Gezondheid alle pijlers

‘We zijn te veel bezig met gezond eten’

27-05-2014 14:13 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten is tegenwoordig een echte hype. De winkelschappen liggen voortaan goed gevuld met bijvoorbeeld chiazaad en açaizaad. Ook in mijn omgeving zie ik dat steeds meer vrienden hier mee bezig zijn. Ze lezen voedingstips op internet of in tijdschriften. Maar draven we nu niet een beetje door… ?

Zo las ik een interview met Ignaas Devisch over het maniakaal bezig zijn met voedsel. Volgens Ignaas zijn we tegenwoordig volledig geobsedeerd door onze gezondheid. Onze gezondheid werd in dit interview gekoppeld aan verschillende aspecten als welvaartziekten, schoonheidsideaal en de medische zorg waar we met z’n allen zo naar verlangen.

Ik ben het hier mee eens. We beginnen massaal aan het powerfood, waar we foto’s van maken en via het social media met elkaar delen. Zo kunnen we de rest van de wereld laten zien, dat we gezond eten. Dat allemaal voor het streven naar dat schoonheidsideaal! Maken we elkaar op deze manier niet helemaal gek?

En dan nog de gezondheidzorg die om de hoek komt kijken. Omdat we zo geobsedeerd zijn door het gezonde eten, willen we ook zeker weten dat we gezond zijn. Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden? Omdat wij gezonde eters zo graag zekerheid willen hebben over onze gezondheid. De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Naar mijn mening slaan we met deze ‘gezonde’ levensstijl compleet door.
je ziet, zo simpel is het helemaal niet
Ja, ik fiets naar het werk (±10 minuten) Ik probeer 1x per week naar het werk te wandelen (half uur enkele reis dan) maar heb nu last van geïrriteerde voorvoet, dus doe dat even niet. Met het mooie weer neem ik wel een omweg naar huis. En ik begin de dag met een wandelingetje met de hond van 15-20 minuten.

Ik heb zelf op zich geen 'last' van mijn overgewicht. Ik weet alleen dat het ongezond is, en dat het beter minder kan zijn. Ook voor mijn gewrichten.

Ik heb er wel, steeds weer, last van als mensen gaan roepen dat het allemaal zo simpel is, afvallen en slank(er) blijven. Frustratiepuntje

Maar nog steeds doe ik niet aan goijabesjes en chiazaadjes.
Later is nu
Heel goed. Volgens mij ben je goed bezig. Ik zou meer gaan fietsen en minder gaan wandelen, je verbruikt dan nl meer energie (flink doortrappen) en je belast je voeten en knieën een stuk minder.
Ik heb ook een tijdje yoga gedaan. Was ook heerlijk! Maar toen viel ik een keer met de fiets en kon ik een hele tijd niet op m'n handen leunen/steunen. Dat bleek je best vaak te doen, bij yoga.
Later is nu
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 mei 2014 @ 19:31:

Richtlijn voor hoeveelheid eiwit is ca. 1 gram per kilo lichaamsgewicht. als je intensief sport kan je 1,5 rekenen.

Dus stel je weegt 70 kilo en afhankelijk van de hoeveelheid die je sport zou je tussen de 70 en 100 gram eiwit mogen consumeren.

Daar zit je zo aan.

Voorbeeld:

bij de lunch een salade met een half blikje tonijn: 12 gram

Bakje havermout bij het ontbijt 8 gram

noten in de muesli: 5 gram

stukje kipfilet: 30 gram

Quinoa: 16 gram

oeps we zijn er al.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 mei 2014 @ 21:47:

Heel goed. Volgens mij ben je goed bezig. Ik zou meer gaan fietsen en minder gaan wandelen, je verbruikt dan nl meer energie (flink doortrappen) en je belast je voeten en knieën een stuk minder.

fietsen is ook best pijnlijk voor mijn knieën hoor. Tegenwind is al heel pijnlijk. Bultje op ook. Ik wil ooit, als ik gespaard heb, een e-b ike, maar nu doe ik het nog met een gewone gazelle.

Ik heb net een revalidatietraject afgesloten. Ik ben afgelopen jaar ook 8 kg afgevallen, maar sta nu weer even stil.
Later is nu
quote:incredible schreef op 31 mei 2014 @ 13:14:

[...]

Dat klinkt allemaal leuk maar je schetst gewoon een grappige parodie op de bewust etende mens die je helemaal niet aan kunt tonen. Mensen die bewust en gezond eten zijn, voor zover ik ze ken, bij uitstek mensen die ook bewust nadenken over de wereld. Groente en fruit uit de eigen regio kopen, of zelfs uit eigen tuin. Of zelf amandelmelk maken omdat het lekker en gezond is. Ik ken werkelijk niemand die voldoet aan het plaatje dat jij hier neerzet.

Welnee, ik word omringd door meisjes met knotten bovenop hun hoofd in afgeknipte spijkerbroekjes met een paar spuugdure gympies aan hun voeten die lijken op die gympies die je moeder vroeger bij de Bata kocht voor 5 gulden voor gymnastiek, en die eten allemaal ineens spelt, en goji, en quinoa, en groene smoothies, en hennepolie en kokosolie en lijnzaad en slow oats en weet ik veel wat voor gehypete meuk die al die soapies en wannabe it-girls ook allemaal eten. Sla de Grazia open en er staat weer zo'n mokkel die d'r eigen naam nauwelijks kan spellen in met een of ander eetdagboek vol spinazie-eiwit omeletten en avocado's op een bedje hutsefluts gras en speltcrackers met huttenkase die ze wegspoelen met een of ander stinkend groen drabje.

Op mijn werk staan in de kantine ongeveer 15 verschillende soorten crackers, de een nog hipper en verantwoorder en slanker dan de ander, maar een gewone volkoren boterham of een snee roggebrood is niet te vinden.

En denk maar niet dat ze echt bewust zijn van hun voeding, hoor. Ik raadde iemand laatst aan, nadat ze vroeg om mager beleg, om een plakje slagersachterham te nemen. Neeeee! bracht ze vol afschuw uit. Dat is hartstikke vet! Om vervolgens een halve avocado op d'r speltcracker te prakken.

Lekker hoor, avocado, maar iedereen die een beetje verstand heeft van eten, weet dat in een onsje achterham maar 5 gram vet zit, waarvan het meeste ook nog onverzadigd, terwijl in een ons avocado 20 gram vet zit. En dat je dus, als je voor mager gaat, veel beter een plakje ham kunt nemen, dan een halve avocado.

Ik word zo moe van dat gezeik over superfoods. En ben het helemaal eens met de post van Meds over snobisme.
Am Yisrael Chai!
Ja gezondheid is hip. Behalve na 23 uur in het weekend want dan gaat er toch een lading alcohol in.
quote:Dreamer schreef op 31 mei 2014 @ 21:49:

[...]

fietsen is ook best pijnlijk voor mijn knieën hoor. Tegenwind is al heel pijnlijk. Bultje op ook. Ik wil ooit, als ik gespaard heb, een e-b ike, maar nu doe ik het nog met een gewone gazelle.

Ik heb net een revalidatietraject afgesloten. Ik ben afgelopen jaar ook 8 kg afgevallen, maar sta nu weer even stil.Gewoon doorgaan.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 mei 2014 @ 22:19:

[...]

Gewoon doorgaan.Stoppen is geen optie
Later is nu
quote:fashionvictim schreef op 31 mei 2014 @ 22:14:

[...]

Welnee, ik word omringd door meisjes met knotten bovenop hun hoofd Oh ja... die knotten
quote:Dreamer, 44 minuten geleden

Ik heb ook een tijdje yoga gedaan. Was ook heerlijk! Maar toen viel ik een keer met de fiets en kon ik een hele tijd niet op m'n handen leunen/steunen. Dat bleek je best vaak te doen, bij yoga.

Heb je al eens pilates geprobeerd, dreamer? Het is geen yoga, maar best prettig hoor.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Lief dat jullie meedenken Maar ik ben een beetje uitgeprobeerd, eerst. Heb ook m'n energie nog voor andere dingen nodig. Daarom nu eerst zo.
Later is nu
Hier ook een 'slachtoffer' (!) van lichamelijke klachten. Nog zonder overgewicht, dat wel. Maar in periodes dat de pijn hevig opspeelt is geen enkele training prettig. Misschien is het ook moeilijk te begrijpen voor gezondere mensen, maar ook de energie die nodig is om pijn te verdragen en normaal door te functioneren maakt moe. Helaas val je daardoor niet af.

Ook ik vind rennen joggen, leuker en gemakkelijker te doen dan fietsen en zwemmen. Dus dat blijf ik ook proberen, zo om de paar weken als het weer beter gaat.

Wat betreft die eiwitten: ik heb nu weer besloten om het mezelf gewoon gemakkelijk te blijven maken en te blijven eten zoals ik doe, dan hoop ik maar dat ik die ene muis ben die niet 75% eerder dood gaat eraan.
@Dreamer @sabbaticalmeds lees even terug wat ik zei:

Tenzij je een ziekte of iets anders lichamelijks hebt natuurlijk.

En natuurlijk gaat het om een nieuw aan te leren patroon. Dat is exact wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken. Ook dat het veel doorzettingsvermogen eist. Het eetpatroon van de algemene mens is zodanig verstoord door allemaal vetten, suikers, chemisch bespoten rotzooi. En vergeet de verpakte producten niet. Wat dacht je van die 'vol vitamine c' zittende appelsientje. Of Wicky voor de kids. Allemaal marketingtrucs die jou laten denken dat het gezonder voor je is dan andere dranken, omdat er vitamine c op staat. Feit blijft dat er gewoon evenveel suikers in de meeste vruchtensappen zitten als in cola. En we weten allemaal wat cola met je doet. En de fantastische Optimel met hun welbekende 0% vet truc. Kijk maar eens op de achterkant van dat pak hoe 'geweldig' dat is.

De mensen verkijken zich gewoon op wat er gaande is. In de supermarkten zie je winkelkarretjes vol van mensen dat ik denk van "godallemachtig, waarom stop je al dat verkeerde in je lichaam. Je lichaam heeft die zooi niet nodig." Ik denk eerlijk gezegd niet dat iedereen zich ervan bewust is wat er in zijn/haar lichaam gaat dagelijks. En dat bedoel ik met ingeslopen eetpatroon mede dankzij reclames die dat toejuichen.
quote:fashionvictim schreef op 31 mei 2014 @ 22:14:

[...]

Ik word zo moe van dat gezeik over superfoods. En ben het helemaal eens met de post van Meds over snobisme.

Ik ook! Heb ook zo'n vriendin, met qiuno en noem maar op. Ik weet niet eens wat het is.

Ben zelf 25 jaar vegetarier, da's best gezond denk ik. Maar verder eet ik normaal. Soms friet met mayonaise, wel eens chips of een koekje etc. Qua gezondheid en gewicht al heel lang stabiel. Bijna nooit ziek en gewicht al 25 jaar hetzelfde, buiten zwangerschap om.

Mijn kind krijgt snoep, koek, chips en noem maar op, omdat ik liever heb dat mijn kind ermee om leert gaan, dus in normale porties eet, dan later raar met eten omgaat.

Ik word zo moe van al die mensen die dieten en gezond eten en noem maar op. Eet gewoon normaal en beweeg. En doe dat consequent.

Waar is het gezonde boerenverstand van mensen?
quote:delusion schreef op 01 juni 2014 @ 12:11:

En natuurlijk gaat het om een nieuw aan te leren patroon. Dat is exact wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken. Ook dat het veel doorzettingsvermogen eist. Het eetpatroon van de algemene mens is zodanig verstoord door allemaal vetten, suikers, chemisch bespoten rotzooi. En vergeet de verpakte producten niet. Wat dacht je van die 'vol vitamine c' zittende appelsientje. Of Wicky voor de kids. Allemaal marketingtrucs die jou laten denken dat het gezonder voor je is dan andere dranken, omdat er vitamine c op staat. Feit blijft dat er gewoon evenveel suikers in de meeste vruchtensappen zitten als in cola. En we weten allemaal wat cola met je doet. En de fantastische Optimel met hun welbekende 0% vet truc. Kijk maar eens op de achterkant van dat pak hoe 'geweldig' dat is.

De mensen verkijken zich gewoon op wat er gaande is. In de supermarkten zie je winkelkarretjes vol van mensen dat ik denk van "godallemachtig, waarom stop je al dat verkeerde in je lichaam. Je lichaam heeft die zooi niet nodig." Ik denk eerlijk gezegd niet dat iedereen zich ervan bewust is wat er in zijn/haar lichaam gaat dagelijks. En dat bedoel ik met ingeslopen eetpatroon mede dankzij reclames die dat toejuichen.

ja, en je zegt daarbij dat ik in een slachtofferrol zit, als ik aangeef dat ik slecht kan bewegen. Terwijl ik ook al eerder had gezegd dat het op dagelijkse basis voelt, alsof mijn knieën met messen behandelt worden.

En ook nu kom je met een hoop bullshit, dat helemaal niet van toepassing is. Wat wél van toepassing is, wat jij dan weer luchtig wegwuift, is dat ik je bepaalde voedingsstoffen nodig hebt. EN als ik genoeg eet, dat ik die binnenkrijg, dan eet ik dus teveel aan kcal. En dan kun je wel ongelovig vanalles over ongezond eten uit je mouw gaan schudden, maar dat is gewoon een feit. Een feit, waarvan ik op de hoogte ben, door bij te houden wat ik eet. Wat volgens jou dus ook onzin is.
Later is nu
Ik sluit me aan bij Dreamer. Ik drink geen vruchtensappen (nooit gedaan, behalve als kind bij het Paasontbijt), ik drink geen Optimel, ik eet geen spul met toegevoegde vitamines, ik gebruik geen potjes pastasaus of wereldgerechtdingesen. Ik eet en drink heel gewoon basis, omdat ik helemaal moe word van die reclameflauwekul altijd en nog stam uit de tijd dat spinazie (mijn lievelingsgroente) ineens kankerverwekkend was. Ik heb alle voedingsmiddelen al eens voorbij zien komen in een onderzoek waarbij muizen tumoren kregen ervan.

Maar ik kan niet gewoon de dagelijkse hoeveelheid sport doen altijd. Soms wel en soms niet en dan blijf je dus niet lekker strak en gespierd.

De mensen verkijken zich gewoon op wat er gaande is. In de supermarkten zie je winkelkarretjes vol van mensen dat ik denk van "godallemachtig, waarom stop je al dat verkeerde in je lichaam. Je lichaam heeft die zooi niet nodig." Ik denk eerlijk gezegd niet dat iedereen zich ervan bewust is wat er in zijn/haar lichaam gaat dagelijks. En dat bedoel ik met ingeslopen eetpatroon mede dankzij reclames die dat toejuichen.Het eetpatroon van "de mens"? Je weet helemaal niet wat ik eet. Je baseert je op je eigen subjectieve waarneming. Beter trek je daar geen conclusies uit voor de rest van de wereld.
Overigens was onze voeding nog nooit zo voedzaam, divers en veilig dan nu

En dat ene kind met overgewicht heeft dus een moeder die haar kind volstopt met van alles en nog wat, maar zéker geen appelsientje/wicky/ optimel/cola/ pakjes uit de supermarkt/ chemisch bespoten rotzooi, maar juist met qiunoasalade en natuurvoedingswinkelspul.

Aan de andere kant eet ik heus weleens al die rotzooi en ben me zeer bewust wat ik naar binnen werk en heb helemaal nergens last van.

Kun je blaten over zooi en als je dat vermijdt met wat doorzettingsvermogen dan ben je automatisch slank en gezond, maar zo simpel is het dus niet.

Bovendien vond ik je post over het 65+ stel in de sportschool ook een erg onaardige en vrij naïeve post. Ten eerste omdat je impliceert dat iemand van 40 zichzelf zeker te oud vindt om te sporten (en nee, zelfs 65 vind ik nog vrij jong, op mijn loopclubje lopen behoorlijk van 60+ers), ten tweede blijf je maar doorgaan over het doorzettingsvermogen en kom op nou, je bent helemaal niet te oud, terwijl je het dus helemaal niet over andere obstakels. En als laatste, als je niet van sportschool houdt, dan moet je die commerciële instellingen mijden als de pest. Ik snap het heel goed als mensen niet willen sporten/bewegen als alleen de sportschool als optie wordt aangeboden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 juni 2014 @ 14:52:

Overigens was onze voeding nog nooit zo voedzaam, divers en veilig dan nuZo! Al dat eten zorgt ervoor dat we maar ouder en ouder worden. Is helemaal niet goed voor het milieu en onze zorgportemonee.
Klopt. Een beetje voedselschaarste in het westen zou een hoop ellende kunnen voorkomen.
quote:Dreamer, 5 uur geleden

Lief dat jullie meedenken Maar ik ben een beetje uitgeprobeerd, eerst. Heb ook m'n energie nog voor andere dingen nodig. Daarom nu eerst zo.

Je hebt groot gelijk. Als iets belangrijk is, is het wel dat je zelf de regie in handen neemt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ooo, daarom moeten we aan de quinoa en het tarwekiemgras .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven