Anticonceptie beginnen
woensdag 21 juni 2017 om 14:47
Hallo,
Ik wilde beginnen met de pil zodat ik in juli beschermd zou zijn, aangezien ik dan naar mijn vriend ga die momenteel in het buitenland woont. De huisarts zei dat ik moest beginnen op de eerste dag van mijn menstruatie (die zou begin juli vallen). Prima.
Nu is het alleen zo dat mijn reis vervroegd is naar volgende week! Dat betekent dat ik precies dan zou gaan menstrueren, wat natuurlijk heel vervelend is: 1. ik ben op vakantie aan zee; 2. ik wil seks zonder vieze boel.
Nu is dus mijn vraag: kan ik ook middenin mijn cyclus beginnen? Vandaag? Wanneer kan ik dan veilig seks hebben? En wordt mijn menstruatie uitgesteld als ik nu begin, of krijg ik die alsnog?
Ik heb 5 tot 12 juni mijn laatste menstruatie gehad. Mijn volgende menstruatie verwacht ik rond 5 juli. Precies wanneer ik dus naar mijn vriend toe ga.
Ik zit nu dus 9 dagen na mijn laatste menstruatie, kan ik beginnen met de pil?
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik zit aardig in de stress!
Ik wilde beginnen met de pil zodat ik in juli beschermd zou zijn, aangezien ik dan naar mijn vriend ga die momenteel in het buitenland woont. De huisarts zei dat ik moest beginnen op de eerste dag van mijn menstruatie (die zou begin juli vallen). Prima.
Nu is het alleen zo dat mijn reis vervroegd is naar volgende week! Dat betekent dat ik precies dan zou gaan menstrueren, wat natuurlijk heel vervelend is: 1. ik ben op vakantie aan zee; 2. ik wil seks zonder vieze boel.
Nu is dus mijn vraag: kan ik ook middenin mijn cyclus beginnen? Vandaag? Wanneer kan ik dan veilig seks hebben? En wordt mijn menstruatie uitgesteld als ik nu begin, of krijg ik die alsnog?
Ik heb 5 tot 12 juni mijn laatste menstruatie gehad. Mijn volgende menstruatie verwacht ik rond 5 juli. Precies wanneer ik dus naar mijn vriend toe ga.
Ik zit nu dus 9 dagen na mijn laatste menstruatie, kan ik beginnen met de pil?
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik zit aardig in de stress!
woensdag 21 juni 2017 om 14:57
woensdag 21 juni 2017 om 15:10
Het grootste probleem is nu denk ik inderdaad de menstruatie zelf. Als het niet beschermd, kunnen we altijd nog een condoom gebruiken.
Maar ik vroeg me af of de pil dan inderdaad mijn menstruatie nog kan uitstellen (en of ik dan 'iets' beschermd ben), of dat ik nu weer naar de huisarts moet voor bijv. primolut. En aangezien ik de pil al in huis heb, begin ik liever met die te slikken dan primolut.
Maar ik vroeg me af of de pil dan inderdaad mijn menstruatie nog kan uitstellen (en of ik dan 'iets' beschermd ben), of dat ik nu weer naar de huisarts moet voor bijv. primolut. En aangezien ik de pil al in huis heb, begin ik liever met die te slikken dan primolut.
woensdag 21 juni 2017 om 15:16
woensdag 21 juni 2017 om 15:20
apotheek weet het ook, bel maar evenBorren schreef: ↑21-06-2017 15:16Ik heb ethinylestradiol levenorgestrel tabletten gekregen, combinatiepil dus.
Op internet vind ik heel verschillende meningen en in de bijsluiter wordt alleen gesproken over het innemen op de 1-5e dag na menstruatie.
Ben bang dat ik toch maar even langs de huisarts moet.
woensdag 21 juni 2017 om 15:38
Mijn vriend is het afgelopen half jaar in het buitenland geweest dus de sporadische keren dat we elkaar zagen hebben we condooms gebruikt, maar daar was ik nu een beetje klaar mee.
De pil heb ik door omstandigheden niet eerder kunnen gaan slikken, wat natuurlijk het makkelijkste was - dan was ik al een maand beschermd.
Ik heb zojuist de apotheek gebeld. Die wisten er zelf ook niet zo veel vanaf, ze vonden de bijsluiter ook erg onduidelijk (ik ben dus gelukkig niet de enige die dat vond
).
Ze gaan nu overleggen en ik word teruggebeld...
De pil heb ik door omstandigheden niet eerder kunnen gaan slikken, wat natuurlijk het makkelijkste was - dan was ik al een maand beschermd.
Ik heb zojuist de apotheek gebeld. Die wisten er zelf ook niet zo veel vanaf, ze vonden de bijsluiter ook erg onduidelijk (ik ben dus gelukkig niet de enige die dat vond
Ze gaan nu overleggen en ik word teruggebeld...
woensdag 21 juni 2017 om 15:46
Oja oeps... Natuurlijk kun je altijd midden in je cyclus starten, maar dan kun je wel doorbraakbloedingen krijgen. Dus erg ideaal is dit ook niet. Valt je volgende menstruatie in je vakantie? Dan kun je een andere pil vragen voor korte termijn, die het dan even een paar dagen uitstelt..
woensdag 21 juni 2017 om 16:11
Handigste is om juist niet te beginnen met de pil, maar om via de huisarts progesterontabletten te laten voorschrijven.
Daarmee start je 3 dgn voor de te verwachten menstruatie en kun je hem uitstellen. Na stoppen wordt je 2-3 dgn later ongesteld. Wel vaak wat heftiger.
Daarna start je op de 1e dag van je menstruatie met de pil.
Let wel je bent op deze manier niet beschermd tegen een zwangerschap.
Daarmee start je 3 dgn voor de te verwachten menstruatie en kun je hem uitstellen. Na stoppen wordt je 2-3 dgn later ongesteld. Wel vaak wat heftiger.
Daarna start je op de 1e dag van je menstruatie met de pil.
Let wel je bent op deze manier niet beschermd tegen een zwangerschap.
woensdag 21 juni 2017 om 16:13
Ja echt? Dus dat mijn menstruatie pas aan het eind van de strip komt?
En als ik nu begin met de pil, en die 7 dagen regel klopt, zou ik dan dus toch ietsje bescherming moet hebben.
Met een condoom voor de zekerheid erbij dus (misschien) dubbel beschermd
woensdag 21 juni 2017 om 16:14
Dan zou ik speciaal weer naar de huisarts moeten voor primolut.. die heb ik nog nooit eerder gebruikt en daar schijn je ook weer extra bloedingen van te kunnen krijgen.-Mellie- schreef: ↑21-06-2017 15:46Oja oeps... Natuurlijk kun je altijd midden in je cyclus starten, maar dan kun je wel doorbraakbloedingen krijgen. Dus erg ideaal is dit ook niet. Valt je volgende menstruatie in je vakantie? Dan kun je een andere pil vragen voor korte termijn, die het dan even een paar dagen uitstelt..
Dus dan begin ik liever met de pil, die heb ik nu toch in huis.
woensdag 21 juni 2017 om 16:54
Je bent 0,0 beschermd als je halverwege je cyclus begint. Dus condoom erbij gebruiken. De pil zal voor nu alleen je menstruatie uitstellen. En pas na je stopweek die niet langer dan zeven dagen mag duren ben je beschermd
woensdag 21 juni 2017 om 17:33
Ik heb contact gehad met de apotheek. Ze vonden het zelf ook een lastig geval.
Ze zei dat ik na 7 dagen waarschijnlijk gewoon beschermd ben, maar ze kon het volgens mij niet volledig garanderen.
Ze zette me nu vooral voor de keuze:
-beginnen met de pil, maar extra kans op doorbraak bloedingen
-primolut met veel minder kans op bijwerkingen.
Dus dat wordt nu mijn keuze... ik voel me zo dom, als ik dit nou gewoon een paar maanden eerder geregeld had, was ik er vanaf pff..
Ze zei dat ik na 7 dagen waarschijnlijk gewoon beschermd ben, maar ze kon het volgens mij niet volledig garanderen.
Ze zette me nu vooral voor de keuze:
-beginnen met de pil, maar extra kans op doorbraak bloedingen
-primolut met veel minder kans op bijwerkingen.
Dus dat wordt nu mijn keuze... ik voel me zo dom, als ik dit nou gewoon een paar maanden eerder geregeld had, was ik er vanaf pff..