Abortus: pil of curettage
zaterdag 9 oktober 2010 om 14:09
Een van mijn beste vriendinnen is helaas in verwachting geraakt ondanks de nuva-ring. Nu is het voor haar absoluut geen vraag of het kindje mag komen of niet, vanwege haar gezondheid kan het beslist niet. Omdat ze er heel vroeg bij is mag ze kiezen tussen een curettage of de abortuspil. Wie heeft er ervaringen, op het gebied van lichamelijke klachten, maar ook wat misschien beter zou helpen bij het verwerken van dit alles? Ze heeft veel mensen om haar heen die haar steunen, maar niemand heeft zoiets meegemaakt.
zaterdag 9 oktober 2010 om 14:34
Klopt, bij mij meestal ook. Maar nu echt voor mijn vriendin. Ze is er zo mee bezig, juist omdat ze echt geen kinderen mag krijgen. Ik wil haar op alle manieren helpen, ik heb het zo met haar te doen, maar ik heb echt geen ervaring met dit soort vraagstukken. Misschien ook wel vanuit een schuldgevoel, omdat wij wel gewoon een groot gezin hebben mogen stichten.
Maar misschien had ik deze vraag beter vanuit mezelf kunnen schrijven als dit zoveel weerstand oproept.
Maar misschien had ik deze vraag beter vanuit mezelf kunnen schrijven als dit zoveel weerstand oproept.
anoniem_83809 wijzigde dit bericht op 09-10-2010 14:36
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
zaterdag 9 oktober 2010 om 14:59
Ik denk niet dat dit perse weerstand oproept hoor.
Maar ik neem aan de jouw vriendin voldoende geinformeerd wordt door een deskundige om zelf een goede beslissing die passend voor haar is te kunnen nemen.
Beide methodes hebben voor en nadelen.
Curretage is ingrijpend want het is toch een ingreep, maar doet minder pijn.
De abortuspil kan best heftig zijn en geeft meer pijn.
hoe dan ook het is vooral de nazorg die belangerijk is. dus praat met haar en wees er voor haar. En vergeet daarbij niet ook haar te helpen relativeren als ze daar behoefte aanheeft want meehuilen is niet altijd automatisch meehelpen..
Maar ik neem aan de jouw vriendin voldoende geinformeerd wordt door een deskundige om zelf een goede beslissing die passend voor haar is te kunnen nemen.
Beide methodes hebben voor en nadelen.
Curretage is ingrijpend want het is toch een ingreep, maar doet minder pijn.
De abortuspil kan best heftig zijn en geeft meer pijn.
hoe dan ook het is vooral de nazorg die belangerijk is. dus praat met haar en wees er voor haar. En vergeet daarbij niet ook haar te helpen relativeren als ze daar behoefte aanheeft want meehuilen is niet altijd automatisch meehelpen..
..popcorn?
zaterdag 9 oktober 2010 om 17:07
Dank je, ik zal er ook in de eerst plaats zijn voor haar. Dat van dat relativeren is wel een goede tip, je bent geneigd om steeds met haar mee te huilen. Wat betreft de keuze, ze heeft nogal een horkerige gyn die niet erg met haar meedenkt, hij laat haar echt zwemmen. Ze is niet in staat om nog naar een andere arts te gaan, vandaar dat ik hier mijn licht probeerde op te steken.
zondag 10 oktober 2010 om 09:04
Wat maakt het nu uit of je het voor een vriendin vraagt of jezelf
Er is gewoon een vraag waar iedereen een beetje normaal op kan antwoorden.
Gelukkig heb ikzelf geen ervaring met abortus op wat voor manier dan ook.
Een vriendin van mij wel!
Ze heeft gekozen voor de curettage en die beviel haar prima (klinkt wat paradoxaal, dat weet ik). Het is allemaal redelijk pijnloos gegaan, hoewel ze nog wel een tijdje wat 'naweeen' heeft gehad.
De abortuspil was voor haar geen optie omdat zij erg opzag tegen de pijn en het verloop van alles!
Heel veel succes en heel aardig dat je, kennelijk, zo betrokken bent bij je vriendin dat je jouw vraag op het forum gooit.
Er is gewoon een vraag waar iedereen een beetje normaal op kan antwoorden.
Gelukkig heb ikzelf geen ervaring met abortus op wat voor manier dan ook.
Een vriendin van mij wel!
Ze heeft gekozen voor de curettage en die beviel haar prima (klinkt wat paradoxaal, dat weet ik). Het is allemaal redelijk pijnloos gegaan, hoewel ze nog wel een tijdje wat 'naweeen' heeft gehad.
De abortuspil was voor haar geen optie omdat zij erg opzag tegen de pijn en het verloop van alles!
Heel veel succes en heel aardig dat je, kennelijk, zo betrokken bent bij je vriendin dat je jouw vraag op het forum gooit.

zondag 10 oktober 2010 om 09:22
Als je beslist niet zwanger mag raken, waarom dan geen sterilisatie? Dan loop je tenminste geen risico meer op abortussen.
Als leek zou ik gedacht hebben, die pil, maar blijkt dus dat de andere methode minder pijnlijk is? Had dat niet verwacht, maar zou persoonlijk dus voor de minst pijnlijke optie gaan.
Als leek zou ik gedacht hebben, die pil, maar blijkt dus dat de andere methode minder pijnlijk is? Had dat niet verwacht, maar zou persoonlijk dus voor de minst pijnlijke optie gaan.
zondag 10 oktober 2010 om 15:26
Weet je Eininjoo, ik ben het eigenlijk helemaal met je eens wb die sterilsatie. Maar omdat er nog een kans in zit dat het met een aantal jaar wel kan wil ze er echt niet aan. En ik ben beslist niet de persoon om bij haar aan te dringen, met mijn drie kinderen en vijf jaar ouder.
Bedankt Schilderspalet, hier kan ik wel wat mee. Ze heeft namelijk nu het idee dat ze de pil gaat nemen, maar ik denk zelf dat ze meer aan een curretage heeft. Dan is het voorbij. Die pil, ik geloof dat ze er eerst een moet slikken bij de gyn en dan thuis nog een paar keer. Het is misschien wel natuurlijker, maar het maakt het ook dramatischer.
Bedankt Schilderspalet, hier kan ik wel wat mee. Ze heeft namelijk nu het idee dat ze de pil gaat nemen, maar ik denk zelf dat ze meer aan een curretage heeft. Dan is het voorbij. Die pil, ik geloof dat ze er eerst een moet slikken bij de gyn en dan thuis nog een paar keer. Het is misschien wel natuurlijker, maar het maakt het ook dramatischer.

zondag 10 oktober 2010 om 15:30
Ik heb een curettage gehad, niet vanwege een abortus maar door een miskraam.
Ik heb er helemaal geen last op wat voor manier dan ook van gehad. Dagopname, onder narcose, wakker worden, praatje met de gyn. en weer naar huis. Geen klachten, niks.
Hoop voor je vriendin dat zij het op een zelfde manier kan ondervinden.
Ik heb er helemaal geen last op wat voor manier dan ook van gehad. Dagopname, onder narcose, wakker worden, praatje met de gyn. en weer naar huis. Geen klachten, niks.
Hoop voor je vriendin dat zij het op een zelfde manier kan ondervinden.