Gezondheid alle pijlers

Aankomen na stoppen met SSRI

24-07-2024 23:00 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat SSRI's als bijwerking kunnen hebben dat je aankomt zodra je er mee begint, is wel bekend. Maar blijkbaar werkt het bij mij zo dat ik aankom zodra ik ermee stop. Ik ben nu 5 weken gestopt met citalopram en realiseerde vorige week opeens dat ik mega aankwam, zo'n 5 kg in 5 weken nu in totaal. Ik was juist erg op m'n voeding aan het letten en sport altijd al regelmatig, het enige wat veranderd is is het stoppen met de SSRI.
Volgens mijn psych kan dit gebeuren, maar het is een zeldzame bijwerking. Hoelang dit zo blijft doorlopen (en mijn gewicht blijft oplopen), wist ze niet.
Iemand hier ervaring met deze situatie? Ik ben een beetje bang waar ik ga eindigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slikte je deze medicatie tegen depressie, paniekaanvallen en angststoornissen? Hoe is je gewicht verder? Heb je ondergewicht? Want je lijkt nogal obsessief bezig te zijn met je gewicht ( omdat je het blijkbaar zo precies bijhoudt
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Een SSRI kan ook als bijwerking hebben dat je minder snel aankomt, als je er dan mee stopt kom je met hetzelfde patroon dus aan. Kan dat aan de hand zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Citalopram heeft als veelvoorkomende mogelijke bijwerkingen anorexie(niet te verwarren met anorexia) en verlaagd gewicht, dus ik kan me voorstellen dat mensen bij stoppen van dit middel juist kunnen gaan groeien.

Wel heel vervelend lijkt me dat, tenzij iemand dus ondergewicht had/heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slikte de medicatie vanwege post partum depression/anxiety.
Ik had een heel net gewicht, BMI 22, maar nu met die 5kg erbij ga ik richting te hoog BMI. Ik ben niet zo lang.

Het lijkt me niet zo obsessief om eens per maand op de weegschaal te staan hoor, maar daarnaast merk ik het ook echt aan mijn kleding, mijn broeken passen nauwelijks nog. Echt ontzettend vervelend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
25-07-2024 11:55
Citalopram heeft als veelvoorkomende mogelijke bijwerkingen anorexie(niet te verwarren met anorexia) en verlaagd gewicht, dus ik kan me voorstellen dat mensen bij stoppen van dit middel juist kunnen gaan groeien.

Wel heel vervelend lijkt me dat, tenzij iemand dus ondergewicht had/heeft.
Ja dit is wat ik zelf ook dacht inderdaad.. Maar ja, hoe lang houdt dit grapje aan? Ik weeg nu 3kg meer dan voor ik begon aan de citalopram. Waar gaat dit eindigen?
zeeschelp wijzigde dit bericht op 25-07-2024 13:08
5.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor citalopram geldt dat mensen vaker tijdens het gebruik minder eetlust hebben en dus afvallen, dan dat het gewicht toeneemt. Bij andere antidepressiva komt gewichtstoename vaker voor dan bij SSRI's.

Toen je ermee startte, ben je toen afgevallen?

Ben je ineens gestopt of heb je netjes afgebouwd? https://www.psychiatrienet.nl/switchdet ... citalopram

Overleg eens met je apotheker, die weet meer over bijwerkingen dan de psych
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
25-07-2024 13:04
Voor citalopram geldt dat mensen vaker tijdens het gebruik minder eetlust hebben en dus afvallen, dan dat het gewicht toeneemt. Bij andere antidepressiva komt gewichtstoename vaker voor dan bij SSRI's.

Toen je ermee startte, ben je toen afgevallen?

Ben je ineens gestopt of heb je netjes afgebouwd? https://www.psychiatrienet.nl/switchdet ... citalopram

Overleg eens met je apotheker, die weet meer over bijwerkingen dan de psych
Ja zo'n 2kg, maar het was na mijn zwangerschap dus dat was me niet zo opgevallen.
Ik ben heel langzaam afgebouwd, had sowieso een hele lage dosering (15, toen 10, toen 5, alles minimaal 4 weken).
Goede tip van de apotheek, zal dat eens doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeeschelp schreef:
25-07-2024 13:01
Ja dit is wat ik zelf ook dacht inderdaad.. Maar ja, hoe lang houdt dit grapje aan? Ik weeg nu 3kg meer dan voor ik begon aan de citalopram. Waar gaat dit eindigen?

Je zult toch moeten kijken naar je calorieverbruik versus -inname als je niet verder aan wil komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een update voor het geval dat iemand hier via google terecht komt.
De POP had overlegd met een punt van apothekers over bijwerkingen van medicatie en blijkbaar is aankomen na stoppen met citalopram een vrij zeldzame bijwerking, maar wel eentje die voorkomt. Dat duurt ongeveer 2 maanden.

Bij mij lijkt dat te kloppen, ik ben best fors aangekomen in die 2 maanden, zo'n 5kg. Dit terwijl ik in een caloriedeficiëntie zat van 250-500 dagelijks. Het heeft dus echt mijn metabolisme zo aangetast dat heel m'n BMR/TDEE overhoop lag.

Ik ben gewoon door blijven pakken met de caloriedeficientie en veel bewegen, en ik stond vanochtend op de weegschaal en ben nu in 3 weken 1.9kg afgevallen. Dus gelukkig lijkt het nu weer te herstellen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven