Geld & Recht alle pijlers

Zelf pensioen regelen: tips?

27-01-2018 22:32 14 berichten
Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen. Mijn potentiële nieuwe werkgever is niet aangesloten bij een pensioenfonds, maar keert wel een extra bedrag uit wat ik zou kunnen gebruiken voor het sparen van pensioen (daar is het in principe voor bedoeld).

Dat ben ik ook van plan, maar mijn vraag is vooral: hoe? Met pensioensparen of een lijfrentepolis heb je wel de belastingvoordelen, maar niet de flexibiliteit als je eerder bij je geld wil (ivm arbeidsongeschiktheid, huis willen kopen, noem het maar) als bij ‘gewoon’ sparen/beleggen of een langlopend deposito...

En als ik wel voor pensioensparen/lijfrente ga, waar moet ik dan op letten?

Alvast bedankt voor alle input!
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 27-01-2018 22:38
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met dit soort vragen kun je beter terecht bij een financieel adviseur.
Tvp
Ik werk op dit moment ook bij een werkgever zonder pensioenopbouw. Ik spaar daar zelf voor, mijn werkgever betaalt niks extras.
Op dit moment doe ik dat gewoon op de normale spaarrekening tot ik een leuk bedrag bij elkaar gespaard heb.
Dan ga ik om de tafel zitten met mijn financieel adviseur om te kijken wat een goed rendement geeft tegen een zo laag mogelijk risico. En wat alle voor- en nadelen zijn.
Hij mag dat voor mij uitzoeken ;-)
Gewoon_Boef schreef:
27-01-2018 22:37
Met dit soort vragen kun je beter terecht bij een financieel adviseur.
Wellicht dat ik daar uiteindelijk ook aanklop, maar dit lijkt me een vrij algemene vraag en misschien zijn er (ervarings)deskundigen in de zaal.
Ben ook benieuwd naar de afwegingen die zij dan grofweg hebben gemaakt. Soms helpt het om vanuit een andere invalshoek naar dingen te kijken.
Fruity-Pebbles schreef:
27-01-2018 22:48
Ik werk op dit moment ook bij een werkgever zonder pensioenopbouw. Ik spaar daar zelf voor, mijn werkgever betaalt niks extras.
Op dit moment doe ik dat gewoon op de normale spaarrekening tot ik een leuk bedrag bij elkaar gespaard heb.
Dan ga ik om de tafel zitten met mijn financieel adviseur om te kijken wat een goed rendement geeft tegen een zo laag mogelijk risico. En wat alle voor- en nadelen zijn.
Hij mag dat voor mij uitzoeken ;-)
Dat klinkt ook niet gek... Maar betaal je straks dan niet twee keer belasting? Nu omdat het gewoon telt als box 1 inkomen (loon uit werk), en straks als het uitgekeerd wordt, nog een keer omdat het telt als box 1 inkomen (inkomen uit lijfrente/pensioen)?
Als ZZP-er heb ik gekozen voor indexbeleggen. Tot nu toe wegen de goede rendementen op tegen het nadeel dat het niet aftrekbaar is.

En mocht je een koopwoning hebben is hypotheek aflossen ook een goede.

Ik vond die opties in elk geval aantrekkelijker dan de officiële pensioen spaar mogelijkheden. En kan je ook prima zelf uitzoeken.
https://www.google.nl/search?q=site%3Af ... 8Afmq4r4CA
Als je een hypotheek hebt dan zou ik die gaan aflossen met het extra bedrag.
Thanks!
z-u-s schreef:
27-01-2018 22:51
Dat klinkt ook niet gek... Maar betaal je straks dan niet twee keer belasting? Nu omdat het gewoon telt als box 1 inkomen (loon uit werk), en straks als het uitgekeerd wordt, nog een keer omdat het telt als box 1 inkomen (inkomen uit lijfrente/pensioen)?
Dat zou kunnen, maar als ik het nu wegzet (bijvoorbeeld aandelen) en het wordt meer dan 42k dan moet er ook belasting over betaald worden. Kom ik niet onderuit :-)
vivachantal schreef:
28-01-2018 04:23
Als je een hypotheek hebt dan zou ik die gaan aflossen met het extra bedrag.
Nope, geen hypotheek. Wel al studieschuld versneld aan het aflossen..
Fruity-Pebbles schreef:
28-01-2018 12:20
Dat zou kunnen, maar als ik het nu wegzet (bijvoorbeeld aandelen) en het wordt meer dan 42k dan moet er ook belasting over betaald worden. Kom ik niet onderuit :-)
Toch zou ik het anders doen in jouw geval.
Het nu 'gewoon' sparen en pas als het 'wat is' er over na gaan denken, betekent mogelijk dat je rendement misloopt.

Ik ben ZZP'er en heb het op een pensioen-spaarrekening vast gezet. Dat valt niet in box 1, ik heb iets van 4 of 5% rente (vanaf looptijd, dus niet vanaf dat ik bij financieel adviseur ben geweest...). Ik mag er inderdaad niet aankomen voor mijn 65ste Z-U-S, maar ik wil het dan ook serieus voor mijn pensioen gebruiken.
Dat rente% haal je nu overigens misschien niet meer, weet niet wat de rente voor lange deposito's is momenteel.
Courage-- schreef:
28-01-2018 13:10
Toch zou ik het anders doen in jouw geval.
Het nu 'gewoon' sparen en pas als het 'wat is' er over na gaan denken, betekent mogelijk dat je rendement misloopt.

Ik ben ZZP'er en heb het op een pensioen-spaarrekening vast gezet. Dat valt niet in box 1, ik heb iets van 4 of 5% rente (vanaf looptijd, dus niet vanaf dat ik bij financieel adviseur ben geweest...). Ik mag er inderdaad niet aankomen voor mijn 65ste Z-U-S, maar ik wil het dan ook serieus voor mijn pensioen gebruiken.
Dat rente% haal je nu overigens misschien niet meer, weet niet wat de rente voor lange deposito's is momenteel.
Voor nu is het gewoon veel te weinig. Ik spaar 150€ per maand voor ‘later’. Het is nog geen €1000. Ik werk er ook nog niet zo lang.
Voor nu is het geen prio om er naar te laten kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven