Gezondheid alle pijlers

Baby 8,5 maanden laat hoofd omlaag vallen

30-11-2021 18:46 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze baby kan prima zelfstandig zitten en haar nek goed omhoog houden heeft ze ook altijd goed gedaan.

Ze kruipt nog niet en kan wel van haar rug naar buik rollen, maar andersom heeft ze het nog niet gedaan. Tummy time vindt ze ook niet zo leuk.

Maar goed. Waar ik sinds ongeveer een week mee zit is dat ze plots haar hoofd laat vallen. We dachten dat ze dit bij vermoeidheid deed en maakte mij aanvankelijk niet zoveel zorgen, maar het valt nu ook op dat ze het op andere momenten doet wanneer zij niet moe is. Vooral als ze zit of rechtop wordt gehouden met haar voeten op de grond.

Ik zal morgen sowieso de huisarts en cb bellen, maar ben in de tussentijd benieuwd of iemand dit herkent en waarmee het te maken kan hebben. Online kan ik nl niets vinden over evt oorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
30-11-2021 21:25
Dank je wel Duescimmie voor het meedenken en je tips. Vind het super lief.
Graag gedaan.

Stevige voelboekjes zou je bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken. Meteen een ongevraagde tip ;-). Mocht je haar nog niet hebben ingeschreven bij de bibliotheek, kijk dan eens naar boekstart. Koffertje met oa boekje erin wat je krijgt als je baby lid wordt bij bibliotheek.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het laten vallen niet, maar mijn dochter deed wel haar hoofd schuin bij oorpijn/oorontsteking. Wellicht dat de huisarts dat nog kan checken.

Wb het niet op de buik willen: je kan haar ook met haar buik tegen jouw buik leggen als je op de bank ligt bijv. En bijv in de draagzak. Daarmee oefenen ze ook hun nek.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het hoofd laten vallen wel van mijn zoon, hij viel ook om als hij wat langer zat. Hij bleek erg zwakke spieren te hebben. Met oefeningen van de fysiotherapeut is hij sterker geworden. Op zijn buik liggen was de beste oefening om zijn nek en rug te versterken. Mijn zoon vond het ook erg vervelend om op zijn buik te liggen omdat het erg zwaar voor hem was.
Alle reacties Link kopieren
Tijd op de buik kan bijvoorbeeld ook op jou, als jij meer achterover gaat liggen op de bank en de baby dan op jouw buik / borst. Misschien is dat wel een succes.
Alle reacties Link kopieren
TO, had je nog contact gehad met het cb of de huisarts en wat zeiden zij?
Alle reacties Link kopieren
Adaline schreef:
03-12-2021 12:27
TO, had je nog contact gehad met het cb of de huisarts en wat zeiden zij?
Lief dat je er nog naar vraagt. Ik heb als eerst het cb gebeld en zoals verwacht uit eerdere ervaringen, heb ik opnieuw werkelijk niets aan ze. Aan de telefoon kreeg ik een verpleegkundige. Die zei dat kinderen soms bepaald gedrag herhalen en dat ze wegens corona minder afspraken maken. Als ik een afspraak wilde moest ik waarschijnlijk even wachten. Ze kon niet zeggen hoe lang en gaf aan anders naar de HA te bellen, omdat ik daar waarschijnlijk eerder terecht kan.

Dus HA gebeld en kreeg de volgende dag al een afspraak. Op advies van sommigen op het forum had ik ook gelijk de kinderfysiotherapeut gebeld en kreeg over 2 dagen al een afspraak. Dus dat was echt super.

De HA vond het wat dubbel. Ze zei dat het aan de ene kant lijkt alsof onze dochter er een spelletje van maakt en aan de andere kant kon ze het ook niet plaatsen. Ze zei dat het haar ook wel alert maakte en vond het goed dat we met haar langs zijn geweest. Ze noemde terecht dat zij geen expert is in ontwikkeling van kinderen en adviseerde om naar het cb te bellen. Aangegeven dat cb aangaf dat zij niet gelijk een afspraak konden maken en ik naar HA moest bellen. Daar vond de HA wel echt wat van. Toen ik vertelde dat we ook al een afspraak hebben bij de kinderfysio, gaf ze aan dat dit indd een goed idee is. HA zelf merkte dat onze dochter bepaalde dingen die ze hoort te doen op haar leeftijd niet doet, maar weer veel andere dingen doet die baby’s op haar leeftijd nog niet doen. Toen de HA haar onderzocht trok dochter zich omhoog om te zitten en vervolgens om te staan. Ze ging zelfs uit zichzelf stappen zetten. HA kreeg de indruk dat ze haar eigen ontwikkeling aan het volgen is, maar kon het laten vallen van haar hoofd niet begrijpen.

De fysiotherapeut merkte precies hetzelfde op. Ook daar deed ze bijv bepaalde dingen nog niet (bijv lang op buik en pogen om te tijgeren/kruipen), maar wel vanaf zit positie proberen te grijpen naar speeltjes en mapje van de therapeut pakken en zelf optillen. Was ze verbaasd over. Ze gaf aan dat het misschien een billenschuiver wordt. Dat men voorheen dacht dat dit iets slechts was, maar dat het inmiddels is gebleken dat dit niet zo slecht is als men dacht. Over haar nek had ze niet de indruk dat het niet sterk genoeg was. Ze merkte enerzijds wel dat dochter veel spanning had in haar lijf (kon niet zeggen of dit neurologisch is), maar andere momenten weer heel makkelijk soepel kon zijn. Ook zij kon het niet helemaal pijlen. Ze heeft haar ontwikkelingen genoteerd en gaat het in een schema verwerken. Als ze daar voldoende op scoort is er niets aan de hand, maar als ze daar lager op scoort dan moet er verder gekeken worden. Dus even afwachten.

We mochten haar overigens van de HA en fysiotherapeut wel gewoon laten zitten. Ondanks dat ze niet zelf tot zitstand komt. Ze zagen namelijk dat ze goed balanceert en goed beweegt terwijl ze zit. We hoefden haar niet te ontmoedigen in hetgeen waar dochter kennelijk meer behoefte aan heeft (zitten en staan).
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je een update geeft :)
Wat ontzettend jammer dat het cb zo afhoudend reageert, dit lijkt me echt precies waar ze voor zijn. Klinkt wel alsof de huisarts en de fysio goed met je meegekeken hebben. Gelukkig zien zij veel dingen die wél goed gaan. Hopelijk scoort ze op de lijst van de fysio binnen norm en blijkt het gewoon een eigenwijze dame met een eigen ontwikkeling te zijn :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven