Gezondheid alle pijlers

Baarmoederverwijdering via laparoscopie....

31-07-2012 00:00 5 berichten
Hoi,

Ik (39) heb de beslissing moeten nemen (vanwege heftige buikpijnen) om mijn baarmoeder te laten verwijderen.

Dit kan bij mij niet vaginaal gebeuren (evt. verklevingen) en het advies is dat de baarmoedermond er ook uit genomen wordt, eierstokken blijven zitten.

Ik zie er, uiteraard, erg tegenop...natuurlijk blij dat ik mijn buikpijn kwijtraak.

Ik heb geen moeite met het verliezen van mijn "vrouwelijkheid", mijn baarmoeder heeft me eigenlijk nog nooit iets goeds gebracht...behalve mijn lieve kinderen!

Ik ben nieuwsgierig naar de ervaring van de meiden hier....herstel, ongemakken en seksueel, hoe is het jullie vergaan na de operatie?

Ik weet dat er in het verleden al meerdere posts zijn geweest, maar geen recente helaas.

Alvast bedankt voor jullie berichtjes!

Groetjes Leolieke
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb nog nooit een baarmoederverwijdering gehad,maar wel andere operaties via laproscopie. Het herstel daarvan is best pittig. Heel de dag boertjes laten omdat je vol zit met gas en je schouders voelen aan alsof er een vrachtwagen overheen is gereden. Dit komt omdat je buik wordt opgeblazen.. Neem je rust! Sterkte en beterschap!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg,niet voor wat jij verstaat!
Ik heb vorig jaar een laparoscopische baarmoederverwijdering gehad. Reden was baarmoederkanker en naar later bleek ook adenometriose wat een soort endometriose is en heftige menstruatiepijnen veroorzaakt.

De eerste twee weken na de operatie vond ik pittig en inderdaad was een paar uur na de operatie de pijn in de schouders niet te harden. Twee morfinetabletten hielpen daar zelfs niet tegen behalve dat ik daar van die leuke hallucinaties van kreeg

Die schouderpijn schijnt niet bij iedereen zo heftig te zijn trouwens.

Langere tijd na de operatie had ik lang last van vage pijn in de liesregio. Schijnen je darmen etc te zijn die zich weer moeten "organiseren" in de vrijgekomen ruimte. Die ruimte was bij mij groot omdat de baarmoeder zeer vergroot was plus dat ik nog een eierstoktumor had die de grootte had van een kinderhoofd. Na een bezoek aan een osteopaat was die pijn weg. Jammer alleen dat ik daar lang mee rondgelopen heb omdat ik bang was dat een tumor was

Al met al ben ik, afgezien van het feit dat ik geen keus had ivm kanker, dolblij dat die baarmoeder eruit is.

Nooit meer ongesteld vind ik een zegen. Ben overigens begin dertig, geen kinderen en nooit een kinderwens gehad.

Voel me niet minder vrouw en nee, seksueel gezien is het eigenlijk alleen maar beter want geen anticonceptiestress meer en geen onderbewuste angst om eventueel zwanger te worden.

Veel sterke ermee!
Ik heb weken geleden een topic geopend 'Hysterectomie (baarmoederwijdering)'. Daar staan best veel reacties mbt ervaringen.

http://mobiel.viva.nl/forum/list_message/12209176

Weet je al wanneer je aan de beurt bent?
Aan mij werd ook geadviseerd mijn baarmoeder eruit te halen wegens vleesboompjes. Heb ik niet gedaag. Toen was ik 48. Nu ben ik 54 en op natuurlijke wijze in de menopauze beland.

Is die baarmoederverwijderin echt nodig? Er berstaan andere methodes als bijv embolisatie met behoud van baarmoeder;

Alleen bij kanker is baarmoederverwijdering een must.

Soms doen gyn.te vlug een baarmoederverwijdering en onnodig . En soms lichten ze de patient onvoldoende in over de mogelijke neg. gevolgen als libido verlies, incontinenetie,naar schatting 50/100 vrouwen problemen met krijgen orgasme.Ook in de toekomst 4 maal meer kans op hartproblemen heb ik onlangs geleden in een artikel.

Dus bezin erover of een baarmoederverwijdering echt nodig is vooraleer je tot zo'n besluit komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven