Gezondheid alle pijlers

B12 tekort en multivitamine

05-12-2017 21:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag! Weet iemand of een multivitamine je b12 bloedwaarde beïnvloedt? Het gaat dus om een gewone multi met 100% van de adh b12. Alvast bedankt boor het reageren!
Hoe bedoel je?
wanneer er B12 inzit, da wel. Want je neemt extra B12 in.

maar wat bedoel je precies met deze vraag? of dat de andere vitamine invloed hebben op je B12 waarde?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Soms wordt B12 niet goed oraal opgenomen en zul je moeten spuiten. Je vraag is iets onduidelijk maar als je B12 slecht opneemt maakt het niet uit of je 1000% van de adh inneemt dan zul je in overleg met je arts eventueel hydrocobamine gespoten krijgen/zelf spuiten.
Waarom neem je en multi vitamine als je alleen b12 tekort hebt? Dan kun je beter alleen b12 extra nemen om te voorkomen dat je teveel van andere vitamines binnen krijgt. Of vermoed je dat je misschien meer vitamines te kot komt? Wellicht is het dan een idee om eens bloed te laten prikken om te kijken welke tekorten je hebt.
Je kunt verkeerde lab uitslagen krijgen als je vit. b12 slikt en eigenlijk een tekort hebt. Je zult zonder extra supplementen je bloed na moeten laten kijken en als je een vit. b12 tekort hebt, krijg je dat doorgaans bijgespoten.
Ben je een vegetarier? Of veganist? Dan krijg je in principe geen B12 binnen uit dierlijke bron, die wel beter opneembaar is dan de b12 uit plantenextracten.
Wat Diyer schrijft!

Ook de b12 uit mulitivitamine wordt opgenomen in je bloed en kan dus een vertekend beeld geven. Ook bij een slechte b12 opname.
Eigenlijk zou je b12 op celniveau moeten meten.
Als je een juist b12 beeld wil krijgen is het beste om zeker een maand GEEN multivitamine met b12 en of losse b12 te slikken.
Dank voor de reacties! Ik krijg nu b12 injecties omdat mijn klachten toch op een b12 tekort lijken maar had geen b12 tekort in mijn bloed (maar toen ze gingen prikken slikte ik dus wel een multi vandaar mijn vraag of die uitslag betrouwbaar is). Zijn nav klachten toch gaan injecteren maar weet dus nog steeds niet zeker of het door een b12 tekort komt.
Ik ben zelf vegetarier en heb zelf eens bloed laten prikken omdat ik dacht dat ik een B12 tekort zou hebben gezien mijn klachten maar ik bleek geen B12 tekort te hebben maar Vitamine D tekort. Niet dat dat bij jouw het geval hoeft te zijn maar door die multivitamine kunnen ze dus niet zien waar de tekorten zitten.
Sommige mensen slikken toch vitamine b12/multi-vitaminen uit onderhoud. Je hoeft niet perse een tekort te hebben wil je bijslikken, zeker met b12. Met b12 kun je geen overschot krijgen.
De belangrijkste vraag is volgens mij of de injecties verbetering geven. Hoe lang krijg je nu injecties en met welke frequentie? Klachten kunnen in het begin tijdelijk wat verergeren.
Een poos dan maar stoppen met de multi vitamine en daarna weer eens laten meten. Raar dat ze dan toch gaan injecteren.
Hoe hoog was je B12 meting?
statafel schreef:
05-12-2017 23:30
Dank voor de reacties! Ik krijg nu b12 injecties omdat mijn klachten toch op een b12 tekort lijken maar had geen b12 tekort in mijn bloed (maar toen ze gingen prikken slikte ik dus wel een multi vandaar mijn vraag of die uitslag betrouwbaar is). Zijn nav klachten toch gaan injecteren maar weet dus nog steeds niet zeker of het door een b12 tekort komt.
Serieus?

Ik ken echt geen arts die b12 gaat zitten prikken als je netjes binnen de waarden zit na labtest.
Lucifermiauww schreef:
06-12-2017 14:20
Serieus?

Ik ken echt geen arts die b12 gaat zitten prikken als je netjes binnen de waarden zit na labtest.
Aanvulling:

De reden om te injecteren is meestal dat je het niet (makkelijk) opneemt en dus zou je van wat multivitamine niet ineens een hogere b12 hebben als je die opname problemen hebt.

Heb je geen opnameprobleem had je dus gewoon kunnen slikken ipv spuiten. Raar verhaal.
closednote schreef:
05-12-2017 23:55
Ik ben zelf vegetarier en heb zelf eens bloed laten prikken omdat ik dacht dat ik een B12 tekort zou hebben gezien mijn klachten maar ik bleek geen B12 tekort te hebben maar Vitamine D tekort. Niet dat dat bij jouw het geval hoeft te zijn maar door die multivitamine kunnen ze dus niet zien waar de tekorten zitten.
Ik meen dat vit b12 en vit D aan elkaar gelinkt zijn. Als er een tekort is van vitD, dan is de kans ook groter op een tekort aan vit B12, omdat D nodig is voor de opname van B12.
diyer schreef:
06-12-2017 14:41
Ik meen dat vit b12 en vit D aan elkaar gelinkt zijn. Als er een tekort is van vitD, dan is de kans ook groter op een tekort aan vit B12, omdat D nodig is voor de opname van B12.
Ze zijn niet gelinkt. Je kan prima vitamine b12 bloedwaarden hebben en een slechte vitamine D en andersom.

Ze hebben wel veel dezelfde symptomen bij een tekort. A typische symptomen heet dat.
Lucifermiauww schreef:
06-12-2017 14:21
Aanvulling:

De reden om te injecteren is meestal dat je het niet (makkelijk) opneemt en dus zou je van wat multivitamine niet ineens een hogere b12 hebben als je die opname problemen hebt.

Heb je geen opnameprobleem had je dus gewoon kunnen slikken ipv spuiten. Raar verhaal.
Dat ligt aan de vorm die in de multivitamine zit.
Ik slik methylcobolamine en dat is niet afhankelijk van de intrinsieke factor in de maag.
Judy_Hopps schreef:
06-12-2017 15:03
Ik slik methylcobolamine en dat is niet afhankelijk van de intrinsieke factor in de maag.
Die is vrij verkrijgbaar en kon TO zo halen om alvast te gaan slikken voordat ze een bloedtest kreeg?
Als er vitamine B12 in de multivitamine zit wel!

Ik slik zelf B12 dosis wegens tekort en multi vitamine met een niet zo'n hoge dosering B12
Judy_Hopps schreef:
06-12-2017 15:03
Volgens mij heb ik die ook. Daar zit iets van 40.000x de ADH in, waardoor er zelfs bij een opnameprobleem genoeg opgenomen schijnt te worden. Ik heb in het verleden ook injecties gehad, maar om diverse redenen nu even via pillen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Martinimeisje schreef:
06-12-2017 16:16
Volgens mij heb ik die ook. Daar zit iets van 40.000x de ADH in, waardoor er zelfs bij een opnameprobleem genoeg opgenomen schijnt te worden. Ik heb in het verleden ook injecties gehad, maar om diverse redenen nu even via pillen.
Waak ervoor dat meer niet altijd beter is. Hoe hoger de dosis hoe minder (procentueel gezien) er van opgenomen wordt.
Je kan bv beter dagelijks een aardige dosis nemen dan 1x per maand een megadosis.

https://www.vitamine-info.nl/nieuwsarti ... e-b12-119/
Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname. Het opnamepercentage van vitamine B12 neemt af bij toenemende inname. Bij een inname van 1 microgram wordt 50% opgenomen, bij een inname van 25 microgram is dit slechts 5%.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 06-12-2017 17:52
0.31% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
06-12-2017 15:09
Die is vrij verkrijgbaar en kon TO zo halen om alvast te gaan slikken voordat ze een bloedtest kreeg?
Methylcobalamine is gewoon vrij verkrijgbaar ja.
In combi met adenosylcobalamine is het nog beter. En ja dat is ook vrij verkrijgbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven