Gezondheid alle pijlers

Ben ik nou echt zo ongezond bezig?

06-06-2014 18:55 94 berichten
Hoihoi,

Ik ben een zeikerd met eten

Altijd al geweest...

Nou zijn de afgelopen 2 jaar waardeloos geweest(scheiding, veel overlijden in de familie etc.) + rond etenstijd werk ik, en ik had gewoon niet de puf en de zin om s'avonds na het werk nog te staan koken. Kreeg vaak de tip om in het weekend voor de hele week te koken, en dan vanuit de vriezer te eten. Ging het ene oor in, andere oor uit, omdat ik voor mijn idee na mijn werkweek echt de knollen op had, en dan toch niet onder mijn huishouden en mijn dieren uit kon komen, en om dan ook nog uren te staan kokkerellen.....ik koos ervoor om de weekendavonden te investeren in mijn sociale leven, want daar was na zoveel uitval ook niet veel van over.

Dus thuisbezorgd.nl heeft de afgelopen 2 jaar goed verdiend aan mij....

Goed, nu zijn we dus 2 jaar en 14 kilo verder

Ik voel me stukken beter(mentaal), heb weer een leuke vriendenkring, vriendje, heb me'n huisje weer leuk gemaakt, ben nu me'n tuin aan het opknappen, en ga straks lekker even op vakantie.

Ik heb echter dat koken nog steeds niet op de rit, en daar baal ik van als een stekker!

Ik kan mezelf er toe zetten om gemiddeld zo'n 2x per week te koken, en ik eet 1x per week bij mijn vriend. Blijven dus 4 knoeidagen over.

Dat shoarma en pizza bestellen is er sinds begin dit voorjaar wel af(jay!), en ben dus van die 14 kilo er alweer 6 kwijt.

Ik ben gek van zomerfruit, en in de zomer vind ik bronwater heerlijk, dus hoop dat ik tegen de herfst de resterende 8 kilo kwijt ben.

Maar hoe dan verder?

Ontbijt en lunch heb ik wel weer op de rit, eet s'morgens keurig volkorenbrood/roggebrood met kaas en augurk, of een gekookt eitje, drink keurig mijn melk, eet yoghurt met nootjes of fruit, dat soort dingen, niets mis mee, maar dat avondeten hè..

Wat ik nu doe, die 4 dagen per week, is avondeten vervangen door een visje te halen, of zoals vandaag zag ik dat ze weer kersen hebben bij de plus, daar kan ik zo 2 bakken van op peuzelen op een avond, of een uitsmijter op brood.

Ik eet dus geen ongezonde, vette zooi meer, en toch krijg ik continue om de oren dat ik zo erg ongezond bezig ben.

Is het echt zo ongezond om de helft van de week het avondeten(vlees, aardappels, groente) te vervangen door een visje of een bak fruit?

Het is dus wel de helft van de week, maar wel gevarieerd en geen zooi, zoals de laatste 2 jaar.

Nou, ik berg me alvast
Joh je bent al een stuk gezonder bezig dan ik!

Wees trots op jezelf, je gaat toch de goede kant op?!
Lijkt me prima.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch ook twee dagen achter elkaar hetzelfde eten.

Grote pan macaroni.

En het hoeft niet allemaal verse groenten ofzo te zijn elke dag hè.

Er zijn zoveel gemaksproducten. Zoals van aviko kokkerellen van Sofie enzo. Lekkere verse gesneden groenten en aardappels en een sausje. Stukje vlees erbij, en je zit binnen 10 minuten te eten.

Of vind jij het zelf allemaal prima. Hoe het gaat? Dat kan ook natuurlijk. Ik ben ook geen diëtist. ;)
2 bakken kersen of een visje - tja da's niet echt een uitgebalanceerde maaltijd nee. Als je dat zo vaak doet als jij lijkt me dat op de lange termijn niet echt heel gezond nee.
me'n, die kende ik nog niet.

Hoe laat kom je thuis dan? Je kan wel een ei bakken blijkbaar.
Het is al stukken beter - heel knap! - maar kan natuurlijk nog steeds een stuk beter. Goed voor jezelf koken is ook gewoon goed voor jezelf zorgen, he? Dat heeft nog wel meer functie dan alleen een volle maag.

Maar ja, ik vond het toen ik nog veel alleen at ook nogal saai. Wat ik zelf deed, was steevast meteen voor 2 avonden koken als ik kookte. Dat is ongeveer evenveel werk als voor 1x. Heb je geen zin in 2 avonden op rij hetzelfde, dan gooi je de extra portie in de vriezer Als je dat systematisch doet, heb je binnen een paar weken een roulatiesysteem. Het blijft trouwens ook 2-3 dagen prima in de koelkast, dus zo kan je het ook nog aanpakken.

Voor de korte termijn is je huidige systeem prima, maar op de iets langere termijn ga je toch voedingsstoffen missen met een bak kersen als avondeten ipv "een echte maaltijd".
Zo leef ik ook ongeveer en uit alle uitslagen komt dat ik prima gezond ben. Dus van mij mag je hoor.
Eigenlijk telt maar één ding en dat is of je je goed voelt. Als dat zo is, dan ben je hartstikke gezond bezig.
Waarom kook je op die twee dagen niet allebei de keren een portie extra? Zit je al op 4 dagen gezond eten + 1 dag bij vriend is al 5 dagen gezond.

Mij lijkt het niet echt goed om regelmatig een bak kersen te eten i.p.v. groenten. 4 dagen geen groenten vind ik echt heel veel. Ook als je het vervangt voor fruit.
Tja, ik kook ongeveer 1x per week (en eitje bakken of diepvriespizza reken ik daar ook onder .)

Verder eet ik brood, yoghurt, muesli oid.

Ik weet dat het niet gezond is, maar heb 's avonds echt geen zin meer om te koken voor iets wat toch binnen 10 minuten op is.

Dus nee, ik vind dat jij erg gezond bezig bent!
quote:rastan schreef op 06 juni 2014 @ 19:04:

2 bakken kersen of een visje - tja da's niet echt een uitgebalanceerde maaltijd nee. Als je dat zo vaak doet als jij lijkt me dat op de lange termijn niet echt heel gezond nee.

De ene dag is het een visje, de andere dag kersen, de volgende dag weer wat anders. Over de grote linie komt het dan best bij uitgebalanceerd uit.

En als je eerst alleen maar vette zooi at is een verbetering ook al prima. Het kan best zijn dat ze na een tijdje weer anders gaat eten.
Wat schrijf je leuk

Kook je niet omdat je dan werkt of vind je koken heel vervelend of is er een andere reden dat je niet kookt?
quote:TomorrowMorning schreef op 06 juni 2014 @ 19:08:

Waarom kook je op die twee dagen niet allebei de keren een portie extra? Zit je al op 4 dagen gezond eten + 1 dag bij vriend is al 5 dagen gezond.

Mij lijkt het niet echt goed om regelmatig een bak kersen te eten i.p.v. groenten. 4 dagen geen groenten vind ik echt heel veel. Ook als je het vervangt voor fruit.En als ze ipv kersen wortels gaat knagen of tomaten eet, is het dan goed? ( ik doe dat heel regelmatig)
Hou je van soep? Hier eten we op de avonden dat we geen zin/tijd hebben soep. Die maak ik van te voren zelf of we nemen een (bio, ivm minder zout/toevoegingen) zak groentesoep. Op die manier kost het geen tijd, maar krijgen we wel wat groente binnen. Volkoren broodje erbij, bakje rauwkost of salade en klaar is kees!

Visje of kersen kan best op z'n tijd, maar vraag me wel af of je zo voldoende groenten binnen krijgt.
Waarom haal je geen stoommaaltijd bij de appie , gezond en alles zit erin wat je nodig hebt.
Groente kun je makkelijk als lunch doen (broodje gezond/salade/rauwkost). Of je neemt het mee naar je werk als tussendoortje?
quote:Mevrouw75 schreef op 06 juni 2014 @ 19:10:

[...]

En als ze ipv kersen wortels gaat knagen of tomaten eet, is het dan goed? ( ik doe dat heel regelmatig)Ja, dan mag het van mij Nee zonder gekheid, denk dat dat een stuk beter is. En dat fruit lekker in de middag of na het eten
Je hoeft echt niet iedere dag te koken of iedere dag alle foodgroups af te werken in een maaltijd. Zolang je iedere week van alles wat binnen krijgt is het helemaal prima. Ongezond is structureel teveel van hetzelfde, wat dat ook is. Zolang je varieert eet je gezond.
quote:ikeaverslaafde schreef op 06 juni 2014 @ 19:09:

Wat schrijf je leuk

Dat vind ik nou ook !
Ik werk s'morgens vroeg van 6 tot 11, en dan s'middags weer van 4 tot 8, ben om half 9 thuis, moet dan de honden uitlaten, en dan kan ik me er gewoon niet om 9 uur nog toe zetten om te gaan koken(ga tegen 11 uur a half 12 uiterlijk naar bed, anders verslaap ik me(sta om kwart voor 5 s'morgens op).

Vroeger had ik daar helemaal geen probleem mee, had ik voor mijn werk de aardappels al geschild en alles klaar staan, zodat ik s'avonds alleen het gas aan hoefde te zetten. Na zoveel tikken om de oren is dat helemaal weg. Ik ben echt moe s'avonds.

Ik heb een tijdje geprobeerd om tussen de middag warm te eten, maar dat werkt ook niet. Ik krijg geen warm eten om 12 uur s'middags weg, terwijl ik dat vroeger bij oma heerlijk vond, ook zo maf.

Ik voel me wel stukken beter zoals het nu gaat, maar da's ook niet zo gek na 2 jaar junkfood

Alleen als ik Indiase curry maak, eet ik er wel 2 dagen van, want curry's kan je me zelfs s'nacht voor wakker maken, jammie!

Verder heb ik wel eens geprobeerd voor 2 dagen te koken, en toch wordt het niet opgegeten dan, ik snap er ook niets van. Het is net of er een stuk energie foetsie is, dat ik vroeger wel had. Ik heb echt verder alles weer op de rit, maar kan me niet zetten tot die regelmaat van koken.

Idd. Mevrouw75, het is niet alleen of kersen of vis, ook andere soorten fruit, of een kant en klaar salade.

Vroeger vond ik koken zelfs hartstikke leuk, maar dat is zo gigantisch weg....
quote:Mevrouw75 schreef op 06 juni 2014 @ 19:10:

[...]

En als ze ipv kersen wortels gaat knagen of tomaten eet, is het dan goed? ( ik doe dat heel regelmatig)Oh, dat doe ik ook wel eens, dan schil ik een hele komkommer en knabbel dat op
quote:soundofsunshine schreef op 06 juni 2014 @ 19:12:

Hou je van soep? Hier eten we op de avonden dat we geen zin/tijd hebben soep. Die maak ik van te voren zelf of we nemen een (bio, ivm minder zout/toevoegingen) zak groentesoep. Op die manier kost het geen tijd, maar krijgen we wel wat groente binnen. Volkoren broodje erbij, bakje rauwkost of salade en klaar is kees!

Visje of kersen kan best op z'n tijd, maar vraag me wel af of je zo voldoende groenten binnen krijgt.

Ik maak idd. wel eens een tomaten, groente of kippesoep.

Maar dat is dan wel al een hele opgave voor mij, en ben dan ook supertrots als ik dan met mijn kommetje op de bank zit, maar ook daar krijg ik dan opmerkingen over dat het geen maaltijdvervanging is, maar een toevoeging....
Dan eet je niet om 12 uur warm, maar om 2 uur. Je hebt tijd zat toch?

Ik heb vandaag gehaktbrood (van de Appie) op met veel sla, supersimpel en heel lekker.
Wat een bizarre werktijden heb jij.

Als je nou voor de lunch een grote maaltijdsalade maakt? Dan krijg je in ieder geval 1x per dag groentes binnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven