Geld & Recht alle pijlers

Zucht belastingdienst

17-12-2011 16:46 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg vanaf begin dit jaar al te veel zorgtoeslag, dat was mijn eigen fout, ik had een verkeerd bedrag aan inkomen ingevuld. In februari kwam ik erachter dat ik wel erg veel zorgtoeslag kreeg en heb ik het aangepast. Ik zou nog maar ongeveer de helft krijgen..

In maart kreeg mijn man werk, dus weer een stuk meer inkomen, dat heb ik toen ook direct aangepast. Volgens de nieuwe berekening zouden we helemaal geen zorgtoeslag meer krijgen.

Echter in april, mei, juni (t/m nu) krijg ik nog steeds de zorgtoeslag die in eerste instantie al veel te veel was.

Ergens in juni heb ik het nogmaals proberen aan te passen, ik dacht dat ik misschien wat verkeerd had gedaan en dat het niet door was gekomen.

Echter er stond dat ik het al had verandert en ze bezig waren met de verwerking. Nou ja het zal wel, nog ff wachten dan maar dacht ik.

Heb elke maand de zorgtoeslag netjes opzij gezet, dus ik kan het zo terugbetalen als ze op het eind van het jaar met de rekening komen.

Maar nou krijg ik net de voorschotbeschikking van 2012, daar zakt mijn broek van af! Ik krijg nu NOG meer dan wat ik het afgelopen jaar heb gekregen, ga bijna 150 euro per maand krijgen voor 2 personen). Het verzamelinkomen waar het op is gebasseerd is dat van 4 jaar terug! (toen kwamen we net uit het buitenland en kon ik nog niet direct werk vinden).

Inmiddels is dat al laaaaaaang ons inkomen niet meer (gelukkig) en dat is ook al diverse malen doorgegeven aan de belastingdienst.

Ben dus direct even op de toeslagenwebsite gaan kijken, hele website is vernieuwd, er staat inderdaad het lage verzamelinkomen op wat in die brief stond. Van mijn wijziging kan ik niks meer terugvinden (kan sowieso alleen maar dingen over 2012 vinden).

Ik snap er niks van, wat kan ik nou het beste doen? (heb natuurlijk direct mijn inkomen weer gewijzigd en zag net al dat het de status verwerkt had).

Maar nou snap ik niet hoe lang de belastingdienst dat verkeerde begdrag heeft aangehouden, want vanaf 2009 ligt het al stukken hoger (en dat is ECHT doorgegeven).

vraag me af of ik nou misschien van 2009 en 2010 ook zorgtoeslag zou moeten terugbetalen (zover ik weet heb ik het juiste bedrag gekregen, alleen dit jaar was het ineens een stuk hoger door een fout van mij.)

Wat kan ik nou het beste doen om er achter te komen wat er is fout gegaan en welke dit consequenties dit kan hebben?
Hier ook een hoop gesteg gehad met de hypotheek rente aftrek.

Ik zou een schriftelijk brief sturen en het verder zo laten. Geld apart zetten op een spaarrekening en de rente er over vangen. Zo kan je het altijd zo terug betalen als ze eindelijk eens wakker worden. Wel zorgen dat je de brieven ed bewaard.

(geen idee of er nog concequenties aan kunnen zitten maar als de BD het niet veranderd kan jij er weinig aan doen lijkt mij)
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Nou dan ga ik maandag gewoon even bellen. Hoop dat er verder geen problemen door zijn ontstaan ik ga ook nog even mijn eigen papieren door, of ik daar wat kan vinden over inkomensgegevens van de laatste paar jaar.

@ friezin: ik zet de zorgtoeslag ook elke maand op mijn spaarrekening, maar ik vind het juist helemaal niet prettig om te weten dat ik straks een gigantische rekening krijg, ook al heb ik het geld ervoor netjes opzij gezet. Iets psychisch denk ik, want het zou niet uit hoeven maken
Belastingdienst is zo traag met het verwerken van de wijzigingen voor de toeslagen. Voor 2011 gebruikten ze mijn toetsingsinkomen van 2008 nog. Wijzigingen doorgeven lijkt niet te helpen.
Ik heb ook tijden geprobeerd om het stop te zetten, na 3 jaar eindelijk gelukt. Nu krijg ik van afgelopen jaar nog hypotheekrenteatrek terug. Toen het niet op het normale moment kwam heb ik nog 2 mnd gewacht en ben toen eens gaan bellen. 'Oh mevrouw, maar u hebt dit en dat wel betaald, dat betekent dat u nog geld terug moet krijgen, dat zou u normaal gesproken al moeten hebben. Hebt u daarover niet even gebeld?' Ja duhh, ik ben u nu aan het bellen dus daarover. 'Ohja, ik snap het. Nouja, het geld zit voor u in de pijplijn hoor, want alles staat hier precies zo in het systeem zoals u zegt. Maar het kan nog wel even duren, het gaat niet altijd even snel'. Waarop ik heb gevraagd of die pijplijn misschien soms een beetje verstopt zit en daar kreeg ik een heel eerlijke 'ja zo zou kan je het wel zeggen' op.

Ik vind het zeer slecht, het gaat vaak om grote bedragen die mensen nog moeten betalen of terugkrijgen. En dan stelt de overheid dat veel Nederlandse huishoudens niet goed budgetteren. Maar als er elke keer zo'n belastingdienst door je financiele planning heen fietst, da's toch ook belachelijk onhandig?

Jij weet dat je het terug moet betalen en zet het alvast apart. Maar er zijn volgens mij genoeg mensen die het niet begrijpen en die krijgen dan aan het eind van het jaar ineens zo'n rekening. Met een beetje laag inkomen heb je dan toch geen idee waar je het ineens vandaan moet halen? Volgens mij helpt de overheid/belastingdienst zo echt mensen in de financiele problemen.
Maar met een beetje laag inkomen, krijg je een terugbetalingsregeling. Dus je raakt niet gelijk in paniek aan de geeuwhonger.

Echt, het gewoon wegzetten is de rustigste oplossing. Voelt het psychisch als een schuld hebben, kun je het bedrag zelfs op een aparte internetspaarrekening zetten zodat je er niet iedere maand mee geconfronteerd wordt.
Mijn man en ik hebben al een aantal jaar een wisselend inkomen, maar meestal wel onder de toeslaggrens. Om niet het risico te lopen dat we terug moeten betalen, vragen we de toeslag altijd achteraf aan. Dit doen we tegelijk met de belastingaangifte, omdat we dan direct het goede verzamelinkomen hebben. We hebben het dan meestal vrij snel daarna op onze rekening.

Nadeel is wel dat de Belastingdienst dan als 'service' ook weer zorgtoeslag stort voor het nieuwe jaar. We moeten er dan aan

denken dat we het direct weer opzeggen. We kunnen ze niet aan het verstand brengen dat we zélf wel aanvragen als het jaar is afgelopen.
quote:Miss.Marissie schreef op 17 december 2011 @ 23:22:

Mijn man en ik hebben al een aantal jaar een wisselend inkomen, maar meestal wel onder de toeslaggrens. Om niet het risico te lopen dat we terug moeten betalen, vragen we de toeslag altijd achteraf aan. Dit doen we tegelijk met de belastingaangifte, omdat we dan direct het goede verzamelinkomen hebben. We hebben het dan meestal vrij snel daarna op onze rekening.

Nadeel is wel dat de Belastingdienst dan als 'service' ook weer zorgtoeslag stort voor het nieuwe jaar. We moeten er dan aan

denken dat we het direct weer opzeggen. We kunnen ze niet aan het verstand brengen dat we zélf wel aanvragen als het jaar is afgelopen.Hier moet je wel even mee oppassen, want ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit volgend jaar niet meer kan. Dat je dan nog maar een maand achteraf terug mag vragen. Dus stel je vraagt het aan in december, dan krijg je alleen van november en december en loop je dus 10 maanden mis.
Ik heb even geen andere reacties terug gelezen maar wat ik niet snap, waarom pak je de telefoon niet?

Je weet dat je het toch zal moeten terug betalen, je houdt het zelfs al apart, waarom ze dan niet bellen? Dan ben je meteen van het probleem af. Wat denk je dan hier te horen voor advies?

Ik snap er echt niets van.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hier ook al! Tot er op een bepaald moment een wonder gebeurde en de wijziging is verwerkt.. Binnen een week de rekening thuis met het verzoek binnen 14 dagen te betalen. Neem aan dat je het geld aoart hebt gezet?

Ps. Check goed op welk BSN de toeslag wordt ontvangen en vul deze dus ook in bij de wijziging
@mylene: het gaat me niet zozeer om de zorgtoeslag die ik terug moet betalen, want die staat inderdaad apart. Maar het inkomen dat ze nu ineens schijnen aan te houden, wat totaal niet klopt, waardoor ik me zorgen maak dat er nog veel meer niet klopt (en nog veel meer moet terugbetalen). IK heb e wel eerder gebeld ouder de zorgtoeslag, maar dan stond ik zo lang in de wacht dat ik weer ophing, ik had tenslotte de wijziging via internet al doorgegeven. Ik dacht dat het dan in ieder geval volgend jaar goed zou komen, maar nu blijken ze dus een inkomen aan te houden dat nog veel lager is. Ik ga maandag bellen, maar ik kreeg de brief op zaterdag en wou niet zo lang wachten op een verklaring/ervaringen/gerudtstelling.
Sorry dat typen op een touchescreen telefoon gaat me nog niet zo goed af.
Wij kunnen niet in je financiele zaken kijken dus gewoon bellen maandag. We kunnen wel allemaal zeggen dat het niets is maar wie zijn wij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat Mss helpt is om een klacht in te dienen. Heb ik dit jaar ook gedaan want wij kregen te weinig kot kreeg toen binnen 6 weken een telefoontje en alles doorgelopen. Gelukkig klopte het daarna

Succes en morgen even bellen
Niet bellen, maar naar belastingkantoor zelf gaan, daar hebben ze meer inzage in computergegevens die zijn stuk deskundiger , en ze kunnen beter advies geven dan de telefoondames.
Algemeen: er is geen rentenadeel als je een toeslag terug moet betalen. De Belastingdienst rekent nog steeds met 0% rente. Dit ligt anders als je in termijnen terugbetaalt.

1. Zoals 2_day hierboven aangeeft: bij twijfel wel of geen toeslag NIET stopzetten. Beter is het inkomen te hoog in te schatten, dus boven de maximumgrens inkomen. Men krijgt dan een zgn nulbeschikking en behoudt alle rechten voor dat jaar. Wel de toeslag voor een volgend jaar weer aanvragen! (bij hernieuwde twijfel) Of evtl. achteraf aanvragen. Dat kan tot 1 april van het jaar daarna en tot 1 september als er uitstel is van aangifte. Miv belastingjaar 2012 wordt de aanvraagtermijn (achteraf) toeslagen integraal 1 september jaar daarna.

NB: dit geldt niet voor de KOT: hiervoor geldt slechts 1 maand terugwerkende kracht.

2. Een veelgemaakte vergissing is dat men de wijziging inkomen per bijvoorbeeld 1 juli of 1 oktober laat ingaan. Voor de toeslagen altijd uitgaan van het jaarinkomen. Dus als de verwachting is ¤ 30.000 inkomen op jaarbasis deze wijziging met terugwerkende kracht laten ingaan per 1 januari lopend jaar.

3. Rekeningnummer: het is terecht dat de Belastingdienst het gewijzigde rekeningnummer checkt. Er is zo onnoemelijk veel misbruik van gemaakt. Niet alleen door derden, maar ook bijv. in echtscheidingssituaties.

4. Het Nieuwe Toeslagsysteem (NTS) is miv 2012 ingegaan. Het systeem heeft nog wat kinderziektes, maar gaat zeker een grote verbetering betekenen in de (nabije) toekomst. Om het systeem niet direct te vervuilen, kan het zijn dat er van verouderde gegevens is uitgegaan. Inkomenswijzigingen kunnen overigens al enige tijd mondeling via de Belastingtelefoon worden doorgegeven.

beetje gek : Als u al een paar jaar veel moet terugbetalen: is het aanvragen van een Voorlopige Aanslag geen oplossing?
fisbel wijzigde dit bericht op 19-12-2011 22:18
Reden: jaar toeslag aanvragen verkeerd - moet 2012 zijn
% gewijzigd
Fisbel, klopt het wat iemand zegt dat je straks niet meer over het voorgaande jaar de toeslag kan aanvragen? We vragen nu de toeslag over het voorgaande jaar aan gelijk met de jaarlijkse aangifte, dus voor 1 april. Kunnen we dit zo blijven doen?
Ik heb snel even gekeken.

Nu blijkt het volgende:

- voor zorg/huur/KGB: aanvraagtermijn is zelfs verlengd! Je kunt deze in plaats van tot en met 1 april aanvragen tot en met 1 september. Dit geldt overigens pas vanaf 2012.

- voor KOT geldt dit niet.

En:

Bij de eerste aanvraag van KOT geldt inderdaad een verkorte termijn: een eerste aanvraag kan slechts betrekking hebben op de huidige maand en de maand ervoor. Je kan dus niet achteraf voor een heel jaar een aanvraag doen.

Wel tussentijds wijzigen.

Let wel: dit moet in het belastingplan 2012 staan. Ik heb niet nagekeken of dit ook daadwerkelijk er doorheen is gekomen. Maar ik ga er even vanuit dat dit allemaal klopt.
De bovenstaande informatie van 2_day is geheel juist. Deze maatregel staat in het Belastingplan 2012 maar stond al in 2010 op de rol in het kader van vereenvoudiging Toeslagen.

Hier de bevestiging

NB: Als er na 1 april 2012 aangifte wordt gedaan over 2011 en er is geen uitstel aangevraagd en men komt erachter dat er recht is op een toeslag: deze verlenging tot 1 september geldt niet voor belastingjaar 2011.
quote:pinks schreef op 17 december 2011 @ 17:19:

Nee dat kan niet meer vanaf volgend jaar kan je max. 1 maand achteraf toeslagen krijgen. Tot en met dit jaar kon dat wel...

(heb ik laatst gelezen)

Ik heb hier vorige week over gebeld maar volgens de mevrouw kun je ook na 2012 gewoon met terugwerkende kracht toeslagen aanvragen

Hier gaan de toeslagen gewoon weer op 0. Nu maar hopen dat de telefoonmevrouw gelijk heeft, anders krijg je dus niks meer?
Over welke zorgtoeslag hebben jullie het? Gaat dit over die 350 euro per jaar of is een maandelijks bedrag?
De ¤ 350 was in 2010 de tegemoetkoming voor arbeidsongeschiktheid. Tevens de hoge algemene tegemoetkoming voor 65-plussers - eind 2010 op grond van medische zorg over 2009. Deze gedefiscaliseerde compensaties zijn geregeld in de wet WTCG die in 2009 in werking is getreden ipv de vroegere ziektekostenaftrek. De tegemoetkomingen worden in principe automatisch verstrekt via resp. het UWV en CAK. Bedragen zijn inmiddels resp iets naar beneden bijgesteld (teg. arbeidsongeschiktheid) en iets naar boven (alg. tegemoetkoming)

Als u er meer over wilt weten: lees hier

De zorgtoeslag is iets geheel anders. Op grond van inkomen kan men daarvoor in aanmerking komen. (tot ¤ 51.691 - toetsingsinkomen toeslagpartners) Is een compensatie voor de ziektekostenpremie die iedereen moet betalen. Moet wel aangevraagd worden. Bedragen lopen uiteen van ¤ 24 per jaar tot ¤ 1740 p/j (maximum toeslagpartners)
Fisbel, bedankt voor je antwoord. Dat wist ik helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven