Geld & Recht alle pijlers

Zucht belastingdienst

17-12-2011 16:46 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg vanaf begin dit jaar al te veel zorgtoeslag, dat was mijn eigen fout, ik had een verkeerd bedrag aan inkomen ingevuld. In februari kwam ik erachter dat ik wel erg veel zorgtoeslag kreeg en heb ik het aangepast. Ik zou nog maar ongeveer de helft krijgen..

In maart kreeg mijn man werk, dus weer een stuk meer inkomen, dat heb ik toen ook direct aangepast. Volgens de nieuwe berekening zouden we helemaal geen zorgtoeslag meer krijgen.

Echter in april, mei, juni (t/m nu) krijg ik nog steeds de zorgtoeslag die in eerste instantie al veel te veel was.

Ergens in juni heb ik het nogmaals proberen aan te passen, ik dacht dat ik misschien wat verkeerd had gedaan en dat het niet door was gekomen.

Echter er stond dat ik het al had verandert en ze bezig waren met de verwerking. Nou ja het zal wel, nog ff wachten dan maar dacht ik.

Heb elke maand de zorgtoeslag netjes opzij gezet, dus ik kan het zo terugbetalen als ze op het eind van het jaar met de rekening komen.

Maar nou krijg ik net de voorschotbeschikking van 2012, daar zakt mijn broek van af! Ik krijg nu NOG meer dan wat ik het afgelopen jaar heb gekregen, ga bijna 150 euro per maand krijgen voor 2 personen). Het verzamelinkomen waar het op is gebasseerd is dat van 4 jaar terug! (toen kwamen we net uit het buitenland en kon ik nog niet direct werk vinden).

Inmiddels is dat al laaaaaaang ons inkomen niet meer (gelukkig) en dat is ook al diverse malen doorgegeven aan de belastingdienst.

Ben dus direct even op de toeslagenwebsite gaan kijken, hele website is vernieuwd, er staat inderdaad het lage verzamelinkomen op wat in die brief stond. Van mijn wijziging kan ik niks meer terugvinden (kan sowieso alleen maar dingen over 2012 vinden).

Ik snap er niks van, wat kan ik nou het beste doen? (heb natuurlijk direct mijn inkomen weer gewijzigd en zag net al dat het de status verwerkt had).

Maar nou snap ik niet hoe lang de belastingdienst dat verkeerde begdrag heeft aangehouden, want vanaf 2009 ligt het al stukken hoger (en dat is ECHT doorgegeven).

vraag me af of ik nou misschien van 2009 en 2010 ook zorgtoeslag zou moeten terugbetalen (zover ik weet heb ik het juiste bedrag gekregen, alleen dit jaar was het ineens een stuk hoger door een fout van mij.)

Wat kan ik nou het beste doen om er achter te komen wat er is fout gegaan en welke dit consequenties dit kan hebben?
Hopeloos die belastingdienst. Ik heb het stopt gezet om die reden. (Ik heb recht op een heel klein beetje.)
quote:daydream schreef op 17 december 2011 @ 16:49:

Hopeloos die belastingdienst. Ik heb het stopt gezet om die reden. (Ik heb recht op een heel klein beetje.)

Ik kreeg eerder een bedrag van iets van 60 euro per maand, dat vond ik de moeite wel waard.

Ik zie nu dat ik voor 2012 nog 9 euro krijg. Ben ook geneigd om dat maar te laten stoppen, om gewoon geen gezeur te krijgen over terugbetalen.
quote:Missprincesa schreef op 17 december 2011 @ 16:53:

[...]

Ik kreeg eerder een bedrag van iets van 60 euro per maand, dat vond ik de moeite wel waard.

Ik zie nu dat ik voor 2012 nog 9 euro krijg. Ben ook geneigd om dat maar te laten stoppen, om gewoon geen gezeur te krijgen over terugbetalen.Precies. Maar zou het mogelijk zijn om 9*12 achteraf te kunnen ontvangen? Dan zou ik dat wel weer zien zitten
Hou op schei uit. Hier zoiets gehad maar dan met de kinderopvangtoeslag. Zal blij zijn als het straks weer januari is, dan gaat het hopelijk weer goed.
Bel ze op...
ach ik krijg weer meer dan 3000 eur inkomstenbelasting terug waar ik geen recht op heb, sterker nog die van vorig jaar staan er ook nog. Staat wel leuk z'on saldo maar ik heb er niks aan. Word ook gek van die belasting.
quote:Thekla schreef op 17 december 2011 @ 17:00:

Bel ze op...Ik ga ze maandag bellen, maar ik heb liever nu al wat antwoorden
quote:daydream schreef op 17 december 2011 @ 16:57:

[...]

Precies. Maar zou het mogelijk zijn om 9*12 achteraf te kunnen ontvangen? Dan zou ik dat wel weer zien zitten Dat is dan inderdaad wel weer leuk...weet niet of dat kan?
quote:Missprincesa schreef op 17 december 2011 @ 17:08:

[...]

Dat is dan inderdaad wel weer leuk...weet niet of dat kan?Iemand?
Ik krijg het ook al jaren. En ook na bellen enzo beweren ze dat ik er recht op heb pfff. Maar elke keer terug betalen heel irri
Loat goan!!!
Nee dat kan niet meer vanaf volgend jaar kan je max. 1 maand achteraf toeslagen krijgen. Tot en met dit jaar kon dat wel...

(heb ik laatst gelezen)
quote:Thekla schreef op 17 december 2011 @ 17:00:

Bel ze op...Als je het aan kunt om ruim 25 minuten telefonisch in de wacht te staan...
quote:daydream schreef op 17 december 2011 @ 17:10:

[...]

Iemand?

Het meest makkelijke is (om niet met bedragen en termijnen in de knoei te raken), aan het begin van het belastingjaar te zorgen dat je wel recht hebt op zorgtoeslag, maar dan ¤ 0. Dat doe je door zorgtoeslag aan te vragen met te hoge toetsingsinkomens. Dan is je recht veiliggesteld, want men moet altijd nav je aangifte ook je toeslagen herrekenen.

Je kan ook in bijv januari 2012 een aanvraag zorgtoeslag 2011 indienen met je juiste (definitieve) inkomensgegevens. Ook dan gaat het goed. Risico: dat je het vergeet aan te vragen. Kan in beginsel tot en met 1 april.
quote:pinks schreef op 17 december 2011 @ 17:19:

Nee dat kan niet meer vanaf volgend jaar kan je max. 1 maand achteraf toeslagen krijgen. Tot en met dit jaar kon dat wel...

(heb ik laatst gelezen)

Ik zit niet zo in de toeslagenwereld, dus als dit waar is....dan op de termijnen letten.

Kan het overigens niet plaatsen tov je aangiftetermijn, die loopt namelijk ook tot en met 1 april.

Ik heb even geen tijd om dit na te gaan speuren...
Oke dus als ik het goed begrijp kun je wel geld terugkrijgen als je zorgtoeslag hebt aangevraagd (maar je inkomen te hoog is), maar niet als je de zorgtoeslag zelf hebt stopgezet?

En dat geldt ook nog voor 2012?
quote:beetjegek schreef op 17 december 2011 @ 17:03:

ach ik krijg weer meer dan 3000 eur inkomstenbelasting terug waar ik geen recht op heb, sterker nog die van vorig jaar staan er ook nog. Staat wel leuk z'on saldo maar ik heb er niks aan. Word ook gek van die belasting.

Toch is het ook (groten)deels je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je teruggaves goed staan door de juiste (inkomens) gegevens door te geven. Als jij een teruggaaf laat lopen, kun je er inderdaad van opaan dat je voor een volgende jaar weer dezelfde krijgt.Ik denk niet dat je mag verwachten dat men personeel in gaat zetten die handmatig voor jou gaan bekijken of jouw teruggaaf waar geen commentaar (lees: wijziging) op gekomen is voor een volgend jaar ook niet gewoon ok is.

Neemt niet weg dat je heel vervelende situaties kunt krijgen. Een goede adviseur zal je wijzen op de mogelijkheid dat dit gebeurt, en je vooraf aangeven dat zodra je je teruggaaf hebt, deze ook gelijk op de juiste inkomensgegevens moet zetten.

De belastingdienst baseert zich op de voor hen als laatst bekende definitieve inkomens. Dat kan dus inderdaad weleens van ruim een jaar terug zijn. Ingeval van de TO kan het verklaard worden door de buitenlandsituatie. Heb je al def aanslagen 2009 en 2010?
quote:Missprincesa schreef op 17 december 2011 @ 17:27:

Oke dus als ik het goed begrijp kun je wel geld terugkrijgen als je zorgtoeslag hebt aangevraagd (maar je inkomen te hoog is), maar niet als je de zorgtoeslag zelf hebt stopgezet?

En dat geldt ook nog voor 2012?

Stop zetten is echt stopzetten. Daar kijkt men dan ook niet meer naar.

Een recht van ¤ 0 zal men moeten herrekenen.

Om niet geheel afhankelijk te zijn van het weldenken van de belastingdienst: eind 2011 / begin 2012 gewoon een aanvraag zorgtoeslag 2011 indienen.

Voor 2012 durf ik het eigenlijk bij nader inzien niet te zeggen vanwege het nieuwe digitale systeem. Maar ik vermoed dat het moet kunnen. Misschien weet iemand anders het antwoord op deze vraag. Ik heb al wel even gespiekt in het systeem, maar nog geen aanvraag mee gedaan. Misschien blokkeert de aanvraag wel bij geen recht. Voorheen was dat in ieder geval niet zo.
Als je in 2011 recht had op toeslag heb je volgens mij de brief met je nieuwe geschatte inkomen al in huis.

Ik wel in ieder geval. En net als bij TO was dat inkomen van jaren geleden dus te laag, en dat had ik met mn digi-D in 2 minuten tijd aangepast.
Hou op, schei uit!! Ik heb 2 weken terug kinderopvangtoeslag aangevraagd. Alles netjes ingevuld, krijg ik een brief thuis met de bij hen bekende gegevens. Of ik ter verificatie even mijn bankrek. wil invullen (ondanks dat ik het ondertekend heb met de digiD van zowel mijn man als mij, wilden ze toch graag even zeker weten dat ik het was die toeslag aanvroeg. Mensen die bij ons beider DigiD kunnen moeten ook niet zo moeilijk aan m'n reknr. komen dacht ik zo..). Zodra ik dat heb gedaan en de brief retour heb gestuurd zullen ze het geld overmaken op reknr. *** (mijn rekeningnr dus!). Netjes gedaan, krijg ik anderhalve week later weer een brief dat ze graag een bedrag willen overmaken, maar mijn bankrek. nr. niet hebben.

Nog een paar dagen later krijg ik een brief over dat ik toeslag heb aangevraagd voor 2011, maar dat ze die gegevens niet mee konden nemen naar 2012. Of ik het dus even opnieuw wilde aanvragen. Gedaan, dus ik hou de brievenbus wel weer in de gaten...
quote:2_day schreef op 17 december 2011 @ 17:29:

[...]

De belastingdienst baseert zich op de voor hen als laatst bekende definitieve inkomens. Dat kan dus inderdaad weleens van ruim een jaar terug zijn. Ingeval van de TO kan het verklaard worden door de buitenlandsituatie. Heb je al def aanslagen 2009 en 2010?

Ik zou het even moeten nazoeken, maar volgens mij heb ik die wel gekregen.

Er heeft ook nooit eerder een dergelijk laag verzamelinkomen opgestaan (ja dat eerste jaar terug in NL), maar daarna verschillende belastingaangiftes gedaan met hogere inkomens en toen kreeg ik ook een 'normaal' bedrag aan zorgtoeslag (50 tot 80 euro voor 2).

Eerder dit jaar, stond er bij toeslagen.nl ook een ander inkomen, dat heb ik toen zelf verandert. Toen ik het later checkte stond het er nog steeds en kon ik de zorgtoeslag niet meer stopzetten, omdat ik dat al had gedaan.

Nu is er een nieuwe site (weet niet hoe lang die al wordt gebruikt, had er al verschillende maanden niet opgekeken) en kan ik daar helemaal niks meer van terugvinden.
quote:pinks schreef op 17 december 2011 @ 17:35:

Als je in 2011 recht had op toeslag heb je volgens mij de brief met je nieuwe geschatte inkomen al in huis.

Ik wel in ieder geval. En net als bij TO was dat inkomen van jaren geleden dus te laag, en dat had ik met mn digi-D in 2 minuten tijd aangepast.

Ik heb het ook direct aangepast en ik zag ook al dat het verwerkt was.

Ik ben nou alleen bang dat er meer dingen verkeerd zijn gegaan, ze komen toch niet zomaar op dat inkomen?
Ik heb hetzelfde. Moest afgelopen jaar 1300 euro terugbetalen en heb het toen meteen stop gezet. Nu krijg ik een brief dat ik in 2012 recht heb op 1500e. Ik geloof er niets van, dus ga het eens goed uitzoeken!
quote:Missprincesa schreef op 17 december 2011 @ 17:42:

[...]

Ik heb het ook direct aangepast en ik zag ook al dat het verwerkt was.

Ik ben nou alleen bang dat er meer dingen verkeerd zijn gegaan, ze komen toch niet zomaar op dat inkomen?

Het kan zijn dat je aanslagen voor de jaren na je buitenlandperiode nog niet definitief zijn. Op dat moment valt men dus terug op het laatst bekende definitieve inkomen.

Om dit na te vragen: bellen met de belastingdienst en de mensen vragen tot en met welk jaar je aanslagen definitief zijn vastgesteld. Nog niet definitief zijn van jaren eerder dan 2010 kan een reden hebben; dan is je aangifte blijkbaar niet elektronisch afgedaan maar in de handmatige route gezet. Mogelijk heeft men vragen.

Als dit tot en met 2010 het geval is, dan ben je slachtoffer van een lakse belastingdienst, en hadden ze een inkomen van een later jaar (in jouw geval hoger) kunnen nemen.
Ik zet het teveel op m'n spaarrekening en betaal het terug in juli van het opvolgende jaar. Weet niet hoeveel ik het komende jaar ga verdienen, dus is het het handigste om het achteraf terug te betalen. (Vind ik dan, maar ik ben van de excel-budget lijstjes enzo )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven