Gezondheid alle pijlers

aneurysma

10-09-2011 16:47 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is vorige week totaal onverwachts geopereerd aan een aneurysma.

Hij ging naar de huisarts met rugklachten en voor we het wisten lag hij op de eerste hulp.

Daar werd een aneurysma geconstateerd van 8 cm.

De arts was heel duidelijk, geef hem maar een dikke kus, want de kans is aanwezig dat hij niet levend uit de o.k. komt.

Ze zijn wel heel erg eerlijk daar.

De operatie is geslaagd.

Hij heeft 5 dagen op de i.c. gelegen en inmiddels ligt hij op zaal.

Wat ben ik geschrokken en wat is het confronterend om je sterke, stoere papa aan zo'n beademingsmachine te zien liggen.

Geen idee wat ik hier mee wil, even delen misschien.
hai kokos,

De dokters noemden mijn vader ook echt een wonder. Hij had een heel weekend over de grond gekropen van ellende. De dokter dacht aan nierstenen en op maandag kon hij een echo krijgen. Die maandag heeft hij gebeld dat hij dat niet meer zelf kon en toen is er een ambulance gestuurd. In de ambulance is hij weggezakt en heeft de broeder groot alarm geslagen. Het was echt op het randje. Hij is met spoed geopereerd en dat heeft hij overleefd.

Mijn vader is nog erg lang moe gebleven, maar dat kwam denk ik ook omdat hij daarna een diagnose kanker kreeg.

shalimar, ook een knuffel voor jou.
Kikkie1: Lief van je, dank je!

Wauw, dat was ook echt op het randje voor jouw vader zeg. Gaat het nu weer met hem na de kanker?
quote:koko67 schreef op 10 september 2011 @ 16:59:

Ik had eerlijk gezegd wel wat moeite met die eerlijkheid.

Dat ze tegen de achterblijvers zo eerlijk zijn snap ik.

Maar mijn vader moest met deze laatste woorden van de dokter de o.k. in.

Dat vond ik van weinig toegevoegde waarde.

Het is gewoon een feit dat een operatie aan een aneurysma heel vaak verkeerd afloopt.

Natuurlijk is het niet prettig onder narcose gaan.

Maar de tijd dat artsen patienten 'in bescherming' namen is echt voorbij, en terecht. De patient is patient en heeft recht als eerste te weten hoe de situatie er voor staat.

In dit geval is de operatie goed gegaan, gelukkig.

Maar wat als het niet goed was gegaan? Als je vader het niet verteld was, had hij misschien niet de kans gehad om afscheid te nemen, dingen uit het verleden recht te zetten enz. Dingen die voor nabestaanden heel waardevol zijn die misschien niet gebeurd zouden zijn wanneer artsen hun mond hadden gehouden tegenover patient.
Tijd om afscheid te nemen of dingen uit het verleden recht te zetten was er sowieso niet omdat hij met flinke spoed de o.k. binnen werd gereden.

Maar je hebt wel gelijk dat de patient het recht heeft te weten wat er aan de hand is.

Ik had alleen zo'n medelijden met mijn vader toen hij dit tot 2 keer toe te horen kreeg en daarna meteen werd weg gereden.

Ik besef ook wel dat dokters het op dit soort momenten nooit goed doen.

Zeggen ze niks en de patient overlijdt is er ook gedonder.

Kikkie: Bij mijn vader dacht of eigenlijk hoopte de huisarts ook op nier- of galstenen.

Tot ze een hartslag bij zijn navel hoorde kloppen, toen wist ze dat het mis was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven