Gezondheid alle pijlers

aspartaam nou wel of niet slecht?

08-02-2010 11:15 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet meer,

de ene onderzoeker zegt dat het volkomen veilig is en dat je het dus gewoon kunt nemen.

de andere zegt weer dat het puur vergif is.

wie weet nou het juiste antwoord? Ik vind het zo vremed dat onderzoekers elkaar tegen spreken...

ik ben gek op light frisdranken, maar als aspertaam nou echt zo slecht is, wil ik het eigenlijk niet meer tot me nemen.
Let ook op je andere inname. Cola light is bekend om z'n aspartaam, maar het zit in Crystal Clear, alle IceTea, vrijwel alle lightproducten. Alles van bijv. Weigtcare, Herbalife, vitamine pillen van Davitamon, chips, veel mayonaisesoorten, koekjes, kroepoek, alle kauwgomsoorten, fristi, zoetjes, snoep, desserts etc. etc.

Dus wil je er echt vanaf komen moet je het terdege onderzoeken en alles wat aspartaam of zoetstoffen bevat zoals ace-sulfaam etc. stoppen. Dit kost even moeite om alternatieven te vinden, maar waar een wil is is een weg.

Zelf drink ik de hele dag water. Ik heb mezelf zo aangewend dat ik een glas sap bijv. echt vies vind. Drink ook veel (vooral in het weekend) versgeperste sinaasappelsap of een ander mix van vruchten. Verder Spa rood, diksap (bijv. Roosvicee) of sappen uit de natuurwinkel.
...
quote:queenie1 schreef op 08 februari 2010 @ 11:48:

Als je gewoon even je gezonde verstand laat werken kun je toch wel bedenken dat alle chemische toegevoegde stoffen niet zomaar zonder resultaat kunnen blijven.

Sinds ons eten wordt bewerkt en allerlei stoffen worden toegevoegd vliegen de ziektes ons om de oren. Kanker, MS, Autisme, ADHD, Parkinson, Alzheimer etc. Typisch dat deze ziektes vrijwel alleen voorkomen in de welvaartslanden. Ik trek dan wel mijn conclusies. Vele artsen ook.

Persoonlijk schrap ik dat dus uit mijn menu. Wat een ander doet of wil geloven moet iedereen zelf weten. Ik neem geen risico.

Wat ben jij een paniekzaaier. En nog dom ook. Kanker bestond al een tijdje hoor, MS etc ook. ADHD ook. Ook voor er van alles en nog wat in ons eten gestopt werd.

Fijn voor je dat je man geen hoofdpijn meer heeft. Maar dat iets in boekvorm wordt uitgegeven, maakt het nog niet Waar. Als je kijkt naar de site van de schrijver, spatten de complottheorien van het beeldscherm. zo'n paranoia typ geloof je toch gewoon niet/
staat er ooka ltijd op dat er aspertaam in een product zit, of kan dit ook onder een ander nummer vermeld staan, bijvoorbeeld een E-nummer ofzo?

ik heb er echt geen verstand van...
nou zeg, tilatila

dat kan toch ook wel wat vriendelijker?

kan toch zijn dat zij die overtuiging heeft?
Melden dat kanker komt door aspartaam vind ik een verwerpelijke uitspraak. Dat MS een ziekte is die je over jezelf afroept als je door de overheid goedgekeurd eten eet ook.

Er vanuit gaan dat de overheid ons bewust verkeerd voorlicht ook. Prima dat zij die overtuiging heeft, maar ik vind het een domme overtuiging.
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 12:01:

[...]

Wat ben jij een paniekzaaier. En nog dom ook. Kanker bestond al een tijdje hoor, MS etc ook. ADHD ook. Ook voor er van alles en nog wat in ons eten gestopt werd.

Fijn voor je dat je man geen hoofdpijn meer heeft. Maar dat iets in boekvorm wordt uitgegeven, maakt het nog niet Waar. Als je kijkt naar de site van de schrijver, spatten de complottheorien van het beeldscherm. zo'n paranoia typ geloof je toch gewoon niet/Mag jij vinden. Ook alle onderzoeken van artsen e.d. gelezen? Zij hebben hier ook tientallen boeken over geschreven.
...
Ik hoor ook heel vaak dat het gevaarlijk is,

Maar als het met mate neemt kon het geen kwaad.

Is wel een kankerverwekkende stof.
Volgens mij is het in ieder geval wel troep. Ik drink altijd een fles cola light per dag. Ben er drie keer radicaal mee gestopt en alle keren kon ik de eerste paar nachten niet slapen van de pijn in mijn benen. Het was iets tussen spier- en groeipijn in (zo voelde het tenminste). Maar het is ook zo verslavend dat ik inmiddels weer dagelijks een fles leegdrink. Ik heb het altijd in huis, omdat manlief het ook drinkt. Misschien moet het maar eens achter slot en grendel
quote:queenie1 schreef op 08 februari 2010 @ 12:07:

[...]

Mag jij vinden. Ook alle onderzoeken van artsen e.d. gelezen? Zij hebben hier ook tientallen boeken over geschreven.

Nogmaals, dat er boeken over worden geschreven maakt het nog niet waar. Suske en Wiske komen ook in honderden boeken voor, dat maakt ze nog niet echt.

Tientallen boeken maken meer dan negentig overheden over de hele wereld (en die hebben ook artsen en wetenschappers in dienst) niet achterlijk.
quote:flip123456789 schreef op 08 februari 2010 @ 12:20:

Volgens mij is het in ieder geval wel troep. Ik drink altijd een fles cola light per dag. Ben er drie keer radicaal mee gestopt en alle keren kon ik de eerste paar nachten niet slapen van de pijn in mijn benen. Het was iets tussen spier- en groeipijn in (zo voelde het tenminste). Maar het is ook zo verslavend dat ik inmiddels weer dagelijks een fles leegdrink. Ik heb het altijd in huis, omdat manlief het ook drinkt. Misschien moet het maar eens achter slot en grendel Kan natuurlijk ook door de caffeine komen Of door het koolzur. Of door wat anders. Anderhalve liter fris op een dag is wel heel veel: niet bang dat je tanden er aan gaan?
Ik heb me een tijdje geleden ook verdiept in aspartaam, sorbitol en nog wat andere zoetstoffen. Ik had erg veel aan dit weblog, nee, is niet van mijzelf dit

Van aspartaam is bekend dat bij een overmatig gebruik, je wel degelijk gezondheidsklachten kunt krijgen, het stapelt namelijk in je lichaam. Bij een normaal gebruik, bv 1 glas light product per dag loopt het niet zo'n vaart, maar echt goed is het niet. Je kunt dan beter het normale, niet light product nemen en dan wat minder.
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 12:20:

[...]

Nogmaals, dat er boeken over worden geschreven maakt het nog niet waar. Suske en Wiske komen ook in honderden boeken voor, dat maakt ze nog niet echt.

Tientallen boeken maken meer dan negentig overheden over de hele wereld (en die hebben ook artsen en wetenschappers in dienst) niet achterlijk.

Dat jij het bangmakerij vindt mag je vinden. Ik heb mijn mening, en ik heb die grondig onderzocht, veel over gelezen etc. Dat heeft mijn mening gevormd en ik waak ervoor.

Het lijkt me al voldoende zeggen dat Engelands grootste supermarktketen geen producten met aspartaam meer wil verkopen. Iedereen weet hoeveel cola light wordt gedronken. Ze lopen dus veel omzet mis. Toch kiezen ze ervoor. Maar goed, ik ga hierover verder de discussie niet aan. Mijn punt heb ik gemaakt, wat een ander daarvan vindt of mee doet is aan zichzelf.
...
is het dan ook zo dat als je er een paar weken mee stopt, dat alle aspertaam je lichaam heeft verlaten?

Tilatila: schrijven dat het NIET kankerverwekkend is, is toch net zo "dom" als schrijven dat het dat wel is.... je doet in deite hetzelfde.
en heeft iemand ook nog antwoord op mijn vraag of het altijd onder de naam aspartaam op het product vermeld staat of misschien onder een nummer?

Ik heb namelijk eens gekeken net in mijn koelkast: ik heb light boter en light mayo, op beide staat niet vermeld dat er aspartaam in zit
quote:queenie1 schreef op 08 februari 2010 @ 12:25:

[...]

Dat jij het bangmakerij vindt mag je vinden. Ik heb mijn mening, en ik heb die grondig onderzocht, veel over gelezen etc. Dat heeft mijn mening gevormd en ik waak ervoor.

Het lijkt me al voldoende zeggen dat Engelands grootste supermarktketen geen producten met aspartaam meer wil verkopen. Iedereen weet hoeveel cola light wordt gedronken. Ze lopen dus veel omzet mis. Toch kiezen ze ervoor. Maar goed, ik ga hierover verder de discussie niet aan. Mijn punt heb ik gemaakt, wat een ander daarvan vindt of mee doet is aan zichzelf.

Toch zit er in medicijnen voor kinderen gewoon aspartaam. (bijv. hoestdrank, pijnstillers en antibiotica in vloeibare vorm) Ook in Engeland. Een supermarktketen die iets niet wil verkopen wil voor mij niet zeggen dat het dùs schadelijk is. Het is geen door de overheid opgelegde maatregel, het is een keuze die die supermarkt maakt.

De WHO adviseert niet tegen aspartaam. De WHO is volledig neutraal en heeft erg veel artsen en wetenschappers in dienst. Zijn zij dan zo dom? Of ben jij zo arrogant dat je het beter denkt te weten?
quote:roermondse schreef op 08 februari 2010 @ 12:26:

is het dan ook zo dat als je er een paar weken mee stopt, dat alle aspertaam je lichaam heeft verlaten?

Tilatila: schrijven dat het NIET kankerverwekkend is, is toch net zo "dom" als schrijven dat het dat wel is.... je doet in deite hetzelfde.Nee, ik praat de meerderheid van de artsen en wetenschappers na. Aangezien zij er voor geleerd hebben, lijkt me dat de verstandigste keuze.
Ik vind het vrij logisch om te veronderstellen dat al die chemische kunstmatige troep ongezond is voor je lichaam. Bij kleine doseringen merken de meeste mensen er misschien niets van, maar gezond kan het niet zijn allemaal.
quote:roermondse schreef op 08 februari 2010 @ 12:27:

en heeft iemand ook nog antwoord op mijn vraag of het altijd onder de naam aspartaam op het product vermeld staat of misschien onder een nummer?

Ik heb namelijk eens gekeken net in mijn koelkast: ik heb light boter en light mayo, op beide staat niet vermeld dat er aspartaam in zit

Helaas wel. Doordag fabrikanten weten dat mensen alert worden op het gebruik van Aspartaam gaan ze het dus onder een andere naam op het etiket zetten.

E951, acesulfaam-k, is hetzelfde als aspartaam. Sowieso moeten ze vermelden: dit product bevat een bron van phenylalanine.

Hier een lijst met producten waar het zeker te weten inzit:

http://www.aspartaam.nl/info/producten.html
...
het is WEL gevaarlijk en het is onderzocht en bewezen dat het gevaarlijk is. Je kan er op de lange termijn ziektes van krijgen en het is zelfs uit onderzoek gebleken dat het lichaam de chemische zoetstof ook als suiker kan gaan zien en dan alsnog insuline aan gaat maken als natuurlijke reactie erop. Met als uiteindelijk resultaat dat je er net als suiker dik van wordt.

Niet gebruiken dus.

Gewoon een suikerklontje minderen, of wennen aan geen suiker.
tilatila:

Jij bent degene die hier arrogant is.....

wie zegt dat die artsen het juist hebben en niet de artsen die zeggen dat het wel slecht is?

er zijn gewoon twee groepen, de een vindt het slecht de ander niet.

het is net zo arrogant om te zeggen dat het NIET slecht is als dat het WEL slecht is.
@tilalia: De wetenschap zegt voor mij niet zoveel. Zij manipuleren hun onderzoeken net zo makkelijk als ze zelf willen. Dus nee, mij overtuig je niet. Misschien jezelf.

Ik volg gewoon m'n gezonde verstand, en die zegt dat al die toevoegingen in mijn voedsel niet nodig zijn. Ik kan namelijk prima voedsel vinden en eten bereiden zonder al die extra toevoegingen.
...
quote:roermondse schreef op 08 februari 2010 @ 11:50:

queenie,

dank je wel voor je bijdrage,

duidelijk, ik wil ook geen risico meer nemen.

maar probleem blijft voor mij wel: wat dan te drinken, wil namelijk absoluut niet aankomen!Koffie, thee, water, magere melk, spa rood. Alle watervarianten eventueel op te leuken met een schijfje citroen/ limoen/ sinasappel, komkommer of munt.
quote:queenie1 schreef op 08 februari 2010 @ 12:40:

@tilalia: De wetenschap zegt voor mij niet zoveel. Zij manipuleren hun onderzoeken net zo makkelijk als ze zelf willen. Dus nee, mij overtuig je niet. Misschien jezelf.

Ik volg gewoon m'n gezonde verstand, en die zegt dat al die toevoegingen in mijn voedsel niet nodig zijn. Ik kan namelijk prima voedsel vinden en eten bereiden zonder al die extra toevoegingen.De wetenschap zegt je niet zoveel, tot ze onderzoeken doen met uitkomsten die in jouw straatje passen, kennelijk. Dat lijkt me heel logisch
quote:roermondse schreef op 08 februari 2010 @ 12:27:

Het zal voornamelijk betekenen dat er minder vet in zit.

(of er aspartaam inzit kan ik hier vandaan niet zien. Maar light kan zowel betekenen 'minder suiker' als 'minder vet'. En minder vet betekent overigens vaak dat er meer suiker in zit... maar daar gaat het nu niet om)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:tilalia2 schreef op 08 februari 2010 @ 12:43:

[...]

De wetenschap zegt je niet zoveel, tot ze onderzoeken doen met uitkomsten die in jouw straatje passen, kennelijk. Dat lijkt me heel logisch

Wetenschap is altijd in ontwikkeling.

Hoe vaak gebeurt het niet dat iets eerst 'aangetoond' wordt en later door een ander onderzoek weer verworpen?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven