38,6 bij baby 6 mnd, huisarts bellen?
zaterdag 10 november 2012 om 00:08
Mijn zoontje wordt net huilend wakker en voelt heel warm aan, hij heeft 38,6 graden (rectaal gemeten). Ik heb hem net een zetpil gegeven. Verder oogt hij niet ziek. Wel slaapt hij al een paar dagen heel slecht.
Moet in nu gelijk de huisartsenpost bellen of loopt het op deze leeftijd niet meer zo'n vaart?
Hij is precies zes maanden oud. Graag jullie advies!
Moet in nu gelijk de huisartsenpost bellen of loopt het op deze leeftijd niet meer zo'n vaart?
Hij is precies zes maanden oud. Graag jullie advies!
zaterdag 10 november 2012 om 00:22
Ik zou de zetpil zijn werk laten doen, wat extra laten drinken en het aankijken. Even een natte washand over zijn bolletje en weer in bed. Koorts voor de drie maanden is reden om gelijk te bellen, met 6 maanden kan je het wel even aankijken tot de ochtend. Zeker als hij verder niet ziek oogt. Maar als je het niet vertrouwd gewoon even bellen natuurlijk. Ik ben geen dokter.
zaterdag 10 november 2012 om 00:55
Heb je al gecheckt of hij misschien een tandje krijgt?
Ik zou bellen om te overleggen als ik er niet zeker van was. 38,6 is niet schrikbarend, maar als jij er geen goed gevoel bij heb zou ik daar naar luisteren en even bellen. Ze nemen dan een checklist met je door en als zij zorg hebben laten ze je wel komen. Meestal nemen ze met ukkies geen risico's en is het geen enkel probleem als je belt.
Ik zou bellen om te overleggen als ik er niet zeker van was. 38,6 is niet schrikbarend, maar als jij er geen goed gevoel bij heb zou ik daar naar luisteren en even bellen. Ze nemen dan een checklist met je door en als zij zorg hebben laten ze je wel komen. Meestal nemen ze met ukkies geen risico's en is het geen enkel probleem als je belt.
zaterdag 10 november 2012 om 01:06
zaterdag 10 november 2012 om 05:36
zaterdag 10 november 2012 om 07:10
Wanneer contact opnemen?
Bel en kom meteen langs op de praktijk als een kind met koorts:
- jonger is dan drie maanden;
- ouder is dan drie maanden en de koorts langer dan drie dagen aanhoudt;
- suf is of niet gemakkelijk wakker te krijgen;
- kreunt of huilt en niet te troosten is;
- tijdens de koorts huiduitslag krijgt;
- benauwd is of anders gaat ademen, bijvoorbeeld sneller ademt of korte periodes niet ademt;
- een andere huidskleur krijgt (bleek, blauw of grauw wordt);
- snel steeds zieker wordt;
- zieker wordt en gaat overgeven of diarree krijgt;
- veel minder drinkt dan normaal (minder dan de helft van wat het normaal drinkt);
- een koortsstuip krijgt;
- bekend is met verminderde weerstand of met een ziekte waarbij infectie extra risico geeft;.
- na een aantal koortsvrije dagen opnieuw hoge koorts krijgt;
- als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt.
Bel en kom meteen langs op de praktijk als een kind met koorts:
- jonger is dan drie maanden;
- ouder is dan drie maanden en de koorts langer dan drie dagen aanhoudt;
- suf is of niet gemakkelijk wakker te krijgen;
- kreunt of huilt en niet te troosten is;
- tijdens de koorts huiduitslag krijgt;
- benauwd is of anders gaat ademen, bijvoorbeeld sneller ademt of korte periodes niet ademt;
- een andere huidskleur krijgt (bleek, blauw of grauw wordt);
- snel steeds zieker wordt;
- zieker wordt en gaat overgeven of diarree krijgt;
- veel minder drinkt dan normaal (minder dan de helft van wat het normaal drinkt);
- een koortsstuip krijgt;
- bekend is met verminderde weerstand of met een ziekte waarbij infectie extra risico geeft;.
- na een aantal koortsvrije dagen opnieuw hoge koorts krijgt;
- als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt.
zaterdag 10 november 2012 om 07:32
Kinderen hebben heel snel verhoging/koorts. Zo lang ze maar niet suf worden of andere klachten kun je het gewoon aan kijken.
Ik was ook meteen een beetje van slag toen mijn eerste kindje koorts had. O nee! Mijn baby is ziek! Wat is er toch aan de hand. Gelukkig slijt dat gevoel als ze ouder worden en vaker ziekig zijn. Maar leuk is het nooit.
Sterkte!
Ik was ook meteen een beetje van slag toen mijn eerste kindje koorts had. O nee! Mijn baby is ziek! Wat is er toch aan de hand. Gelukkig slijt dat gevoel als ze ouder worden en vaker ziekig zijn. Maar leuk is het nooit.
Sterkte!
zaterdag 10 november 2012 om 07:39
zaterdag 10 november 2012 om 07:45