Gezondheid alle pijlers

Antibioticum kind

21-12-2017 08:35 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Puk (15mnd) is ondertussen al ruim een week ziek. We zijn al bij de HAP en HA geweest en waarschijnlijk heeft die een mooi virus te pakken, maar toch was er ook even sprake van of we al dan niet preventief antibioticum zouden gaan geven.

Toen de arts dat zei, had ik het beeld dat we dan langs de apotheek zouden rijden voor een drankje en dat 3x daags bij puk naar binnen zouden worstelen.
Manlief had echter het idee dat puk dan naar het ziekenhuis zou moeten en dat de ab daar toegediend zou worden.

Ondanks dat het waarschijnlijk niet meer gaat gebeuren ben ik nu toch wel benieuwd. Hoe geven ze ab aan een dreumes? Of hangt dat van het kind of de arts af?
(Ik vind het een beetje onzin om daar nu nl nog de HA voor te bellen)
Antibiotica via een infuus doen ze echt niet zomaar.
Voor mijn baby met oorontsteking heb ik destijds volgens mij een drankje gekregen. En dat ging prima.
Ha nee echt niet. Je krijgt een drankje en veel succes er mee.

Mijn muppet had dit jaar ook een uur. Mijn hemel. Felroze drankje dat mooie vlekken gaf. Keismerig natuurlijk. Heb alles geprobeerd. Met een spuitje in de wang spuiten en tegelijkertijd door iemand anders in de houdgreep houden leverde het meeste resultaat op. Dan ging maar de helft verloren.
Normaal gesproken gaat dat inderdaad gewoon met een drankje en dat moet je er dan zo nodig in worstelen. Daar gaan ze echt geen kind voor naar een ziekenhuis laten komen, wordt nogal een dure hobby voor iets dat onnodig is. Antibiotica per infuus wordt normaal gesproken niet voor dit soort dingen gebruikt.

Er heerst momenteel wel een virus dat lang (week of twee) aanhoudt helaas en jonge kindjes hebben vaak nog wat langer last van de nasleep van zo een virus. Beterschap voor je kindje.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Kijk, dat scheelt weer! Dacht dat mijn beeld helemaal vertekend was, maar dat valt weer mee :)

Dank jullie!
Drankje met spuitje. Rechtstreeks in mondje spuiten of mengen met iets dat minder vies is.
Tip voor mama´s; koop een paar extra adventskalenders.

Mijn dochter had een AB kuur met anderhalf en stomtoevallig had ik net die kalender gekocht. Na elke slok AB mocht ze een deurtje openen. Hele kuur ging er zonder pardon in.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik snap wel dat ze die drankjes niet te lekker moeten maken, maar zo smerig... Volgens de apotheek moest het smaken naar banaan, maar dan vast een die al even ligt of zo. Gelukkig hebben ze het maar heel weinig gehad, want ze moesten in de houdgreep en dan met een spuitje. Hun mond was toch open voor het brullen.
Tja veel medicijnen hebben van zichzelf gewoon een gore smaak en daar kun je met suiker en smaakstoffen maar zoveel aan veranderen helaas.

Hier hielp het ook om kind op de tafel te laten klimmen (mag normaal niet) en na elke slok eraf springen. Nou dikke pret en dat drankje ging er zo in. Glaasje ranja ernaast om de smaak weg te spoelen zo nodig. Soms ontkom je niet aan een worsteling helaas. Maar die worsteling kun je dan beter zelf doen (het vertrouwen van kinderen in ouders is normaal gesproken enorm groot ook als die iets akeligs doen) dan het in het ziekenhuis laten doen, de kans dat je kind na worstelingen met medisch personeel meteen een enorme angst ontwikkeld voor mensen in witte jassen is dan groot en dat is heel vervelend als je kind later nog eens naar een ziekenhuis moet. Een van mijn kinderen werd na een operatie compleet hysterisch bij het zien van blauwe (operatiekamer) jassen, zo erg dat we eerder naar huis mochten van de uitslaapkamer omdat het niet te doen was zo ontzettend gilde hij (en hij was ook duidelijk goed wakker ;) )
Antibiotica werkt tegen bacteriën maar niet tegen een virus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
21-12-2017 10:13
Antibiotica werkt tegen bacteriën maar niet tegen een virus.
Daarom zeg ik ook dat die waarschijnlijk geen ab meer gaat krijgen, maar ik was gewoon benieuwd hoe ze het anders zouden geven, juist omdat manlief en ik er zo'n andere kijk op hadden.

Maar er zitten goede tips bij voor als die ooit wel aan de ab moet, dus dank daarvoor!
gelderka schreef:
21-12-2017 11:56
Er is een kans dat de arts antibiotica voorschrijft om twee redenen:
- preventief - baat het niet dan schaadt het niet (wat overigens niet waar is - elk geneesmiddel heeft bijwerkingen)
- geruststelling voor de ouders.

Tegen een virus doet een antibioticum niets.

Er wordt soms preventief antibiotica gegeven als er (vermoedelijk) een beginnende ontsteking is, zodat deze niet doorzet. Zo kan een verkoudheidsvirus een longontsteking veroorzaken, antibiotica doet niets tegen het virus maar wel tegen de longontsteking. Dat wordt niet gedaan in het kader van baat het niet schaadt het niet want er zijn strenge regels voor het voorschrijven van antibiotica om overmatig gebruik te voorkomen, niet alleen voor de gezondheid van die ene patiënt die het krijgt maar vooral ook omdat overmatig gebruik antibiotica resistent kan maken wat vele malen erger is. Om dezelfde reden krijgen kinderen dus als het goed is geen antibiotica om ouders gerust te stellen. Een arts die dat wel doet is een waardeloze idioot. Antibiotica resistentie is echt heel ernstig namelijk, het kan betekenen dat je kind dood gaat aan een simpele infectie en dat lijkt me nou net even wat erger dan een keer twee dagen extra ongerust zijn over een flinke snotneus.
@MwTheelepel: zo had ik er nog niet naar gekeken, dank je.

We hebben nl in de directe omgeving een kindje dat net ontslagen was uit het zkh nadat die daar aan de beademing heeft gelegen door een luchtwegontsteking, en nu ik erover nadenk was dat ook het moment waarop de HA pas over preventieve ab begon. (Nadat ik dit had aangegeven bij de HA dus...)

Ik vond het zelf al zo gek dat HA erover begon terwijl we al hadden bedacht dat het een virus was (manlief en ik zijn door puk aangestoken), maar had er helemaal niet over gedacht dat dat een reden voor preventieve ab kon zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven