Gezondheid alle pijlers

Alweer luizen....

08-09-2014 10:58 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

In de klas van mijn dochters zijn de luizen weer flink actief. De jongste heeft het pas 1 keer gehad. De oudste is elke keer weer de klos. In de 3 jaar dat ze op school zit heeft ze het al 5 of 6 keer gehad.

Ik weet wel wat eraan te doen is als het eenmaal zover is, maar ik vroeg me af of er preventief iets aan te doen is.

Haren vast, gel erin doen we al.

Heeft iemand ervaring met dat preventieve spul van Prioderm? Werkt dat echt?
- weggehaald wegens privacy -
quote:mika65 schreef op 08 september 2014 @ 11:54:

[...]

Sow he, klein dorp zeker waar jij woont. Je zal er maar leraar zijn

Nee hoor, ze hebben 6 van dit soort groepen. Bewuste keuze. En ze hebben geen leraren, maar mentoren. Voor elke 25 kinderen eentje. Ach ja, beetje doorgeschoten modern zijn, denk ik wel eens. Maar de kinderen vinden het er heerlijk!

En de luizen helaas ook.
quote:pejeka schreef op 08 september 2014 @ 12:01:

Ik hoor dat tegenwoordig zo vaak, hoofdluis. Is dat iets dat de laatste jaren de kop weer op heeft gestoken? Bij mij destijds op de lagere school nooit last van gehad, en alle jassen van de kinderen hingen gewoon naast elkaar op de kapstok. Eén keer per jaar kwam de "luizenzuster" en die controleerde ons, maar kan me niet herinneren dat er ooit iemand luis had. In al die zes jaar tijd nooit iets gemerkt dat er een uitbraak van hoofdluis zou zijn op school, en bij vrienden en familie ook nooit iets van gehoord destijds. Sta er echt van te kijken dat dat opeens weer zo'n probleem lijkt te zijn.Ik snap het ook niet. Bij ons op school vroeger hadden we er ook nauwelijks last van. Maar het is hier echt een plaag.
Ik ben zelf luizenmoeder geweest.

Als we dachten iets te zien, zeiden we in de eerste instantie niks, maar stuurden het kind naar de andere kant met als smoes; laat de moeder van .. even kijken, die heeft beter licht, jouw haarkleur is hier wat lastig.

Als de ander hetzelfde constateerde, ging het kind gewoon terug naar de klas en werden de ouders ingelicht. Die werden geacht diezelfde middag nog wat aan de luizen te doen, de klas kreeg hooguit te horen dat het kind in kwestie naar de tandarts was ofzo.

Is in 4 jaar tijd precies 2x gebeurd, dus ik denk niet dat er ooit een kind is geweest dat doorhad dat het klasgenootje thuis bleef ivm luizen. Wel werd een weekje later de klas nog eens gecontroleerd, dat was toen zogenaamd om een nieuwe moeder te leren vlooien .
Een beetje gel of haarlak in het haar doen. Daar houden luixen niet van.
quote:LouisaVuitton schreef op 08 september 2014 @ 12:22:

Een beetje gel of haarlak in het haar doen. Daar houden luixen niet van.

Doet ze al.

Maar op zich, TO, misschien haargel met een drupje teatree mengen?
Ik doe er schuim in, want het haar is veel te lang om er echt gel in te doen. Knippen is ook een optie, maar ze is zo trots op haar lange haar...

Hier heeft iedereen om de beurt luizen, dus zo voorzichtig als bij jullie hoeven we er hier niet mee om te gaan. Kinderen zeggen zelf dat ze luis hebben. Scheelt weer ingewikkeld doen .

De truc met de shampoo ga ik uitproberen!
tea tree oil is niet zonder gevaar

Is zelfs sprake van een Europese ban

Kijk er mee uit
Tip van collega de Assy kam (volgens mij al eerder gezien) en Tea tree oil, paar druppels in de shampoo en antiklit/spray.

Sinds dat het hoofdluisspul zelf betaald moet worden zijn er weer veel plagen. Vroeger werd het nog vergoed.

Bij mijn dochter vorig jaar die Assy kam ook gebruikt, eerst prioderm etc. Haar haar elke dag gekampt, met nat haar met iets crèmespoeling erin. (met dat lange haar mag dat ook wel)

Gelukkig nu nog ...nee zeg het niet....maar ligt nog genoeg in de kast en ga zo weer beginnen met kammen dat werkte prima!

Doe nog steeds de tea tree oil overal in.

Pff lastig die beestjes...bah bah...

Succes...
Bedankt voor de tip lilalinda.... ik gooi ook geen heel flesje in de shampoo. Bovendien is het prut in anti luizenmiddelen ook lang niet zonder gevaar.

Eerste advies blijft kammen...kammen...kammen... maar met een dochter die dit niet fijn vind gooi ik toch maar wat spul in haar shampoo.
quote:singlegwen schreef op 08 september 2014 @ 12:46:

Sinds dat het hoofdluisspul zelf betaald moet worden zijn er weer veel plagen. Vroeger werd het nog vergoed.

wanneer was dat dan?

toen ik zelf luizen had (25 jaar terug oid) was het al een zelfzorgmiddel.

Niemand weet trouwens of luizen nu vaker voorkomen dan vroeger (linkje) kan ook zijn, dat het lijkt dat het vaker voorkomt. Omdat het nu openbaar is.

Maar grote kans, dat er zo iemand de Werkende moeders de schuld gaat geven
quote:lilalinda schreef op 08 september 2014 @ 12:44:

tea tree oil is niet zonder gevaar

Is zelfs sprake van een Europese ban

Kijk er mee uit

Ja, alles wat werkt wordt verboden en de rest mag blijven maar lost het probleem niet op.

Kammen is een leuk advies als je ze al hebt, maar preventief heb je er niks aan.

Ik woon zelf in Duitsland en kleuterschool en basisschool zijn hier nog apart. Ik bracht mijn dochter altijd naar de bushalte en bijna iedereen had wel een flesje olie bij zich. Als op de basisschool luis was, rook je al van een halve kilometer ver dat de kinderen weer met teatree behandeld waren en dan deden we de kleuters ter plaatse en vice versa.

Nou moet ik zeggen, wij gebruikten een mix van 4 olien, in gelijke delen. Teatree en lavendel, en volgens mij thijm, maar de vierde weet ik niet meer. Van die mix werden dan een paar drupjes gebruikt (dus niet in shampoo). Na 1x luizen heb ik die olie ook gemixt en daarna nog één keer last gehad. Omdat het niet meer voorkwam was ik gestopt met de olie. En toen naar een binnenspeeltuin....

Zucht.
quote:Exces schreef op 08 september 2014 @ 12:57:

[...]

Kammen is een leuk advies als je ze al hebt, maar preventief heb je er niks aan.

Kammen werkt wel, want als je al een luisje hebt, ben je hem meteen kwijt. Als je 2x per dag goed kamt, vang je de luizen weg voor ze eieren leggen.

Als je goeie ogen hebt, kun je ook direct alle neten stuk maken

Ondertussen zijn we al een paar jaar luisvrij, als ze in de klas zijn, beginnen wij te kammen.
Waar ik ook helemaal gek van wordt zijn die moeders die zeggen: "bij het luizenkammen hadden ze wel neten gezien, maar ik zie niks hoor. "

Of "volgens mij zijn is het gewoon roos wat ze hebben gezien" "of dooie haarpunten".

Aaaaahhhhhh!!!!

Alsof de luizen moeders het verschil niet weten tussen een neet en roos/zand/schilfers! En nee, we kijken niet naar de punten. Daar zitten de neten namelijk niet.
quote:lilalinda schreef op 08 september 2014 @ 13:02:

[...]

Kammen werkt wel, want als je al een luisje hebt, ben je hem meteen kwijt. Als je 2x per dag goed kamt, vang je de luizen weg voor ze eieren leggen.

Als je goeie ogen hebt, kun je ook direct alle neten stuk maken

Ondertussen zijn we al een paar jaar luisvrij, als ze in de klas zijn, beginnen wij te kammen.

Dus als er luis heerst, ga jij elke dag 2 keer je kind kammen, zo lang als de plaag heerst?? Ik doe mijn best, maar 2 keer per dag lukt niet altijd hoor. Goed zeg...

Of heb jij jongens met kort haar?

Ik moet ook nog werken, hè (grapje. Ik dacht, ik gooi hem er zelf maar in).
quote:helena2 schreef op 08 september 2014 @ 13:06:

[...]

Dus als er luis heerst, ga jij elke dag 2 keer je kind kammen, zo lang als de plaag heerst?? Ik doe mijn best, maar 2 keer per dag lukt niet altijd hoor. Goed zeg...

Of heb jij jongens met kort haar?

Ik moet ook nog werken, hè (grapje. Ik dacht, ik gooi hem er zelf maar in).

haha, ik niet, mijn echtgenoot :-) (en ja, dat lange haar van meiden ja)

We hebben trouwens vrijwel geen luizenplagen. School is al weer een tijd luisvrij

En laatste keren, waren er alleen luizen onder de kleuters.
Ach, TO, zal ik je nog blij maken met een dooie mus?

Als je kind naar de middelbare gaat, is het nog niet voorbij, want dan hangen ze bij elkaar met projecten, tablet, smartphone of gewoon om de laatste roddels door te nemen. Pas vanaf het tweede jaar middelbaar wordt het echt minder.
quote:helena2 schreef op 08 september 2014 @ 13:04:

Waar ik ook helemaal gek van wordt zijn die moeders die zeggen: "bij het luizenkammen hadden ze wel neten gezien, maar ik zie niks hoor. "

Of "volgens mij zijn is het gewoon roos wat ze hebben gezien" "of dooie haarpunten".

Aaaaahhhhhh!!!!

Alsof de luizen moeders het verschil niet weten tussen een neet en roos/zand/schilfers! En nee, we kijken niet naar de punten. Daar zitten de neten namelijk niet.Ik wil best geloven dat er moeders zijn die het verschil echt niet zien. Er zijn ook genoeg kappers die het verschil niet zien.
quote:klop schreef op 08 september 2014 @ 13:39:

[...]

Ik wil best geloven dat er moeders zijn die het verschil echt niet zien. Er zijn ook genoeg kappers die het verschil niet zien.

Dat zal best. Maar ik denk dat je luizenmoeder wordt met een reden. En echt niet omdat je het zo leuk vindt, maar omdat je er eerder mee te maken hebt gehad en het ongedierte wil uitroeien. Dus dan herken je ze echt wel.

Kill aan de luizen!
quote:Exces schreef op 08 september 2014 @ 13:32:

Ach, TO, zal ik je nog blij maken met een dooie mus?

Als je kind naar de middelbare gaat, is het nog niet voorbij, want dan hangen ze bij elkaar met projecten, tablet, smartphone of gewoon om de laatste roddels door te nemen. Pas vanaf het tweede jaar middelbaar wordt het echt minder.Boehoeeeee
quote:klop schreef op 08 september 2014 @ 13:39:

[...]

Ik wil best geloven dat er moeders zijn die het verschil echt niet zien. Er zijn ook genoeg kappers die het verschil niet zien.

Nou, als je nog nooit luizen/neten hebt gezien, en je ziet zand en roos, dan kun je nog behoorlijk aan het twijfelen komen.

Echter, luizenmoeders zijn in de meeste gevallen moeders waarvan de kinderen al eens luizen hebben gehad. En als je ze eenmaal onder je handen hebt gehad, zie je het verschil echt wel.
Ik gebruik hier ook de teatree olie en ik moet zeggen, het werkt!

Ik was de haren van de jongens 1 of maximaal 2 x per week. In de periodes van luizen veel kammen. Preventief gebruik ik de teatree druppels in een anti klit spray wat je ook op droog haar kan spuiten. Zo is het kammen makkelijk en zit er gelijk spul in hun haar. Nooit meer last gehad!
Ik had ooit gelezen dat haarlotion van zwitzal ook helpt,dus dat smeer ik er in elk geval in. Het ruikt ook nog eens lekker.En soms doe ik ook tea tree olie in de kraag van de jas tijdens een luizen periode.
Bij drogisterij de tuinen verkochten ze ook altijd tea tree shampoo weet niet of ze dat nog doen.
Maar is er niemand die ervaring heeft met Prioderm Preventief?

Ik ben zo benieuwd.

De dames zijn vandaag schoon thuisgekomen. Joepie. Morgen BSO, we wachten af...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven