Gezondheid alle pijlers

Abcessen in schaamstreek....

22-01-2009 00:06 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vind t een beetje een vervelend onderwerp, maar ik hoop dat er hier vrouwen zijn die misschien t zelfde hebben of hebben gehad.

Laatst had ik hier al een topic met "gekneusde schaamlip?" Uiteindelijk bleek dat een abces te zijn. De dokter heeft t moeten opensnijden en er kwam een hele hoop rotzooi uit en toen was t over. Gewoon een bacteriele infectie, kan gebeuren, en ik had het toevallig dáár. Nu na een paar dagen behoorlijke jeuk, een pijnlijke bult tussen m'n binnenste schaamlippen. T voelde niet als de vorige keer, maar ik denk toch maar even de dokter bellen. Dokter gebeld, afspraak gemaakt.

Daarna 'krab' ik nog even aan m'n pijnlijke plek en jahoor, weer een boel pus en bloed wat eruit komt. Ik schrik me een ongeluk, stond werkelijk te janken van schaamte en viesheid en jakkes, dat wil je toch niet daar!!!!!

Nu weet ik dat ik soa vrij ben. Dus dat kan het niet zijn. Maar hoe kan het toch dat ik elke keer van die abcessen daar heb? Ik vind t echt verschrikkelijk vervelend.

Zijn er meer dames die dit hebben (-gehad)?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ja, regelmatig. Cyclusafhankelijk ook.

Gewoon lekker weken in bad tot ze goed rijp zijn en uitknijpen.

Heb me daar nog nooit druk om gemaakt. Is ook echt niets vreemds.
Andere oorzaken zijn trouwens scheren en synthetisch ondergoed.
Zou het van ingegroeide haartjes kunnen komen ?

Zeker als je je scheert zonder te scrubben .

Niet te hopen dat je dit hebt ; http://www.huidziekten.nl...lands/jrmhidradenitis.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar ook echt grote? Dus niet echt pukkels maar echt grote bulten dat je schaamlip zeg maar 4 keer zo groot is en dat er dan stinkende pus uit komt? Ik vind t nogal goor dat dat zomaar tussen m'n benen gebeurt!
Jaren geleden heb ik dit ook regelmatig gehad, ook eens eentje op mijn clitoris ...... De huisarts kneep hem 'even' uit, je wilt niet weten hoe dat voelt. Het zijn 'gewoon' steenpuisten, daar kun je om wat voor reden dan ook gevoelig voor zijn. Meestal als je weerstand wat minder is. Steenpuisten komen altijd op plekken waar het schuurt, strakke jeans bijvoorbeeld.

Weken in bad is een goede tip, flink wat soda in het water doen. Met uitknijpen wachten tot ze 'rijp' zijn en open zijn gegaan; niet knijpen als ze nog niet open zijn, dan knijp je de viezigheid naar binnen. Goed schoonhouden, handen wassen etc. want die troep die eruit komt is één en al bacterie.
'Gewoon' steenpuistjes die inderdaad kunnen ontstaan door ingegroeide haartjes of opspelen tijdens een bepaalde periode in je cyclus. Heel vervelend!
quote:-Bladora- schreef op 22 januari 2009 @ 00:14:

Maar ook echt grote? Dus niet echt pukkels maar echt grote bulten dat je schaamlip zeg maar 4 keer zo groot is en dat er dan stinkende pus uit komt? Ik vind t nogal goor dat dat zomaar tussen m'n benen gebeurt!Ja, dat heb ik ooit weleens gehad. Nu maak ik er eerder korte metten mee.
Het komt heel vaak voor, zeker als je rookt (nog een reden om evt te stoppen).

Bijna iedereen heeft wel eens een pukkel, zeker bij scheren, dus dat is niet zo bijzonder. Het ligt eraan hoe erg je het hebt, mocht het echt erg zijn krijgt het vaak de naam hydroadenitis, kan ook in je oksels bv voorkomen. Meestal valt het wel mee, maar soms breiden de abcessen zich onderhuids uit tot een groter geheel en dat is erg naar natuurlijk.

Niet scheren/harsen maar ontharingscreme gberuiken helpt iets, bij veel last kun je evt naar de dermatoloog, er zijn wel wat smeersels die het mogelijk iets verminderen, maar verwacht geen wonderen.

Ik hoop voor jou dat het meevalt en dat je gewoon pech hebt met "gewone, grote pukkels die een abcesje maken", maar blijft het echt terugkomen, vraag dan je huisarts en evt dermatoloog om hulp.
bgb, kan je link niet openen!

Fijn dat hier vrouwen zijn die t ook hebben gehad, dacht echt dat ik wat raars had! Maar ik heb het niet in de omgeving waar ik scheer, namelijk echt binnen in de binnenste schaamlippen en bij/in vagina. En ik draag wel strakke broeken, maar altijd katoenen slipjes....

Morgen weer met de benen wijd bij de dokter...denk dat ik gelijk maar een algeheel onderzoek laat doen ofzo...ben doodsbenauwd dat de bacterien naar binnen kruipen ofzo...
Ik heb ze ook. Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp geweest maar wat ik daar vooral van geleerd heb is dat ten eerste heel veel vrouwen dit type probleem hebben maar ook dat er nogal verschillen zijn in hoe ernstig/zwaar/vaak mensen het hebben.

Een aantal weken geleden had ik gedurende twee weken een hele heftige, heftiger dan ik ooit gehad heb, echt twee cm groot en langer dan een week (ik was ook ongesteld en grieperig trouwens). Maar bij die en ook bij eerdere lichtere varianten is het mij nog nooit gelukt om er eentje uit te knijpen dus ik probeer altijd maar geduldig te zijn. Als het consequent op één plekje blijft terugkomen kan de talgklier op die plek zijn aangedaan en kan die eventueel verwijderd worden. Er is ook een heuse ziekte die deze bulten als belangrijkste symptoom heeft, maar zolang het bij af een toe een bult op verschillende plekken in de lies blijft zou ik me daarover nog geen zorgen maken.

Hoe het allemaal ook precies zit... het is gewoon ontzettend naar maar je bent zeker niet de enige... heel veel succes met je bult!
En inderdaad: vermijd strakke broeken en synthetische strings ed.
quote:-Bladora- schreef op 22 januari 2009 @ 00:19:

Fijn dat hier vrouwen zijn die t ook hebben gehad, dacht echt dat ik wat raars had! Maar ik heb het niet in de omgeving waar ik scheer, namelijk echt binnen in de binnenste schaamlippen en bij/in vagina. En ik draag wel strakke broeken, maar altijd katoenen slipjes....

Morgen weer met de benen wijd bij de dokter...denk dat ik gelijk maar een algeheel onderzoek laat doen ofzo...ben doodsbenauwd dat de bacterien naar binnen kruipen ofzo...

Als het enorm pijnlijk is kan het ook nog een onstoken Bartholin klier zijn met een abces. Dat laat je binnenste schaamlip enorm opzwellen en doet PIJN!

Soms is alleen de afvoergang van die klier afgesloten en krijg je een cyste: google eens op Bartholin cyst.
quote:-Bladora- schreef op 22 januari 2009 @ 00:19:

Hmm, dat is wel op andere plekken dan dat ik ze heb. Bij mij zitten ze meer in mijn liezen, hoogstens aan de buitenkant van mijn grote schaamlippen.

Au, vind dat altijd al zo pijnlijk.

Het is vast niets ergs, maar als je het niet vertrouwd kan nog een keer naar de dokter geen kwaad natuurlijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Folliculitis
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 januari 2009 @ 00:14:

Zou het van ingegroeide haartjes kunnen komen ?

Zeker als je je scheert zonder te scrubben .

Niet te hopen dat je dit hebt ; http://www.huidziekten.nl...lands/jrmhidradenitis.htmgoogle zelf even op hidradenitis
Dames, dit is waarschijnlijk hidradenitis. Ik heb het ook en als je meer wilt weten hoor ik het wel.

link hidradenitis
oh wacht even... binnen je schaamlippen? Dan kan het ook een ontsteking zijn van de bartholin-klier ... Ook deze kan, als het terug blijft komen, redelijk gemakkelijk verwijders worden (zegt google ;) )
zo... anders ben ik even mosterd ^.^
http://www.huidinfo.nl/talgkliercyste.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abces
Zo, bedankt voor t googlen bgb...t lijkt idd wel op dat hidradentis, zal t morgen eens aan de dokter vragen.

Jakkes zeg, die laatste link had wel vieze plaatjes, maar bedenk maar eens hoe een binnenste schaamlip er 4 keer groter uit ziet. Ik griezel er gewoon van.

Ik kan trouwens nergens lezen hoe zoiets verkomen kan worden. Heb je dat dan maar gewoon? Of alleen operatie?
Nou, ik heb dus geen flauw idee , maar je bent wel even zoet denk ik met al mijn enge pagina's .......
Ik heb het ook zeer regelmatig, ook onder oksels. Groot en pijnlijk. Maar bij mij worden ze na een paar dagen vanzelf een stuk kleiner, is de druk er ineens vanaf, minder pijn en dan blijft er nog een hele poos een blauwkleurige plek zitten.. charming.. Heb er verder nooit zo bij stil gestaan eigenlijk.

Wordt het bij jullie ook vanzelf kleiner? (waar de inhoud dan blijft? Geen idee....)
btw, je kunt hidradenitis hebben in een milde en ernstige variant. Ik heb het in een milde variant, wat in mijn geval inhoudt dat ik vanaf mijn puberbteit ongeveer abcessen ben gaan ontwikkelen, die steeds vaker terugkwamen. Dit konden echte knikkers/pingpongballen of wat voor grote dan ook zijn. Soms meerdere tegelijk of velen achter elkaar. Bij mij zijn ze ook voorgekomen in oksels (en moesten operatief verwijderd worden op een gegeven moment, omdat ze niet overgingen), maar dat is nu al heel lang niet gebeurd.

Momenteel zit ik weer in een rustige fase. Het ding met hidradenitis is dat het een "progressieve" ziekte is, wat wil zeggen dat het in ontwikkeling niet stilstaat (nee, geen zorgen, je gaat er absoluut niet dood aan, maar tis wel erg vervelend!). Je kunt stille perioden hebben, maar het kan ook zomaar ineens veel erger worden.

Er zijn wel wat leefregels voorhanden. Maar afhankelijk van de ernst is het raadzaam contact te zoeken met een goede dermatoloog. Deze kan soms terugkerende abcessen beter wegsnijden, omdat je huid op een gegeven moment aangedaan raakt en ze telkens maar terug blijven komen. Er kunnen zich dan fistelgangen gaan vormen en ernstig littekenweefsel is een feit. Dus, modder niet aan met deze abcessen. Als het "af en toe een steenpuist" overtreft, ga er dan zeker mee naar een dermatoloog.

BTW, nieuw onderzoek zou mogelijk voeding als bron (wanneer je gevoelig bent voor huidproblemen), aanwakkeraar kunnen zien. Ik ben zelf ook met een dieet bezig en mijn klachten worden er inderdaad minder van (in mijn geval melkproducten, pffff, het zal es niet). Maar goed, dit zul je bijna nergens terug lezen. Dus dit soort onderzoek is experimenteel en personsgebonden en heeft nog een lange weg te gaan. Voor mij iig hoopgevend dat ik zelf wel wat invloed uit kan oefenen.

Na ja, lees maar na en anders hoor ik het wel TO,

groetjes Intiem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven