Gezondheid alle pijlers

Beenmergpunctie

10-06-2024 15:31 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben ik weer. Voor mij als ernstige hypochonder is mijn ergste nachtmerrie uitgekomen... volgende week moet ik voor een beenmergpunctie.

Al anderhalf jaar zijn mijn trombocyten (licht) verhoogd en mijn internist vond dat dit uitgezocht moest worden dus doorverwijzing naar hematoloog.

Vandaag geweest om de uitslagen van het bloedonderzoek te bespreken en hij denkt aan essentiele trombocytose of iets daaraan verwant en om dat uit te sluiten of te bevestigen moet ik dus die punctie ondergaan.

Op internet lees ik alleen maar horrorverhalen en ik ben zo bang...ik weet niet hoe ik nu verder moet. Ik weet dat dit dramatisch klinkt maar op dit moment voelt het echt even zo.

Heeft iemand hier ervaring met een beenmergpunctie?

Bedankt voor het "luisterende oor"!
leaff wijzigde dit bericht op 10-06-2024 15:31
Reden: Tikfout
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ervaring heb ik niet, maar zou het een idee zijn om oxazepam te vragen? Avond van tevoren en ochtend van de punctie. Dat haalt even het scherpe angstrandje eraf. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel ervaring. Ik heb in totaal 8 beenmergpuncties gehad, allemaal in het bekken. Het is geen fijn onderzoek, maar ik vond het wel te doen.

Wat mij erg hielp is dat de arts precies en rustig vertelde wat hij/zij ging doen, het gebeurt tenslotte achter je rug (in mijn geval). De verdovingsprik is wel vervelend, maar daarna vond ik het alle keren goed te doen en voel je vooral de druk op de plek van de prik. Er is nog wel verschil of er ook een stukje bot weggehaald moet worden, maar dat maak ik uit jouw post niet op. Dat heb ik alleen de eerste keer gehad en was wel iets pijnlijker.

De dag zelf was de plek nog erg gevoelig, maar dat trekt daarna snel weg. Omdat ik er 8 heb gehad is de plek waar ik geprikt ben wel altijd een gevoelig punt.

Heel veel sterkte en probeer het over je heen te laten komen al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan.

P.s. Dit is mijn eerste bericht hier (heb een account aangemaakt om mijn ervaring met je te delen), dus daarom kan het volgens de tekst bij het aanmelden even duren voordat mijn bericht goedgekeurd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je bang voor de punctie of voor de uitslag? Licht verhoogde trombocyten kunnen heel onschuldig zijn, ik heb ze zelf ook, en het enige wat ze daar aan doen is jaarlijks bloed prikken (eerst halfjaarlijks, maar er verandert weinig).
Beenmergpunctie bij mij drie keer geprobeerd, en drie keer helaas niet gelukt. Gelukkig besloot de derde hematoloog dat monitoren van de hoeveelheid trombocyten ook volstaat als er geen sprake is van een extreme verhoging.

Inmiddels doet de huisarts de jaarlijkse controles. Ben in 2017 bij de hematoloog geweest, maar terugkijkend had ik al zeker sinds 2002 meer bloedplaatjes dan de norm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je bang voor de beenmergpunctie of de uitslag inderdaad?

Ik heb twee keer een beenmergpunctie met botbiopt gehad. Ik las en hoorde vooraf alleen maar horrorverhalen, echt geen enkel positief verhaal. Ik ging er dus wel een met gemengde gevoelens naar toe. En tot mijn verbazing bleek het tot tweemaal toe een fluitje van een cent en deed het amper pijn.

Achteraf had ik liever geen ervaringen gelezen dus ;-D.

Het zal bij iedereen verschillend zijn, maar ik doe dus 10 x liever een beenmergpunctie dan tandsteen verwijderen bij de mondhygiënist. Dat laatste vind ik qua behandeling veel vervelender en pijnlijker.

Bij mij kwam er twee keer niets uit de beenmergpunctie, ondanks forse afwijkingen in het bloed. De reden voor die afwijkingen is niet gevonden, mogelijk ben ik er mee geboren. Het schijnt best regelmatig voor te komen dat men geen oorzaak kan vinden, maar ernstige ziektes zoals leukemie kunnen worden uitgesloten door een beenmergpunctie.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
10-06-2024 15:58
Ben je bang voor de punctie of voor de uitslag? Licht verhoogde trombocyten kunnen heel onschuldig zijn, ik heb ze zelf ook, en het enige wat ze daar aan doen is jaarlijks bloed prikken (eerst halfjaarlijks, maar er verandert weinig).
Beenmergpunctie bij mij drie keer geprobeerd, en drie keer helaas niet gelukt. Gelukkig besloot de derde hematoloog dat monitoren van de hoeveelheid trombocyten ook volstaat als er geen sprake is van een extreme verhoging.

Inmiddels doet de huisarts de jaarlijkse controles. Ben in 2017 bij de hematoloog geweest, maar terugkijkend had ik al zeker sinds 2002 meer bloedplaatjes dan de norm.
In mijn dossier staat normaalwaarden 150-400 en ze zijn bij 493. Ik heb het ook al zeker 1.5 jaar.

Ik ben eigenlijk voor beiden bang maar nu vooral voor de punctie en voor de pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens zei de hematoloog wel dat hij zeker niet aan leukemie denkt. Dat het hem heel erg zou verbazen als dat uit de punctie zou komen. Dus daar moet ik maar op vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leaff schreef:
10-06-2024 16:09
In mijn dossier staat normaalwaarden 150-400 en ze zijn bij 493. Ik heb het ook al zeker 1.5 jaar.

Ik ben eigenlijk voor beiden bang maar nu vooral voor de punctie en voor de pijn.
Mijn hematoloog zei altijd dat ze zich pas echt zorgen ging maken bij waarden boven de 1000. Bij mij zijn ze tussen de 400 en de 700 de afgelopen 20 jaar. Blijkbaar hoort dat gewoon bij mij.
De beenmergpunctie is echt zo voorbij (en als het niet lukt, blijven ze echt niet proberen is mijn ervaring, mijn botten waren heel lastig om doorheen te komen, maar het duurt echt maar even). Dus inderdaad een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts is erger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend voor je, die stress.
Houd je inderdaad vast aan wat de hematoloog zegt; hij wil het eens onderzoeken, maar denkt nu niet aan heel ernstige ziektes.

En bedenk, mensen die zo'n punctie prima vonden, gaan dat achteraf meestal niet op internet zetten. Mensen die het heel naar vonden, doen dat sneller.

Ik ken je natuurlijk niet, je kunt overwegen om (via huisarts) om oxazepam te vragen, om de angst wat draaglijker te maken.
Verder zou ik iemand (familie/vriendin) meenemen om je te steunen en ook wat afleiding te geven, dat kan echt goed helpen.

Succes, fijn als er later meer duidelijkheid is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai, ik heb ongeveer 15 keer een bmp gehad. Ik vond het goed te doen. Natuurlijk is het niet fijn. Maar je zou eventueel om een roesje kunnen vragen. Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan ook verhoogd zijn door een ontsteking ergens in je lichaam. Heb je recent een ontsteking gehad?
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
10-06-2024 18:58
Het kan ook verhoogd zijn door een ontsteking ergens in je lichaam. Heb je recent een ontsteking gehad?
Ik heb lang rondgelopen met een ontsteking aan mijn kies, die is recent getrokken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je hebt geen antibiotica gehad? Je lichaam moest het zelf opruimen?
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
10-06-2024 19:18
Maar je hebt geen antibiotica gehad? Je lichaam moest het zelf opruimen?


Nee want was lang niet bij de tandarts geweest tot begin mei. Toen zijn foto's gemaakt en daarop bleek dat er een grote ontsteking zat. Kies laten trekken, dus geen antibiotica gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf geen ervaring met bmp maar mijn eerste echtgenoot wel.
Hij heeft er denk ik 6 gehad (hij had wel leukemie maar dat hadden de artsen ook wel vermoed bij de eerste aanvraag) en het zat er vaak al op voor hij het door had.
En bij de daniël den hoed hoorde ik eigenlijk niet anders dan dat de patiënten enorm bang waren ervoor en dat had bij vrijwel iedereen enorm meeviel.

Bedenk dat mensen meestal wel hun negatieve ervaringen melden op internet en minder de positieve.

Voor relativeren van de uitslag heb ik niet genoeg kennis maar hopelijk stelt dit je een heel klein beetje gerust. succes in ieder geval!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je internist van die ontsteking in de mond?
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
10-06-2024 19:49
Weet je internist van die ontsteking in de mond?
In alle stress heb ik daar eigenlijk niet aan gedacht...
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
10-06-2024 16:08

Het zal bij iedereen verschillend zijn, maar ik doe dus 10 x liever een beenmergpunctie dan tandsteen verwijderen bij de mondhygiënist. Dat laatste vind ik qua behandeling veel vervelender en pijnlijker.

Sterkte!
Dit (deels).
Ik heb onlangs een beenmergpunctie in mijn rug gehad. De verdovingsprik was even (seconden) pijnlijk, maar van de punctie zelf heb ik niks gevoeld. Bij mij legde de arts bij elke handeling die ze deed, alles zorgvuldig uit.

Daarna heb ik nog wel een kleine week een gevoel van een beurse plek op mijn rug gehad.
Maar alles bij elkaar viel het mij ontzettend mee.

Sterkte met de punctie en het wachten op de uitslag! Hopelijk is alles goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hen net nog even contact gehad met de hematoloog om te vragen of het onderzoek met een roesje zou kunnen plaatsvinden. Kreeg te horen dat dat geen optie is en dat ik maar een oxazepam van te voren moet nemen.

Ik ben wel blij met de reacties hier van mensen die het vonden meevallen, maar toch...ik ben zo ontzettend bang.

Ook over de uitslag begin ik me nu zorgen te maken: wat nou als het toch leukemie is ook al zei de arts dat dat hem zeer, zeer zou verbazen.

Pfff gaat ff echt niet lekker hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je waardes zijn echt niet verontrustend. Zeker omdat ze al anderhalf jaar verhoogd zijn.
Neem iemand mee om zijn of haar hand vast te houden. Het onderzoek is echt zo voorbij. En die oxazepam is een goed idee, of eventueel zelfs iets zwaarders in dezelfde richting. Dochter met tandartsangst heeft voor de kaakchirurg ooit zoiets voorgeschreven gekregen, ze viel ongeveer in slaap in de stoel (kan wel alleen als je niet zelfstandig aan het verkeer deelneemt, dat was in haar geval echt niet veilig).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend dat je er zo tegenop ziet. Ik hoop dat de oxazepam je wat gaat helpen die dag. En de tip van hierboven is een goeie, iemand meenemen. Kun je in zijn/haar hand knijpen ;)

Als de arts het vermoeden had van acute leukemie dan hadden ze de beenmergpunctie dezelfde dag uiterlijk de dag erna gedaan. Dan moet er op heel korte termijn duidelijkheid komen om zo snel mogelijk met de behandelingen te starten (ik heb daar helaas ervaring mee). Dus probeer dat een beetje los te laten ook al snap ik dat dat niet altijd meevalt (weet ik ook uit ervaring…)

Nogmaals veel sterkte! Wanneer heb je de punctie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Miamia schreef:
13-06-2024 21:33
Wat vervelend dat je er zo tegenop ziet. Ik hoop dat de oxazepam je wat gaat helpen die dag. En de tip van hierboven is een goeie, iemand meenemen. Kun je in zijn/haar hand knijpen ;)

Als de arts het vermoeden had van acute leukemie dan hadden ze de beenmergpunctie dezelfde dag uiterlijk de dag erna gedaan. Dan moet er op heel korte termijn duidelijkheid komen om zo snel mogelijk met de behandelingen te starten (ik heb daar helaas ervaring mee). Dus probeer dat een beetje los te laten ook al snap ik dat dat niet altijd meevalt (weet ik ook uit ervaring…)

Nogmaals veel sterkte! Wanneer heb je de punctie?
Ik heb donderdagochtend de punctie en ze gaan ook een stukje bot wegnemen. Word nu steeds zenuwachtiger en ben bang.... Mijn vriend gaat gelukkig mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Leaff, ik hoop dat het je vandaag is meegevallen.

Wanneer verwacht je de uitslag? Weet dat als er haast bij is je echt heel snel de uitslag te horen krijgt.
Succes in elk geval met het wachten er op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leaff schreef:
13-06-2024 17:07
Ik hen net nog even contact gehad met de hematoloog om te vragen of het onderzoek met een roesje zou kunnen plaatsvinden. Kreeg te horen dat dat geen optie is en dat ik maar een oxazepam van te voren moet nemen.

Ik ben wel blij met de reacties hier van mensen die het vonden meevallen, maar toch...ik ben zo ontzettend bang.

Ook over de uitslag begin ik me nu zorgen te maken: wat nou als het toch leukemie is ook al zei de arts dat dat hem zeer, zeer zou verbazen.

Pfff gaat ff echt niet lekker hier.
Maar je hebt niet verteld dat je een grote ontsteking in je mond had? Die er misschien al die tijd al zat? Best belangrijke informatie lijkt me.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven