Gezondheid alle pijlers

Airflusal aerosol

01-05-2020 19:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb naar aanleiding van aanhoudende heesheid door seretide diskus nu een vervanger gekregen in de vorm van een onbekende naam maar met dezelfde werkzame stoffen.

Ik vraag geen medisch advies alleen ervaringen met deze. Gebruikt iemand ook de airflusal en werkt deze bij jullie net zo goed als de seretide?

Ik kon niet de apotheek vragen waarom ik deze kreeg ( waarschijnlijk goedkoper) omdat deze al dicht was.
Is deze navulbaar? Want dan is dat de meest waarschijnlijke reden.
Nee is gewoon een aerosol met een dosis van 120, eigenlijk zoals alle aerosol puffers.

Zijn dezelfde werkzame stoffen, maar je hoort en leest zoveel over de goedkopere varianten, dat ik dacht eens vragen wie deze ook gebruikt en hopelijk lees ik dan hoorde ervaringen.

Uiteraard ga ik er vandaag ook mee beginnen.
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... fluticason

Het maakt qua kosten niet veel uit.
Anders maandag even bellen als je het niet vertrouwt?
Nou ik weet dat de seretide 58 euro was een deze iets van 20 las ik ergens net.

Maar dat maakt me niet uit als het helpt. Maar ik vertrouw het wel, tis zag ik de merkloze vorm. Maar was benieuwd naar ervaringen:)
Waarschijnlijk preferentiebeleid van de verzekering. Ik werk in een apotheek en airflusal leveren wij in de apotheek vrijwel nooit uit onszelf, alleen als de verzekering het wil
Ik ben twee jaar geleden ivm zwangerschap overgestapt naar seretide. Maar had bij de diskus hetzelfde probleem als jij en ben toen overgestapt naar een merkloze aerosol met voorzetkamer en dat ging voor mij iig toen een stuk beter.
Ieniemienie123 schreef:
01-05-2020 20:35
Waarschijnlijk preferentiebeleid van de verzekering. Ik werk in een apotheek en airflusal leveren wij in de apotheek vrijwel nooit uit onszelf, alleen als de verzekering het wil
Weet jij toevallig of deze meer bijwerkingen heeft? Of nooit klachten over gehad?
Nijn5 schreef:
01-05-2020 20:38
Ik ben twee jaar geleden ivm zwangerschap overgestapt naar seretide. Maar had bij de diskus hetzelfde probleem als jij en ben toen overgestapt naar een merkloze aerosol met voorzetkamer en dat ging voor mij iig toen een stuk beter.
Fijn om te lezen. Ik ben enorm merk gebonden daarom ben ik ietwat terughoudend om deze te gebruiken.
De diskus is een poederinhalator. Dit is een aerosol. Als het goed is heb je er een voorzetkamer bij gekregen. Waarschijnlijk is het idee dat je met een aerosol met voorzetkamer minder last hebt van heesheid dan van een poederinhalator.

Een apotheek zet in principe een poeder niet zonder overleg met de voorschrijver om in een aerosol. Heb je met de arts gesproken over je heesheid? Kan het niet zijn dat je arts de aerosol als alternatief heeft voorgeschreven?
Ieniemienie123 schreef:
01-05-2020 20:35

Ik mag hopen dat je niet vanwege het preferentiebeleid als er een diskus is voorgeschreven een aerosol gaat meegeven. Hooguit een generieke poederinhalator.
bitterbal schreef:
01-05-2020 20:47
Weet jij toevallig of deze meer bijwerkingen heeft? Of nooit klachten over gehad?
Over de airflusal zelf kan ik niet zoveel zeggen, want deze leveren wij echt heel weinig. Het kan natuurlijk wel verschil gaan uitmaken omdat de seretide een discus inhalator is (poeder) en de airflusal een airosol (vloeistof). Bij poeder heb je wel meer kans op heesheid omdat er wat poeder kan achterblijven in de keel. Ik zou het gewoon uitproberen en mocht het niet bevallen kan je altijd overleggen met arts/apotheek
Ja het is besproken dat ik de aerosol zou krijgen. Gaat mij erom dat ik de merkloze variant heb gekregen en vroeg me alleen af of deze dezelfde goede werking heeft. Ben altijd bang dat merkloze dingen ergere bijwerkingen hebben.

Bedankt dames . Ik geef het zeker een kans.
Marana schreef:
01-05-2020 20:56
Ik mag hopen dat je niet vanwege het preferentiebeleid als er een diskus is voorgeschreven een aerosol gaat meegeven. Hooguit een generieke poederinhalator.
De arts heeft nu een seretide airosol voorgeschreven ipv een seretide diskus. Het kan in dit geval dus wel zijn dat een verzekering een seretide diskus wel vergoed (want is de een van de weinige poederinhalators met salmeterol en fluticason) maar dat de verzekering geen seretide airosol vergoed want daar zijn veel goedkopere (merkloze) alternatieven van en daar houdt de verzekering nogal van helaas
Ja dat zal inderdaad ook wel zo zijn. Heb hem nu 2x gebruikt en merk nog geen gekke dingen dus hoop dat het zo blijft. Ben wel nog hees, dus hopelijk trekt dat ook snel weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven