met rustig te maken.
Wij zijn allebei in de 40
Heeft hij dan ook schulden ?
Check dat goed voor je samen gaat wonen.
Nee hij heeft geen schulden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven