Geld & Recht alle pijlers

Zal ik het gaan redden.

05-05-2012 09:52 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik las hier al een poosje mee voordat ik mij net registreerde, Ik zal mij een beetje voorstelleb voordat ik mijn vraag stel.

Ben een alleenstaande moeder met 1 kind, een 3,5 jarige zoon. Tot voorkort kreeg ik een redelijke alimentatie voor mijn zoon, maar er zijn herzieningen gekomen omdat ex een nieuwe partner heeft gekregen die in de bijstand zat totdat hun gingen samenwonen. Nu is er dus voor mijn zoon minder geld. Baal Baal maar goed het is niet anders, ik zal het er toch mee moeten doen.

Ik heb zelf een inkomen van 850 euro per maand dan krijg ik nog toeslagen huur, zorg, kindgebondenbudget en voorlopige teruggave alleenstaande ouderkorting, en alimentatie 75 euro per maand. Ik heb in de nieuwe situatie dus 65 euro per week voor boodschappen. geen idee of het gaat lukken het gaat vanaf 1 juni in de nieuwe regeling.

Ik heb mijn vaste lasten bekeken, en geschrapt wat wegkan, dat is niet veel, nog een paar maanden heb ik psz kosten als zoon naar de basisschool gaat ben ik die last kwijt, scheelt weer.

Nu heb ik de afgelopen jaren na mijn scheiding best gespaard niet zoveel kleine 4000 euro maar goed ik heb in iedergeval wat achter de hand voor nood. Verder heb ik geen schulden op een kleine bij DUO na, die is nu nog 1600 euro. en betaal 49.98 per maand aan hun terug.

Nu ben ik "bang "dat ik ga interen op mijn spaarpotje omdat er elke maan 250 euro wegvalt. dus eigenlijk ben ik hier opzoek naar tips ideeen om zo goed mogelijk met mijn geld om te kunnen gaan.
quote:tulp1979 schreef op 05 mei 2012 @ 10:17:

[...]

Nee vreemde kinderen gaan niet voor eigen ze worden allemaal gelijkgesteld! Maar ik vind het wel een beetje krom, omdat hun vader niet betaald moet een ander ze onderhouden

Ja precies, dat vind ik zo vreemd. Het is niet eens een tweede leg van hem, dan zou ik het nog wel kunnen accepteren. Maar dit zijn kinderen van een andere man, die verantwoordelijk is voor zijn kroost. Is het mogelijk, maar wellicht niet, dat je je ex overtuigd voor een rechszaak tegen de ex van zijn vriendin. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie verhoudingen liggen en of hij wil meedenken hierover.

Maar met die boodschappen ga je het redden hoor!
Met 65 euro per week voor boodschappen hoef je niet eens op aanbiedingen te letten. Dat is zat hoor.
Je kan ook vragen bij de gemeente om steuntjeinderug,das een potje waardoor jij en je kleine bijv een abonnement op de Bibliotheek of vereniging kan krijgen

En kwijtschelding onroerend zaken belasting en hondenbelasting kan je ook krijgen bij veel gemeentes.
Ik zou als ik jouw was morgen of dinsdag eens langsgaan bij de sociale dienst. Volgens mij heb je recht op een aanvulling en bepaalde potjes.
Sociale dienst is op de korte termijn de beste oplossing. Dan krijg je aangevuld tot het sociaal minimum.

Kan je voor de langere termijn nog iets van een studie doen? of verdiepingscursussen of iets dergelijks zodat je een baan kan vinden waarbij je met weinig uren meer verdient? 850,- per maand lijkt me namelijk wel heel erg weinig, dan werk je 2,5 dag per week voor minimumloon ofzo? Of 1 dag voor een goed salaris?
Betaal je DUO nu helemaal af. Iedere cent rente die je betaald is weggegooid geld. Bovendien is het aflossen van een lening goed voor je moraal!
quote:tulp1979 schreef op 05 mei 2012 @ 10:09:

DUO aflossen is een idee, abonementen heb ik niet.

Reken even goed door of aflossen bij DUO wel verstandig is.

Welke rente percentage betaal je? En heb je een goede spaarrekening uitgezocht (www.vanspaarbankveranderen.nl zet alle rentepercentages op een rijtje). Het is goed mogelijk dat nu alles aflossen je extra geld gaat kosten doordat je meer rente krijgt over je spaartegoed dan je betaald over je studieschuld.

Verder, heb je al eens gekeken of je in aanmerking komt voor middeling inkomstenbelasting box 3? Dat zou je eenmalig nog een extra bedrag op kunnen leveren.

Zie hier voor meer informatie op de site van de belastingdienst.

Hier kun je uitrekenen of je er voor in aanmerking komt.

Volgens mij heb je ook een bereken uw recht pagina, kun je zien waar je allemaal recht op hebt.

Verder zou ik eens goed uitzoeken of je niet toch gedeeltelijk ziek kunt worden verklaard dat zou een hoop kunnen schelen, maar hier heb ik helemaal geen verstand van.
quote:hekje schreef op 05 mei 2012 @ 10:23:

[...]

Ja, daar zit ook wat in. Maar ik -persoonlijk- zie DUO als een zachte lening. Die zou ik liever op m'n gemak afbetalen dan dat ik spaargeld zou aanspreken.

Stel dat je met onvoorziene, grote uitgaven geconfronteerd wordt, dan hoef je in elk geval niet (peperduur) bij een bank te gaan lenen. Of nog erger, als de bank gezien de omstandigheden van TO een lening weigert: dingen op afbetaling te kopen tegen enorme rentes.Met haar huidige inkomen komt TO misschien zelfs wel in aanmerking voor een draagkrachtmeting waarbij ze op 0 euro terug betalen uitkomt. Dus ze zou er zelfs voor kunnen kiezen om haar spaargeld te laten staan, daar rente over te trekken die meer is dan de rente die ze opbouwt over haar studieschuld en dan vervolgens te wachten of ze inderdaad nooit meer gaat verdienen en het eventueel kwijtgescholden gaat worden (let op de rente over de studieschuld loopt dus wel door, als de financiele situatie ooit verandert (en dat hoop ik voor TO) zal de gehele studieschuld alsnog moeten worden terugbetaald, inclusief rente dus ik zou het geld ervoor zeker wel apart houden). Ik weet ook niet precies hoe lang TO al afgestudeerd is natuurlijk.
quote:janniepannie schreef op 05 mei 2012 @ 11:14:

Betaal je DUO nu helemaal af. Iedere cent rente die je betaald is weggegooid geld. Bovendien is het aflossen van een lening goed voor je moraal!

Dit hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Met een beetje mazzel betaald TO op dit moment 1.39% of 1,50%. Door haar geld weg te zetten bij Westland Utrecht krijgt ze 2,8% rente. Dat is 1,3% meer. Over 1600 euro levert dat een verschil op van 2 euro per jaar in het voordeel van TO.

Dat is toch 2 euro die mooi meegenomen is, zeker als aan het eind van het ritje blijkt dat de studieschuld van TO wordt kwijtgescholden!
Oh, dus de belastingbetaler laten opdraaien voor haar studieschuld is goed voor haar moraal?

Aflossen, iedere cent die je iemand 'owed'. Schuldenvrij zijn is vrijheid, ook al sta je geen cent in de plus.
quote:janniepannie schreef op 05 mei 2012 @ 11:25:

Oh, dus de belastingbetaler laten opdraaien voor haar studieschuld is goed voor haar moraal?

Aflossen, iedere cent die je iemand 'owed'. Schuldenvrij zijn is vrijheid, ook al sta je geen cent in de plus.Nee hoor, gebruik maken van de regeling zoals die worden aangeboden is goed voor haar moraal. In elk geval beter dan kromliggen en boterhammen met pindakaas als avondeten omdat Janniepannie op het forum vond dat je sowieso je studieschuld moet terugbetalen terwijl dat geld kost.
Kromliggen om 1600 Euro? Met een hoger onderwijsdiploma op zak?
Wat een goede tips allemaal! Er staan veel dingen bij waar ik iets mee kan. Gemeente belasting kwijtschelding aanvragen heeft voor dit jaar geen zin meer, hij is al betaald maar heb het opgeschreven voor volgend jaar.

Ik ga maandag de gemeente bellen om een afspraak te maken voor de bijstand, zoals ik het uitreken heb ik idd recht op een aanvulling.

En wat de stiefkinderen van ex, Hij is inderdaad met die vrouw getrouwd maar ik zeg nog/ schrijf nog steeds vriendin, sorry voor de verwarring hiervoor!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 05 mei 2012 @ 11:17:

[...]

Met haar huidige inkomen komt TO misschien zelfs wel in aanmerking voor een draagkrachtmeting waarbij ze op 0 euro terug betalen uitkomt. Dus ze zou er zelfs voor kunnen kiezen om haar spaargeld te laten staan, daar rente over te trekken die meer is dan de rente die ze opbouwt over haar studieschuld en dan vervolgens te wachten of ze inderdaad nooit meer gaat verdienen en het eventueel kwijtgescholden gaat worden (let op de rente over de studieschuld loopt dus wel door, als de financiele situatie ooit verandert (en dat hoop ik voor TO) zal de gehele studieschuld alsnog moeten worden terugbetaald, inclusief rente dus ik zou het geld ervoor zeker wel apart houden). Ik weet ook niet precies hoe lang TO al afgestudeerd is natuurlijk.

Het grootste gedeelte van mijn schuld bij de DUO is al afbetaald, heb er al 8 jaar betalen opzitten in de jaren met ex heb ik heel afgelost en nu dus wat minder. Draagkrachtmeting had de man van DUO het ook over, hij stuurt mij daar papieren voor op.

Ik hoop ook de situatie ooit weer beter wordt maar voor nu moet ik het er mee doen.
Misschien ben ik mosterd, maar als dat je inkomen is, kun je een aanvullende uitkering aanvragen bij de sociale dienst. Ik ben daar nu ook mee bezig, ik verdien ongeveer hetzelfde en ex betaalt nog niks. Alimentatie moet nog door rechter worden bepaald. Bijstandsniveau voor een alleenstaande ouder is 1163 ongeveer, maar alimentatie word er niet bovenop gerekend zeg maar. Dus toeslagen+loon+alimentatie. Als je dan nog onder 1163 zit word het overige aangevuld

Succes, hier zijn de financieen nog erg onzeker.. (en de rekeningen blijven binnenkomen :( ..
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar waarom werk je niet?
Ik weet het al!
quote:tulp1979 schreef op 05 mei 2012 @ 09:52:

Hallo allemaal,

Ik las hier al een poosje mee voordat ik mij net registreerde, Ik zal mij een beetje voorstelleb voordat ik mijn vraag stel.

Ben een alleenstaande moeder met 1 kind, een 3,5 jarige zoon. Tot voorkort kreeg ik een redelijke alimentatie voor mijn zoon, maar er zijn herzieningen gekomen omdat ex een nieuwe partner heeft gekregen die in de bijstand zat totdat hun gingen samenwonen. Nu is er dus voor mijn zoon minder geld. Baal Baal maar goed het is niet anders, ik zal het er toch mee moeten doen.

Ik heb zelf een inkomen van 850 euro per maand dan krijg ik nog toeslagen huur, zorg, kindgebondenbudget en voorlopige teruggave alleenstaande ouderkorting, en alimentatie 75 euro per maand. Ik heb in de nieuwe situatie dus 65 euro per week voor boodschappen. geen idee of het gaat lukken het gaat vanaf 1 juni in de nieuwe regeling.

Ik heb mijn vaste lasten bekeken, en geschrapt wat wegkan, dat is niet veel, nog een paar maanden heb ik psz kosten als zoon naar de basisschool gaat ben ik die last kwijt, scheelt weer.

Nu heb ik de afgelopen jaren na mijn scheiding best gespaard niet zoveel kleine 4000 euro maar goed ik heb in iedergeval wat achter de hand voor nood. Verder heb ik geen schulden op een kleine bij DUO na, die is nu nog 1600 euro. en betaal 49.98 per maand aan hun terug.

Nu ben ik "bang "dat ik ga interen op mijn spaarpotje omdat er elke maan 250 euro wegvalt. dus eigenlijk ben ik hier opzoek naar tips ideeen om zo goed mogelijk met mijn geld om te kunnen gaan.

Reken je niet rijk als je de kosten van een psz niet meer hebt.

Want dan beginnen de zwemlessen, een clubje, schoolreisje
Met een drie jarig kind is het nog te doen, niet als hij straks een tiener is dat zijn net van die lintwormen die door blijven eten en groeien.
quote:bloemetje77 schreef op 05 mei 2012 @ 11:07:

Sociale dienst is op de korte termijn de beste oplossing. Dan krijg je aangevuld tot het sociaal minimum.

Kan je voor de langere termijn nog iets van een studie doen? of verdiepingscursussen of iets dergelijks zodat je een baan kan vinden waarbij je met weinig uren meer verdient? 850,- per maand lijkt me namelijk wel heel erg weinig, dan werk je 2,5 dag per week voor minimumloon ofzo? Of 1 dag voor een goed salaris?

ik werk 10 uur per week meer kan ik met mijn gezondheid niet aan.

maar omdat ik toen ik ziek werd niet mijn eigen ziek gemeld heb maar een ander baan ben gaan zoeken voor minder uur, heb misschien mijn eigen in de vingers gesneden maar dat was toen ik nog getrouwd was en mijn loon extra was.
Je komt toch niet in aanmerking van een aanvullende uitkering zolang je spaargeld hebt? Dacht ik....

Dikke mosterd misschien
quote:redband schreef op 05 mei 2012 @ 14:40:

Met een drie jarig kind is het nog te doen, niet als hij straks een tiener is dat zijn net van die lintwormen die door blijven eten en groeien.daar heb je gelijk in, dan stijgen de kosten ook.
quote:lamystere schreef op 05 mei 2012 @ 10:36:

[...]

Ja precies, dat vind ik zo vreemd. Het is niet eens een tweede leg van hem, dan zou ik het nog wel kunnen accepteren. Maar dit zijn kinderen van een andere man, die verantwoordelijk is voor zijn kroost. Is het mogelijk, maar wellicht niet, dat je je ex overtuigd voor een rechszaak tegen de ex van zijn vriendin. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie verhoudingen liggen en of hij wil meedenken hierover.

Maar met die boodschappen ga je het redden hoor!Ex en ik praten of zien elkaar niet meer, hij is toen zoon nog een baby was uit de ouderlijke macht gezet en mag geen kontakt met hem of mij. Dus wat jij schrijft is geen oplossing.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 05 mei 2012 @ 11:14:

[...]

Reken even goed door of aflossen bij DUO wel verstandig is.

Welke rente percentage betaal je? En heb je een goede spaarrekening uitgezocht (www.vanspaarbankveranderen.nl zet alle rentepercentages op een rijtje). Het is goed mogelijk dat nu alles aflossen je extra geld gaat kosten doordat je meer rente krijgt over je spaartegoed dan je betaald over je studieschuld.

Verder, heb je al eens gekeken of je in aanmerking komt voor middeling inkomstenbelasting box 3? Dat zou je eenmalig nog een extra bedrag op kunnen leveren.

Zie hier voor meer informatie op de site van de belastingdienst.

Hier kun je uitrekenen of je er voor in aanmerking komt.

Volgens mij heb je ook een bereken uw recht pagina, kun je zien waar je allemaal recht op hebt.

Verder zou ik eens goed uitzoeken of je niet toch gedeeltelijk ziek kunt worden verklaard dat zou een hoop kunnen schelen, maar hier heb ik helemaal geen verstand van.Bedankt hier ga ik eens naar kijken.
Je gaat het wel redden hoor!

Wat iedereen dus al zegt, op naar de Sociale Dienst. Je hoort sowieso aangevuld te worden tot het bijstandsminimum voor een alleenstaande ouder. En laat je horen! Ook bij Sociale Zaken. Ze kunnen namelijk eisen dat je meer gaat werken. Gewoon door blijven gaan, niet bij de pakken neerzitten. Als Sociale Zaken je verplichtingen geeft hier aan voldoen.

Ik zit nu ook in de situatie dat ik in de bijstand kom, ik krijg 180 euro kinder- en 36 euro partneralimentatie, dit wordt echter wel gekort op de bijstand. Verder kan ik ook alleenstaande ouderkorting aanvragen en heb ik recht op zorgtoeslag en kindgebonden budget. Er zijn ook nog allerlei minimaregelingen bij de gemeente om je kind bijvoorbeeld op een sport te doen. Ik betaal hier zo'n 600 euro huur inclusief gas en water. Ik leef van 60 euro per week en daarmee spaar ik ook heel langzaam mijn uitzet bij elkaar. Dus het gaat je wel lukken.

Kijk eens naar www.rechtopbijstand.nl en www.rechtopminimavoorzieningen.nl

Kijk ook eens naar: http://mens-en-samenlevin ... ering-1-janauri-2012.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven