Wsnp en samenwonen
donderdag 27 juli 2017 om 18:59
Hoi hoi
Weet iemand hoe dat zit als je in de schuldsanering (wsnp) zit en je wilt graag samenwonen ?!?
Kunnen natuurlijk wachten tot ik eruit ben,wat nu nog een jaar duurt,maar de omstandigheden liggen nu zo dat het makkelijker zou zijn om samen te gaan wonen.
Maar moet hij dan ook mee betalen aan mijn schulden.?
Ter info hij heeft een goedlopende eigen zaak maar dus geen woning (staat ingeschreven bij zijn vader).
Heeft er iemand ervaring met deze situatie!?
Weet iemand hoe dat zit als je in de schuldsanering (wsnp) zit en je wilt graag samenwonen ?!?
Kunnen natuurlijk wachten tot ik eruit ben,wat nu nog een jaar duurt,maar de omstandigheden liggen nu zo dat het makkelijker zou zijn om samen te gaan wonen.
Maar moet hij dan ook mee betalen aan mijn schulden.?
Ter info hij heeft een goedlopende eigen zaak maar dus geen woning (staat ingeschreven bij zijn vader).
Heeft er iemand ervaring met deze situatie!?
donderdag 27 juli 2017 om 19:06
"Schuldsanering en gaan samenwonen
28 februari 2011 | door Liselotte Maas | (73 reacties)
Meerdere malen heb ik al de vraag voorgelegd gekregen of mensen tijdens een schuldregeling mogen gaan samenwonen. Dat mag. Mits op voorhand voorgelegd aan de bewindvoerder en wanneer er informatie wordt verstrekt over het inkomen van de partner.
Ervan uitgaande dat deze partner niet in een schuldregeling zit, betekent dit immers over het algemeen dat de woonkosten gedeeld kunnen worden. En dat leidt weer tot een hogere maandelijkse afdracht voor de schuldeisers. Soms wil men geen informatie over het inkomen van de partner verstrekken, ‘ want hij of zij heeft niets te maken met mijn schuldregeling', maar daarmee snijdt de schuldenaar zich in de vingers. Als het inkomen niet bekend is, houdt dit in dat het vrij te laten bedrag van de schuldenaar (het bedrag dat iemand maandelijks te besteden heeft voor de vaste lasten) doorgaans lager zal worden vastgesteld.
Partner buiten schot
Het is dus altijd in belang van de schuldenaar om deze informatie wel aan de bewindvoerder te verstrekken. “Maar moet mijn partner dan ook gaan meebetalen aan de schulden?” Het antwoord luidt: nee. Mits er geen sprake is van een huwelijk (trouwen tijdens een schuldregeling is op z'n zachtst gezegd niet aan te raden, want in dat geval draait de partner vaak wel op voor de schulden), blijft de partner waarmee wordt samengewoond buiten schot. De schulden zijn immers gedurende de schuldregeling als het ware ‘ bevroren', dus voor deze vorderingen kunnen de schuldeisers geen beslag (meer) leggen op bijvoorbeeld de nieuwe inboedel.
De opmerking dat de partner door het bijbetalen aan de vaste lasten indirect wel meebetaalt aan de schulden, gaat wat mij betreft ook niet op. Doordat aan de woonlasten wordt meebetaald, betaalt de schuldenaar in de schuldregeling weliswaar meer aan zijn schuldeisers per maand, maar het is nog altijd (veel) voordeliger dan het bekostigen van twee woningen."
https://blog.geld.nl/Geld_lenen/Samenwo ... eling.aspx
28 februari 2011 | door Liselotte Maas | (73 reacties)
Meerdere malen heb ik al de vraag voorgelegd gekregen of mensen tijdens een schuldregeling mogen gaan samenwonen. Dat mag. Mits op voorhand voorgelegd aan de bewindvoerder en wanneer er informatie wordt verstrekt over het inkomen van de partner.
Ervan uitgaande dat deze partner niet in een schuldregeling zit, betekent dit immers over het algemeen dat de woonkosten gedeeld kunnen worden. En dat leidt weer tot een hogere maandelijkse afdracht voor de schuldeisers. Soms wil men geen informatie over het inkomen van de partner verstrekken, ‘ want hij of zij heeft niets te maken met mijn schuldregeling', maar daarmee snijdt de schuldenaar zich in de vingers. Als het inkomen niet bekend is, houdt dit in dat het vrij te laten bedrag van de schuldenaar (het bedrag dat iemand maandelijks te besteden heeft voor de vaste lasten) doorgaans lager zal worden vastgesteld.
Partner buiten schot
Het is dus altijd in belang van de schuldenaar om deze informatie wel aan de bewindvoerder te verstrekken. “Maar moet mijn partner dan ook gaan meebetalen aan de schulden?” Het antwoord luidt: nee. Mits er geen sprake is van een huwelijk (trouwen tijdens een schuldregeling is op z'n zachtst gezegd niet aan te raden, want in dat geval draait de partner vaak wel op voor de schulden), blijft de partner waarmee wordt samengewoond buiten schot. De schulden zijn immers gedurende de schuldregeling als het ware ‘ bevroren', dus voor deze vorderingen kunnen de schuldeisers geen beslag (meer) leggen op bijvoorbeeld de nieuwe inboedel.
De opmerking dat de partner door het bijbetalen aan de vaste lasten indirect wel meebetaalt aan de schulden, gaat wat mij betreft ook niet op. Doordat aan de woonlasten wordt meebetaald, betaalt de schuldenaar in de schuldregeling weliswaar meer aan zijn schuldeisers per maand, maar het is nog altijd (veel) voordeliger dan het bekostigen van twee woningen."
https://blog.geld.nl/Geld_lenen/Samenwo ... eling.aspx
donderdag 27 juli 2017 om 19:32
Hij heeft ook minder lasten omdat hij ze kan delen.gizzmo-returns schreef: ↑27-07-2017 19:06Ik zou hier echt mee wachten. Wat is nou een jaartje nog? Indirect gaat hij zeker meebetalen aan jouw schuld. Jij hebt minder lasten omdat jullie die kunnen delen, dus je kan meer afdragen.
Wat TO minder betaalt aan woonlasten, kan ze meer afdragen. Hij betaalt dus niet mee. Ook niet indirect. TO draagt meer af omdat dat kan. Tenzij ze naar een dusdanig duurdere woning gaat, dat de helft van de lasten meer is dan wat ze nu betaalt. Dan zou de bewindvoerder daar niet mee akkoord kunnen gaan omdat ze bewust kiest voor een situatie waarin haar kosten hoger worden.
donderdag 27 juli 2017 om 19:43
In theorie klopt dit natuurlijk, in de praktijk ervaren de mensen dit toch echt als meebetalen...patchouli_ schreef: ↑27-07-2017 19:32Hij heeft ook minder lasten omdat hij ze kan delen.
Wat TO minder betaalt aan woonlasten, kan ze meer afdragen. Hij betaalt dus niet mee. Ook niet indirect. TO draagt meer af omdat dat kan. Tenzij ze naar een dusdanig duurdere woning gaat, dat de helft van de lasten meer is dan wat ze nu betaalt. Dan zou de bewindvoerder daar niet mee akkoord kunnen gaan omdat ze bewust kiest voor een situatie waarin haar kosten hoger worden.
donderdag 27 juli 2017 om 19:53
Dat is toch vreemd? Zijn woonlasten zullen vast lager worden als hij ze kan delen met iemand anders. Hij gaat er dan toch ook op vooruit? Hij zal in het dagelijks leven wel merken dat hij meer te besteden heeft dan TO, maar dat is nu ook al zo en blijkbaar voor hem geen probleem.gizzmo-returns schreef: ↑27-07-2017 19:43In theorie klopt dit natuurlijk, in de praktijk ervaren de mensen dit toch echt als meebetalen...
donderdag 27 juli 2017 om 20:03
Denk het niet, hij woont nu bij zijn pa.BigALittlea schreef: ↑27-07-2017 19:53Dat is toch vreemd? Zijn woonlasten zullen vast lager worden als hij ze kan delen met iemand anders. Hij gaat er dan toch ook op vooruit? Hij zal in het dagelijks leven wel merken dat hij meer te besteden heeft dan TO, maar dat is nu ook al zo en blijkbaar voor hem geen probleem.
donderdag 27 juli 2017 om 20:21
Dat maakt toch niet uit. Als ze gewoon gaan samenwonen komt hij voor dezelfde woonlasten te staan als dat hij met haar gaat samenwonen met Wsnp.
donderdag 27 juli 2017 om 20:21
donderdag 27 juli 2017 om 20:25
Hetzelfde als met alimentatie: een partner betaalt niet mee, de betalingsplichtige kan gewoon minder bijdragen aan het gezamenlijk huishouden dan als er geen alimentatie of Wsnp heeft. Maar in beide gevallen wordt er gewoon rekening mee gehouden dat de helft van de woonlasten voor betalingsplichtige is.gizzmo-returns schreef: ↑27-07-2017 19:43In theorie klopt dit natuurlijk, in de praktijk ervaren de mensen dit toch echt als meebetalen...
Als je gaat samenwonen met iemand die een veel lager of geen inkomen heeft, weet je dat toch ook van te voren?
donderdag 27 juli 2017 om 20:29
Lijkt me handiger dit aan je bewindvoerder te vragen. Die is daarvoor en kent jouw situatie.DollyLollie schreef: ↑27-07-2017 20:22Ik dacht ik vraag het even hier voor ik mijn bewindvoerder mail,vandaar.
vrijdag 28 juli 2017 om 14:58
Hij heeft altijd een koophuis gehad maar door omstandigheden kwijt geraakt,dus noodgedwongen nu bij zijn vader. Hij is erg zelfstandigClumsyNinja schreef: ↑28-07-2017 14:24Jij hebt kinderen maar hij woont nog bij zijn vader thuis? Zou hem lekker alleen gaan laten wonen. Rustiger voor jouw kinderen en kan hij eerst wat zelfstandiger worden.
Hoe oud zijn jullie btw?
Hij kan heel goed met mijn kinderen opschieten dus heeft niks met rustig te maken.
Wij zijn allebei in de 40
vrijdag 28 juli 2017 om 16:00
Heeft hij dan ook schulden ?DollyLollie schreef: ↑28-07-2017 14:58Hij heeft altijd een koophuis gehad maar door omstandigheden kwijt geraakt,dus noodgedwongen nu bij zijn vader. Hij is erg zelfstandighoor.
Hij kan heel goed met mijn kinderen opschieten dus heeft niks met rustig te maken.
Wij zijn allebei in de 40
Check dat goed voor je samen gaat wonen.