zorgverzekering pas in januari afsluiten
donderdag 26 november 2020 om 09:58
Ik lees het volgende:
"Tot 1 februari met terugwerkende kracht een zorgverzekering afsluiten
Je kunt nog tot 1 februari een zorgverzekering afsluiten, als je de oude zorgverzekering vóór 1 januari hebt opgezegd. De ingangsdatum van de nieuwe verzekering is 1 januari. De nieuwe verzekering gaat dus met terugwerkende kracht in. De zorgkosten die je maakt voordat de nieuwe zorgverzekering in gaat, komt voor rekening van de nieuwe verzekeraar. "
Weet iemand of dit dan ook betekend dat als je pas op 28 januari een verzekering afsluit, maar je breekt op 14 januari een been. Je de kosten voor het breken van je been dan ook helemaal zelf moet betalen? Of hoe zit dit dan?
Anders is het toch ook heel interessant om pas eind januari een nieuwe verzekering te kiezen en dan bijvoorbeeld pas te kiezen of je een hoog of laag eigen risico neemt?
"Tot 1 februari met terugwerkende kracht een zorgverzekering afsluiten
Je kunt nog tot 1 februari een zorgverzekering afsluiten, als je de oude zorgverzekering vóór 1 januari hebt opgezegd. De ingangsdatum van de nieuwe verzekering is 1 januari. De nieuwe verzekering gaat dus met terugwerkende kracht in. De zorgkosten die je maakt voordat de nieuwe zorgverzekering in gaat, komt voor rekening van de nieuwe verzekeraar. "
Weet iemand of dit dan ook betekend dat als je pas op 28 januari een verzekering afsluit, maar je breekt op 14 januari een been. Je de kosten voor het breken van je been dan ook helemaal zelf moet betalen? Of hoe zit dit dan?
Anders is het toch ook heel interessant om pas eind januari een nieuwe verzekering te kiezen en dan bijvoorbeeld pas te kiezen of je een hoog of laag eigen risico neemt?

donderdag 26 november 2020 om 10:02
Nee, je leest niet goed. De oude dient je voor 1 januari op te zegen, de nieuwe voor 28 januari af te sluiten, maar deze gaat in per 1 januari. De kosten van een gebroken been in die periode hoef je dus niet zelf te betalen, die zijn gedekt door de nieuw verzekering.
Ik snap niet wat dat met de keuze voor hoog of laag eigen risico te maken heeft.
Ik snap niet wat dat met de keuze voor hoog of laag eigen risico te maken heeft.
donderdag 26 november 2020 om 10:07
Nou ja, als er iets in januari gebeurt wat veel eigen risico opslokt dan kun je eind januari nog gauw kiezen voor laag eigen risico.Dahlia74 schreef: ↑26-11-2020 10:02Nee, je leest niet goed. De oude dient je voor 1 januari op te zegen, de nieuwe voor 28 januari af te sluiten, maar deze gaat in per 1 januari. De kosten van een gebroken been in die periode hoef je dus niet zelf te betalen, die zijn gedekt door de nieuw verzekering.
Maar als er niks gebeurt dan sta je voor precies dezelfde keuze als voorheen.
donderdag 26 november 2020 om 10:08
Ik denk dat je in februari voor twee maanden premie betaalt. Je schiet hier niets mee op behalve extra gedoe.
Als jij op de SEH aankomt en niet verzekerd bent, kun je soms eerst een voorschot van 500 euro moeten pinnen voordat je geholpen wordt. De rekening schiet je dan eerst zelf voor.
Heb je je wel eens verdiept in het starttarief van een ambulance voordat deze ook maar een kilometer gereden heeft of wat een ligdag in het ziekenhuis je kost?
Als jij op de SEH aankomt en niet verzekerd bent, kun je soms eerst een voorschot van 500 euro moeten pinnen voordat je geholpen wordt. De rekening schiet je dan eerst zelf voor.
Heb je je wel eens verdiept in het starttarief van een ambulance voordat deze ook maar een kilometer gereden heeft of wat een ligdag in het ziekenhuis je kost?

donderdag 26 november 2020 om 10:10
Je schiet er in zoverre mee op dat je langer de tijd hebt om een keus te maken qua verzekering.
Ambulances laten echt niemand liggen. Die gaan niet voor het inladen vragen naar je nieuwe polis. En op de EH in het ziekenhuis ook niet.
donderdag 26 november 2020 om 10:21
Nee je wordt gewoon geholpen maar krijgt wel zelf de rekening op je naam totdat je zelf een verzekering hebt geregeld. Bij inschrijving op de SEH wordt gelijk naar je naam, BSN en verzekering gekeken als je enigszins aanspreekbaar bent en anders zoekt er wel iemand in je spullen.PoezzinBoots schreef: ↑26-11-2020 10:10Ambulances laten echt niemand liggen. Die gaan niet voor het inladen vragen naar je nieuwe polis. En op de EH in het ziekenhuis ook niet.
Alle niet noodzakelijke zorg zoals met krukken naar huis is dan maar jammer, je krijgt geen krukken mee tenzij je direct je portemonnee trekt.
Laatst hadden we nog een persoon met Covid uit voormalig Joegoslavië die niet verzekerd was. Diegene kon eerst 500 euro voorschot afrekenen op de SEH. Er zijn meer mensen niet verzekerd dan je misschien denkt. Soms gewetensbezwaar, hier op vakantie en daarom onverzekerd maar ook mensen die hier illegaal zijn en zich hier niet kunnen verzekeren zonder BSN.
donderdag 26 november 2020 om 10:29
AnAppleADay schreef: ↑26-11-2020 10:07Nou ja, als er iets in januari gebeurt wat veel eigen risico opslokt dan kun je eind januari nog gauw kiezen voor laag eigen risico.
En dan kies je voor een hoog eigen risico omdat er in januari niets is gebeurd, en dan breek je je been op 1 februari
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

donderdag 26 november 2020 om 10:32
Vanuit mijn werkveld weet ik dat prima maar dat heeft niks met de vraag van TO te maken.
De hele maand januari nog de mogelijkheid om de zorgverzekering te kiezen is niks nieuws.
donderdag 26 november 2020 om 11:01
Precies dit inderdaad. Dat kan dus op die manier?AnAppleADay schreef: ↑26-11-2020 10:07Nou ja, als er iets in januari gebeurt wat veel eigen risico opslokt dan kun je eind januari nog gauw kiezen voor laag eigen risico.
donderdag 26 november 2020 om 11:03

donderdag 26 november 2020 om 11:06
Nee dat kan dan niet want bij een andere zorgverzekeraar ben je dan te laat.AnAppleADay schreef: ↑26-11-2020 10:07Nou ja, als er iets in januari gebeurt wat veel eigen risico opslokt dan kun je eind januari nog gauw kiezen voor laag eigen risico.

donderdag 26 november 2020 om 11:12
Waarom dit risico nemen? Door jaren hoog eigen risico heb je ook kunnen sparen voor het geval je wel gebruikt maakt van je eigen risico.
Je neemt ook het risico dat je de zorgverzekering eventueel te laat afsluit, met alle gevolgen van dien.
donderdag 26 november 2020 om 11:15
Ja dat kan. Maar als je wel per 1 januari moest kiezen kan je ook eind december een tandarts afspraak maken.
Het levert je niks op behalve een maand langer bedenktijd.
donderdag 26 november 2020 om 11:21

donderdag 26 november 2020 om 11:21
In de OP staat dat je voor 1 januari de oude opgezegd moet hebben en je nieuwe kun je niet eind januari opzeggen per 1 januari.AnAppleADay schreef: ↑26-11-2020 11:18Hoe bedoel je? Je kunt toch gewoon eind januari elke zorgverzekering nog aanschaffen?
donderdag 26 november 2020 om 11:22
Hoezo neem ik risico dat ik te laat afsluit? Dat heb ik toch zelf in de hand? Uiterlijk 31 januari.
Ik neem juist minder risico hiermee.

donderdag 26 november 2020 om 11:23
Het gaat haar niet over de premie. Je moet uiterlijk 28 januari een nieuwe verzekering afsluiten, deze gaat met terugwerkende kracht in. Je betaalt gewon 12 maanden premie. TO twijfelt over welk eigen risico ze moet kiezen ivm een behandeling die ze ondergaat in januari.
donderdag 26 november 2020 om 11:24
Nee maar je kan je oude opzeggen voor 1 januari en dan na je gebroken been eind januari een nieuwe afsluiten met laag eigen risico.
Dat is wat TO bedoelt.
donderdag 26 november 2020 om 11:24
Het levert mij op dat ik minder risico loop. In een maand kan veel gebeuren.AnAppleADay schreef: ↑26-11-2020 11:15Ja dat kan. Maar als je wel per 1 januari moest kiezen kan je ook eind december een tandarts afspraak maken.
Het levert je niks op behalve een maand langer bedenktijd.
We zijn ook bezig om zwanger te raken voor een derde keer. Als in januari blijkt dat ik zwanger ben dan kan ik ook nog voor een ander pakket kiezen evt.