Gezondheid alle pijlers

Altijd moe, nooit uitgerust

03-09-2013 10:25 60 berichten
Al een hele tijd ben ik constant moe. Het niet-uitgeslapen gevoel en de hele dag een wollig gevoel in mijn hoofd. Ik word elke ochtend wakker en heb dan het gevoel alsof ik maar 5 minuten heb geslapen en zou dan zó nog 5 uur door kunnen slapen. Ik heb de nodige acties ondernomen:

- Mijn eetpatroon aangepast.

Ik at best ongezond. Heb een dietiste aangeschreven en advies gekregen over hoe ik alle voedingstoffen binnenkrijg en hoe ik d.m.v. voeding mijn energie over de dag verdeel ( zonder de welbekende dips enzo). Dit doe ik nu ruim 2 maanden en gaat eigenlijk goed. Ik merk wel verschil, behalve dan die vermoeidheid

- Een slaapritme aangeleerd.

Elke dag om dezelfde tijd naar bed en rond dezelfde tijd opstaan. Dit doe ik nu ruim een maand en ik blijf die vermoeidheid houden. Ik slaap elke nacht 8 tot 9 uur. Eén keer in de zoveel tijd ga ik laat naar bed ( dan ben ik uit geweest) maar heb het afgelopen tijd juist even in de gaten gehouden en ga elke dag tussen 23:00 en 24:00 naar bed, ik sta elke dag tussen 07:00 en 08:00 op ( ook in het weekend, behalve dan die enkele keer dat ik ben wezen stappen. Maar dan nog maak ik minstens 8 uur slaap)

Ik slik ook suppletie ( magnesium en B6) om te helpen ontspannen 's avonds ( ik ben best een stresskip en heb een drukke baan, ik slik meer suppletie omdat ik voedingstoffen tekort kwam) en daar slaap ik dus wel goed van in ( inslapen is geen probleem, lig niet te piekeren ofzo) maar tegen de tijd dat ik wakker word is het drama..

Ik blijf te lang liggen, ik snooze 100 keer, ga te laat uit bed en moet weer haasten. Pas tegen een uur of 10:00 word ik wakker. Ik gaap de hele dag.. Ik kom gewoon niet op gang.

Meer mensen die hier last van hebben, of het herkennen? Wie heeft er tips die ik nog kan uitproberen? Ik wil zo graag eens wakker worden 's ochtends en zin hebben om op te staan omdat ik lekker uitgerust ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er een jaar geleden ook veel last van, na weken/maanden hopen dat het stressgerelateerd was toch naar de dokter.

Na een uitgebreide bloedtest bleek ik zowel een bacteriële als virale infectie te hebben die beiden gekenmerkt werden door extreme moeheid/slaperigheid.

De bacteriële infectie was makkelijk op te lossen met antibiotica, maar volgens de dokter zou de virale infectie mij nog makkelijk een jaar (of langer) parten kunnen spelen.
Oja sporten zou ook wel kunnen helpen. Ik moet iig ook weer in een sportritme komen
quote:reisa1978 schreef op 03 september 2013 @ 10:45:

[...]

Hoe weet je of je tekorten had? Door bloed te laten prikken? Want als het maanden geleden is en je nu gezonder eet, zouden die waardes weer omhoog moeten zijn. Dat bleek bij mij niet het geval, toen ben ik doorgestuurd naar een internist en is eerst mijn schildklier onderzocht, maar later bleek ik dus praktisch niets meer op te nemen en waren mijn reserves ook praktisch op.

Ja, er is bloed geprikt. Dat is nu inderdaad alweer heel wat weken geleden.

Tjonge. Ik dacht dat ik misschien nog wat in mijn leefstijl aan zou moeten passen maar de dokter raadplegen is dus misschien wel even verstandig. Laat ik dat maar doen voor de zekerheid.
quote:Underkoffer schreef op 03 september 2013 @ 10:25:

Ik blijf te lang liggen, ik snooze 100 keer,

Niet meer doen:

Waarom snoozen niet goed voor je is
quote:Cateautje schreef op 03 september 2013 @ 10:41:

Eerder naar bed gaan is een optie. Ze zeggen alles dat je voor twaalven slaapt is dubbel.

Als ik om tien uur ga slapen en acht later wakker word, dan ben ik fit, maar als ik om twaalf uur ga slapen en acht uur later wakker word, dan ben ik helemaal gaar.

Misschien iets om over na te denken.Dat uurtje eerder naar bed zou dus moeten kunnen helpen. Dat ga ik sowieso proberen. Ik probeerde nooit te vroeg naar bed te gaan omdat ik dacht dat ik van te lang slapen misschien ook weer moe/lui zou worden. Maar vroeger slapen zou me denk ik wel lukken. Rond 22:00 word ik altijd al wel slaperig.
zooo herkenbaar. Ik heb het sinds de zomervakantie. Eerst dacht ik na de vakantie dat ik weer moest wennen aan werkritme.Maar hoeveel ik ook slaap, uitrust, strak ritme aanhoudt, niks werkt Gisteren bij binnenkomst op het werk zegt collega ipv goedemorgen: sow wat zie jij er moe uit...Was voor mij de druppel, smiddags zat ik bij de huisarts en met formulier naar bloedlab gestuurd. Wordt nu gekeken naar oa schildklier, hormonen en vitamines.. Vrijdag daarvan de uitslag...

Hopelijk is het iets simpels als een vitamine tekort :-S

Ga iig naar de huisarts voor een goed bloedonderzoek, want zo moe zijn is niet "normaal" (je wordt er doodmoe van ) en wie weet is er een simpele oplossing voor
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:Underkoffer schreef op 03 september 2013 @ 10:54:

[...]

Ja, er is bloed geprikt. Dat is nu inderdaad alweer heel wat weken geleden.

Tjonge. Ik dacht dat ik misschien nog wat in mijn leefstijl aan zou moeten passen maar de dokter raadplegen is dus misschien wel even verstandig. Laat ik dat maar doen voor de zekerheid.Welke tekorten heb je, en wat word eraan gedaan?
Echt eerst het lichamelijke uitzoeken. Vraag om een uitgebreid bloedonderzoek, geen standaard lijst. Het heeft geen zin om van alles te gaan proberen zo lang je niet weet of het iets lichamelijks is.
Geel is het nieuwe blauw.
Wat Franks zegt. En nu houd ik er over op hoor!
Heel erg vervelend Underkoffer, ik weet hoe je je voelt. Ik ben ook altijd moe, moe en moe en het werd ook erger en erger. Ik ben naar de dokter geweest, die heeft een bloedtest gedaan en het blijkt dat mijn schildklier te langzaam werkt. Er vielen heel wat puzzelstukjes op zijn plaats. Het dikker worden (langzame stofwisseling), soms spierzwakte hebben, wollig gevoel in mijn hoofd, stressgevoelig, oorsuizingen, dunner wordend haar en warmte-intolerantie. Ik slik nu hormonen en het gaat stukken beter. Regelmaat, sporten en gezond eten helpen ook zeker.

Ik hoop dat je naar de huisarts gaat en dat hij bereid is op meerdere zaken (vitaminetekort, infecties en schildklier, etc) te testen. Mijn 1e huisarts bleek dat niet, hij kwam niet verder als pfeiffer en bloedarmoede. Na een jaar van klachten, heb ik een Duitsland een bodyscan gehad met eindelijk een diagnose.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar je dieetadvies om je energie over de gehele dag te verdelen
quote:tomatensaus schreef op 03 september 2013 @ 11:03:

[...]

Welke tekorten heb je, en wat word eraan gedaan?

Tekorten:

Magnesium

B6

Bepaalde vetzuren die hormoonhuishouding ondersteunen

Omega 3 en 6

Ik slik hiervoor deze suppletie:

Magnesium i.c.m. B6

Vit. C en D ter opbouwing weerstand

GLA ( vetzuur) en visolie

Multivitamine voor de vrouw

Echinaforce

Probiotica

Heel wat pilletjes per dag Daarnaast is mijn voedingspatroon dus dusdanig aangepast zodat ik in het algemeen alle voedingstoffen die je op een dag nodig hebt binnenkrijg.
quote:buurmanmuis schreef op 03 september 2013 @ 11:04:

Echt eerst het lichamelijke uitzoeken. Vraag om een uitgebreid bloedonderzoek, geen standaard lijst. Het heeft geen zin om van alles te gaan proberen zo lang je niet weet of het iets lichamelijks is.Dit ga ik zeker doen, bedankt
Hoe kom je aan die tekorten? Supplementen kunnen ondersteuning bieden, soms is dat voldoende, maar soms ook niet. Als je tekorten ergens door komen, kun je dat beter aanpakken.
quote:frisselucht schreef op 03 september 2013 @ 11:10:

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar je dieetadvies om je energie over de gehele dag te verdelen

Bedankt voor je reactie! Ik ga zeker even naar de huisarts om uitgebreid mijn bloed te laten onderzoeken.

Wat ik doe om de energie te verdelen op een dag, is constant eten. Klinkt gek En vooral geen suikers ( geraffineerde dan, natuurlijke suikers in fruit enzo mag wel).

Ik ontbijt redelijk licht ( kan niet zoveel eten 's ochtends) maar probeer daarna elk uur iets te eten. Vaak noten, die werken echt perfect, of wat rozijntjes, een appel. Dan lunch ik met twee volkoren boterhammen met hartig beleg ( vaak pindakaas.. of rosbief of kipfilet, zoiets) en 's middags heb ik vaak meer zin in tomaatjes, stuk komkommer etc. Weer, elk uur eet ik iets. De hele dag door drink ik water of thee. Dat werkt voor mij perfect.

Eerder at ik 's ochtends vaak niks, en pas tegen lunchtijd dacht ik eraan om iets te eten. Dan had ik zoveel trek dat ik 6 boterhammen naar binnen werkte en dan had ik een uur energie en vervolgens een giga dip. Dan dipte ik de hele middag tot het avond eten.

Kortom, de hele dag door kleine beetjes eten en zo min mogelijk geraffineerde/toegevoegde suiker werkt voor mij goed w.b.t. de dipjes
quote:buurmanmuis schreef op 03 september 2013 @ 11:17:

Hoe kom je aan die tekorten? Supplementen kunnen ondersteuning bieden, soms is dat voldoende, maar soms ook niet. Als je tekorten ergens door komen, kun je dat beter aanpakken.

Die tekorten kwamen door mijn voedingspatroon. Ik heb een drukke baan en 'vergat' gewoon te eten. als ik dan at, was het maagvulling en geen voeding

Ohja, en heb een zwakte voor junkfood Dat eet ik soms nog steeds wel eens hoor. Maar niet meer elke dag ter maagvulling haha.
Heb overigens, ondanks mijn slechte eetpatroon eerder, altijd ondergewicht gehad. Heb een klein tenger voorkomen. Sinds ik mijn gezonde eetpatroon heb doorgevoerd heb ik weer wat 'spek' zoals mijn moeder dat zo leuk zei
Heb je je bloed al laten testen?

Vraag er ook om om B12 te laten testen en stop met het slikken van supplementen/vitamines voordat je je bloedonderzoek hebt, anders krijg je 'n vertekent beeld.
quote:Underkoffer schreef op 03 september 2013 @ 11:18:

[...]

Kortom, de hele dag door kleine beetjes eten en zo min mogelijk geraffineerde/toegevoegde suiker werkt voor mij goed w.b.t. de dipjes

Dankjewel voor deze tip! Geraffineerde suikers (en trouwens ook koolhydraten) eet ik al niet. Ik probeer 6x per dag te eten, maar dat schiet er nog weleens bij in. Door suikers en koolhydraten te skippen, heb ik minder honger. Ik ga nu proberen wat meer te eten. Ik ben dol op snoeptomaatjes, dus moet goed komen.

Ik hoop dat je snel weet wat er aan de hand is, zodat er iets aan gedaan kan worden.
Misschien moet je lichaam er aan wennen, aan het nieuwe voedingspatroon? Het is toch raar, je zou er van moeten opknappen. Ik denk nog steeds aan reisa, misschien worden de voedingsstoffen niet goed opgenomen. Is je schildklier ook gecheckt? Bloedsuiker? Hypoglycemie? Heb ik soms last van, als ik en heel druk ben en de verkeerde dingen eet, dan word ik licht in m'n hoofd en doodmoe.
Dat was ook mijn gedachte Muizenbuurman. Dat ik ervan moest opknappen. Ik merk ook wel verschil, maar die vermoeidheid blijft gek genoeg.

Ik was net aan het googlen maar daar ga ik mee stoppen, word er alleen maar bang van Ik ga de HA bellen en de tip van Elninjoo opvolgen; even stoppen met suppletie voordat er bloedonderzoek gedaan gaat worden.

@Frisselucht: Snoeptomaatjes zijn ideaal. Erg lekker!
Heb je een erg gestrest leven? Je vertelt dat je een drukke baan hebt. Kan je dit goed handelen? Wordt je snachts wel eens wakker met spanningen? Vergeet niet wat stress met je kan doen. Het kan je lichaam echt uitputten. Mensen die overspannen zijn of een burn-out hebben, Kunnen dagen achter elkaar slapen en dan nog moe zijn. Misschien loop je al lang op je reserves. Vergeet niet om voldoende te ontstpannen. Maar goed.... eerst maar eens naar de dokter om iets lichamelijks uit te sluiten.
Ik heb dezelfde vermoeidheidsklachten al jaren en ook diverse bloedonderzoeken gehad, van b12 - onuitspreekbaar woord ben ik al getest maar nooit is daar iets van na voren gekomen.

Ik heb mij erbij neergelegd en probeer er een beetje na te leven, dus op tijd na bed en zoveel mogelijk ontspannen.
Huisarts lijkt me ook een goed plan. Verder geen zinnig advies, helaas.

Wel een Zo vervelend als je steeds moe bent.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Mijn vriend heeft pas na o.a. onderzoek naar slaapapneu enz een hele lichte antidepressiva gekregen. Die moet hij nemen voor het slapen zodat hij rustiger en dieper kan slapen. Hij heeft ook veel dingen aan zijn hoofd en kan het moeilijk van zich afzetten ondanks therapie. Misschien iets om aan de ha te vragen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Misschien ben je een avondmens en kan je met behulp van melatonine of AD een nieuw ritme instellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven