Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering topic 2020

12-11-2019 17:25 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moeten alle zorgverzekeraars hun premies per 2020 bekend maken.

Opvallend dat een aantal grote spelers de premies laten stijgen en een aantal de premies laten dalen. Dat zal een interessant jaar worden wat betreft overstappers!

Verder ook bekend dat de collectiviteitskortingen gehalveerd worden over het algemeen. Dus van 10% korting naar 5% korting. Uiteraard alleen voor degene die hier een collectiviteitskorting hebben via bijvoorbeeld hun werkgever.

Zit zelf al jaren bij Anderzorg met het hoogste eigen risico (885 euro) en heb al jaren het geluk dat ik hier niet aan hoef te komen.

Krijg altijd van veel mensen de vraag waarom ik dat 'risico' neem. Ik kijk er zo naar:
(premies van 2019 van Anderzorg als voorbeeld)
338 euro eigen risico = maandelijkse premie van 108 euro = 1296 euro per jaar
885 euro eigen risico = maandelijkse premie van 83 euro = 996 euro per jaar

Dit is dus een verschil van 300 euro aan premie per jaar. Het verschil in eigen risico is 500 euro dus je 'risico' is in mijn ogen dan maar 200 euro per jaar. Als ik 2 jaar dit risico neem en het ene jaar heb ik pech en betaal ik de 885 euro zelf en het andere jaar maak ik nergens gebruik van heb ik nog steeds pakweg 100 euro 'winst' door dit risico te nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Stappen jullie dit jaar over? Zo ja, naar welke zorgverzekeraar?

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
16-11-2019 17:46
Ach so. Duidelijk. Zo zie je maar, dat er vaak meer haken en ogen aan zitten dan je denkt.
Ja, veel mensen weten dit niet of snappen de regel maar half. Dan staat er een operatie gepland en stoppen ze hun aanvullende verzekering, want: 'ik krijg toch een chronische machtiging. '

Klopt, nadat je er dus 20 zelf betaald hebt. 20x 35 euro, dus dan zijn ze 700 euro lichter. Dan ook nog wel eens de pech dat ze over het jaar heen gaan en kost het ze ook nog het eigen risico van het naar na de operatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal dit jaar voor het eerst 'zelf' mijn zorgverzekering uitzoeken. Heb tot nu toe standaard een verzekering die ik kreeg zodra ik 18 werd vanuit de verzekering van mijn ouders.

Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter/tandarts(ook geen checkup, ja ik weet dat dit moet maar angst etc ben daar al mee bezig) etc. Slik wel de pil en verwacht volgend jaar een aantal keer naar de fysio te gaan. Ik heb wel elk jaar een keelonsteking waarvoor ik naar de dokter ga en antibiotica krijg.

Is het verstandig om mijn eigen risico hoog te zetten? Of beter op de standaard a 385.

Waar moet ik verder op letten?
dianaf schreef:
16-11-2019 16:10
Als je meer dan 18-21 keer naar de fysio moet, dan wordt het volgens mij vergoed vanuit de basisverzekering ivm chronisch ziek.
RP7 heeft je vraag al beantwoord. Er zijn maar een paar aandoeningen die op die lijst staan. En een heleboel zaken waar je van zou denken 'dat staat er zeker op', die staan er niet op.

En dan moet je nog de eerste 20 behandelingen zelf betalen en van af de 21ste behandeling gaat het naar de basisverzekering, en daar valt het onder het eigen risico. Met een beetje pech ben je dus voor fysio minstens ~1200 euro kwijt als je je niet aanvullend hebt verzekerd.

Ik heb een aantal ongevallen gehad in mijn leven en weet gewoon dat er een kans is dat ik eens in de zo veel tijd fysio nodig heb. En eens in de zo veel tijd echt veel voor korte periode.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
16-11-2019 19:08
Ik zal dit jaar voor het eerst 'zelf' mijn zorgverzekering uitzoeken. Heb tot nu toe standaard een verzekering die ik kreeg zodra ik 18 werd vanuit de verzekering van mijn ouders.

Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter/tandarts(ook geen checkup, ja ik weet dat dit moet maar angst etc ben daar al mee bezig) etc. Slik wel de pil en verwacht volgend jaar een aantal keer naar de fysio te gaan. Ik heb wel elk jaar een keelonsteking waarvoor ik naar de dokter ga en antibiotica krijg.

Is het verstandig om mijn eigen risico hoog te zetten? Of beter op de standaard a 385.

Waar moet ik verder op letten?
Huisarts is basiszorg waarvoor geen eigen risico geldt.

In je basis verzekering zit in principe alle ziekenhuiszorg, daarvoor heb je eigen risico. Als je denkt nooit naar het ziekenhuis te hoeven kun je dat risico verhogen, daarmee krijg je een premiekorting tussen de 19,50 en 22 euro per maand. Als je die verhoging neemt, zou ik dat geld sowieso apart zetten. Buiten dat moet je dan zorgen dat je die 885 (of 875 bij dsw) kunnen missen. Dat moet je dus zo op je rekening hebben staan.

Als je fysio nodig denkt te hebben kun je dus kiezen een aanvullend pakket te nemen of afhankelijk van hoeveel je er nodig denkt te hebben betaal je direct de fysio in plaats van je aanvullende pakket.
RP7 schreef:
16-11-2019 18:25
Ja, veel mensen weten dit niet of snappen de regel maar half. Dan staat er een operatie gepland en stoppen ze hun aanvullende verzekering, want: 'ik krijg toch een chronische machtiging. '

Klopt, nadat je er dus 20 zelf betaald hebt. 20x 35 euro, dus dan zijn ze 700 euro lichter. Dan ook nog wel eens de pech dat ze over het jaar heen gaan en kost het ze ook nog het eigen risico van het naar na de operatie.
eigenlijk kun je het die mensen ook niet kwalijk nemen want het is ingewikkeld (net als belastingrecht, als de belastingdienst een fout maakt moet je bij de pinken zijn en als een geobserdeerde idioot alle wetten door nemen en 1000 bewijsstukken toesturen voor dat ze dan eindelijk zeggen dat je gelijk hebt) en niet iedereen is even snugger. Basisverzekering is verplicht door de overheid, dus vind ik de taak ook dat zij mensen heel erg goed voorlichten en met name ouderen die de meeste kans hebben op aandoeningen en dergelijke en minder digitaal zijn want papieren krijg je ook vaak niet of slechts een paar velletjes. De rest moet je op de site uit zoeken.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 19:18
eigenlijk kun je het die mensen ook niet kwalijk nemen want het is ingewikkeld (net als belastingrecht, als de belastingdienst een fout maakt moet je bij de pinken zijn en als een geobserdeerde idioot alle wetten door nemen en 1000 bewijsstukken toesturen voor dat ze dan eindelijk zeggen dat je gelijk hebt) en niet iedereen is even snugger. Basisverzekering is verplicht door de overheid, dus vind ik de taak ook dat zij mensen heel erg goed voorlichten en met name ouderen die de meeste kans hebben op aandoeningen en dergelijke en minder digitaal zijn want papieren krijg je ook vaak niet of slechts een paar velletjes. De rest moet je op de site uit zoeken.
Klopt, het was ook geen verwijt naar de klant/patiënt, het is meer dat vanuit de overheid of zorgverzekeraar slecht word voorgelicht.

Je wil niet weten hoe vaak zorgverzekeringen aan de telefoon tegen klanten zeggen dat 'de fysio er dan maar even een chronische code op moet zetten'. Dat kan en mag helemaal niet, want zo zijn de regels niet.
Ah, ik ga eens meelezen hier!

Wat zoek ik?
- korting bij jaarbetaling premie
- geen extra eigen risico bovenop de 385 euro omdat ik nog een behandeltraject heb lopen
- aanvullend weer fysio, denk dat ik met 10x al voldoende heb, heb diastase na zwangerschap waar ik wat mee wil
- hoge vergoeding voor langwerkende adhd medicatie, wil dit namelijk gaan proberen dit jaar ipv kortwerkende. Mogelijk ook lisdex of strattera, wat allemaal duur spul is.
- vrije artsenkeuze, geen budgetpolis. Daar liep ik dit jaar ook op vast en kon niet terecht bij prajtijk waar ik eigenlijk wilde

Ik ga komende maand nog naar de tandarts, mochten er dingen zijn die gedaan moeten worden, dan weet ik og ik een verzekering ervoor moet nemen. Als er niks uitkomt, betaal ik het schoonmaken bij mondhyeiniste zelf wel. Tanden bleken of beugels voor volwassenen worden denk ik nergens vergoed?

Nu eens zoeken wat past hierbij
RP7 schreef:
16-11-2019 19:20


Je wil niet weten hoe vaak zorgverzekeringen aan de telefoon tegen klanten zeggen dat 'de fysio er dan maar even een chronische code op moet zetten'. Dat kan en mag helemaal niet, want zo zijn de regels niet.

Ach toe. Dat heeft bij ons (zorgverzekeraar) echt nog nooit iemand gezegd tegen een klant.
Je mag niet zomaar advies geven hé. Daar gaat een opleiding en WFTzorg aan vooraf.

Dat mensen het na 3x uitleggen nog niet snappen en er dan maar een draai aan geven gebeurt wel.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
16-11-2019 19:32
Ach toe. Dat heeft bij ons (zorgverzekeraar) echt nog nooit iemand gezegd tegen een klant.
Je mag niet zomaar advies geven hé. Daar gaat een opleiding en WFTzorg aan vooraf.

Dat mensen het na 3x uitleggen nog niet snappen en er dan maar een fraai aan geven gebeurt wel.
Er is gebeld met de verzekeraar op speaker in de behandelkamer. Dat is letterlijk horen zeggen en gebeurd meer dan eens.

Vorig jaar een groot drama met foutieve informatie naar COPD patienten toe.
Kerstfeest1998 schreef:
16-11-2019 19:08
Ik zal dit jaar voor het eerst 'zelf' mijn zorgverzekering uitzoeken. Heb tot nu toe standaard een verzekering die ik kreeg zodra ik 18 werd vanuit de verzekering van mijn ouders.

Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter/tandarts(ook geen checkup, ja ik weet dat dit moet maar angst etc ben daar al mee bezig) etc. Slik wel de pil en verwacht volgend jaar een aantal keer naar de fysio te gaan. Ik heb wel elk jaar een keelonsteking waarvoor ik naar de dokter ga en antibiotica krijg.

Is het verstandig om mijn eigen risico hoog te zetten? Of beter op de standaard a 385.

Waar moet ik verder op letten?
Tot 21 jaar wordt de pil wel vergoed uit de basisverzekering, maar valt denk ik wel gewoon onder het eigen risico. Medicatie die een arts voor schrijft ook, en apothekerskosten (eerste uitleg gesprek, terhandstellingskosten...). Huisarts betaal je nooit zelf.

Ga je op je zelf wonen en studeren? Kun je het eigen risico op vangen als je het maximaal zet?

En let op met basisverzekeringen kiezen: kijk welke ziekenhuizen in de buurt zijn en waar de basisverzekering waar je voor kiest daar een contract mee heeft. Want je wil niet dat als er iets is je 100km verder op pas een ziekenhuis hebt waar je volledige vergoeding krijgt ipv 60% of 75%.

Als er niks is met je gebit kun je die ene controle met een paar foto's vast zelf betalen. Is deze niet iets voor je: www.just.nl/zorgverzekering. Je kunt het eigen risico dan niet verhogen, deels verhogen of max verhogen.

Kunnen je ouders niet mee kijken? Krijg je zorg toeslag? Allemaal dingen om uit te zoeken..
RP7 schreef:
16-11-2019 19:20
Klopt, het was ook geen verwijt naar de klant/patiënt, het is meer dat vanuit de overheid of zorgverzekeraar slecht word voorgelicht.

Je wil niet weten hoe vaak zorgverzekeringen aan de telefoon tegen klanten zeggen dat 'de fysio er dan maar even een chronische code op moet zetten'. Dat kan en mag helemaal niet, want zo zijn de regels niet.
Zorgverleners zelf doen het iig ook massaal, ff andere code of 'ernstige acné' terwijl het gaat om heel iets anders. Lijkt me toch niet dat dat echt vaak gebeurd want volgens mij worden die mensen aan de telefoon opgenomen en worden er controles gedaan door de NZA. Het is namelijk fraude en je ondermijnt als werknemer je eigen werkgever. Geloof best dat ze er bij zitten, daar niet van.

Ja ik kan mij wel echt boos maken om de overheid hoor. Het is dat ik echt zelf inmiddels het halve wetboek uit mijn kop ken dank zij fouten van de belastingdienst en de tegenwoordigheid van geest heb om dat te kunnen. Door een zo'n geintje bij mensen die wat minder bij de pinken zijn staan ze zo op straat of diep in de schulden. Belachelijk.

Er zou van uit de zorgverzekeraar zelf ook een dubbele check moeten worden gedaan, dus een after check dat als je ziet dat een risico groep voor een budget polis kiest en in de buurt vrij wel geen gecontracteerde zorgverleners zitten, ze dan daar even achter aan gaan. Dat is mega simpel in te regelen en zou ook een hoop leed en werk voorkomen.
RP7 schreef:
16-11-2019 19:34
Er is gebeld met de verzekeraar op speaker in de behandelkamer. Dat is letterlijk horen zeggen en gebeurd meer dan eens.

Vorig jaar een groot drama met foutieve informatie naar COPD patienten toe.
En omdat er bij jullie en een verzekeraar blijkbaar een misverstand/fout was scheer je alle adviseurs maar over één kam?
Echt niet oké.

En er ligt ook verantwoordelijkheid bij de fysiotherapeut. Een fysiotherapeut hoort de chronische vergoeding ook prima uit te kunnen leggen en behoort dat ook te doen aangezien zij degene zijn die beoordelen of iemand in aanmerking komt of niet.
En niet achteloos verwijzen naar "bel je verzekering maar".
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
16-11-2019 19:44
En omdat er bij jullie en een verzekeraar blijkbaar een misverstand/fout was scheer je alle adviseurs maar over één kam?
Echt niet oké.

En er ligt ook verantwoordelijkheid bij de fysiotherapeut. Een fysiotherapeut hoort de chronische vergoeding ook prima uit te kunnen leggen en behoort dat ook te doen aangezien zij degene zijn die beoordelen of iemand in aanmerking komt of niet.
En niet achteloos verwijzen naar "bel je verzekering maar".
Dat is niet hoe het is gegaan, punt 1. Verzekeraars geven hun fouten niet toe, die worden herhaaldelijk gemaakt.

Je tweede deel klopt ook al niet en zit bovendien vol aannames. De fysiotherapeut beoordeelt niet of iemand een chronische machtiging kan krijgen. Of de patiënt de behandelingen vergoed krijgt is ook niet de verantwoordelijkheid van de zorglener. Daarnaast kunnen zorgverleners zelf vaak niet meer bellen met zorgverzekeraars bij vragen, dat moet allemaal via chatboxen of via mail. En als zorgverleners een foutje maken is het direct fraude.

Overigens kan ook de verzekering de machtiging nog afwijzen na aanvragen, zonder de casus goed genoeg te kennen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 19:35
Tot 21 jaar wordt de pil wel vergoed uit de basisverzekering, maar valt denk ik wel gewoon onder het eigen risico. Medicatie die een arts voor schrijft ook, en apothekerskosten (eerste uitleg gesprek, terhandstellingskosten...). Huisarts betaal je nooit zelf.

Ga je op je zelf wonen en studeren? Kun je het eigen risico op vangen als je het maximaal zet?

En let op met basisverzekeringen kiezen: kijk welke ziekenhuizen in de buurt zijn en waar de basisverzekering waar je voor kiest daar een contract mee heeft. Want je wil niet dat als er iets is je 100km verder op pas een ziekenhuis hebt waar je volledige vergoeding krijgt ipv 60% of 75%.

Als er niks is met je gebit kun je die ene controle met een paar foto's vast zelf betalen. Is deze niet iets voor je: www.just.nl/zorgverzekering. Je kunt het eigen risico dan niet verhogen, deels verhogen of max verhogen.

Kunnen je ouders niet mee kijken? Krijg je zorg toeslag? Allemaal dingen om uit te zoeken..
Bedankt voor je reactie.

Ik woon nog thuis', studeer niet maar werk en ben 21 jaar. Ik krijg zorgtoeslag (99 p.m). Geen ouders die mee kunnen kijken.

Ik loop een beetje vast bij het gedeelte eigen risico. Als ik het goed begrijp, betaal je eerst alles zelf tot je eigen risico op is a 385 euro of?. Ik heb totaal geen kennis hierover 😅
RP7 schreef:
16-11-2019 20:04
Dat is niet hoe het is gegaan, punt 1. Verzekeraars geven hun fouten niet toe, die worden herhaaldelijk gemaakt.

Je tweede deel klopt ook al niet en zit bovendien vol aannames. De fysiotherapeut beoordeelt niet of iemand een chronische machtiging kan krijgen. Of de patiënt de behandelingen vergoed krijgt is ook niet de verantwoordelijkheid van de zorglener. Daarnaast kunnen zorgverleners zelf vaak niet meer bellen met zorgverzekeraars bij vragen, dat moet allemaal via chatboxen of via mail. En als zorgverleners een fouftje maken is het direct fraude.

Overigens kan ook de verzekering de machtiging nog afwijzen na aanvragen, zonder de casus goed genoeg te kennen.

Je praat een hele hoop onzin. Maar goed, dat gebeurt.
Ik beloof hierna niet meer op je te reageren.
Het gaat hier ook veel te ver om fouten van over en weer te bespreken. Daar gaat dit topic ook niet over.
Kerstfeest1998 schreef:
16-11-2019 20:10
Bedankt voor je reactie.

Ik woon nog thuis', studeer niet maar werk en ben 21 jaar. Ik krijg zorgtoeslag (99 p.m). Geen ouders die mee kunnen kijken.

Ik loop een beetje vast bij het gedeelte eigen risico. Als ik het goed begrijp, betaal je eerst alles zelf tot je eigen risico op is a 385 euro of?. Ik heb totaal geen kennis hierover 😅


Hier wordt alles heel simpel en duidelijk uitgelegd: https://www.uitlegzorgverzekering.nl/nl ... tap-4.html
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 19:42
Er zou van uit de zorgverzekeraar zelf ook een dubbele check moeten worden gedaan, dus een after check dat als je ziet dat een risico groep voor een budget polis kiest en in de buurt vrij wel geen gecontracteerde zorgverleners zitten, ze dan daar even achter aan gaan. Dat is mega simpel in te regelen en zou ook een hoop leed en werk voorkomen.
Een zorgverzekering is geen liefdadigheidsinstelling. Als jij een goedkopere verzekering wilt, neem je die reisafstand of beperkte keuze maar op de koop toe. Persoon A kan 5 km voor een ziekenhuis al te ver vinden, terwijl persoon B 25 km ook goed te doen vindt.

Wat zie jij als risicogroep? Een zorgverzekeraar heeft niets te maken met het IQ van een persoon of het saldo op een bankrekening van een persoon. Voor een basisverzekering mag een zorgverzekeraar niet weigeren en is er dus ook geen vragenlijst over je gezondheid. Voor een aanvullende verzekering kan iemand wel geweigerd worden als de verwachting is dat de inkomsten van de klant niet opwegen tegen de uitgaven aan zorgkosten.

Negen van de tien keer zijn mensen ontevreden over een zorgverzekeraar omdat ze zelf niet goed de voorwaarden hebben gelezen voordat ze deze verzekering afsloten of voordat ze naar een zorgverlener toe gingen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 19:42
Zorgverleners zelf doen het iig ook massaal, ff andere code of 'ernstige acné' terwijl het gaat om heel iets anders. Lijkt me toch niet dat dat echt vaak gebeurd want volgens mij worden die mensen aan de telefoon opgenomen en worden er controles gedaan door de NZA. Het is namelijk fraude en je ondermijnt als werknemer je eigen werkgever. Geloof best dat ze er bij zitten, daar niet van.

Ja ik kan mij wel echt boos maken om de overheid hoor. Het is dat ik echt zelf inmiddels het halve wetboek uit mijn kop ken dank zij fouten van de belastingdienst en de tegenwoordigheid van geest heb om dat te kunnen. Door een zo'n geintje bij mensen die wat minder bij de pinken zijn staan ze zo op straat of diep in de schulden. Belachelijk.

Er zou van uit de zorgverzekeraar zelf ook een dubbele check moeten worden gedaan, dus een after check dat als je ziet dat een risico groep voor een budget polis kiest en in de buurt vrij wel geen gecontracteerde zorgverleners zitten, ze dan daar even achter aan gaan. Dat is mega simpel in te regelen en zou ook een hoop leed en werk voorkomen.
Het is vaak wel een enorme wirwar aan codes, vaak past dan weer een code net niet of moet je kiezen. Of je wordt kei hard op een code afgerekend. Lang en complex verhaal.

Dat laatste ben ik niet met je eens. Je bent namelijk niet verplicht, alles behalve, om gecontracteerde zorg af te nemen. De zorgverzekeraar mag hierin ook niet sturen. (Ook dit gebeurd helaas wel, word toch niet meer op dialoog gereageerd dus kan het zeggen). Het niet tekenen van een contract zegt namelijk niet zozeer iets over kwaliteit van de zorgverlener, en er worden steeds vaker contracten niet getekend. Als je dan toch bij die zorgverlener wil blijven omdat je als patiënt je prettig voelt/ervaart dat er kwalitatief goede zorg geleverd word, dan kun je daar heen met het risico dat je een deel betaald. Maar dat kun je nu al navragen bij zorgverleners, en dat doen ook veel mensen gelukkig.
huisduif schreef:
16-11-2019 20:20
Een zorgverzekering is geen liefdadigheidsinstelling. Als jij een goedkopere verzekering wilt, neem je die reisafstand of beperkte keuze maar op de koop toe. Persoon A kan 5 km voor een ziekenhuis al te ver vinden, terwijl persoon B 25 km ook goed te doen vindt.

Wat zie jij als risicogroep? Een zorgverzekeraar heeft niets te maken met het IQ van een persoon of het saldo op een bankrekening van een persoon. Voor een basisverzekering mag een zorgverzekeraar niet weigeren en is er dus ook geen vragenlijst over je gezondheid. Voor een aanvullende verzekering kan iemand wel geweigerd worden als de verwachting is dat de inkomsten van de klant niet opwegen tegen de uitgaven aan zorgkosten.

Negen van de tien keer zijn mensen ontevreden over een zorgverzekeraar omdat ze zelf niet goed de voorwaarden hebben gelezen voordat ze deze verzekering afsloten of voordat ze naar een zorgverlener toe gingen.
De basisverzekering is verplicht. Je hebt dus geen eens een keuze. Dit is door de overheid bepaald. Dan hebben zij dus wel degelijk het plebs zo goed mogelijk te informeren.

Ik snap hoe het werkt hoor, dus dat hoef je me niet uit te leggen. Maar als je iets van rechtswege verplicht en vervolgens zo ingewikkeld in elkaar steekt voor een groot deel van de mensen, onder het mom van vrije markt terwijl er echt 0,0 vrije markt is aan heel dat zorgdrama, dan heb je in mijn ogen de plicht de mensen die jou als politici en uitvoerende macht het vertrouwen hebben "gegeven" te wijzen op bepaalde zaken.

En dat geldt ook voor de Belastingdienst, nog zo'n dramatische tak van een logge overheid.

Er komt wel degelijk veel gedoe en ellende van dat uiteindelijk meer kost dan gewoon goede voorlichting bij sowieso al vast mensen van bepaalde leeftijd, want die hebben de meeste kans op zorg en de meeste kans dat ze nog blind af gaan op wat de ingehuurde meid van het uitzendbureau in november adviseert aan de telefoon.
RP7 schreef:
16-11-2019 20:31
Het is vaak wel een enorme wirwar aan codes, vaak past dan weer een code net niet of moet je kiezen. Of je wordt kei hard op een code afgerekend. Lang en complex verhaal.

Dat laatste ben ik niet met je eens. Je bent namelijk niet verplicht, alles behalve, om gecontracteerde zorg af te nemen. De zorgverzekeraar mag hierin ook niet sturen. (Ook dit gebeurd helaas wel, word toch niet meer op dialoog gereageerd dus kan het zeggen). Het niet tekenen van een contract zegt namelijk niet zozeer iets over kwaliteit van de zorgverlener, en er worden steeds vaker contracten niet getekend. Als je dan toch bij die zorgverlener wil blijven omdat je als patiënt je prettig voelt/ervaart dat er kwalitatief goede zorg geleverd word, dan kun je daar heen met het risico dat je een deel betaald. Maar dat kun je nu al navragen bij zorgverleners, en dat doen ook veel mensen gelukkig.
Maar je mag ze wel wijzen op het feit dat als ze naar specialist jansen in ziekenhuis huppelepup willen gaan ze beter een restitutiepolis nemen.
Kerstfeest1998 schreef:
16-11-2019 20:10
Bedankt voor je reactie.

Ik woon nog thuis', studeer niet maar werk en ben 21 jaar. Ik krijg zorgtoeslag (99 p.m). Geen ouders die mee kunnen kijken.

Ik loop een beetje vast bij het gedeelte eigen risico. Als ik het goed begrijp, betaal je eerst alles zelf tot je eigen risico op is a 385 euro of?. Ik heb totaal geen kennis hierover 😅
Eigen risico is alleen over zorg uit basisverzekering. Dus als je naar het ziekenhuis moet, of wordt afgevoerd met ambulance, of medicatie krijgt voor geschreven, ongeveer. Er zijn uitzonderingen maar dit in het kort. Als je een aanvullende tandverzekering neemt betaal je geen eigen risico, maar het kan wel zijn dat je maar tot 75% van de kosten vergoed krijgt om dat die aanvullende verzekering het zo nu eenmaal heeft geregeld.

En dan heb je nog eigen bijdrage, maar goed, ik zou gewoon ff op Google kijken en wat sites bekijken. En voorwaarden leren lezen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 22:02
Maar je mag ze wel wijzen op het feit dat als ze naar specialist jansen in ziekenhuis huppelepup willen gaan ze beter een restitutiepolis nemen.
Klopt ja. Wat eigenlijk vreemder is, dat de contracten nu nog niet rond zijn maar er al wel volop geadverteerd word.

Maar dat is een complexe discussie.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
16-11-2019 20:10
Bedankt voor je reactie.

Ik woon nog thuis', studeer niet maar werk en ben 21 jaar. Ik krijg zorgtoeslag (99 p.m). Geen ouders die mee kunnen kijken.

Ik loop een beetje vast bij het gedeelte eigen risico. Als ik het goed begrijp, betaal je eerst alles zelf tot je eigen risico op is a 385 euro of?. Ik heb totaal geen kennis hierover 😅
Eind november worden de nieuwe bedragen van de zorgtoeslag bekend. Maximaal gaat deze als ik het goed heb naar 104 euro. Even slag om de arm want ik weet het niet zeker, eind november kun je de proefberekening doen op de website van de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
16-11-2019 22:28
Klopt ja. Wat eigenlijk vreemder is, dat de contracten nu nog niet rond zijn maar er al wel volop geadverteerd word.

Maar dat is een complexe discussie.

Dat maakt het zeker lastiger ja.
Daarom wil ik nu wel vast gaan kijken, maar definitieve keuze doe ik pas eind december. En volgens mij zijn dan nog steeds niet alle contracten rond.
Of ik ga weer voor restitutie. Dat is ook een optie.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
RP7 schreef:
16-11-2019 22:28
Klopt ja. Wat eigenlijk vreemder is, dat de contracten nu nog niet rond zijn maar er al wel volop geadverteerd word.

Maar dat is een complexe discussie.
Ja dat is echt irritant. Want de apotheek waar ik bij zit is nu gecontracteerd maar in 2020 niet, maar de contracten zijn nog niet rond.

Dus ik houd het maar in de gaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven