Gezondheid alle pijlers

B12 (laag of tekort)

26-06-2010 16:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onlangs is via bloedonderzoek vastgesteld dat mijn B12 laag is. Ik heb geen waarde gehoord, maar ik interpreteer het als laagnormaal. Heb eens wat op internet rondgelezen en ook met een laagnormale waarde lijk je al behoorlijk wat klachten te kunnen hebben. Bij mij gaat het vooral om vermoeidheid. Me niet tot dingen kunnen zetten, op kantoor verschiet ik mijn kruit en thuis alles nog bijhouden, lukt me slecht. Ook kom ik weinig aan m'n hobby's toe. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik heb verder geen typische klachten, alleen gevoelig tandvlees (kan 'erbij horen') en wel regelmatig kwakkelig.

Ik moet van de HA twee maanden lang tabletten nemen en dan kijken we verder. Is dat dan gewoon vitamineB-complex of moet je speciale B12-tabletten halen? Ik heb nu een hooggedoseerd vitamineB-complex bij Kruidvat gehaald met 10mcg B12 (1000% adh). Zit trouwens ook foliumzuur bij. En ik heb vanmorgen Ijzertrabletten en vitamine C gehaald.

Ben benieuwd naar ervaringen. Ik begrijp uit wat ik hier en daar lees op internet dat er nogal eens wat makkelijk wordt gedaan over B12. En ook dat het eigenlijk alleen problematisch is als je strikt vegetarier of veganist bent. Dat ben ik niet: ik eet dagelijks kaas, drinkypghurt, en ik neem al een tijd 's ochtends een visoliecapsule.
Vitamine B12

Vitamine B12 (cobalamine) maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines te bestaan. B-vitamines zijn wateroplosbare vitamines. Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel. Verder speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur.

Waar zit het in?

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.

Op de pagina ‘waar zit het in?’ is nog meer informatie te vinden over vitaminebronnen en de bijdrage van deze bronnen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Hoeveel heb ik nodig?

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor volwassenen (22-50 jaar) vastgesteld op 2,8 microgram per dag.

Een overzicht van de vitamine B12-behoefte in de verschillende levensfasen is te vinden bij ‘hoeveel heb ik nodig?’.

Wat is veilig?

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B12. Daarom is er geen bovengrens aan te geven. Het Vitamine Informatie Bureau hanteert een richtlijn van maximaal vijf keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per dag.

Deze richtlijn is gebaseerd op de maximaal veilige bovengrenzen die opgesteld zijn in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B12?

Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B12?

De meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12 tekort is een verstoorde opname in het maagdarmkanaal. Ook mensen die gedurende een langere tijd helemaal geen dierlijke producten gebruiken, zoals veganisten, kunnen een vitamine B12-tekort ontwikkelen.

De verschijnselen van een tekort aan vitamine B12 treden vaak pas na jaren op, omdat het lichaam van deze vitamine een voorraad aanlegt. Een vitamine B12-tekort kan een tekort aan foliumzuur veroorzaken, omdat deze twee vitamines samenwerken. Een vitamine B12-tekort heeft een vorm van bloedarmoede tot gevolg, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (pijn op de borst) en een gebrek aan eetlust. Daarnaast kan een vitamine B12-tekort het zenuwstelsel aantasten. Vitamine B12 is mogelijk belangrijk voor de geheugen- en denkfuncties. Ouderen kunnen bijvoorbeeld als gevolg van een vitamine B12-tekort problemen krijgen met hun geheugen.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat deze vitamine voldoende in hun voeding aanwezig is. Als dit niet het geval is, zijn supplementen noodzakelijk.

Natuurlijke bronnen

% ADH (volwassen man en vrouw)

Hamburger ( 1 stuk, 100 gram)

90

Kabeljauw (1 stuk, 100 gram)

70

Kwark (schaaltje, 200 gram)

50

Ei (1 stuk)

20

Kaas (2 plakken)

5
En als je het met voeding + extra vitamine tabletten niet red kan je nog injecties krijgen. Bij starten moet je volgens mij een week lang elke dag 1 en dan om de 3 maand.

succes iig
Nou weet ik het niet zeker, maar ik zou eens onderzoeken of het slikken van B-complex wel samen gaat met het bijslikken van ijzer.

In mijn herinnering zit vaag iets van van afbraak van bepaalde b-vitamines door ijzer
weet wel dat ijzer maagklachten, verkleuring van ontlasting en obstipatie kunnen geven.

Maar ijzer is iig een mineraal en geen vitamine.
Oke, dat zal ik dan eens opzoeken, van het Ijzer. Ik sprak gister een collega die B12 én Ijzer slikt, zij is ook vegetariër. Dank voor de tip!

En die injecties zijn volgens mij voor situaties waarin B12 niet opgenomen wordt door gebrek aan het opnamestofje. Dat is althans wat ik op meerdere plekken gelezen heb.

Dank voor de reacties. Misschien kan dit ook een topic worden waar ervaringen worden uitgewisseld, hoeft niet alleen over mij te gaan
IJzer moet je niet meer nemen dan de ADH. Dat sla je op in je lever als ik het goed heb onthouden (heb er laatst ook even naar gekeken) en dat is niet goed.

Bovendien zit er meestal een kleine hoeveelheid ijzer in het vitamine-B-complex (ze versterken elkaars opname ofzo). Ik zou daarom een beetje terughoudend zijn met ijzer slikken.

Voor die b-vitaminen: Neem lekker zo'n complex. Ook die worden als combi beter opgenomen (nogmaals, als ik het goed onthouden heb).

Als je een beetje inzicht wil hebben in hoe je voedingsstoffen op natuurlijke weg tot je kunt nemen, kijk dan eens op de eetmeter van het voedingscentrum. Je vult daar per dag precies in wat je gegeten hebt, waarna de site aangeeft hoeveel je van iedere voedingsstof binnen hebt gekregen, ook gespecificeerd per B-vitamine. Misschien wordt dan duidelijk of aan je voedingspatroon ligt dat je waarde te laag is, of dat jou lichaam er gewoon iets harder aan moet trekken.

Succes ermee!
Ik heb zelf een B12 tekort... klachten: vermoeidheid, moeite met concentratie. darmklachten en soms moeilijke stoelgang... Toen ik een paar jaar geleden voor de zoveelste keer bij de dokter en hij zei dat het een spastische darm was en dat ik er "maar mee moest leren leven", heb ik hem verteld dat ik het daar iets te vroeg voor vond zonder verder onderzoek.

Doorgestuurd naar een internist en uitgebreid bloedonderzoek gehad. De internist schrok van mijn lage B12 waarde en vroeg of ik vegatarier was... nou, helemaal niet, ik hou wel van een lekker stukje vlees! Voor de zekerheid een onderzoek gehad waarmee ze met een slangetje in je maag kijken en daar bleek dat mijn darmvlokken deze vitamine B12 niet op konden nemen. Dus vitamine tabletten slikken heeft in mijn geval dus ook geen zin.

Ik heb een flinke oplaaddosis gehad, 3 weken lang elke week een injectie en zit nu op 1x 2 maanden voor zolang als ik leef. Heel soms, zo tegen het einde van die 2 maanden aan, voel ik langzaam de klachten terugkomen dus ga binnenkort weer naar de internist en kijken of we de frequentie misschien moeten verhogen.

Tijdens de oplaaddosis ben ik er gewoon letterlijk ziek van geweest, de "boost" B12 kwam flink aan en ik heb waarschijnlijk van kleins af aan een tekort en is nooit opgemerkt.
Vit B12 tekort kan twee oorzaken hebben:

- je krijgt te weinig binnen (bijv. veganisten)

- je krijgt genoeg binnen maar neemt het slecht op (deze oorzaak komt het meeste voor, vooral bij oudere mensen, die B12 dikwijls niet goed opnemen).

In het tweede geval helpen alleen injecties, waarbij B12 rechtstreeks in het bloed gespoten wordt.

In het eerste geval kun je tabletten slikken. Om een tekort te verhelpen, moet je een tijd lang grote hoeveelheden slikken, bijv. 1000 x de ADH.

Als je ijzertekort hebt, moet je niet te veel zuivel eten. Zuivel remt de ijzeropname. Ijzer wordt beter opgenomen samen met vitamine C.

Ik heb (onder andere) mijn B12- waarde ook eens laten testen omdat ik vegetarier ben en weinig zuivel gebruik. Het was inderdaad aan de lage kant. Ik heb toen een maand 1000 ADH B12 per dag geslikt, en bij de volgende controle was mijn waarde omhoog geschoten naar bijna de bovengrens. Ik neem het kennelijk heel goed op, ondanks dat ik ouder ben. Nu slik ik minder (dagelijks 5 x ADH).

Mijn ijzergehalte was daarentegen uitstekend, ondanks dat ik geen vlees eet. Misschien omdat ik nauwelijks zuivel eet.
Bij mij is het pas getest. 239. Niets aan het handje volgens de dokter. Wel (vage) klachten.

Ik twijfel nu of ik bij moet slikken of niet. Iemand een idee.
Hier ook een b12 tekort. Ben nu zo'n 2 maand aan de injecties en langzaamaan gaat het beter. Ook concentratie problemen. Mijn darmen doen al heeeel lang moeilijk. Ik ben nu op zoek naar de oorzaak van mijn darmproblemen. Prikkelbaar darmen vind ik nog steeds een makkelijk label, en er wordt verder ook niks aan gedaan. Ik zoek nu in de Homeopatische hoek naar middeltjes die mijn darmen gelukkiger maken (en mij dus ook).

Houdt het goed in de gaten. Er is ook een website (ja waar niet van) Stichting B12 tekort, moet je maar even googlen, ik kan er op dit moment (op het werk) niet zo maar bij.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Ik heb ook altijd een laag vit. B12. Het zit altijd tussen de 150 en 200. Hoe hoog is het bij de anderen? De laatste keer was het 154, er wordt pas gesproken van een tekort als het onder de 150 zit. Maarja, ik slik dus wel vaak die pillen en dan worden de waardes dus wel iets beter (20 erbij) maar dat lijkt mij geen drastische verbetering. Ben soms wel veel moe en wat labiel, weet niet of dat er ook van kan komen. Is het nu handig om naar de huisarts te gaan en te vragen om nader onderzoek? Heb ook een te langzame schildklier en heb gelezen dat dit vaak samengaat, maar de huisarts wist daar niets van.
Hoi,

Vitamine B is idd erg belangrijk voor je!

Het is onder meer goed voor je lichaam, je huid en haar en als je maar even een tekort hebt, merk je het meteen.

Ik slik al jaren (de ene keer wat vaker dan de andere keer) B Complex tabletten van TopPharm (dat zijn die blauwe potten). Ik ben daar erg tevreden over en merk het meteen als ik een tekort aan vitamine B heb!

Succes!
@Reiger: welk merk gebruikte jij? Ik zit een beetje te dubben of ik nou zo'n pot met enkel B12 hoge dosering moet kopen, maar volgens mij is dat erg duur...
Ik heb ook een vitamine B12 tekort. Geen vegtariër. Mijn waarde was toen het voor het eerst gemeten is (nu een jaar geleden) 121. Ik dacht dat het met wat extra eten wel beter zou worden maar helaas. Ik moest ook beginnen met injecties. Eerst 5 weken lang elke week 1 en vervolgens om de 3 maanden. injecties van 1000 mg per keer. Dit jaar zou ik mijn laatste injectie gaan halen in september en dan mocht ik een jaar stoppen om te kijken hoe het zou gaan, maar mijn lichaam neemt niks op uit voedsel blijkbaar dus ik moet blijven spuiten. Gelukkig heb ik me over de angst van het prikken heen gezet, maar af en toe doet het best wel zeer.

Mijn klachten waren: moe, me down voelen, haaruitval, duizeligheid en omvallen (af en toe lijk ik nog wel eens wat dronken) mijn gezichtsvermogen is erdoor achteruit gegaan (nu gestabiliseerd) en ik had krachtverlies in mijn benen (wat inmiddels gelukkig weer beter aan het worden is)
wanneer zou je iets van b12-tabletten moeten merken? Arts wil evalueren na twee maanden, is dat logisch? Heb even feedback nodig geloof ik,want heb het idee dat de tabletten niet helpen. Ik heb zuigtabletten van vita natural care oid bij gezondheidswinkel gescoord. Alleen b12 en hoge dosering. Of moet ik naar apotheek?
Als j egeen vit.B12 opneemt via je maag en/of darmen, dan hebben tabletten ook weinig zin. Injecties zijn dan de enige remedie.
i know. Ik vroeg me alleen af of het per merk kan verschillen. Ik had zuigtabletten van een reformachtig merk denk ik. Heb nu bij apotheek gehaald. Maar is bekend of het even duurt of dat je al meteen effect zou moeten merken?
Tja, het is moeilijk te zeggen wanneer je er wat van merkt, elk lichaam reageert er anders op en het hangt er ook vanaf hoe erg je onder het minimum zit denk ik. Mijn eerste injecties merkte ik vrij sne verbeteringl, maar later op werd het minder. En van tabletten heb ik geen idee, omdat dat eerst opgenomen moet worden door je lichaam (als je lichaam dat kan)
In mijn familie komt een tekort aan B12 voor. De grootste klacht is vermoeidheid, ik kan mij niet meer heugen wanneer ik fit was en heb de B12 (plus schildklier, andere vitamine, pfeiffer) laten testen bij de huisarts. De huisarts geeft echter aan dat mijn B12 waarde prima is, namelijk 0,29 (=290) en wil geen injecties geven. Tevens adviseerde zij mij lotgenoten te zoeken die mogelijk last hebben van het cvs. Je begrijpt dat ik perplex de praktijk uitgelopen bent. Nu ben ik op zoek naar een arts die deze klachten wel serieus neemt. Wie kan mij adviseren?
Mijn kinderen en ik hebben alle drie een B12 tekort. Ook mijn ex man heeft het, dus de kids hebben het van 2 kanten meegekregen.

De kinderen injecteren 1 x 5 weken en meestal merken ze het wanneer de periode voorbij is.

Bij hun zijn de klachten vooral vermoeidheid, of het heel warm of juist heel koud hebben, gewrichten die pijn doen en er doorheen zakken.

Ze reageren heel goed op de injecties en weten dat dit levenslang is.

Helaas ben ik allergisch voor de injecties, voor alle merken. Ik gebruik nu smelttabletten, voor onder de tong. Deze worden nl ook gelijk in de bloedbaan opgenomen. Ik reageer hier goed op.

Toen wij met de behandeling begonnen merkten we na ongeveer een maand lichte verandering, maar voordat we echt opgeknapt zijn/werden duurt zeker wel een half jaar tot een jaar.
@ Libria1, waarom probeer je het niet eerst met tabletten omhoog te helpen.. Kijken of dat werkt.. En ben je misschien ook vegetariër?

Ik had vorig jaar een waarde van 121 en dus vet te laag. Mijn lichaam neemt zelfs niks op uit voedsel en dus ben ik verplicht aan de injecties te blijven helaas :(. Graag had ik dit anders gezien, want ik ben pas 24 maar af en toe net een oud wijf.

Ik vind het goed dat je arts je nu nog geen injecties geeft, je lichaam raakt er dan namelijk aan gewend dat het B12 toegediend krijgt en zal vervolgens zelf niks meer opnemen uit voedsel. Dus probeer het eerst zelf met tabletten etc.
Vraag eens naar je waardes.

Ik prik elke week b12.

Mijn waarde is tussen de 1000 en 1400.

Zo hoog moet ik die ook houden.

Je waardes zeggen trouwens niets betreft de opname in j lichaam.

Kijk eens op de site van hindrik de jong.

Wordt duidelijk uitgelegd.
--
Ik heb ook een licht tekort aan B12, en ik krijg injecties. Ze helpen wel wat, maar ik ben nog steeds heel erg moe en duizelig. Gelukkig is mijn concentratie vermogen wel verbeterd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven