Aids, soa testen... weet even niet wat te doen
dinsdag 14 oktober 2014 om 19:38
Wat ik nooit had gedacht dat het mij zou overkomen, is gebeurd. Zaterdag na het stappen, sex gehad en het condoom is gescheurd. Echt niet oke dus. Man is 15 jaar getrouwd, kende hem niet en heeft 2 kinderen hoorde ik de volgende morgen. Hij was bij een vriend op bezoek. Maar ik werd dus wakker en dacht hellup... soa, aids. Dokter gebeld en kan vrijdag al een dure soa test laten duren. Gaat v eigen risico af natuurlijk. Je schrikt je kapot vd prijs. Maar nu vraag ik mij af. 6 dgn testen na het contact is toch niet handig. Overal op internet vind ik minimaal 2 weken. Maar dokter zegt dat het wel kan. Maar kan ik dan niet beter nog tijdje wachten? Zie het nu als makkelijk geld verdienen voor de dokter. En zou het risico groot zijn gezien het feit dat ik met een getrouwde man van doen had wie toch niet in een risicogroep valt en ik heb het gecheckt en zijn fb en dat klopt. Pfff. Ben zo enorm nerveus hierdoor en kan er met niemand over praten en weet niet wat te doen nu.
woensdag 15 oktober 2014 om 08:31
woensdag 15 oktober 2014 om 11:04
quote:dropje1979 schreef op 14 oktober 2014 @ 23:24:
Dat bedoel ik. Ik heb echt nooit iets. En daarom een lagere premie maar ik kom nu mooi aant betalen
het is niet anders
Nou, die lagere premie heeft je de afgelopen jaren ook misschien al wel een paar honderd euro bespaard. Kun je nu dus je testen van betalen. Met een hogere premie hou je ook eigen risico, helemaal afkopen is onbetaalbaar. Dus waarschijnlijk ben je toch goedkoper uit nu.
Los daarvan, het risico op HIV is inderdaad erg klein. Eerst de andere SOA, na 3 maanden HIV laten testen, eerder heeft geen zin.
Dat bedoel ik. Ik heb echt nooit iets. En daarom een lagere premie maar ik kom nu mooi aant betalen
Nou, die lagere premie heeft je de afgelopen jaren ook misschien al wel een paar honderd euro bespaard. Kun je nu dus je testen van betalen. Met een hogere premie hou je ook eigen risico, helemaal afkopen is onbetaalbaar. Dus waarschijnlijk ben je toch goedkoper uit nu.
Los daarvan, het risico op HIV is inderdaad erg klein. Eerst de andere SOA, na 3 maanden HIV laten testen, eerder heeft geen zin.
woensdag 15 oktober 2014 om 11:16
quote:viva-amber schreef op 15 oktober 2014 @ 08:31:
Wil een beetje sneu dat e.a. om geld gaat en niet om je gezondheid. Duik dan niet met de eerste de beste in bed wanneer je je dat soort risico's niet kunt veroorloven.Dat. Daarbij heeft TO zelf het risico genomen om het eigen risico op te hogen. Als je dan verstandig bent zorg je voor een spaarpotje om het ER te kunnen betalen wanneer noodzakelijk.
Wil een beetje sneu dat e.a. om geld gaat en niet om je gezondheid. Duik dan niet met de eerste de beste in bed wanneer je je dat soort risico's niet kunt veroorloven.Dat. Daarbij heeft TO zelf het risico genomen om het eigen risico op te hogen. Als je dan verstandig bent zorg je voor een spaarpotje om het ER te kunnen betalen wanneer noodzakelijk.
woensdag 15 oktober 2014 om 15:10
Zes weken verstandig, dan hebben de meeste mensen ook al antistoffen tegen hiv. Althans van belang als jij je daarop laat testen.
Wat die risico-groepen betreft, logisch, het gaat daarbij ook niet zozeer om kwetsbaarheid, als wel om de prevalentie van soa's. Die ligt onder bepaalde groepen veel hoger. Waardoor de kosten tegen de baten opwegen.
Soa's komen veel vaker voor onder bepaalde groepen. Dus in plaats van op de 2 op de 1000 keer raak. Heb je dan zo 100 op de 1000 keer raak.
Heb je middelen die toereikend zijn voor maar 1000 testen, dan kun je beter gericht testen op groepen waarbij soa's veel voorkomen. Dan onderschep je er veel meer.
Wat die risico-groepen betreft, logisch, het gaat daarbij ook niet zozeer om kwetsbaarheid, als wel om de prevalentie van soa's. Die ligt onder bepaalde groepen veel hoger. Waardoor de kosten tegen de baten opwegen.
Soa's komen veel vaker voor onder bepaalde groepen. Dus in plaats van op de 2 op de 1000 keer raak. Heb je dan zo 100 op de 1000 keer raak.
Heb je middelen die toereikend zijn voor maar 1000 testen, dan kun je beter gericht testen op groepen waarbij soa's veel voorkomen. Dan onderschep je er veel meer.
woensdag 15 oktober 2014 om 15:48