Gezondheid alle pijlers

Automatisch van WW naar bijstand als je ziek bent?

13-11-2012 13:35 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al ruim 20 jaar chronisch ziek en toen ik bij mijn laatste werkgever ging werken, moest ik een medische test doen, waarvoor ik in eerste instantie werd afgekeurd. Toen ik hier na een aantal jaren werken weer heel ziek werd, was er een arts die mij wilde afkeuren. Omdat ik graag wilde werken, heeft deze mij toen maar gedeeltelijk afgekeurd, ik kon toen een aantal uren blijven werken.

Nu is mijn laatste werkgever 2 jr geleden failliet gegaan en zit ik sindsdien in de WW. Vorig jaar september heb ik het UWV voor het eerst laten weten dat mijn gezondheid weer achteruit is gegaan. Daarna nog een paar keer doorgegeven via hun wijzigingsforumulier waar je dan een bevestiging van krijgt.

Omdat dat het enige was dat ik hoorde, heb ik toen ook een paar keer gebeld, en ook daar is nooit een uitnodiging voor een gesprek/ onderzoek uitgekomen.

De laatste keer dat ik het UWV heb laten weten dat het nu weer een stukje slechter gaat, is een paar weken geleden geweest, weer kreeg ik een bevestiging (dat het gemeld is aan de medische afd.) Er is dus nog nooit contact geweest met een arts van het UWV. En ik vraag me nu opeens af of ik automatisch van WW naar bijstand ga?
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Daar kun je veel plezier van hebben als je met het UWV te maken krijgt. Die kunnen je ook heel goed uitleggen wat de procedures zijn en wat je moet doen.
Als je te ziek bent om te werken dan moet je je ziek melden en dan kom je van de ww in de ziektewet terecht. Je wordt dan vanzelf opgeroepen door een arbo arts.

Als jij alleen meld dat je gezondheid achteruit is gegaan dan kunnen ze daar niet zo veel mee.

Want als jij nog steeds gezond genoeg bent om te werken dan hoor je dus nog in de ww. Als je ww afgelopen is kom je in de bijstand.
Overgang WW naar Bijstand heeft helaas niets te maken met je gezondheidstoestand. Is gewoon een administratieve exercitie, je recht op WW en de duur ervan, is gebaseerd op je arbeidsverleden. De duur van de WW is gemaximaliseerd op 36 maanden, momenteel wordt er aan gesleuteld deze ongeacht het aantal dienstjaren verder terug te brengen. Aan het einde van je WW wordt bekeken of je dan recht hebt op een Bijstandsuitkering, dit gebeurt niet automatisch, want als jij een partner hebt die werkt kan het zomaar zo zijn dat je te horen krijgt dat je geen recht erop hebt. Ook als je nog wat geld op de bank hebt, kun je te horen krijgen dat je eerst dat moet opmaken, voordat bekeken wordt of je eventueel in aanmerking komt.

Helaas is door de voortdurende automatisering van het UWV en de elkaar in steeds sneller tempo opvolgende ontslagrondes bij die club het cliënt - dienst contact minimaal geworden, vandaar dat je verder geen reactie krijgt. De goede niet te na gesproken is het UWV de laatste jaren vooral intern-gericht bezig, iedereen vreest voor zijn of haar baan en weet zelf dat het merendeel van de praatjes die ze aan cliënten moeten verkopen, gebakken lucht is, en dat hun toekomst als werkzoekende werkloze niet een prettig vooruitzicht is.

Het beste is dus om het dichtstbijzijnde kantoor binnen te stappen en zeggen dat je behoefte hebt aan een informatief gesprek. SUCCES
Opinions just like love do not pay any bills
Als je voor een deel bent afgekeurd dan heb je toch een gedeeltelijke WIA-uitkering?
quote:ronda schreef op 13 november 2012 @ 13:54:

Als je voor een deel bent afgekeurd dan heb je toch een gedeeltelijke WIA-uitkering?Ik heb een gedeeltelijke WAO uitkering.
quote:sugarmiss schreef op 13 november 2012 @ 13:52:

Als je te ziek bent om te werken dan moet je je ziek melden en dan kom je van de ww in de ziektewet terecht. Je wordt dan vanzelf opgeroepen door een arbo arts.

Als jij alleen meld dat je gezondheid achteruit is gegaan dan kunnen ze daar niet zo veel mee.

Want als jij nog steeds gezond genoeg bent om te werken dan hoor je dus nog in de ww. Als je ww afgelopen is kom je in de bijstand.Misschien dat het daar mis is gegaan, dat ik dus niet heb neergezet dat ik ziek ben maar dat mijn gezondheid achteruit is gegaan.
quote:Borgier schreef op 13 november 2012 @ 13:53:

Overgang WW naar Bijstand heeft helaas niets te maken met je gezondheidstoestand. Is gewoon een administratieve exercitie, je recht op WW en de duur ervan, is gebaseerd op je arbeidsverleden. De duur van de WW is gemaximaliseerd op 36 maanden, momenteel wordt er aan gesleuteld deze ongeacht het aantal dienstjaren verder terug te brengen. Aan het einde van je WW wordt bekeken of je dan recht hebt op een Bijstandsuitkering, dit gebeurt niet automatisch, want als jij een partner hebt die werkt kan het zomaar zo zijn dat je te horen krijgt dat je geen recht erop hebt. Ook als je nog wat geld op de bank hebt, kun je te horen krijgen dat je eerst dat moet opmaken, voordat bekeken wordt of je eventueel in aanmerking komt.

Helaas is door de voortdurende automatisering van het UWV en de elkaar in steeds sneller tempo opvolgende ontslagrondes bij die club het cliënt - dienst contact minimaal geworden, vandaar dat je verder geen reactie krijgt. De goede niet te na gesproken is het UWV de laatste jaren vooral intern-gericht bezig, iedereen vreest voor zijn of haar baan en weet zelf dat het merendeel van de praatjes die ze aan cliënten moeten verkopen, gebakken lucht is, en dat hun toekomst als werkzoekende werkloze niet een prettig vooruitzicht is.

Het beste is dus om het dichtstbijzijnde kantoor binnen te stappen en zeggen dat je behoefte hebt aan een informatief gesprek. SUCCESBedankt voor je reactie. Ik heb wel eens iemand gesproken (ik heb zelf geen werkcoach omdat ik dus ziek ben, zou 2 jaar geleden al worden benaderd door iemand met kennis van medische zaken, dat is nooit gebeurd) maar goed toen ik eens contact had, was die persoon heel begripvol, maar kon verder niks voor mij doen, ik moest maar wachten of ik misschien zou worden benaderd door een arts.
Als je een gedeeltelijke WAO-uitkering hebt en dat bedrag is onvoldoende om van rond te komen, dan zal de bijstand het aanvullen tot een uitkering voor een alleenstaande, wanneer het recht op de WW-uitkering is afgelopen en je geen baan hebt voor de uren waar de WW op van toepassing was.
En was het niet mogelijk om nog een deel in de ziektewet te gaan? Ik weet niet of dat kan icm wia maar in andere gevallen kan het wel en wordt de ww op een gegeven moment stopgezet. (Je ontvangt dan max. 2 jaar ziektewet en mocht je daarna nog niet kunnen werken dan ga an ze normaliter kijken of je de WIA ingaat. Dat is bij jou dan niet zo, denk ik.)

Deels wat sugarmiss dus zegt. Aanvulling op haar bericht: wanneer je bijv. Voor 40 uur in de ww zit en je door je gezondheid maar 36 kunt werken heb je al recht op zw. Het is dus niet zo dat je als je in de zw zit helemaal niet kunt werken. In bovengenoemde situatie zul je wrs wel snel moet re-integreren voor het aantal uur dat je wel kunt werken. Hoe dit allemaal zit icm WIA weet ik echtr niet.
Beste Imazigen,

Je ontvangt een WAO- en een WW-uitkering en je hebt een wijziging in je gezondheid aan UWV door gegeven. En je vraagt je af of je automatisch van WW naar bijstand gaat.

Je hebt de melding van verslechterde gezondheid bij de WAO-afdeling al gedaan. Je moet ook aan de WW-afdeling melden dat je ziek bent. Als je dat nog niet hebt gedaan, adviseer ik je dit zo snel mogelijk te doen. UWV neemt dan je aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. De arts van UWV beoordeelt of je ziekmelding akkoord is.

Is de arts akkoord? Vier weken na je ziekmelding wordt de WW-uitkering beëindigd en neemt de Ziektewet je betalingen over. Deze uitkering kan maximaal 2 jaar (104 weken) duren.

UWV beoordeelt welke wachttijd tijdens de ziekmelding voor jou geldt.

Na deze wachttijd wordt je opgeroepen voor een herbeoordeling van je arbeidsongeschiktheid. Op basis van deze herbeoordeling wordt de hoogte van je WAO aangepast aan het arbeidsongeschiktheidspercentage dat is vastgesteld.

Is je inkomen na deze aanpassing nog onder het sociale minimum? Dan kun je bij UWV een aanvulling tot aan het sociale minimum aanvragen.

Is de arts niet akkoord met je ziekmelding?

Dan blijft je WW-uitkering tot de maximum duur is bereikt doorbetalen. Je kunt daarna een aanvulling tot het sociale minimum op je WAO bij UWV aanvragen.

Is je inkomen na de aanvulling toch nog onder het sociale minimum? Pas dan vraag je een aanvullende bijstandsuitkering aan. Dit doe je via www.werk.nl

Actuele informatie over een aanvulling op je uitkering vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Ella

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven