Gezondheid alle pijlers

Astma

26-09-2010 11:00 20 berichten
Ik weet sinds kort dat ik astma heb en voel me er best rot onder.

Ben nog best jong en altijd een mega actieve sporter geweest en gaat nu veel minder baal er van, ook het begrip van me omgeving is er niet echt ik moet steeds blijven zeggen dat ik sommige dingen niet meer kan en ik zie dan die geiriteerde blikken naar mij toe en voel me dan zo schuldig maar kom op ik kan er toch ook niets aan doen?

Heb er ook niet om gevraagd.

Zo ik moest het even kwijt want ik moet mijn weg hier nog in vinden om er mee te leren leven.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je geen medicijnen?

Mijn broer heeft ook astma en kan bijna alles nog hoor.

Tsja ik zie hem niet de marathon van Rotterdam lopen maar sport doet hij nog steeds hoor.
Ik heb astma - vorig jaar zomer gediagnosticeerd - maar ik heb een diskus met poeder (weet niet hoe het heet).

Ik kan ook bijna alles nog, maar soms is bv hard lopen wel moeilijker als ik een periode heb (nu dus, helaas ook allergisch voor ongeveer alle bomen) waarbij ik last heb van een allergische reactie.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Medicatie kan echt een hoop doen. Heb zelf inspanningsastma (zonder duidelijke allergische reactie) en gebruik 1 keer daags een inhalator. Besef nauwelijks nog dat ik astma heb.

Uit de tijd dat ik nog geen medicatie gebruikte kan ik me trouwens nog wel herinneren dat andere mensen vaak erger schrokken van een aanval, dan ik zelf. Weet je zeker dat mensen geirriteerd zijn door jouw beperkingen, of zit het misschien ten dele in jouw hoofd? Je hoeft je in ieder geval op geen enkele manier schuldig te voelen.
Jaja ik heb sinds kort een puffertje voor ontstekking remmer en ventoline voor noodgevalleen maar toch ik moet het een plaatsje gaan gegeven idd omdat ik met sporten toch even een stap terug moest doen en niet zomaar bij rokers mee kan gaan zitten.

Nee hahaha ik zag het echt aan hun gezichten gelukkig niet bij iedereen maargoed schuld gevoel zal wel weg trekken.
quote:manoislief schreef op 26 september 2010 @ 11:42:

Jaja ik heb sinds kort een puffertje voor ontstekking remmer en ventoline voor noodgevalleen maar toch ik moet het een plaatsje gaan gegeven idd omdat ik met sporten toch even een stap terug moest doen en niet zomaar bij rokers mee kan gaan zitten.

Nee hahaha ik zag het echt aan hun gezichten gelukkig niet bij iedereen maargoed schuld gevoel zal wel weg trekken.

Wat zag je aan hun gezichten en wat vind je precies erg? Het feit dat je een stapje terug moest doen in het sporten of dat je niet meer bij de rokers kan zitten?

Ik heb zelf ook 2 keer per dag een inhalator met ontstekingsremmer en een andere voor noodgevallen, maar sinds de ontstekingsremmer hoef ik die zelden nog te gebruiken. Ik merk aan alles dat ik meer lucht heb. Toen ik de ontstekingsremmer een paar dagen gebruikte merkte ik pas hoe benauwd ik het al maanden had. Ik kon ineens veel harder fietsen etc.

Ik denk dus bij goed gebruik van je medicijnen dat je geen stapje terug hoeft te doen. En bij rokers zitten was sowieso al slecht.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Juniper je hebt helemaal gelijk, nou vervelend dat ik steeds weer moet uitleggen niet te veel roken bij mij of andere dingen dan zie je ze een gezicht trekken heb je haar weer,

Ja dat is waar als de medicijnen goed werken moet je je als het goed is weer beter voelen alles weer kunnen doen.
Manoislief,

Rot voor je dat je ook astma blijkt te hebben!

Hoelang geleden is het bij je ontdekt? Logisch dat je er zelf aan moet wennen en dat je het een plaatsje moet geven. Ben daar zelf ruim 1,5 jaar mee bezig geweest. Heb het gevoel dat ik het nu geaccepteerd heb, maar evengoed heb ik nog steeds momenten (en das met name als ik het weer eens benauwd heb), dat ik er enorm van baal.

Dat het tijd kost om er aan te wennen kan ook gelden voor jouw omgeving. Ook is het voor mensen die het niet hebben moeilijk om in te schatten hoeveel last je er van hebt en wat het voor jou betekent. Merk na anderhalf jaar dat er nog steeds onbegrip is.
Ik denk ook dat het er een beetje aan ligt hoe het brengt. Want héél eerlijk gezegd klinkt het alsof je jezelf nu heel zielig vindt en je vrienden zich daaraan moeten aanpassen.

Als je zegt 'niet teveel roken bij mij' ofzo, bedoel je dan in je huis of in je buurt? Want je kunt toch ook gewoon zelf even weglopen?

Hier ook astma trouwens, maar heb er weinig last van. En heb er mee leren leven.. Gewoon twee keer per dag medicatie.
Hahaha nee voel me niet zielig sorry ik heb het verkeerd geformuleerd nee mensen roken niet bij mij thuis maar als ik op bezoek ben maar ik ga niet vaak daar meer heen omdat me vriendin erg veel rookt dus meestal bij mij afspreek of op een terras over het algemeen heb ik geen last meer zei ik ook maar goed ik weet het pas sinds 3 weken dat ik het heb medicatie werkt nog niet helemaal dus ik ervaar het nog als vervelend maar voel me niet zielig ik doe alles nog wat ik daarvoor deed soms even beetje aanpassen en ik vermijd rook tenten want in heel veel kroegen word toch nog heel veel gerookt.
winniethepooh dat is zeker zo kost tijd en je ziet niets aan de buiten kant dus je zult niet heel snel begrip krijgen dat maakt het moeilijk soms ik weet het pas 3/4 weken en gebruik pas 2 weken medicijnen.

Maar ik geloof wel dat het wel weer goed komt en vooral blijven sporten dat helpt zeker!
Oh het komt ook zeker goed hoor! Het duurt inderdaad even voor je helemaal gewend bent aan de medicijnen!

Mijn omgeving houdt behoorlijk goed rekening met me. Nu moet ik ook wel zeggen dat er steeds meer mensen om me heen gestopt zijn of hiermee bezig zijn. Ben zelf vorig jaar acuut gestopt met roken toen ik hoorde dat ik astma had.

Sporten is inderdaad belangrijk, maar is in het begin ook even je weg zoeken.
Hmm ik sport al me hele leven en heb niet gerookt dat scheelt alweer alleen even 2 maanden mocht in niet op hoge hartslag trainen omdat ze wilde weten wat er aan de hand was maar nu mag ik alles weer doen maar is zeker niet altijd makkelijk nee,

Wel goed dat je gestopt bent!! anders had je mischien meer klachten gehad, ik wil zelf gewoon niet veel en lang bij mega rokers zitten omdat ik al ondekt heb dat ik daar de volgende dag mega beroerd van word maar mijn vrienden om me heen en fam moet daar erg aan wennen en vergeten het vaak maar komt langszaam bij beetje gelukkig wel bij weer.
Zoals ik in een eerdere post al aangaf zal het voor je vrienden, familie etc. ook wel even duren voor ze er aan gewend zijn.

Herken het wel hoor, ik moet ook niet bij rokers in de buurt gaan zitten, slaat direct op mijn luchtwegen.
Dat is waar dan nog maar even volhouden dus hahaha ;)

Ja roken is mega slecht voor astma mensen
Sterkte in ieder geval met het geven van een plekje!

En neem je tijd.

Als je vragen hebt of behoefte hebt om te praten, dan kun je me ook een vriendenverzoek sturen op Viva, daarna kun je dan prive-berichtjes sturen.
Dank je wel !
Hallo manoislief,

Vervelend dat er astma bij jou geconstateerd is, maar het betekent niet het einde van de wereld hoor. Ik heb zelf astma sinds mijn 6e. Althans, toen is de diagnose gesteld. Helaas heeft dit me wel een week ziekenhuis gekost toendertijd (astma aanval), maar gelukkig heb ik het overleefd.

Wat ik eigenljik wil zeggen, zonder je met een eindeloos verhaal over mijn eigen situatie op te zadelen, is dat een combinatie van astma en sporten goed te doen is.

Zelf ben ik een fanatiek hardloopster, sport gemiddeld vijf keer per week en heb een behoorlijk zware vorm van astma. Ik gebruik twee keer per dag Seretide, slik Singulair en Xyzal en heb, net als de meesten, Ventoline voor noodgevallen. Ook sta ik onder jaarlijkse controle bij de longarts. Ik heb gemerkt dat ik er alleen maar baat bij heb, wanneer ik veel sport. Je traint immers ook je longen.

Ik snap waar je gêne vandaan komt en dat jij je bezwaard voelt anderen te vragen niet bij jou in de buurt te roken. Zelf heb ik lang moeite gehad met het gebruiken van mijn inhalators in het openbaar; wat eigenlijk helemaal nergens op slaat! Je vrienden kunnen hier heus wel begrip voor opbrengen. Probeer het op een luchtige manier te brengen en je zult merken dat het voor jezelf ook allemaal een stuk prettiger werkt.
Lekker blijven sporten, goede medicatie en vooral doen wat je wil. Dan kun je 100 worden. Zorgen dat je jaarlijks je longfunctie test doet, zodat je zeker weet dat je medicatie nog bij jouw manier van leven en je long-kwaliteit past, dan komt alles goed.

En trouwens, als je echte vrienden hebt, zullen ze zich automatisch aanpassen toch?

Niet te zwaar aan tillen.
Goede medicatie, regelmatig innemen en vooral goed blijven sporten.

Ik ben zelf ook astma patiënt en kom dit in verschillende vormen tegen. Ik krijg last van mijn longen door hooikoorts, dieren allergie, bij mist, sporten.. noem maar op.. (ik ben nog maar 19 jaar).

Ik heb er pas sinds 1,5 jaar een wat ernstigere vorm van astma bij, waardoor ik nu regelmatig medicatie moet innemen. Door wel te blijven sporten hou je toch wel een goede conditie, al zul je er gewoon wel wat extra voor moeten doen. Iemand zonder astma kan hardlopen opbouwen vanaf 1 minuut hardlopen, ik als astma patiënt zal misschien bij een halve minuut moeten beginnen..

Het is niet anders, probeer het een plekje te geven en leef je leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven