B12 ? symptomen ?
vrijdag 1 februari 2013 om 11:56
Al jaren sukkel ik met mijn B12,heb onderzoeken gehad in het ziekenhuis maar er komt elke x niks uit
Hij schommelt heel erg, dan is ie weer 300 dan weer 200 dan weer 90 dan weer 200.?!?
Nu ben uk laatst wéér naar de huisarts geweest en was ie 200 maar heb zoveel klachten die volgens mij te wijten zijn aan die B 12 tekort, als ik spuiten had gehad toen merkte is gelijk dat een deel van de klachten verdwenen!
Nu zegt de assistent dat het goed is en ik dus heen spuit krijg
Mijn klachten:
Zeer slecht inslapen, onrustig slapen, veel dromen .
Krampen in kuiten, kramp in handen, kramp en tintels in ellebogen ,doof gevoel in benen en tenen.
Duizelig met opstaan.
Kan nog wel even doorgaan, maar hun vinden 200 een prima waarde ?
Nu zegt de een nee is veel te laag een ander zegt ook prima.
Maar ik merk gewoon als ik een spuit zou krijgen ik me veel beter voel en bijna alle klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon . Maar ja hij vind het niet nodig en nu ???

Hij schommelt heel erg, dan is ie weer 300 dan weer 200 dan weer 90 dan weer 200.?!?
Nu ben uk laatst wéér naar de huisarts geweest en was ie 200 maar heb zoveel klachten die volgens mij te wijten zijn aan die B 12 tekort, als ik spuiten had gehad toen merkte is gelijk dat een deel van de klachten verdwenen!
Nu zegt de assistent dat het goed is en ik dus heen spuit krijg

Mijn klachten:
Zeer slecht inslapen, onrustig slapen, veel dromen .
Krampen in kuiten, kramp in handen, kramp en tintels in ellebogen ,doof gevoel in benen en tenen.
Duizelig met opstaan.
Kan nog wel even doorgaan, maar hun vinden 200 een prima waarde ?
Nu zegt de een nee is veel te laag een ander zegt ook prima.
Maar ik merk gewoon als ik een spuit zou krijgen ik me veel beter voel en bijna alle klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon . Maar ja hij vind het niet nodig en nu ???
vrijdag 1 februari 2013 om 12:40
Luisteren naar je lichaam. Als je je beter voelt met regelmatig spuiten, niet stoppen.
Stootkuur en daarna onderhouden met een maandelijkse shot.
Als je huisarts daar niet aan me wil werken, andere huisarts zoeken die dat wel wil.
Ik heb zelf ook een b12 tekort en je voelt je echt ellendig daaronder. Niet nodig. Raar van je huisarts dat hij je niet serieus neemt.
Stootkuur en daarna onderhouden met een maandelijkse shot.
Als je huisarts daar niet aan me wil werken, andere huisarts zoeken die dat wel wil.
Ik heb zelf ook een b12 tekort en je voelt je echt ellendig daaronder. Niet nodig. Raar van je huisarts dat hij je niet serieus neemt.
vrijdag 1 februari 2013 om 12:54

vrijdag 1 februari 2013 om 12:57
slikken helpt niet Kapitein Onderdeurtje, een B12 tekort ontstaat door een resorptie probleem in je darmen, je kan slikken wat je wilt maar de vitamine komt niet in je weefsels. Normaal heeft iedereen een enorme voorraad, soms raakt het op (bijv. vaker bij veganisten) dan moet je de rest van je leven aan de injecties.
vrijdag 1 februari 2013 om 12:58
Een waarde van 200 vraagt wel om verder onderzoek (oa prikken op MMA en homocysteine). Zie www.stichtingb12tekort.nl voor heel veel info.
Succes want het is lastig!
Succes want het is lastig!
vrijdag 1 februari 2013 om 13:32
vrijdag 1 februari 2013 om 14:07
Boekenlegger @ ik heb al jaren last ervan, Bij de internist geweest en die konden niks vinden , maag darm onderzoeken gehad , mijn lichaam neemt dat gewoon niet op.. Nu dus elke week 1 spuit en daarna om de 2 wkn. Ik heb voorheen elke 2 wkn een spuit gehad maar de huisarts vond dat het zo was opgelost. Maar de waarde na het spuiten is natuurlijk torenhoog . Daarvoor was het ene x 90 dan weer 100 dan weer 200 dan weer 90 héél wisselvallig dus
vrijdag 1 februari 2013 om 14:08
Heb je ooit gespoten?
Dan is een waarde van 200 namelijk wel laag.
Als je waarde 90 is geweest dan is er in elk geval wel meer aan de hand en is je reserve vast niet groot meer.
Ik herken trouwens de symptomen van slecht inslapen, onrustig slapen en veel dromen heel erg.
Als ik toe ben aan mijn shotje dan krijg ik die klachten als eerste.
Dan is een waarde van 200 namelijk wel laag.
Als je waarde 90 is geweest dan is er in elk geval wel meer aan de hand en is je reserve vast niet groot meer.
Ik herken trouwens de symptomen van slecht inslapen, onrustig slapen en veel dromen heel erg.
Als ik toe ben aan mijn shotje dan krijg ik die klachten als eerste.

vrijdag 1 februari 2013 om 14:28
Volgens mijn internist zijn de bloedserumwaardes van B12niet altijd betrouwbaar. Hebben ze ook je homocysteïne, MMA en actief B12/Holo-TC gecontroleerd?
Ik weet niet of je de pil/hormonale anticonceptie gebruikt, maar er zijn studies die een effect op B12 suggereren. Anderen spreken dit weer tegen. In elk geval adviseerde mijn arts me toch te stoppen met de pil, om te kijken hoe het gaat en sindsdien blijven mijn waardes vrij constant, en voel ik me ook veel beter!
Ik krijg nu geen spuiten meer en zit wel volop in het proces van onderzoeken om te kijken of er echt een B12 tekort/ onderliggend probleem is, maar het belangrijkste is dat ik me goed voel. Hoewel de onderzoeken vervelend zijn, ben ik wel heel benieuwd of er iets uitkomt, of dat het wellicht toch de pil was (waarover ik heel tevreden was, omdat ik dacht dat ik geen bijwerkingen had).
Als er echt geen oorzaak te vinden is voor het B12 tekort, zou het probleem ook ergens anders kunnen liggen - staar je niet blind op B12!
Ik weet niet of je de pil/hormonale anticonceptie gebruikt, maar er zijn studies die een effect op B12 suggereren. Anderen spreken dit weer tegen. In elk geval adviseerde mijn arts me toch te stoppen met de pil, om te kijken hoe het gaat en sindsdien blijven mijn waardes vrij constant, en voel ik me ook veel beter!
Ik krijg nu geen spuiten meer en zit wel volop in het proces van onderzoeken om te kijken of er echt een B12 tekort/ onderliggend probleem is, maar het belangrijkste is dat ik me goed voel. Hoewel de onderzoeken vervelend zijn, ben ik wel heel benieuwd of er iets uitkomt, of dat het wellicht toch de pil was (waarover ik heel tevreden was, omdat ik dacht dat ik geen bijwerkingen had).
Als er echt geen oorzaak te vinden is voor het B12 tekort, zou het probleem ook ergens anders kunnen liggen - staar je niet blind op B12!
vrijdag 1 februari 2013 om 14:39

vrijdag 1 februari 2013 om 14:42
quote:boekenlegger0 schreef op 01 februari 2013 @ 14:31:
@schnitzel
Suggereer je nu dat tekort b12 zonder oorzaak niet hoeft te worden aangevuld?
Nee, zeker niet. Maar tekorten en klachten onstaan niet zomaar, dus een vermoedelijk B12 tekort zonder aanwijsbare oorzaak, is wellicht geen B12 maar een ander tekort.
Ik wil dus aangeven dat TO alle mogelijke oorzaken moet uitsluiten, en het anders wellicht in een andere hoek moet zoeken: bv. vitamine B6, D, ijzer, Schildklier.
@schnitzel
Suggereer je nu dat tekort b12 zonder oorzaak niet hoeft te worden aangevuld?
Nee, zeker niet. Maar tekorten en klachten onstaan niet zomaar, dus een vermoedelijk B12 tekort zonder aanwijsbare oorzaak, is wellicht geen B12 maar een ander tekort.
Ik wil dus aangeven dat TO alle mogelijke oorzaken moet uitsluiten, en het anders wellicht in een andere hoek moet zoeken: bv. vitamine B6, D, ijzer, Schildklier.
vrijdag 1 februari 2013 om 14:42
Heeft ook aan de arts doorgegeven door te gaan met spuiten eens in de 2 wkn. Maar mijn huisarts vind het niet nodig als de waarde niet lager komt als de 100. Maar naar mijn weten is iedereen anders en heeft de 1 bij 200 al klachten en de ander pas bij 100, toch ? Maar ben heel blij met de assistent nu ghehehe

vrijdag 1 februari 2013 om 15:00
quote:boekenlegger0 schreef op 01 februari 2013 @ 14:43:
Bij mijn vitamine b12 is ook geen oorzaak gevonden. Naast ernstig b12 tekort had ik ook ernstig vitamine d tekort.
Internist was er heel duidelijk in dat tekort zonder oorzaak ook moet worden aangevuld.
Hebben ze jou ook helemaal binnenstebuiten gekeerd om een oorzaak te vinden, of accepteren ze dat er 'geen oorzaak' is?
Mijn internist vond wel dat ik spuiten moest krijgen om de klachten te verhelpen, maar zei dat het ook belangrijk is om een oorzaak te vinden, omdat een onderliggend probleem bv. in maag of darmen ook andere gevolgen kan hebben.
Bij mijn vitamine b12 is ook geen oorzaak gevonden. Naast ernstig b12 tekort had ik ook ernstig vitamine d tekort.
Internist was er heel duidelijk in dat tekort zonder oorzaak ook moet worden aangevuld.
Hebben ze jou ook helemaal binnenstebuiten gekeerd om een oorzaak te vinden, of accepteren ze dat er 'geen oorzaak' is?
Mijn internist vond wel dat ik spuiten moest krijgen om de klachten te verhelpen, maar zei dat het ook belangrijk is om een oorzaak te vinden, omdat een onderliggend probleem bv. in maag of darmen ook andere gevolgen kan hebben.