Gezondheid alle pijlers

Bcra1 gen en zwanger worden

08-01-2014 10:59 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn partner heeft te horen gekregen dat hij drager is van de brca1 gen. Zijn nicht is op 27-jarige leeftijd overleden aan borstkanker, zo is de molen aan het draaien gegaan wat betreft de erfelijkheid.

Tijdens het gesprek met de arts ging het eerst over de risico's voor hem, die eerder klein zijn, dus daar maken we ons nu niet zo veel zorgen om.

Het is wel zo dat wij graag kindjes willen. Nu nog niet, maar 'ooit' zeg maar.

De kans dat mijn vriend het gen doorgeeft is 1 op 2 en dat vind ik echt een te groot risico om te nemen.

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met deze keuze? Zijn jullie op natuurlijke wijze zwanger geworden en vertrouwen jullie in de evolutie van de geneeskunde of hebben jullie gekozen voor Pgd?
Brca dus :-/
Adopteren?

Er zijn heel veel kinderen die een liefdevol en warm "thuis" nodig hebben!!
Pfoe, geen ervaring maar ik zou het inderdaad ook wel heel lastig vinden. Ik zou eerlijk gezegd niet zo goed weten wat ik zou doen. Je zou een zaaddonor kunnen overwegen. Of een kindje adopteren. Misschien kunnen ze cellen bevruchten en een embryo terug plaatsen dat geen drager is van dat gen?
Ik wil absoluut proberen om zelf kinderen te krijgen met genetisch materiaal van mij en man, dus ik zou je snappen als je niet voor adoptie/zaaddonor gaat.

Ik vind de kans 1/2 ook te groot. Het is niet alleen de belasting van; heb ik het gen wel, heb ik het gen niet. Het is ook de belasting van de screeningen vanaf jonge leeftijd, genetisch onderzoek ja of nee, de belasting van de keuze wel of niet preventief verwijderen, wel of niet zelf kinderen krijgen. En al het andere wat erbij komt kijken als de ziekte zich eenmaal aandient. En de zonen komen in exact hetzelfde pakket terecht als je man.

Ik zou zeker weten kiezen voor preimplantatie diagnostiek.

Succes en sterkte!
Daar hadden we het ook al over gehad maar nog niet echt uitgebreid. Je weet dan ook niet welke erfelijke factoren er meespelen he...
Vorig bericht was over de adoptie dus. We leunen nu het meest naar Pgd maar krijgen veel opgepast!-reacties omdat die behandeling emotioneel nogal zwaar kan wegen.
Tjah Tis. Moeilijk! Je zult moeten afwegen hoe belangrijk het voor jullie is om kinderen te krijgen die genetisch van jullie zijn. Indien je daar niet heel erg aan hangt (zoals ik, ben er niet perse trots op , tis een gevoel) dan kun je misschien beter voor de andere opties gaan. Er zijn idd veel kinderen die een thuis nodig hebben. En zaaddonoren zijn ook wel te vinden.

Maar indien je er net zo over denkt als ik, dan is de emotionele belasting het waard. Denk ik.
Oef moeilijk.....

Ik heb persoonlijk liever geen kinderen dan dat ik een grote kans heb een bepaalde ziekte door te geven.

Makkelijk zeggen, ik heb gezonde kinderen.

Maarrrrr had wel een stiefmoeder (zonder kinderen) die dezelfde akelige vorm van erfelijke kanker had als in jullie familie. Al haar zussen zijn er aan overleden en mijn moeder was heel blij dat ze geen eigen kids op de wereld had gezet. Van dichtbij gezien hoe haar zussen en hun dochters hebben geleden.
Pgd is een hele goede optie.

Op Facebook hebben we een groep met allemaal mensen die pgd doen. Als je me een privébericht stuurt kan ik je toevoegen als je dat wilt.
Bedankt voor je reacties :-) we hebben gelukkig nog even de tijd om erover na te denken en erover te praten. Momenteel door het werk toch geen tijd voor kindjes. Hopelijk krijg ik hier nog reacties van mensen die Pdg gedaan hebben. Ik vind niet zo veel ervaringen...
quote:malube schreef op woensdag 08 januari 2014 11:45 Pgd is een hele goede optie.

Op Facebook hebben we een groep met allemaal mensen die pgd doen. Als je me een privébericht stuurt kan ik je toevoegen als je dat wilt. Ik probeer deze avond via pc een privebericht te sturen want nu lukt mobiel niet! Bedankt :-)
Yep, PGD is je optie.
Nou ik kan me zomaar voorstelen dat adopteren en pleegouderschap emotioneel ook flink zwaar kunnen zijn.
Je zou eens op het forum van de Amazones kunnen kijken:

https://de-amazones.nl/ph ... 5ef39477f462c1acd61974a31
Pgd is inderdaad een optie. Vergeet niet dat je dan ook de mogeljkheid hebt dat er geen terugplaatsing plaats vindt. Het kan namelijk zzijn dat alle embryo's het defecte gen hebben. Ik spreek helaas uit ervaring namelijk. Ik heb een andere afwijking (gebalanceerde translocatie), maar bij mijn 2 pgd-pogingen hadden alle 17 embryo's een ongebalanceerde translocatie. onze keuze is daarna op eiceldonatie gevallen en dat is gelukt! Mijn zoontje is nu 4,5 jaar.

Succes met je keuze!
Je zou eventueel ook kunnen kiezen voor een zaaddonor.....
Ik zou ook voor IVF-PGD gaan.. hoe zwaar ook..

Een andere manier is gewoon de natuur zijn gang laten gaan... laten testen... en evt zwangerschap afbreken.. maar dat lijkt me vrij killing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven