Hoe bevalt wonen op een hogere etage?

14-10-2025 14:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben aan het kijken naar een nieuwbouwappartement in een gebouw dat meer dan 20 etages hoog wordt. Mooie ruime appartementen met grote woonkamers, het ziet er echt goed uit. Ik zie drie appartementen die ik interessant vind: op de 9e, de 12e en de 20e etage. Het lijkt mij aan de ene kant heel fijn om zo hoog mogelijk te zitten maar hoe is dat als je er echt woont? Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Ik heb een tijdje op de 15e verdieping gewoond. Voordelen: prachtig uitzicht, dat vond ik echt genieten! Op de 15e woonde ik hoog genoeg om ruim over de bomen heen te kijken en ik kon de stad 15 km verderop zien liggen. Prachtig schouwspel met de wolken en onweer was helemaal bijzonder, laat staan de vuurwerkshow met oud en nieuw.

Het grote nadeel: bij je reistijd moet je altijd 5 minuten optellen, want je moet eerst nog helemaal naar beneden. Maar dat nadeel heb je ook al als je op de 4e etage woont.

Daarnaast was er in ons appartement een probleem met het ontluchten van de verwarming, omdat de lucht van het hele gebouw naar boven gaat of iets dergelijks en wij daardoor heel vaak onze verwarming moesten ontluchten (er waren in totaal 16 verdiepingen). Maar dat kan ook specifiek aan ons gebouw hebben gelegen. Uiteindelijk is er op de verwarming waar het probleem het grootste was (die moest dagelijks ontlucht worden) een automatisch ontluchter geplaatst, dat hielp.
Ik heb een paar jaar geleden ontdekt dat ik zicht op de straat wil hebben. Wat mensen die voorbij lopen, een beetje visueel contact houden met het leven buiten de deur. In een huis waarin dat niet kan ga ik me eenzaam voelen. Op éénhoog of tweehoog zie ik dat nog, maar op grote hoogte niet meer.

Hoe mooi het uitzicht ook is, ik zou daarom zelf niet meer hoog willen wonen.
Na zevenhonderd jaren
Heerlijk en geen nadelen wat mij betreft! Ik heb een paar jaar 12 hoog gewoond. Fantastisch uitzicht, privacy op het balkon, midden in de stad (in mijn geval) maar toch een eigen plekje, geen inkijk.
Het grootste nadeel vind ik de gevallen waarin de lift het niet doet...
En als ik mijn fiets moet repareren dan moet ik of al mijn gereedschap mee naar beneden brengen, of de fiets omhoog, want op en neer lopen is een beetje een gedoe.

Voor de rest wonen wij heerlijk op 10 hoog. Prachtig (vrij) uitzicht. Veel zonlicht, weinig noodzaak tot stoken. Voelt ook minder inbraakgevoelig.
Ik zou alleen hoog willen wonen als ik het penthouse had. Ik woon nu op 3 en 4 hoog en mis nu soms al een beetje de verbinding met de straat. Aan de andere kant is er ook iets voor privacy te zeggen.
Hoogste dat ik gewoond heb, is 5 hoog. We hadden nog 1 verdieping boven ons. Dan had ik liever op de 6e gewoond. Heerlijk het uitzicht en de privacy.

Voordeel van de 20e is dus dat je geen bovenburen hebt.
Maar het uitzicht zal van de 9e en 12e net zo mooi zijn. En ook hopen dat de lift nooit kapot is..
Biebeltje schreef:
14-10-2025 14:56
Het grootste nadeel vind ik de gevallen waarin de lift het niet doet...
En als ik mijn fiets moet repareren dan moet ik of al mijn gereedschap mee naar beneden brengen, of de fiets omhoog, want op en neer lopen is een beetje een gedoe.
Er zijn in ieder geval 2 liften in het pand als ik het goed zie maar dat ga ik navragen. Iets als de fiets is een goeie, er lijkt geen eigen berging bij te zitten dus dat is wel onhandig dan inderdaad.
Ginevra schreef:
14-10-2025 14:51
Ik heb een paar jaar geleden ontdekt dat ik zicht op de straat wil hebben. Wat mensen die voorbij lopen, een beetje visueel contact houden met het leven buiten de deur. In een huis waarin dat niet kan ga ik me eenzaam voelen. Op éénhoog of tweehoog zie ik dat nog, maar op grote hoogte niet meer.

Hoe mooi het uitzicht ook is, ik zou daarom zelf niet meer hoog willen wonen.
Nou dat is precies wat ik mij afvraag. Voor een paar dagen ergens in een stad heb ik het wel vaker gedaan op zo'n hoogte maar ik had dus wel een beetje het gevoel dat ik het contact met de stad kwijt was.
Pilea schreef:
14-10-2025 14:46
Daarnaast was er in ons appartement een probleem met het ontluchten van de verwarming, omdat de lucht van het hele gebouw naar boven gaat of iets dergelijks en wij daardoor heel vaak onze verwarming moesten ontluchten (er waren in totaal 16 verdiepingen). Maar dat kan ook specifiek aan ons gebouw hebben gelegen. Uiteindelijk is er op de verwarming waar het probleem het grootste was (die moest dagelijks ontlucht worden) een automatisch ontluchter geplaatst, dat hielp.
Er is overal vloerverwarming en -koeling dus dat scheelt qua verwarming maar waterdruk kan natuurlijk wel een punt zijn. Ga ik ook vragen!
Ik heb een tijdje op vijf hoog gewoond en het uitzicht was best leuk, met langsvliegende vogels, maar ik miste de tuin. Het gevoel dat je niet even naar buiten kunt lopen wanneer je dat wilt. Maar dat zou ik op de tweede verdieping net zo goed hebben.

Wat vooral irritant was, was Jack de Knipper. Iemand die steeds de liftkabels doorknipte. Dan moest iedereen weer wekenlang met de trap tot het weer gerepareerd was, want dat was niet zo simpel. Dat ging zo een jaar of wat door tot hij eindelijk werd opgepakt. In die situatie word je op de 20e verdieping niet zo vrolijk vermoed ik (onze flat ging tot 12 verdiepingen). Maar ik geloof dat ons land ook weer niet vergeven is van Jack de Knippers dus dat zal wel weer meevallen.
Wat grappig, het is al vaker genoemd. Ik zou niet hoger willen wonen dan drie of vier hoog, omdat je dan geen binding meer hebt met wat zich op straat afspeelt. Het uitzicht op 10 hoog blijft altijd hetzelfde, maar ik kijk graag naar buiten om wat daar gebeurt.
Ik ben dan zo'n paniektype die wil weten of de ladderwagen van de brandweer er nog wel bij kan.
AI zegt zo'n 32 meter voor een standaard brandweerauto en tot de 9de etage. Dus ik zou die nemen :)
Maar eigenlijk is brandgevaar voor mij de reden om nooit op dergelijke hoogtes te willen/durven wonen.
jojojo wijzigde dit bericht op 14-10-2025 15:50
21.21% gewijzigd
Ik heb hoogtevrees en durf niet zo hoog te wonen. Begin deze eeuw bezochten we vrienden die op de 30e verdieping van een Rotterdamse woontoren woonden. Bij stevige wind zag je de hanglampen bewegen, dat vond ik echt spannend. Ik was zó blij toen ik weer met beide voeten op vaste grond stond.
Ik woon al bijna 30 jaar op 15 hoog en wil nooit meer lager. Ik heb vrij uitzicht (en monumentale laagbouw voor ons pand, dus dat uitzicht blijft), veel licht en krijg alle jaargetijden zoveel beter mee. De luchten zijn prachtig, ik kijk vooral op groen en water en zie alle blaadjes van kleur veranderen, alle perkjes in de bloei gaan e.d. Omdat ik ramen van vloer tot plafond heb, 'eindigt' mijn huis ook niet bij het raam en lijkt de woonoppervlakte veel ruimer.
Er zijn twee liften en het is nog maar 1 keer voorgekomen dat ik met de trap moest omdat er een algemene stroomstoring in het gebied was. Mijn fiets staat in een eigen box op de eerste etage en ik heb een eigen parkeerplek op het privé terrein.
Door de bouwvorm kijkt er niemand op mijn balkon en zit ik daar dus 'vrij'. Verder is het een goed onderhouden gebouw en hoor ik nagenoeg niets van de buren.
Voor mezelf kan ik geen enkel nadeel van hoog wonen bedenken, alleen maar voordelen. Zelfs dat eventuele inbrekers nog 14 verdiepingen onder me uit kunnen kiezen voelt als een voordeel ;-D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
jojojo schreef:
14-10-2025 15:46
Ik ben dan zo'n paniektype die wil weten of de ladderwagen van de brandweer er nog wel bij kan.
AI zegt zo'n 32 meter voor een standaard brandweerauto en tot de 9de etage. Dus ik zou die nemen :)
Maar eigenlijk is brandgevaar voor mij de reden om nooit op dergelijke hoogtes te willen/durven wonen.
Dat vind ik ook een héél goed argument. Ik heb ook een tijdje op de 15e etage gewerkt ergens en daar holde de brandweer gewoon alle trappen op bij een brandmelding (wat gelukkig op zijn hoogst een smeulende asbak was). Ik ga ook vragen hoe het zit met brandveiligheid op zo'n grote hoogte.
Wombat schreef:
14-10-2025 15:39
Ik heb een tijdje op vijf hoog gewoond en het uitzicht was best leuk, met langsvliegende vogels, maar ik miste de tuin. Het gevoel dat je niet even naar buiten kunt lopen wanneer je dat wilt. Maar dat zou ik op de tweede verdieping net zo goed hebben.

Wat vooral irritant was, was Jack de Knipper. Iemand die steeds de liftkabels doorknipte. Dan moest iedereen weer wekenlang met de trap tot het weer gerepareerd was, want dat was niet zo simpel. Dat ging zo een jaar of wat door tot hij eindelijk werd opgepakt. In die situatie word je op de 20e verdieping niet zo vrolijk vermoed ik (onze flat ging tot 12 verdiepingen). Maar ik geloof dat ons land ook weer niet vergeven is van Jack de Knippers dus dat zal wel weer meevallen.
Er is dus wel een balkon en bij een van de appartementen zelfs 2 balkons. Ze zijn ook vrij gelegen gezien de opbouw van het pand. Je zit niet op een rijtje zeg maar.

Jack de knipper is héél eng zeg! Ik hoop dat die met pensioen is.
OlleGrieze schreef:
14-10-2025 16:03
Ik woon al bijna 30 jaar op 15 hoog en wil nooit meer lager. Ik heb vrij uitzicht (en monumentale laagbouw voor ons pand, dus dat uitzicht blijft), veel licht en krijg alle jaargetijden zoveel beter mee. De luchten zijn prachtig, ik kijk vooral op groen en water en zie alle blaadjes van kleur veranderen, alle perkjes in de bloei gaan e.d. Omdat ik ramen van vloer tot plafond heb, 'eindigt' mijn huis ook niet bij het raam en lijkt de woonoppervlakte veel ruimer.
Er zijn twee liften en het is nog maar 1 keer voorgekomen dat ik met de trap moest omdat er een algemene stroomstoring in het gebied was. Mijn fiets staat in een eigen box op de eerste etage en ik heb een eigen parkeerplek op het privé terrein.
Door de bouwvorm kijkt er niemand op mijn balkon en zit ik daar dus 'vrij'. Verder is het een goed onderhouden gebouw en hoor ik nagenoeg niets van de buren.
Voor mezelf kan ik geen enkel nadeel van hoog wonen bedenken, alleen maar voordelen. Zelfs dat eventuele inbrekers nog 14 verdiepingen onder me uit kunnen kiezen voelt als een voordeel ;-D
Oei jij beschrijft inderdaad de voordelen die ik ook zie! Het is in de randstad en bij helder weer kan je dus de kustlijn zien en ook Schiphol. Ik heb echt het idee dat ik alleen maar voor het raam ga zitten de eerste tijd! Heb jij geen last van een schommelend gebouw? Toen ik op de 15e werkte schudde inderdaad de lampen af en toe bij harde wind maar dat was een oud gebouw.
Ik heb ook op hoogte gewoond en miste ook de tuin. En voor mij is een balkon niet hetzelfde.

Maar qua veiligheid vind ik het prima
De mensen die een tuin misten: houd je dan van tuinieren? Ik houd daar totaal niet van en ik kan nauwelijks een cactus in leven houden dus daar ligt het niet aan bij mij.
eeka schreef:
14-10-2025 16:23
De mensen die een tuin misten: houd je dan van tuinieren? Ik houd daar totaal niet van en ik kan nauwelijks een cactus in leven houden dus daar ligt het niet aan bij mij.
Ja, ik hou van tuinieren.
Maar ik houd ook heel erg van op blote voeten naar buiten wandelen.
En een beetje mijn terrasje vegen
Oh en van scharrelende vogeltjes, gefladder in de heg enzo
eeka schreef:
14-10-2025 16:23
Ja, ik ben een slordige en luie tuinier en heb geen groene vingers, dus mijn tuin is altijd een rommeltje. Maar ik vind het wél heel lekker om wat buiten te grutten, beetje snoeien, beetje nieuwe plantjes neerzetten, dat soort dingen. Eventueel zou ik dat op een groot balkon of dakterras ook wel kunnen, met wat bakken en planten. Maar die connectie met de straat zou ik missen.
Na zevenhonderd jaren
Ik houd niet zozeer van tuinieren, maar wel van het uitzicht. Ik ben dol op mijn huidige tuin. De bloemen en struiken, algeheel groen om je heen. De vogeltjes. Regelmatig een eekhoorn die langskomt en heel soms een rondscharrelend egeltje. Een vijver met een paar gezellige kikkers.
Op blote voeten door het gras als het mooi weer is, en buiten kunnen eten in de zomer. De geur van nat gras na een regenbui. Heerlijk vind ik dat!
Een kennis van mij woont 11 hoog in een flat en wanneer het daar heel hard waait voel je het pand bewegen. Ik vind het doodeng en kom er dus ook nog maar weinig. Het betreft wel een oudere flat en geen nieuwbouw dus wellicht kan daar verschil in zitten.

Verder zou ik me erg zorgen maken over brand, hoe is dat geregeld bij een flat van 20 hoog?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven