Gezondheid alle pijlers

Aids, soa testen... weet even niet wat te doen

14-10-2014 19:38 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nooit had gedacht dat het mij zou overkomen, is gebeurd. Zaterdag na het stappen, sex gehad en het condoom is gescheurd. Echt niet oke dus. Man is 15 jaar getrouwd, kende hem niet en heeft 2 kinderen hoorde ik de volgende morgen. Hij was bij een vriend op bezoek. Maar ik werd dus wakker en dacht hellup... soa, aids. Dokter gebeld en kan vrijdag al een dure soa test laten duren. Gaat v eigen risico af natuurlijk. Je schrikt je kapot vd prijs. Maar nu vraag ik mij af. 6 dgn testen na het contact is toch niet handig. Overal op internet vind ik minimaal 2 weken. Maar dokter zegt dat het wel kan. Maar kan ik dan niet beter nog tijdje wachten? Zie het nu als makkelijk geld verdienen voor de dokter. En zou het risico groot zijn gezien het feit dat ik met een getrouwde man van doen had wie toch niet in een risicogroep valt en ik heb het gecheckt en zijn fb en dat klopt. Pfff. Ben zo enorm nerveus hierdoor en kan er met niemand over praten en weet niet wat te doen nu.
Ik voel me ook heel smerig nu en snap ook niet dat ik dit heb gedaan. Alcohol mag nooit een excuus zijn zeggen ze
Dus als ik ggd bel en zeg dat mijn ex heeft gebeld dat hij een soa heeft en ik de 30 al ben gepasseerd en niet naar mijn eigen dokter durf, kan ik naar de ggd?
quote:dropje1979 schreef op 14 oktober 2014 @ 21:40:

Dus als ik ggd bel en zeg dat mijn ex heeft gebeld dat hij een soa heeft en ik de 30 al ben gepasseerd en niet naar mijn eigen dokter durf, kan ik naar de ggd?Dat is gewoon de kluit belazeren.
je kan alleen nog gratis testen bij de GGD als je een mannelijke homoseksueel bent of seks hebt gehad met iemand uit een hoog AIDS risico land.
wij slapen nooit.
Dat dacht ik al. Ik laat bij mijn dokter testen. Het is mijn eigen schuld
Valentina, sorry maar hoe kom je daar bij?

GGD:

Wanneer testen op soa?

Als je onveilig hebt gevreeën.

Als het condoom is gescheurd of afgegleden tijdens het vrijen.

Als je bent gewaarschuwd door een (ex)partner die een soa heeft.

Als je klachten hebt.

Als je een vaste relatie hebt en jullie zonder condooms willen vrijen.

Je kunt op twee manieren (anoniem) een soa-onderzoek laten doen:

door een afspraak te maken met de GGD via 0900-369 69 69.

door een afspraak te maken met je huisarts.

Er staat idd dat je als je ouder bent dan 25 je kans hebt om naar je HA doorverwezen te worden. Maar je zou het even uit kunnen leggen.

Ik zou het proberen! Succes!
dat is afgeschaft, hoorde ik laatst van swingers.

er kwamen veel teveel mensen voor die gratis testen.

en uiteindelijk zijn die bedoeld voor kwetsbare groepen in de samenleving.
wij slapen nooit.
trouwens, die testen worden ook betaald door je verzekering.

het gaat wel van je eigen risico af, maar goed.
wij slapen nooit.
quote:dropje1979 schreef op 14 oktober 2014 @ 21:40:

Dus als ik ggd bel en zeg dat mijn ex heeft gebeld dat hij een soa heeft en ik de 30 al ben gepasseerd en niet naar mijn eigen dokter durf, kan ik naar de ggd?

Zou ik wel zo doen ja, maargoed... ik haal ook voor vriend benzine in Belgie (heb zelf een tankpas) en stap altijd overal na een jaar op om weer een betere deal te krijgen. Tjaa.. geld is geld toch

Ik vind het ook heel krom dat ik voor mijn combinatietest moet betalen omdat ik op mijn 24e voor een kindje heb gekozen, als ik onverstandig daar 12 jaar of langer mee gewacht zou hebben krijg je dat soort testen wel vergoed omdat je dan meer kans hebt op een afwijking. Vind ik gewoon pure leeftijdsdiscriminatie, maargoed dat is weer een hele andere discussie.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Kosten soa-testen

Maar goed, je laat je al testen bij de ha.

De kans op HIV is te verwaarlozen, de kans op een SOA is er wel.
Je bent zelf een theepot
In België tanken is niet doelbewust de boel belazeren.

Zeggen dat je ex een SOA heeft terwijl gewoon het condoom is gescheurd en jij er niet voor wil betalen, dat is de boel doelbewust belazeren.

Ik heb een chronische ziekte en maak elk jaar mijn eigen risico op. Hoe lullig ik het ook vind, ik kan er tenslotte niets aan doen dat ik ziek ben, zo werkt nou eenmaal ons zorgstelsel.
quote:Istar_ schreef op 14 oktober 2014 @ 22:18:

In België tanken is niet doelbewust de boel belazeren.

Zeggen dat je ex een SOA heeft terwijl gewoon het condoom is gescheurd en jij er niet voor wil betalen, dat is de boel doelbewust belazeren.

Ik heb een chronische ziekte en maak elk jaar mijn eigen risico op. Hoe lullig ik het ook vind, ik kan er tenslotte niets aan doen dat ik ziek ben, zo werkt nou eenmaal ons zorgstelsel.

Ja maar een homo (klinkt onaardig zo maar dat is blijkbaar meer de risicogroep) die zich iedere week onbeschermd door iemand anders laat nemen die mag wel die gratis zorg krijgen en iemand die normaal gesproken verantwoordelijk bezig is en nu pech heeft gehad niet? Nou sorry daar pas ik dan ook voor hoor.

Ik zie dat als hetzelfde als nu die inkomensafhankelijke huurverhogingen.. Meer betalen voor dezelfde woning als de buurvrouw Omdat jij het toevallig iets beter voor elkaar hebt wordt dat verschil maar weer teniet gedaan. Nederland is krom. Daar kan je als huurder vrij weinig tegen doen, je kan bijvoorbeeld wel proberen om je kosteloos te laten testen bij de GGD.

Dat het eigen risico/ de premie ieder jaar stijgt is omdat het systeem niet deugt. Verzekeraars verdienen miljarden en veel mensen maken geen gebruik meer van zorg omdat ze het niet kunnen betalen. Dat komt niet door die paar mensen die "onterecht" de GGD bezoeken, maar omdat we gewoon een slappe hap politiek hebben die niet ingrijpt als ze zien dat dit soort bedragen voor gewone mensen de spuigaten uitlopen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
het is niet krom.

die homo gaat mss niet snel naar de huisarts voor een test, uit schaamte.

en zo besmet hij dus een hele rits brave huisvaders die op hun beurt weer hun partners besmetten.

kan je beter vroegtijdig ingrijpen voor een paar 100 euro dan een verspreiding van HIV door te laten gaan.
wij slapen nooit.
quote:shaker schreef op 14 oktober 2014 @ 22:06:

Je kunt op twee manieren (anoniem) een soa-onderzoek laten doen:

door een afspraak te maken met de GGD via 0900-369 69 69.

door een afspraak te maken met je huisarts.

Nou daar heb je het al he, anoniem. TO kun je door voor 23 jarige studente ? Het enige wat moet kloppen is je telefoonnummer daar krijg je de uitslag op. Wat je voor de rest invult is dus anoniem.
Ik heb een heel hoog eigen risico gekozen dus een lage zorgpremie al is deze nog hoog genoeg vind ik. Ik moet ook nog een extra baarmoederhalsonderzoek laten doen omdat ik een lichte afwijking haf in mijn cellen. Ook bijna 200 euro eigen risico en dan de soa test erbij die ook wel zoiets zal gaan kosten. Ik vind het ook niet helemaal eerlijk. Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik geen home ben. Dan kon ik wel na de GGD. En huursubsidie krijg ik net niet omdat ik net boven de grens zit als alleenstaande. Het is best krom geregeld maar goed ik ga wel weer betalen. Ik wil ook niet zeuren want dit is mijn eigen schuld. Maar waarom zal ik geen hiv kunnen hebben. Is die kans dan echt zo klein????
Waarom durft een home niet naar de huisarts en moet ik dat wel durven. Ik vind dat ook eng en schaam mij hiervoor
quote:valentinamaria schreef op 14 oktober 2014 @ 22:38:

het is niet krom.

die homo gaat mss niet snel naar de huisarts voor een test, uit schaamte.

en zo besmet hij dus een hele rits brave huisvaders die op hun beurt weer hun partners besmetten.

kan je beter vroegtijdig ingrijpen voor een paar 100 euro dan een verspreiding van HIV door te laten gaan.

Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar het steekt dat in een land als Nederland waar de belastingen op alles de pan uit rijzen de overheid dit soort zorg niet gewoon voor iedereen beschikbaar stelt in plaats van alleen voor onverantwoordelijk sexueel losbandigen.

Overigens denk ik dat de homo die ik hier even geschets heb echt niet iedere week bij de GGD zit om zich te laten testen. Die geeft blijkbaar niets om zijn gezondheid en die van anderen anders gedraag je je niet zo. Stel dat TO heel krap bij kas zit dan zou ze zich misschien niet laten testen.. Dan kun je toch ook soa's verspreiden?
Een 23 jarige studente... haha. Ik zie er wel erg jong uit maar 23. De k niet dat dat nog lukt
En dat probleem heb ik ook wel een beetje. Ik ga het wel doen maar kan het geld eigenlijk niet missen.
quote:dropje1979 schreef op 14 oktober 2014 @ 22:41:

Ik heb een heel hoog eigen risico gekozen dus een lage zorgpremie al is deze nog hoog genoeg vind ik. Ik moet ook nog een extra baarmoederhalsonderzoek laten doen omdat ik een lichte afwijking haf in mijn cellen. Ook bijna 200 euro eigen risico en dan de soa test erbij die ook wel zoiets zal gaan kosten. Ik vind het ook niet helemaal eerlijk. Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik geen home ben. Dan kon ik wel na de GGD. En huursubsidie krijg ik net niet omdat ik net boven de grens zit als alleenstaande. Het is best krom geregeld maar goed ik ga wel weer betalen. Ik wil ook niet zeuren want dit is mijn eigen schuld. Maar waarom zal ik geen hiv kunnen hebben. Is die kans dan echt zo klein????

De kans dat hiv met vaginale seks wordt overgedragen is vrij klein. Het meeste risico is idd bij anale seks. Maar je kunt natuurlijk altijd besmet raken met vaginaal contact. Je hebt wel een condoom gebruikt dus ik zou daar echt niet heel bang voor zijn, ik neem aan dat je vrij snel in de gaten had dat hij helemaal kapot was of anders dat de beschadiging zo klein was dat je er pas later achter kwam? Maar beter toch laten testen, alleen dat kan met hiv dus pas goed na 3 maanden.
Ik ben als studente 2x bij de ggd geweest (niet omdat ik zo losbandig was maar na het verbreken van een relatie wilde ik zeker weten dat ik er niks aan over had gehouden en met het aangaan van een nieuwe hebben we ons ook beide laten testen) Ik heb me nog nooit moeten legitimeren. Maar dat is alweer een aantal jaar geleden, geen idee of eea veranderd is.

Overigens vond ik dat ook fijner dan zo'n test bij mijn eigen huisarts te doen hoor.
die gratis zorg was eerst ook voor iedereen , geloof ik.

maar dat rees nogal de pan uit.

ik heb ergens gelezen dat er vorig jaar 120.000 mensen die gratis test deden.

en de zorgverzekering vergoedt, de GGD heeft natuurlijk niks te maken met eigen risico.
wij slapen nooit.
quote:dropje1979 schreef op 14 oktober 2014 @ 22:43:

Waarom durft een home niet naar de huisarts en moet ik dat wel durven. Ik vind dat ook eng en schaam mij hiervoor

Schaamte mag en is ook niet raar. Maar het gaat nu om je gezondheid.

Hetero's lopen weinig risico op HIV, echt! Maar ik snap je stress wel.

Lijkt me ook goed om dat met de ha te bespreken.
Je bent zelf een theepot
Mag ik dan misschien een iets blonde vraag stellen. Dom ben ik toch al na dit avontuur �😨😨

Als die soa test vergoed wordt door de zorgverzekering gaat het dan niet van je eigen risico af? Ik heb een eigen risico v 600 euro. Ik dacht nu moet ik alles zelf betalen tot 600 euries ongeacht wat? Of ist anders?
klopt, eerst je eigen risico opmaken.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven