Gezondheid alle pijlers

Airco en overlast

21-02-2020 21:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nog geen zomer maar toch al overlast. De buren hebben een airco die precies onder ons slaapkamerraam staat... als die aan staat, kunnen wij het raam niet open hebben door de herrie. Zucht......

Hoe kunnen we dit aanpakken zonder ruzie te krijgen? Bij een eerdere woning iets dusdanigs ook bij de hand gehad en dat vergalde echt wel mijn woonplezier :-( Ik slaap al heel erg licht en slecht en schiet al in de stress bij de gedachte aan het voorjaar en de zomer. Verhuizen is geen optie, wat kan ik hier aan doen? En dan liefst natuurlijk zonder gedoe 😉
Madeliefjees schreef:
21-02-2020 22:37
Rijtjeshuizen hebben geen vve.
Sommige wel.
Andere ideeën: je kunt de buren vragen of het misschien tijd is voor een onderhoudsbeurt van de airco, i.v.m het geluid. Of dat er misschien een modernere en daardoor stillere motor geplaatst kan worden. Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar misschien kan de motor op het dak. Je kan evt. aanbieden om een deel vd kosten daarvan op je te nemen. Ik bedenk maar even wat.
Hoe kan een airco van buren onder jullie raam zitten? Is het een flat? En is de airco geplaatst nadat jullie er al woonden?

Ik heb zelf afgelopen jaar airco laten installeren en het geluid is verwaarloosbaar. En ik ben heel erg snel overprikkeld op geluid/gebrom. Het scheelt natuurlijk dat ik zelfbeschikking heb over wanneer aan of uit.
Niemandskind35 schreef:
21-02-2020 21:36
Eigenaar, van beide huizen. Oftewel, ook bij de buren is er sprake van een koopwoning. Een woningbouwvereniging is dus geen optie.

Bij gemeente kan ik niets vinden over eisen en richtlijnen anders dan de politie te bellen. Maar dat is wat mij betreft echt de laatste optie en zal hoogstwaarschijnlijk voor escalatie zorgen. De buren zijn nou niet bepaald mensen die rekening houden met anderen.

Er zijn zeker wel strikte richtlijnen hiervoor. Een installatie van anderen mag op jouw gevel niet meer dan een strikte hoeveelheid geluid veroorzaken en die richtlijnen zijn extra streng voor installatiegeluid en ook nog extra streng 's-avonds en 's-nachts.

https://www.infomil.nl/onderwerpen/gelu ... u-0/kopie/

In principe mag de installatie van de buren op jouw gevel niet meer dan 50 dB overdag, 45 dB 's-avonds en 40 dB 's-nachts veroorzaken. Wat in praktijk inhoud dat deze dus niet meer dan 40 dB mag veroorzaken aangezien er (waarschijnlijk) geen onderscheid gemaakt kan worden in de hoeveelheid geluid die de installatie produceert (of hij moet verplicht 's-nachts uit).

Dan gaat daar bij het meten nog een meetcorrectie van af van ik meen 5 dB omdat het installatiegeluid is.

Dus op jouw gevel (aan de buitenzijde) mag hun airco niet meer geluid produceren dan 35 dB. Dat is best heel weinig. Het enige is dat deze norm geen rekening houdt met open ramen.

Ik zou eens beginnen met vragen of ze gekeken hebben naar de geluidsnormen aangezien je de airco bij jou best goed hoort en die normen behoorlijk streng zijn. En als ze nee zeggen (wat zeer waarschijnlijk is) vragen of ze iets aan het geluid kunnen doen voordat je laat meten of achteraf? Dat brengt misschien wat bewustwording zonder het meteen op scherp te zetten.
https://nsg.nl/nl/geluidsaspecten_van_warmtepompen

Hier kan je er nog wat meer over terugvinden. En hier staat inderdaad ook dat je de geluidsmeting ook nog moet corrigeren met 5 dB vanwege het tonaal (brommend) soort geluid.

En ze gaan ook nog uit van een lagere waarde; namelijk 35 dB in de nacht wat inclusief meetcorrectie dus 30 dB mag zijn. Dat is echt heel laag en dat kan een airco (=warmtepomp) direct nabij je raam eigenlijk niet bereiken.
Ga gewoon eens praten (als je dat nog niet gedaan hebt). Goed om al op de hoogte te zijn van regelgeving, maar zeker in het eerste gesprek zou ik daar nog niet mee beginnen. Verder zeg je in je OP ook wel dat je gevoelig bent voor dit soort dingen. Wat meer dan anderen misschien? Neem dat iig mee.
Ik zou zelf een nog veel grotere airco op je eigen dak zetten (eventueel een lege kast met alleen een lawaaiige en trillende motor) en dat ding permanent aan hebben. Ik zou uitstekend slapen dan.
Madeliefjees schreef:
21-02-2020 22:15
Raam dicht en zelf ook een mobiele airco in de slaapkamer.
Heerlijk dat monotone geluid, slaap je lekker op hoor.
Of je gaat in een andere slaapkamer liggen.
Altijd een split unit nemen. Werkt beter, kost veel minder energie.
To, tenzij er iets mis is met de airco lijkt mij niet dat je er iets aan kan doen, dan wel zou moeten willen doen.

Ze maken als het goed is geïnstalleerd en werkt nauwelijks geluid. En als dat het geval is, dan zou ik ook opperen dat je beter je raam dicht kan houden.
Je kunt welliicht beter voor een andere kamer kiezen om in te slapen. Aan de voorkant?
Alle reacties Link kopieren
]Ik heb een heel andere tip, die het maskeren van geluid door een ander geluid heet.

Ik ben zelf ook geluidsgevoelig en heb tegenwoordig snachts een app op de telefoon aanstaan die ik stream naar een goeie box in de slaapkamer. Er is een app die RainRain heet en heel veel natuurlijke geluiden heeft. Die kun je de hele nacht afspelen, is natuurlijk en wij slapen en heel ontspannen op én het houdt, als je hem hard genoeg zet, geluid van buiten tegen.

Werkt bij ons geweldig.
DS1971 schreef:
22-02-2020 06:19
To, tenzij er iets mis is met de airco lijkt mij niet dat je er iets aan kan doen, dan wel zou moeten willen doen.

Ze maken als het goed is geïnstalleerd en werkt nauwelijks geluid. En als dat het geval is, dan zou ik ook opperen dat je beter je raam dicht kan houden.

Ben jij toevallig deze buurman?

Als TO het als herrie kwalificeert en jij het bagatelliseert tot 'nauwelijks geluid' lost dat het probleem natuurlijk niet op. En dan zou TO ook nog maar gewoon het raam dicht moeten doen omdat jij je airco er onder wil zetten?

Ook een kleine goed geïnstalleerde kwalitatief goeie airco-unit maakt in directe nabijheid (direct onder je raam) meer lawaai dan toegestaan. Laat staan een goedkope of grote airco. En het feit alleen al dat deze in de buurt van een raam van de buren staat maakt het al minder aannemelijk dat deze professioneel geïnstalleerd is.
-Shifty- schreef:
22-02-2020 08:36
Ben jij toevallig deze buurman?

Als TO het als herrie kwalificeert en jij het bagatelliseert tot 'nauwelijks geluid' lost dat het probleem natuurlijk niet op. En dan zou TO ook nog maar gewoon het raam dicht moeten doen omdat jij je airco er onder wil zetten?

Ook een kleine goed geïnstalleerde kwalitatief goeie airco-unit maakt in directe nabijheid (direct onder je raam) meer lawaai dan toegestaan. Laat staan een goedkope of grote airco. En het feit alleen al dat deze in de buurt van een raam van de buren staat maakt het al minder aannemelijk dat deze professioneel geïnstalleerd is.
Ik heb een forse aircoinstallatie in mijn woning. Professioneel geïnstalleerd. Ding is fluisterstil.

Raam dicht doen is gewoon ook een optie.
Alle reacties Link kopieren
Naast het geluid dat je kamer in komt, wat geeft een airco qua warme lucht en 'vieze' lucht af? Dat komt dan toch ook bij jou naar binnen?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-02-2020 09:03
Ik heb een forse aircoinstallatie in mijn woning. Professioneel geïnstalleerd. Ding is fluisterstil.

Raam dicht doen is gewoon ook een optie.
Lekker dan, TO mag frisse lucht ontberen omdat jij een airco hebt, lekker asociaal.
Ozo.
DS1971 schreef:
22-02-2020 09:03
Ik heb een forse aircoinstallatie in mijn woning. Professioneel geïnstalleerd. Ding is fluisterstil.

Raam dicht doen is gewoon ook een optie.

Definieer groot en definieer fluisterstil. Hoeveel dB op 1 meter afstand? Waar staat de buitenunit en op hoeveel afstand tot het eerste raam?

Het begint bij 'jouw buren moeten geen overlast hebben van jouw installatie'. Om te bepalen wat geluidsoverlast is zijn er regels opgesteld. Daar dien jij je aan te houden. En pas als jij je daar aan houdt mag je van de buren zelf maatregelen verwachten.
Alle reacties Link kopieren
hallekie schreef:
22-02-2020 09:09
Lekker dan, TO mag frisse lucht ontberen omdat jij een airco hebt, lekker asociaal.
Nou inderdaad dat dacht ik ook meteen, aso.
Ik vind het sowieso gek dat als iemand aangeeft herrie te ervaren van de airco van de buren, je dat dan afdoet als fluisterstil omdat je dat zelf van je eigen airco vindt.

TO: "ik heb last van de harde muziek van de buren"
DS: "ik ken jouw situatie verder niet maar mijn muziek staat niet hard dus dan moet jij oordopjes in doen als je er last van hebt"
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel overal nog antwoord op geven hoe de werkelijke situatie is met flat, vve enz maar het komt er dus blijkbaar op neer dat ik me maar niet moet aanstellen en dat dit maar moet kunnen.

Tja, dan is het dus zoals het is en ga ik oordoppen halen en sparen voor een eigen airco zodat ik het in de zomer niet afleg omdat de ramen niet open kunnen. En als we buiten willen zitten, dan zet ik muziek op die net tandje harder is dan de airco.

Bedankt voor de tip over de achtergrond “muziek”, die ga ik zeker proberen! Voor de rest probeer ik dan maar mijn schouders er over op te halen.

Het verbaast me echt wel dat er zoveel zijn die zeggen: boeiuh, ik doe wat ik wil. Wel handig, hoef ik ook geen rekening meer te houden met de ander.
hallekie schreef:
22-02-2020 09:09
Lekker dan, TO mag frisse lucht ontberen omdat jij een airco hebt, lekker asociaal.
Je hoeft helemaal geen raam open te zetten om te ventileren.

To heeft er last van omdat ze heel licht slaapt en het raam open wil hebben. Dat is geen reden om de buren te verbieden een airco te hebben.
-Shifty- schreef:
22-02-2020 09:13
Definieer groot en definieer fluisterstil. Hoeveel dB op 1 meter afstand? Waar staat de buitenunit en op hoeveel afstand tot het eerste raam?

Het begint bij 'jouw buren moeten geen overlast hebben van jouw installatie'. Om te bepalen wat geluidsoverlast is zijn er regels opgesteld. Daar dien jij je aan te houden. En pas als jij je daar aan houdt mag je van de buren zelf maatregelen verwachten.
Nergens staat dat de buren niet aan de norm voldoen. Dat vul jij in.

Mijn systeem is in totaal 12 kW en ik kan de buitenunits niet horen, ook niet als ik er dichtbij ga staan.

Ik woon sowieso wat ruim, dus de enige die er last van kan hebben ben ik.
-Shifty- schreef:
22-02-2020 09:19
Ik vind het sowieso gek dat als iemand aangeeft herrie te ervaren van de airco van de buren, je dat dan afdoet als fluisterstil omdat je dat zelf van je eigen airco vindt.

TO: "ik heb last van de harde muziek van de buren"
DS: "ik ken jouw situatie verder niet maar mijn muziek staat niet hard dus dan moet jij oordopjes in doen als je er last van hebt"
Je leest niet goed. Ik zeg dat een goed werkende en goed geïnstalleerde airco fluisterstil werkt.

To geeft aan heel gevoelig te zijn, niet dat het herrie is.
Alle reacties Link kopieren
Niemandskind35 schreef:
22-02-2020 09:43
Ik kan wel overal nog antwoord op geven hoe de werkelijke situatie is met flat, vve enz maar het komt er dus blijkbaar op neer dat ik me maar niet moet aanstellen en dat dit maar moet kunnen.

Tja, dan is het dus zoals het is en ga ik oordoppen halen en sparen voor een eigen airco zodat ik het in de zomer niet afleg omdat de ramen niet open kunnen. En als we buiten willen zitten, dan zet ik muziek op die net tandje harder is dan de airco.

Bedankt voor de tip over de achtergrond “muziek”, die ga ik zeker proberen! Voor de rest probeer ik dan maar mijn schouders er over op te halen.

Het verbaast me echt wel dat er zoveel zijn die zeggen: boeiuh, ik doe wat ik wil. Wel handig, hoef ik ook geen rekening meer te houden met de ander.
Je wilt dus niet met je buren in gesprek?
Niemandskind35 schreef:
22-02-2020 09:43
Ik kan wel overal nog antwoord op geven hoe de werkelijke situatie is met flat, vve enz maar het komt er dus blijkbaar op neer dat ik me maar niet moet aanstellen en dat dit maar moet kunnen.

Tja, dan is het dus zoals het is en ga ik oordoppen halen en sparen voor een eigen airco zodat ik het in de zomer niet afleg omdat de ramen niet open kunnen. En als we buiten willen zitten, dan zet ik muziek op die net tandje harder is dan de airco.

Bedankt voor de tip over de achtergrond “muziek”, die ga ik zeker proberen! Voor de rest probeer ik dan maar mijn schouders er over op te halen.

Het verbaast me echt wel dat er zoveel zijn die zeggen: boeiuh, ik doe wat ik wil. Wel handig, hoef ik ook geen rekening meer te houden met de ander.

Dus je hebt mijn link en tip niet gelezen?
DS1971 schreef:
22-02-2020 09:57
Je leest niet goed. Ik zeg dat een goed werkende en goed geïnstalleerde airco fluisterstil werkt.

To geeft aan heel gevoelig te zijn, niet dat het herrie is.

Pardon? TO zegt in de OP : "De buren hebben een airco die precies onder ons slaapkamerraam staat... als die aan staat, kunnen wij het raam niet open hebben door de herrie. Zucht......"

Maar definieer jij nou even fluisterstil. Wat zijn de specs van je installatie? Hoeveel dB? Dat jij 'm fluisterstil vindt is geen maatstaf. Dat zeg ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven