Gezondheid alle pijlers

Ben sinds vandaag gestopt met roken.

02-08-2010 18:15 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Ik ben vandaag gestopt met roken en ik heb al meerdere pogingen gedaan en telkens begon ik weer na een week of 2 (soms niet eens).

Ik wil het nu echt volhouden. Ik wil het echt! Voor mijn gezondheid en voor mijn portemonnee.

Ik weet dat er al meerdere topics over zijn alleen die zijn niet echt actief meer. En ik hoop dat er een paar mensen zijn die me tips kunnen geven om het vol te houden.

Want ik moet eerlijk toegeven dat ik na (nog geen) 1 dag al heel erg twijfel of ik wel wil stoppen, en dat terwijl ik er gister zo zeker van was
En waarom zou je niet willen stoppen?

Ik kan echt zoveel meer redenen bedenken om niet te roken dan wel.
Ik ben zondag 3 maanden gestopt na 12 jaar echt veel gerookt te hebben.

Het is echt lekker als je er vanaf bent!! dus volhouden kom op!!
Lees je eigen onderschrift...dat zegt het allemaal, toch?

Doorzetten, je kunt het!
Hartstikke goed van je! Roken is toch al zo smerig, en het is nog slecht voor je ook. Het heeft helemaal geen voordelen dus genoeg reden om te stoppen toch?

Nu ik nog...
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Nu ik gestopt ben zie ik ook pas hoe stom zo'n peuk staat..sta je een beetje als een junkie aan zo'n stokkie te zuigen...
Knap hoor, heel veel sterkte.

Het is moeilijk, maar je kan het.

Volhouden:

als je 10 dagen gestopt bent koop je iets mooi voor jezelf.
Ik vind het altijd zo "warm" uitzien in de zon.

10 redenen om niet te roken;

- geld

- gezondheid

- gezondheid van anderen

- geen verslaving meer

- geen slechte adem

- geen slechte huid

- geen rokersstem

- proeven wat je eet

- niet in de regen hoeven te staan om te roken

- meer tijd overhouden voor andere dingen
(Mijn gezondheid en mijn portemonnee)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Spelfout veranderd

Ja ik weet dat er zoveel redenen zijn om het niet te doen. Toen ik gisteravond in me bed lag zat ik nog te bedenken dat ik het niet nodig heb voor de gezelligheid en dat het helemaal niet lekker is.

En nu, als er iemand langs loopt die rookt... *zucht*.

Dit gevoel is ontzettend demotiverend.
[quote]Michelle90 schreef op 02 augustus 2010 @ 18:40:

Spelfout veranderd

Nou de portemonnee nog.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 02 augustus 2010 @ 19:09:

[quote]Michelle90 schreef op 02 augustus 2010 @ 18:40:

Spelfout veranderd

Nou de portemonnee nog. Haha ja, je hebt dyslexie of je hebt het niet he
quote:Michelle90 schreef op 02 augustus 2010 @ 19:22:

[...]

Haha ja, je hebt dyslexie of je hebt het niet he Geen spellingchecker?
quote:nouschi schreef op 02 augustus 2010 @ 19:45:

[...]

Geen spellingchecker?Ik dacht dat ik het deze keer niet nodig zou hebben omdat ik er vrij zeker van was dat ik alles goed had geschreven haha
ga er voor! ik hoop voor je dat het lukt!
Wat goed dat je gestopt bent!

Een paar praktische tips:

-Vertel aan zoveel mogelijk vrienden, kennissen en collega's dat je gestopt bent, en vraag hen om je te steunen. Zo heb je én steun van je omgeving, én een stok achter de deur om het echt vol te houden. Je wilt immers niet over een paar weken aan iedereen moeten vertellen dat je maar weer begonnen bent.

-Zorg ervoor dat niets in je omgeving en je bezigheidspatroon je herinnert aan het roken. Dus asbakken het huis uit, AL je sigaretten het huis uit, en gooi je ritme om als dat nodig is. Ben je bijvoorbeeld gewend om eerst te gaan ontbijten en daarbij te roken, ga dan voortaan eerst douchen en daarna pas ontbijten. Ging je in de pauze op het werk altijd bij andere rokers staan, ga dan nu ergens anders zitten of loop naar buiten en ga eendjes voeren. Probeer jezelf op die manier af te leiden van situaties die je aan het roken herinneren.

-Beloon jezelf voor het volhouden. Stel concrete doelen en koop bijv. iets voor jezelf als je dat doel bereikt hebt. Je houdt geld over door niet te roken, dus iets extra's kopen voor jezelf om het beter vol te houden, kan af en toe best.

-Misschien het meest belangrijk: één terugval betekent niet direct dat je gefaald hebt. Veel mensen beginnen weer met roken na een stoppoging omdat ze bij wijze van spreken ergens drie trekken hebben genomen en dan meteen denken "nu maakt het niet meer uit, ik heb gefaald, ik koop maar weer een pakje sigaretten." Neem jezelf voor om gestopt te blijven, ook als je een keer terug zou vallen. Eén sigaret betekent nog niet dat je stoppoging mislukt is, je kunt dan gewoon de keuze maken om daarna weer elke sigaret af te slaan.

Veel succes!
quote:Jala5 schreef op 02 augustus 2010 @ 18:31:

Knap hoor, heel veel sterkte.

Het is moeilijk, maar je kan het.

Volhouden:

als je 10 dagen gestopt bent koop je iets mooi voor jezelf.En neeee, geen sigaretten
Goed zo!

Ik ben zelf al 9 jaar geleden gestopt met roken en ken het gevoel wel hoor. Het is je verslaving die nu tegen je spreekt. Toen ik stopte had ik ook van die momenten dat ik dacht dat het op feestjes helemaal niet meer gezellig zou zijn als ik niet zou roken. Onzin natuurlijk!

Tegenwoordig is het zelfs een groter voordeel op feestejs om niet te roken, want alle rokers zijn nu veroordeeld tot de achtertuin (onder een lekke parasol als het regent) of de onverwarmde garage.

Ter motivatie wil ik je meegeven wat ik zo fijn vind aan niet roken:

Ik hoef niet meer constant op te letten hoeveel sigaretten ik nog heb. Kom ik hiermee de avond door of moet ik nog sigaretten kopen? Hoe lang gaat die vergadering/treinreis duren? Dan kan ik zo en zo lang niet roken...laat ik dan nu maar alvast roken. En na afloop van de vergadering snel naar buiten rennen om een peuk op te steken.

Dat gevoel dus...dat allesoverheersende gevoel op hete kolen te zitten, want ik wil NU roken, maar het kan pas over een uur. Mijn sigaretten zijn op en de winkels zijn al dicht...Dan maar naar de 24-uurspomp rijden etc etc.

Brr, ben zo blij geen slaaf meer te zijn van tabak.
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2010 @ 12:58:

Het is je verslaving die nu tegen je spreekt. Toen ik stopte had ik ook van die momenten dat ik dacht dat het op feestjes helemaal niet meer gezellig zou zijn als ik niet zou roken. Onzin natuurlijk!

Dat zijn inderdaad de smoesjes die we voor zichzelf verzinnen om onze gewoonten niet te hoeven veranderen. Nog zoiets: mensen zeggen vaak dat roken ontspannend is, dat het stress tegengaat. Op het moment dat je een sigaret rookt zal dat misschien ook zo zijn (neem ik aan, heb zelf nooit gerookt, heb alleen boekenkennis ), maar dat verlicht dan de stress die het roken zelf veroorzaakt, namelijk de stress van "heb volgende sigaret nodig". Mensen die al wat langer gestopt zijn met roken, zeggen juist dat ze minder gestresst zijn dan toen zij nog rookten.
quote:Sent schreef op 03 augustus 2010 @ 13:09:

[...]

". Mensen die al wat langer gestopt zijn met roken, zeggen juist dat ze minder gestresst zijn dan toen zij nog rookten.klopt, je hoeft niet meer als een junk op jacht naar je volgende shotje
He Michelle90!

Ik doe met je mee. Morgen stop ik. Echt!!! Ik ben het zo beu, zoals hier zo mooi stond - de slaaf van tabak te zijn. Ik ben begin dit jaar een tijdje gestopt te zijn, en dat was zo heerlijk. Na twee dagen merkte ik echt dat ik beter rook, dat ik meer adem had, en ik hoefde niet meer bang te zijn dat mijn sigaretten op waren.

En ik had ineens een heleboel poen over....

Hoe heb jij je voorbereid op je stoppoging?

Liefs,

VA
Als beste truc raad ik je aan om telkens je zin hebt om sigaretten te kopen 5 euro opzij te leggen en zo te kunnen zien wat je uitspaart. Koop jezelf er dan iets leuks mee en doe terwijl veel aan sport.

Voor mij heeft dit gewerkt.
Hoi Michelle,

Een goed nieuw topic! Ik ben al zo vaak gestopt en dan voelde ik me na een paar dagen zo lekker.... maar dan toch steeds weer gaan roken. Dom dom dom!

Ik heb coaching hulp gezocht om te stoppen met roken, maar het hielp niet. Waarom niet? Omdat ik de 2de en 3de dag zo sjago word dat ik er dan toch 1 opsteek.

Als dit topic nou 'in leven' gehouden wordt, dan ga ik me er aan wagen. Ik ben nu vaak sjagerijnig OMDAT ik rook. Dus dat schiet niet op.

De tips van Sent vind ik erg goed, daar ga ik wat mee doen. Als iedereen nou op een zwak moment zijn of haar baalmoment op dit forum plaatst, dan ben je én weer gemotiveerd en je voelt je er niet alleen ervoor staan. Ik ga me voorbereiden en morgen stop ik ook!
Hi allemaal,

Speciaal voor dit topic eindelijk een inlog aangemaakt. Ik sluit me graag bij jullie aan. Morgen stop ik met roken. Na 16 jaar te hebben gerookt ben ik vorige jaar gestopt vanwege gezondheidsklachten. Je zou denken, dan is het makkelijker. En ergens was dat het ook. Ik vond de juiste mindset, voelde me trots en voelde me vooral bevrijd en onafhankelijk. Maar toch is het misgegaan. Elke dag steek ik weer een sigaret op.

Die combinatie van verslavende trek en minachting als ik hieraan toe geef put me uit. Ik hoop hier een beetje steun te vinden en natuurlijk te geven.

Ik weet dat het allemaal een spelletje in de hoofd is maar toch kan ik niet ontkennen dat ik een beetje verdrietig word van het feit dat ik morgen mijn verkering met dat oh zo ' lieve' vriendje ga verbreken....

Succes allemaal!
Hi allemaal,

Speciaal voor dit topic eindelijk een inlog aangemaakt. Ik sluit me graag bij jullie aan. Morgen stop ik met roken. Na 16 jaar te hebben gerookt ben ik vorige jaar gestopt vanwege gezondheidsklachten. Je zou denken, dan is het makkelijker. En ergens was dat het ook. Ik vond de juiste mindset, voelde me trots en voelde me vooral bevrijd en onafhankelijk. Maar toch is het misgegaan. Elke dag steek ik weer een sigaret op.

Die combinatie van verslavende trek en minachting als ik hieraan toe geef put me uit. Ik hoop hier een beetje steun te vinden en natuurlijk te geven.

Ik weet dat het allemaal een spelletje in de hoofd is maar toch kan ik niet ontkennen dat ik een beetje verdrietig word van het feit dat ik morgen mijn verkering met dat oh zo ' lieve' vriendje ga verbreken....

Succes allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven